نقد و بررسی انیمیشن Wendell & Wild ؛ طعم ترس به سبک هنری سیلیک

دست پخت جدید هنری سیلیک بعد از یک دهه دوری از سینما بالاخره منتشر شد پس با فیگار همراه باشید تا به نقد و بررسی انیمیشن Wendell & Wild بپردازیم.

وندل و وایلد جدیدترین انیمیشن هنری سیلیک پس از سال ۲۰۰۹ است، که در آن دختری به‌نام کت را دنبال می‌کنیم که بعد از مرگ پدر و مادرش، زندگی‌اش دستخوش تغییراتی می‌شود که کار را به جهان زیرین می‌کشاند. پس با فیگار همراه باشید تا به نقد و بررسی انیمیشن وندل و واید بپردازیم.

نقد و بررسی انیمیشن Wendell & Wild

طعم ترس به سبک هنری سیلیک

شما می‌توانید فهرست نقد و بررسی انیمیشن Wendell & Wild را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

نقد و بررسی انیمیشن Wendell & Wild
نقد و بررسی انیمیشن Wendell & Wild

هنری سیلیک، کارگردان آثاری چون انیمیشن کابوس پیش از کریسمس (The Nightmare Before Christmas)، انیمیشن جیمز و هلو غول‌پیکر (James and the Giant Peach) و انیمیشن کورالین (Coraline)، کارگردانی و نوشتن فیلمنامه انیمیشن Wendell & Wild را بر عهده داشته‌است که جردن پیل در نوشتن فیلمنامه این انیمیشن با او همکاری کرده است.

نتفلیکس به عنوان پخش‌کننده این انیمیشن بستر ساخت آن را فراهم کرده است تا جادوی انیمیشن‌های استاپ موشن سیلیک دوباره به قلب مخاطبان سرازیر شود و جهان‌های نامتعارف و عجیب او چشم‌هایمان را جلا دهد.

داستان

نقد و بررسی انیمیشن Wendell & Wild
نقد و بررسی انیمیشن Wendell & Wild

دو برادر شیطان صفت، وندل و وایلد که بای پدرشان بیگاری می‌کشند، در پی رویای ساختن یک پارک تفریحی جذاب در سرزمین اموات سعی میکنند به واسطه کت الیوت ۱۳ ساله به سرزمین زنده‌ها بروند تا پول لازم را جمع کنند.

خط دوم داستانی مربوط به کت است که بعد از مرگ پدر و مادرش به زندان نوجوانان رفته و حالا قرار است دوباره در شهرشان رست بانک از نو شروع کند.

خط داستانی سوم مربوط به ساخته شدن یک زندان در پی خراب کردن بازمانده‌های شهر پس از آتش‌سوزی مشکوک است. انگار که هر کدام از سه نویسنده انیمیشن خط داستانی خودش را برداشته و جدا پرداخت کرده چون نتیجه کار از لحاظ داستان وروایت چند پارگی دارد و به این حجم خطوط داستانی پیچدگی و داستان‌های فرعی اضافی را اضاف کنید. نتیجه کار از لحاظ درام به قدرت کار‌های قبل سیلیک نیست و همین شلختگی توأم با فشردگی اذیت کننده است.

بیشتر بخوانید:

کمدی هوشمند احمقانه

نقد و بررسی انیمیشن Wendell & Wild
نقد و بررسی انیمیشن Wendell & Wild

وندل و وایلد یک اثر کمدی ترسناک است که عناصر فانتزی را با دقت در کنار ژانرش می‌چیند. اما نوع کمدی آن احمقانه و هوشمند (smart dumb comedy) است.اما این زیر ژانر فیلم های کمدی دقیقا چیست؟

خب، فیلمسازان که احمق نیستند که اینقدر اتفاقات و دیالوگ های بی منطق بنویسند (کافیه ملانصرالدین خودمون رو تصور کنید). آنها فقط می‌خواهند مخاطبان بدانند که فیلم‌نامه‌نویس‌ها روی تک تک کلماتشان فکر کرده‌اند و زحمت کشیده‌اند تا موقعیت‌های «احمقانه» بنویسند. این کمدی‌ها ساخته شده از استعاره‌ها، داستان‌های هشداردهنده و تفسیر‌های سیاسی اجتماعی صریح با استفاده از حماقت به عنوان وسیله ای فکر شده برای به فکر وا داشتن هستند.

این کمدی‌ها پر از صحنه‌هایی که در مرز ظالمانه‌ی هوش و حماقت‌اند و می‌توانند بدون خودآگاهی، خودآگاه باشند. یک اتفاق مثل ریزش موی غول جهان زیرین و کِرِم مخصوصش را به مسئله انیمیشن مرتبط کند. و با هرچیزی که فکرش را می‌کنید داستان می‌سازد. این کمدی‌ها که فضا را با دقت یک جراح پر از اتفاقات ریز و درشت میکنند و به هر شوخی حتی کوچکی هوشمندی و نبوغی تزریق می‌کنند که عمق مسئله مد نظرشان را برجسته می‌کند.کمدی‌های احمقانه‌ی هوشمند کلاس های درس هستند. پر از نبوغ و رهایی.

شخصیت ها در این کمدی ها از کارهای خنده‌دار خود آگاه هستند و بسیار مصمم و جدی آن را انجام می‌دهند.درست شبیه وندل و وایلد که نمونه کاملی از شخصیت‌های چنین کمدی‌ای هستند. جوردن پیل شاید عامل اصلی برای تزریق این ژانر به انیمیشن بوده و در فیلم های دیگرش رگه‌های چنین کاری را دیده‌ایم.

بیشتر بخوانید:

داستان سرایی سیلیک

نقد و بررسی انیمیشن Wendell & Wild
نقد و بررسی انیمیشن Wendell & Wild

پنجمین انیمیشن از افسانه پردازی هنری سلیک ، وندل و وحشی یک فانتزی ترسناک و تاریک است که مملو از ایده های بی‌شماریست. بیش از یک دهه از آخرین فیلم سیلیک، کورالین می گذرد ، اما کاملاً آشنا به نظر می‌رسد: یک رویارویی با بعد دیگر که باعث تغییر عمیق در شخصیت اصلی می‌شود.

تقابل بین دو دنیا از دو بعد مختلف که حول مرگ می‌چرخد چاشنی همیشگی سیلیک است. نویسندگی مشترک با جردن پیل، علاقه سیلیک را به افراد عجیب و غریب و طردشدگان مشکل‌دار در بحران هویتی تعمیم می‌دهد. در نتیجه اثر نهایی چیزی مابین کابوس پیس از کریسمس و کورالین است.

طراحی بصری

نقد و بررسی انیمیشن Wendell & Wild
نقد و بررسی انیمیشن Wendell & Wild

جهان‌سازی و طراحی کارکترهای سیلیک همیشه خاص و بینظیر بوده و در تمام آثارش ما این زیبایی بصری دیوانه‌وار را می‌بینیم. دنیاهایی که سیلیک خلق می‌کند همیشه منحصر به فرد بوده که وندل ووایلد از این قائده مستثنا نیست. انیمیشن پر از طراحی‌های زاویه دار و اکسپرسیونیست آلمانی است و این ویژگی هم در طراحی محیط و هم کارکتر‌ها خودنمایی می‌کند تا جهان تیره فیلم را بیشتر به رخ بکشد.

بخش دیگر استاپ موشن بودن است. خود این سبک به اندازه کافی جذاب است ولی کاری که سیلیک می‌کند متفاوت ترش کرده. استفاده از شیوه‌های قدیمی‌تر و حالت های دوبعدی و ادغام آن با شیوه های مدرن تر و استفاده از چاپگر سه بعدی ادای دینی به استاپ موشن است. به طراحی دو و نیم بعدی وندل و وایلد در کنار ظاهر سه بعدی کت دقت کنید.

همچنین انیمیت پانتومیم گونه کلاسیک آن‌ها در مقابل انیمیت کت. حتی شبح‌های دوبعدی اوایل انیمشین نیز حالتی متفاوت دارند. جلوه های ویژه اضاف شده را هم در نظر بگیرید. میتوان فریم به فریم حرکت ها را و اتصالات را حس کرد و حتی جای مفصل صورت‌ها مختلف عروسک‌ها را عامدانه دید و لمس کرد.

پرداخت شخصیت

نقد و بررسی انیمیشن Wendell & Wild
نقد و بررسی انیمیشن Wendell & Wild

متاسفانه برخلاف کار‌های قبلی، این‌بار کارگردان به خاطر ریتم تند، داستان‌های متعدد و شلوغ و زمان کم فیلم نسبت به پیچیدگی‌های فیلم‌نامه نتواسته پرداخت قابل قبولی ارائه دهد. تعدد شخصیت‌های فرعی هم بلای دیگری است که به جان انیمیشن افتاده. هیچ کدام از شخصیت‌ها جز کت خواستگاه درست و درمانی ندارند و حتی به یک تیپ ساده نمی‌رسند.

به جز رائول هیچ کدام از دختر‌ها متفاوت یا حداقل یک تیپ نیستند، حتی کیت و هلی نیز همین مشکل را دارند. همذات‌پنداری با شخصیت‌ها به درستی صورت نمی‌گیرد و اعمالشان حتی در فرم کمدی احمقانه هوشمند دراماتیک نمی‌شود. این وسط فقط وندل و وایلد قابل قبول هستند که نبود پیشینه درست و روایت درست داستانی باعث شده تا پتانسیل این کارکتر‌های دلچسب هدر برود.

انیمیشن هنری سیلیک پر از کارکتر‌های هدر رفته است. درست مثل اعضای سابق شورا که توسط برادران شیطان زنده شدند، کارکترها یک پوسته رنگ شده‌ی تو خالی هستند که به مخاطب به عنوان انسان نشان داده می‌شوند.

بیشتر بخوانید : 

نتیجه‌گیری

نقد و بررسی انیمیشن Wendell & Wild
نقد و بررسی انیمیشن Wendell & Wild

اگرچه فیلم گاهی اوقات تمرکز ندارد، انبوه ایده‌ها در زمان گم می‌شود ، اما جاه‌طلبی های آن قابل‌توجه است. اگر خطوط داستانی و ایده‌ها کمتر بود یا اینکه به صورت یک مینی‌سریال ساخته می‌شد مسلما نتیجه بهتری می‌گرفت. ایجاد تعادل بین شبح‌آوری، مسئله آتش سوزی، مرگ، مجموعه زندان و مدرسه، بحث فستیوال اشباح، داستان کیت و برخی آشفتگی‌های عاطفی ظریف با کمدی احمقانه و اغلب تاریک به قدری سنگین و فشرده است که نمی‌گذارد از موسیقی‌ و ترانه‌ها، طراحی بصری و جهان سازی لذت ببریم.

سیلیک و پیل فیلم را با یک پیام سیاسی در مورد شکست، ظلم و طمع مادی سیستم‌های بازداشت نوجوانان با پایان بدی رو به رو می‌کنند. ولی در کل تجربه‌ی دنیای ساخته شده توسط سیلیک به صورت انیمیشن استاپ موشن برای هر دوست‌دار انیمیشنی جذاب است.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد و بررسی انیمیشن Wendell & Wild سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *