روستا سنگان تهران ؛ جایی برای دوری از گرما و شلوغی شهر

روستا سنگان تهران ؛ تابستان است و فصل فرار از شلوغی شهر و گرمای طاقت فرسای آن! کلان‌شهر تهران که جمعیت زیادی را در دل خود جای داده، و با شلوغی و آلودگی زیاد خلق بسیاری را تنگ کرده است.

پس برای فرار از گرمای تابستان و هم آلودگی هو، به سراغ معرفی یک جای خوش آب و هوا در اطراف شهر می رویم. یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف تهران، روستا سنگان است که با جاذبه‌های مهم و دیدنی خود گردشگران را به سوی خود جذب می‌کند. در ادامه با معرفی روستا سنگان تهران به بررسی این نقطه دیدنی در فصل تابستان می‌پردازیم.

آشنایی با روستا سنگان تهران

بزرگ‌ترین چالشی که شهر تهران با آن روبه‌رو است آلودگی هوا است که شهروندان و مسافرانی که در هتل های تهران اقامت دارند را نگران می‌کند. در بعضی از مواقع حتی نمی‌توان برای تعطیلات و تفریح به جاهای دیدنی داخل شهر هم مراجعه کرد. به همین دلیل جاهای دیدنی اطراف تهران بهترین انتخاب برای تفریحات و تعطیلات آخر هفته هستند. روستای سنگان که یکی از روستاهای اطراف تهران و منطقه کن به شمار می‌رود، یکی از بهترین مناطق گردشگری و دیدنی آن است.

عکس روستای سنگان تهران
عکس روستای سنگان تهران

روستا سنگان تهران جاهای دیدنی مهمی دارد که دو مورد از پدیده‌های آن به ثبت ملی رسیده‌است، یکی آبشار سنگان و دیگری درخت چنار هزارساله‌ایست که در امام زاده سنگان واقع شده است. روستای سنگان محله های مختلفی دارد که به آن‌ها سنگان پایین، سنگان میانی، سنگان بالا، باغ دره، سنگان نو و دره تک گفته می‌شود. مردم روستای سنگان به همان گویش تهران قدیم صحبت می‌کنند که به آن زبان تاتی نیز گفته می‌شود. شغل اصلی مردم سنگان نیز باغ‌داری مدرن و کشاورزی است که از این طریق می‌توانند کسب درآمد خوبی داشته باشند.

روستا سنگان تهران کجاست؟

روستا سنگان در شمال غربی تهران واقع شده که رسیدن به آن حدود یک ساعت زمان خواهد برد. برای دسترسی به این روستا، جاده کوهسار بهترین انتخاب است.

گونه های مختلف جانوری و گیاهی سنگان

روستا سنگان تهران به دلیل پوشش گیاهی خوبی که دارد همیشه مورد توجه گردشگران و طبیعت‌گردان قرار می‌گیرد. اگه در مسافرخانه های تهران اقامت دارید و نمی‌دانید برای تفریح و طبیعت‌گردی کجا بروید، پیشنهاد می‌کنیم قدم زدن در این منطقه کوهستانی با طبیعت بی‌نظیرش را از دست ندهید. اگر در فصل بهار به این منطقه مراجعه کنید، رنگارنگی گل‌ها و درختان را به وضوح خواهید دید. اولین چیزی که درباره آن می‌توانم صحبت کنم، گیاهان ریواس است که در فصل بهار کنار آبشار سبز شده‌اند و برای خورش ریواس بی‌نظیرند. سماق، زرشک و گلپر نیز از دیگر ادویه‌جاتی هستند که برای آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرند و سنگان یکی از تولیدکنندگان این گیاهان است. درختان زردآلو، سیب، گردو، انجیر و گیلاس نیز که به وفور در باغ‌ها و دیده می‌شوند. از گونه‌های جانوری آن نیز می‌توان به روباه، بز کوهی، کفتار، گرگ، پلنگ، کبک و قوچ وحشی اشاره کرد که دیدن آن‌ها به شانس شما و منطقه‌ای که در آن حضور دارید بستگی دارد.

جاذبه های روستای سنگان چیست؟

شما هم وقتی به یک روستا با هدف تفریح سفر می‌کنید، انتظار دارید که جاهای دیدنی آن‌ را به شما معرفی کنند؛ پس اگر به شهر تهران سفر می‌کنید، بهتر است اقدام به رزرو هتل ارزان اقدام کنید تا هزینه‌های خود را برای گردش و تفریح بیشتر کاهش دهید. برای گردش در اطراف تهران، قبل از هرچیزی با جاهای دیدنی روستای سنگان تهران و جاذبه‌های گردشگری آن آشنا شوید. با اینکه قدم زدن در طبیعت و کوچه‌های سنگان با فضای سنتی و قدیمی‌اش برای یک روز تفریح کافی باشد، اما برای گشت و گذار در جاهای دیدنی آن به زمان بیشتری نیاز خواهید داشت.

آبشار سنگان یوتراوز
آبشار سنگان یوتراوز

آبشار روستای سنگان، بلندترین آبشار تهران

یکی از مهمترین جاهای دیدنی سنگان که می‌تواند تنها دلیل مردم برای سفر به این روستا باشد، آبشار سنگان است که هم خودش چشم انداز زیبایی دارد و هم مسیر دسترسی به آن واقعا دیدنی و جذاب است. این آبشار که به آبشار یخی سنگان نیز معروف است در فاصله ۶ کیلومتری روستا واقع شده و بلندترین آبشار تهران نیز محسوب می‌شود که حدود ۳۰ متر ارتفاع دارد. آبشار سنگان در فصل بهار آب و هوای بسیار مطبوع و دل‌پذیری دارد و آبشار آن پرآب است، در اطرافش نیز گیاهان ریواس ترش و خوش‌مزه‌ای نیز سبز می‌شود. برای ییلاق در فصل تابستان نیز آبشار سنگان بهترین انتخاب است به دلیل اینکه آب و هوای آن نسبت به دیگر نقاط خنک‌تر است. در فصل زمستان نیز در اطراف آبشار قندیل‌های یخی بزرگ و دیدنی ایجاد می‌شود.

امامزاده روستا سنگان تهران

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی و زیارتی روستای سنگان، امازاده‌های آن هستند که همیشه این امامزاده ها مورد لطف و زیارت مسافران و گردشگران قرار می‌گیرند. در این روستا ۴ امامزاده وجود دارد که به دو مورد از مهمترین آن‌ها اشاره می کنیم:

  • امامزاده قاسم

به سراغ معروف‌‌ترین امامزاده روستا سنگان تهران می‌رویم که براساس گفته‌ها یکی از نوادگان امام سجاد(ع) بوده‌اند و به امامزاده قاسم شناخته می‌شوند. این امامزاده علاوه بر مسافران، در میان اهالی روستا نیز جایگاه ارزشمندی دارد. این امامزاده در بخش سنگان بالا واقع شده که برای زیارت می‌توانید از محلی‌ها کمک بگیرید.

امام زاده قاسم روستا سنگان
امام زاده قاسم روستا سنگان
  • امامزاده سیدعمادالدین

از دیگر امامزاده های مهم روستا سنگان امامزاده عمادالدین است که تکیه سنگان نیز درست در کنار همین امامزاده واقع شده و در برگزاری مراسم‌های مختلف مانند ماه محرم از این دو مکان مذهبی استفاده می‌شود. این امامزاده در ده میان واقع شده است.

قله پهنه حصار

یکی از جاهای واقعا دیدنی و زیبای روستای سنگان تهران، قله پهنه حصار است که از جمله قله‌های بی‌نظیر منطقه البرز به شمار می‌رود و همیشه مورد توجه کوه‌نوردان بوده است. پهنه حصار دشتی در همین منطقه قله پهنه حصار است که در آن خانه‌ کوچکی ایجاد شده و در یکی از اتاق‌های آن مزار بی‌بی قمر قرار دارد، دیگر اتاق‌ها نیز برای استراحت کوه‌نوردانی است که به این منطقه می‌آیند.

امکانات روستا سنگان چیست؟

روستا و آبشار سنگان آنچنان امکانات رفاهی گسترده‌ای ندارد، ولی در امامزاده قاسم و اطراف آن بوفه و سرویس بهداشتی ایجاد شده است. برای اقامت در روستای سنگان نیز می‌توانید از اقامتگاه‌های بومگردی روستا استفاده کنید و یا یک شب را در روستا و در منطقه‌ای امن کمپ بزنید و در چادر مسافرتی خود در کنار طبیعت از شبی به یادماندنی لذت ببرید.

بهترین زمان سفر به روستا سنگان تهران

نمی‌توان گفت که کدام فصل برای بازدید از روستای سنگان بهترین است، چون هر فصلی از آن واقعا زیبایی خاص خودش را دارد. اگر نگران فصل تابستان و گرمای آن هستید نگران نباشید، این منطقه به عنوان مکانی برای ییلاق به شمار می‌رود و آب و هوای خوبی در فصل تابستان دارد. فصل بهار نیز فصل پرآبی آبشار سنگان است و آب و هوای آن در بهترین حالت خود قرار دارد. در فصل پاییز نیز شاهد رنگ‌های مختلف برگ درختان خواهید بود که بهترین زمان برای عکاسی از سنگان و طبیعت آن است. در زمستان نیز برای بازدید از آبشار باید تجهیزات لازم به همراه داشته باشید.

پاییز روستای سنگان تهران
پاییز روستای سنگان تهران

سخن پایانی

در این مطلب به‌طور مختصر درباره روستای سنگان و جاذبه‌های دیدنی آن صحبت کردیم. امیدواریم که مهمترین اطلاعات مورد نیازتان را درباره این منطقه دیدنی از تهران شرح داده باشیم. در صورت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو هتل می‌توانید به وبسایت گردشگری یوتراوز مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *