بهترین جاذبه‌های تاریخی کیش

همه کیش را به مراکز خرید و تفریحات آبی می‌شناسند. این تفریحات در جزایر جنوبی به قدری گسترده شده که خیلی از گردشگران فراموش می‌کنند در این جزایر جاذبه‌های تاریخی هم برای دیدن وجود دارد!

هتل‌های لوکس، ساحل تمیز با تفریحات متنوع آبی، بازارهای تمام نشدنی این‌ها در خیلی از شهرها چه در ایران و در خارج از کشور در دسترس شماست؛ اما جاذبه‌های تاریخی تنها خاص همان منطقه و همان شهر هستند.

بهترین جاذبه‌های تاریخی کیش

پس خوب است که اگر قصد سفر به جزایر جنوبی را دارید پیش از اجاره روزانه خانه در کیش یا حتی قشم با جذابیت‌های خاص این مناطق آشنا شوید.

چه کسی وصف کشتی یونانی را نشنیده است؟

می‌توان با اطمینان گفت که کشتی یونانی مهم‌ترین جاذبه‌ی تاریخی شناخته شده در کیش است. حتی کسانی که هیچ شناختی از جذابیت‌های تاریخی کیش ندارند باز هم این جزیره را با کشتی یونانی معروفش می‌شناکند.

کشتی یونانی کیش در ۴ مرداد ۱۳۴۵ در نزدیکی روستای «باغو» به گِل نشست. این کشتی در سال ۱۳۲۲ توسط شرکت ویلیام همیلتون در گلاسکو ساخته شده و وزن آن در هنگام ساخت ۷۰۶۱ تن و طول آن ۱۳۶ متر بود؛ مالکیت این کشتی در طول 23 سال عمر خود بین کشورهای مختلفی دست‌به‌دست شد؛ اما طبق شواهد آخرین مالک این کشتی یک یونانی بوده است. علت به گل نشستن این کشتی هنوز هم کاملاً مشخص نیست.

تمام گردشگران حداقل یکبار هم که شده در سفرشان از کشتی یونانی کیش دیدن می‌کنند و معمولا هم خودشان را برای تماشای تصویر غروب به کشتی می‌رسانند.

شهر تاریخی کاریز یک شهر زیرزمینی در کیش!

از دیگر جاذبه‌های تاریخی کیش که تعداد کمتری آن را می‌شناسند می‌توان به شهر تاریخی کاریز اشاره کرد. این شهر زیرزمینی که حالا به یکی از جذابیت‌های گردشگری جزیره تبدیل شده در گذشته مجموعه قناتی برای تامین آب آشامیدنی جزیره بود.

طول این قنات ۱۴ کیلومتر و عمق آن ۱۴ متر است. با این حساب می‌توان گفت نمونه‌ی چنین قنات تاریخی نه تنها در ایران بلکه در دنیا بسیار کم است. پس اگر برای سفر به کیش آمدید بازدید از این شهر و قنات تاریخی را از یاد نبرید. این قنات تاریخی چند سالی‌ست که به مجموعه‌ای تاریخی-تفریحی تبدیل شده و شما در گشت و گذار در این مجموعه دیدنی‌های دیگری هم پیدا می‌کنید که قطعا برایتان جذاب است.

سقف کاریز پر است از فسیل صدف و مرجان که هرکدام قدمتی بیش از ۵۰۰ میلیون سال دارند و حالا در قلب جزیره و در خشکی خودنمایی می‌کنند. موزه خلیج‌فارس هم در همین نزدیکی‌ها قرار گرفته که دیدنش خالی از لطف نیست.

همچنین بد نیست اضافه کنیم که در شهر زیرزمینی کاریز یک بازارچه صنایع‌دستی، یک رستوران و کافه هم وجود دارد که می‌توانید در پایان گشت‌وگذارتان به آن‌ها سری بزنید.

کاریز تنها شهر تاریخی جزیره نیست.  در اینجا باید از حریره هم دیدن کنید. شهر تاریخی و کوچک حریره در نزدیکی کیش واقع شده و قدمت آن به قبل از قرن ششم برمی‌گردد اما رونق و دوران طلایی عمرش در دوران مابین قرن ششم تا قرن دهم بود.

این شهر تاریخی از اواسط قرن دهم به دست فراموشی سپرده شد و کم‌کم تمام بناهای شهر ویران گشتند. حالا همین ویرانه‌ها با روایت هزاران داستان از سرگذشتشان به جاذبه‌ای تاریخی در جزیره کیش تبدیل ‌شده‌اند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

اجاره خانه کیش
اجاره خانه کیش

خانه بومیان کیش

و اما آخرین جاذبه تاریخی کیش که باید ببینید جایی نیست جز یک خانه تاریخی که شما را با فرهنگ و معماری قدیم بومیان کیش آشنا می‌کند به همین دلیل نام خانه بومیان کیش را روی آن گذاشته‌اند. این خانه بیشتر در جهت نمایش آداب‌ورسوم بومیان کیش برای بازدید عموم به بهره‌برداری رسیده است. خانه بومیان کیش در محله عرب‌ها و یکی از قدیمی‌ترین محله‌های جزیره کیش یعنی محله سفین قرار گرفته است و قدمتی 200 ساله دارد.

هرآنچه اینجا در این خانه می‌بینید کیش قدیم است. از سبک معماری گرفته تا چیدمان داخلی، همانطور که میدانید کیش در حال حاضر خیلی بافت تاریخی ندارد و همین هم باعث شده تا گردشگران یا از تصوری از تاریخ جزیره نداشته باشند یا گمان کنند جزیره از ابتدا همین بوده و اصلا قدمتی ندارد!

اقامتگاه بوم گردی
اقامتگاه بوم گردی

با این حساب اگر علاقه‌مندید با تاریخ، فرهنگ، آداب‌ورسوم، معیشت و صنایع‌دستی منحصربه‌فرد مردم در جزیره کیش آشنا شوید، بازدید از این خانه را در اولویت قرار دهید و چند ساعتی را به بازدید از خانه بومیان کیش یا همان موزه مردم‌شناسی جزیره اختصاص دهید. این خانه کاملاً ویژه و مختص همین منطقه است. در قدیم خانه‌های جزیره را با همین سبک و سیاق می‌ساختند و از این سبک به عنوان سبک بومی معماری خانه‌ها در کیش شناخته می‌شود. همچنین در نزدیکی این محل میتوانید از سکونت در انواع اقامتگاه بوم گردی لذت ببرید.

این چند مورد تنها جاذبه‌های تاریخی جزیره کیش بودند. قشم به نسبت کیش فضای بومی‌تر دارد و به همین واسطه تاریخ در قشم بیشتر قابل مشاهده است. اگر تمایل دارید یک سفر تاریخی به جنوب داشته باشید پیشنهاد ما این است که پس از برنامه ریزی و رزرو آنلاین و اجاره اقامتگاه در قشم را بگردید و چند روزی در این جزیره باشید.

اگر هم نظرتان بر سفر کیش است پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر جاذبه‌های تاریخی کیش که در بالا معرفی شدند از درخت قدیمی انجیر معابد کیش، آب‌انبار کیش، خانه تاریخی اعیانی و مجسمه مرد ماهیگیر هم دیدن کنید.

 

پایان رپورتاژ آگهی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *