معرفی 10 ربات نمادین در فیلم‌های علمی تخیلی ؛ ربات‌های دوست داشتنی در دنیای سینما

معرفی ده تا از تاریخی‌ترین و بهترین ربات ها در فیلم های علمی تخیلی تمام دوران که طرفداران زیادی در سراسر دنیا به دست آوردند.

ربات‌ها عناصر اصلی در ژانر علمی‌ تخیلی هستند و بسیاری از آن‌ها به نمادهای شناخته شده‌ای در میان مردم تبدیل شده‌اند. علمی تخیلی ژانری محبوب است که اغلب نگاهی به دنیای خیالی در آینده‌ای دور یا واقعیت جایگزین می‌اندازد که در آن فناوری به شکل دیگری پیشرفت کرده است.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون یا کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


در حالی که جهان همچنان با سرعت زیادی در زمینه فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی (AI) و رباتیک پیشرفت می‌کند، دنیاهای ارائه شده در فیلم های رباتی از ایده به واقعیت در حال تبدیل شدن هستند و برخی از این ربات‌های نمادین بر چگونگی پیشرفت جامعه با این فناوری‌ها تأثیر می‌گذارند.

با این حال، هر یک از آن‌ها نیز یک شخصیت برجسته در فیلم یا فرانچایز خود هستند و تأثیر قابل توجهی بر بینندگان و فیلم‌های آینده‌ای داشتند که از آن‌ها الهام گرفتند.

بهترین ربات ها در فیلم های علمی تخیلی

در ادامه لیست بهترین ربات ها در فیلم های علمی تخیلی را مشاهده خواهید کرد:

بهترین ربات ها در فیلم های علمی تخیلی

ربات‌های فیلم های علمی تخیلی فضایی از ماشین‌های شروری که به خودآگاهی می‌رسند تا ربات‌های مفید که نقش خود را برای خدمت و کمک به بشریت انجام می‌دهند، متنوع هستند. در حالی که برخی به دلیل تاثیری که بر مخاطبان گذاشته‌اند به نماد تبدیل شدند، برخی از فیلم های برتر علمی تخیلی فضایی دیگر نیز نگاه امیدوارانه‌ای به آنچه که ممکن است با پیشرفت فناوری امکان‌پذیر باشد ارائه کردند.

T-800: ترمیناتور (The T-800:The Terminator)

بهترین ربات ها در فیلم های علمی تخیلی
فیلم های رباتی اکشن

T-800 در طول خط زمانی پیچیده فرانچایز ترمیناتور تغییرات زیادی کرده است. با این حال، در این فرانچایز، T-800 به یک متحد نزدیک برای «سارا کانر» و پسرش، «جان کانر» تبدیل می‌شود و علیه شرکت شروری که قصد تصاحب جهان را داشت، مبارزه می‌کند.

تصویر «شوارتزنگر» برهنه که در یک بار ظاهر می‌شود و ربات ترسناک آسیب‌دیده از نبرد (که در فیلم اول ظاهر شد)، T-800 را به یکی از بهترین ربات ها در فیلم های علمی تخیلی تبدیل کرد و با هر نسخه بعدی محبوبیت بیشتری به دست آورد.

رابی ربات: سیاره ممنوعه (Robby the Robot: Forbidden Planet)

بهترین ربات ها در فیلم های علمی تخیلی

رابی ربات برای اولین بار در فیلم سال 1956، سیاره ممنوعه حضور داشت، اما به سرعت به یک شخصیت نمادین تبدیل شد که از آن زمان تاکنون در پروژه‌های علمی تخیلی دیگر بازسازی شده یا حضور مجدد داشته است.

این شخصیت یک ربات هوشمند است که از طنز خشک استفاده می‌کند و جزو بازیگران فرعی در فیلم سیاره ممنوعه و فیلم‌های بعدی است. ظاهر کلاسیک ربات همراه با حس شوخ طبعی و شخصیتش، آن را به یک کاراکتر محبوب و یکی از بهترین ربات ها در فیلم های علمی تخیلی تبدیل کرد که در هالیوود و سریال‌های تلویزیونی به کار خود ادامه داد.

گورت: روزی که زمین ایستاد (Gort: The Day The Earth Stood Still)

بهترین ربات ها در فیلم های علمی تخیلی
فیلم های رباتی اکشن

فیلم علمی تخیلی روزی که زمین ایستاد به کارگردانی «رابرت وایز» در سال 1951 بر اساس داستان خداحافظی با استاد (اثر «هری بیتس» در سال 1940) ساخته شد. داستان پیرامون یک بیگانه عجیب و محافظ رباتیک او است که به زمین فرود می‌آیند و می‌خواهند با تمام رهبران جهان صحبت کنند.

«گورت» یکی از اولین ربات‌هایی است که در سال 1951 با فیلم روزی که زمین ایستاد در سینماها اکران شد. «گورت» یک شخصیت تاثیرگذار و یکی از بهترین ربات ها در فیلم های علمی تخیلی بدون چهره مشخص است.

با استفاده از فرم یک ربات، در حالی که شکل انسان‌مانندی دارد، اما به اندازه کافی متفاوت هست تا عجیب و ترسناک باشد. طراحی «گورت» به طور خاص در فیلم‌ها و نمایش‌های ربات‌هایی که بعدها ظاهر شدند، مانند ربات نابودگر (The destroyer) در فیلم ثور، تأثیرگذار بوده است.

هال 9000: یک ادیسه فضایی (Hall 9000: A Space Odyssey)

بهترین ربات ها در فیلم های علمی تخیلی

2001: یک ادیسه فضایی، یکی از شناخته‌شده‌ترین فیلم‌های «استنلی کوبریک» است. این فیلم حماسی علمی تخیلی داستان سفر دیسکاوری وان، یک فضاپیمای تحت کنترل گروهی از دانشمندان، فضانوردان و یک کامپیوتر هوشمند را در ماموریتی به سیاره مشتری برای بررسی یک تک‌سنگ مرموز روایت می‌کند. «کوبریک» با ترکیب دیالوگ‌های کم و استفاده سنگین از موسیقی و تصاویر مبهم، چیزی را خلق کرد که از فیلمسازی متعارف فاصله می‌گیرد.

طراحی هال 9000 یکی از ساده‌ترین آثار میان برترین ربات ها در فیلم های علمی تخیلی است، اما ترس زیادی را در دل بسیاری از افرادی که 2001: یک ادیسه فضایی را تماشا کردند ایجاد کرد.

«هال» الهام‌بخش پارودی‌ها و بازسازی‌ها شده است. سادگی یک چراغ قرمز در پشت یک قطعه شیشه تیره و صدای ربات بی‌جسم که به بخش بزرگی از داستان‌های علمی تخیلی تبدیل شده است. با فیلم‌هایی مانند Her، این تصویر از یک ربات که صرفاً یک صدا و یک شخصیت است، به عنوان یکی از نمادین‌ترین نسخه‌های یک ربات در هالیوود باقی می‌ماند.

روی باتی: بلید رانر (Roy Batty: Blade Runner)

بهترین ربات ها در فیلم های علمی تخیلی
فیلم های رباتی قدیمی

بلید رانر در اصل یک فیلم نوآر علمی تخیلی است که در سال 2019 در یک جامعه دیستوپیایی سایبرپانک (جامعه‌ای فاسد و خیالی در فیلم‌های علمی تخیلی) اتفاق می‌افتد. «هریسون فورد» در نقش «ریک دکارد» به عنوان یک بلید رانر برای پلیس لس آنجلس کار می‌کند که وظیفه شکار رپیلیکانت‌های فراری، انسان‌های مهندسی ژنتیکی شده (برای انجام وظایفی که انسان‌ها نمی‌توانند انجام دهند)، را بر عهده دارد.

«روی باتی» ممکن است شبیه هیچ ربات معمولی نباشد، اما این بخشی از چیزی است که ربات‌های نکستوس سری بلید رانر را بسیار ترسناک و شرور می‌کند.

نکستوس‌ها از بهترین ربات ها در فیلم های علمی تخیلی تا حدی پیشرفت کردند که تقریباً از انسان‌ها غیرقابل تشخیص شدند و با پیشرفت سریع فناوری هوش مصنوعی، فیلم‌ها و سریال‌های بیشتری با این مفهوم ساخته شد. بلید رانر بسیار جلوتر از زمان خود بود و الگویی موفق برای برترین ربات ها در فیلم های علمی تخیلی ارائه کرد که الان محبوب‌تر از همیشه هستند.

ماشیننمنش: مترو پلیس (Maschinenmensch: Metropolis)

بهترین ربات ها در فیلم های علمی تخیلی

یکی از فیلم های رباتی قدیمی در مورد یک ربات انسان‌نما است. ماشیننمنش یا مرد ماشینی، از فیلم مترو پلیس در سال 1927 است که یکی از اولین داستان‌های علمی تخیلی اکران شده به شمار می‌آید. شکل انسان‌نما و جنسیت‌دهی به این موجود بی‌جنس، بر هر طراحی ربات انسان‌نمای خوب و بدی که از آن زمان تا حالا ساخته شده، تأثیر بزرگی گذاشته است.

این فیلم در تبدیل ژانر علمی تخیلی به جریان اصلی بسیار موفق است و بدین ترتیب، این نمایش از یک شکل ربات، (اگرچه شاید بیشتر شبیه یک سایبورگ باشد)، الگویی برای همه چیزهایی شد که بعد از آن آمد و تبدیل به یکی از بهترین ربات ها در فیلم های علمی تخیلی شد.

ماروین اندروید پارانوئید: راهنمای مسافر خودکش به کهکشان (Marvin The Paranoid Android: The Hitchhiker’s Guide To The Galaxy)

بهترین ربات ها در فیلم های علمی تخیلی
فیلم های علمی تخیلی فضایی

«ماروین» رباتی برنامه‌ریزی شده است تا احساسات را بیان کرده و بهتر با ارباب‌ انسانی خود ارتباط برقرار کند. مشکل «ماروین» این است که هوش او تقریبا غیرقابل محاسبه بوده، در حالی که او برای انجام وظایف ساده و پیش پا افتاده ساخته شده است و افسردگی را به عنوان یک ویژگی در طراحی او قرار داده‌اند.

در نتیجه، او به دلیل ناتوانی در احساساتش، بدبین، گستاخ، بی‌ادب و اغلب بی‌فایده است. ایده ربات با احساسات مفهوم نمادین دیگری در فیلم است که یکی از بهترین ربات ها در فیلم های علمی تخیلی به شمار می‌آید و در کتاب‌های اصلی راهنمای مسافر خودکش به کهکشان مورد استفاده قرار گرفت و «ماروین» را تبدیل به یکی از بهترین ربات های سینما کرد.

آپتیموس پرایم: ترانسفورمرها (Optimus Prime: Transformers)

بهترین ربات ها در فیلم های علمی تخیلی

ترانسفورمرها یک فرانچایز چندرسانه‌ای شامل فیلم‌ها، سریال‌های تلویزیونی، بازی‌های ویدیویی و کمیک‌ها است. این فرانچایز روی نژادی از ربات‌های انسان‌نما به نام «اتوبات‌ها» تمرکز دارد که باید از زمین در برابر دیسپتیکان‌ها (دشمن اتوبات‌ها در فیلم) محافظت کنند.

برخی از محبوب‌ترین شخصیت‌ها شامل «مگاترون»، «آپتیموس پرایم» و «بامبلبی» هستند. در سال 2007، اولین لایو اکشن این فرانچایز با بازی «شیا لابوف» منتشر شد.

«آپتیموس پرایم» یکی از پربارترین ربات‌ها در فیلم های علمی تخیلی فضایی است که ابتدا به عنوان یک اسباب‌بازی ظاهر شد، اما رهبر متحول اتوبات‌ها یکی از تأثیرگذارترین ربات‌هایی به شمار می‌آید که در رسانه‌ها ظاهر شده است.

ایده یک ربات هوشمند و خیرخواه که برای بشریت می‌جنگد و با تمام وجود به انجام کار درست و خوب بودن اعتقاد دارد، در بسیاری از نمایش‌ها و فیلم های رباتی دیگر ادامه یافته است. «آپتیموس» همچنین رباتی الهام‌بخش برای چندین نسل بوده که به اعتبار او به‌عنوان یکی از بهترین ربات های سینما می‌افزاید.

گانسلینگر: وست ورلد (The Gunslinger: Westworld)

بهترین ربات ها در فیلم های علمی تخیلی
فیلم های علمی تخیلی آینده

وست ورلد یکی از نمادین‌ترین و تأثیرگذارترین فیلم های علمی تخیلی تمام دوران است و شخصیت اصلی آن، «گانسلینگر»، نیز یکی از نمادین‌ترین ربات‌ها است.

«گانسلینگر» یک اندروید است که برنامه‌ریزی شده تا در هر فانتزی، توهم و ماجراجویی که انسان‌ها انتخاب می‌کنند در تم پارک آینده‌نگر، وست ورلد، شرکت کند. با این حال، زمانی که به خودآگاهی می‌رسد، شروع به زیر سوال بردن رفتار بد انسان‌ها نسبت به اندرویدها می‌کند و تصمیم به انتقام‌جویی می‌گیرد. این ایده از یک ربات که به انسان‌ها روی می‌آورد و به آگاهی می‌رسد، یکی از پربارترین ایده‌ها در فیلم های برتر علمی تخیلی فضایی است.

R2-D2، C-3PO و BB-8: جنگ ستارگان (R2-D2, C-3PO, And BB-8 : Star Wars)

بهترین ربات ها در فیلم های علمی تخیلی

جنگ ستارگان یک فرانچایز چندرسانه‌ای است که در سال 1977 توسط «جورج لوکاس» آغاز شد. پس از انتشار قسمت چهارم جنگ ستارگان: یک امید جدید (در ابتدا فقط با عنوان جنگ ستارگان شناخته می‌شد)، این فرانچایز به سرعت محبوب شد و چندین دنباله، پیش‌درآمد، سریال تلویزیونی، بازی‌های ویدیویی، کمیک و موارد دیگر را تولید کرد. پس از خرید حق امتیاز این فرانچایز توسط کمپانی «دیزنی»، آن‌ها به سرعت جهان را در پلتفرم دیزنی+ گسترش دادند که با  فیلم ماندالوریان آغاز شد.

با این حال، همه ربات‌ها بد نیستند و جنگ ستارگان یکی از معدود فرانچایزهایی است که بیننده بیشتر به سمت فایده‌ها و خوبی‌های بالقوه ربات‌ها نسبت به خطرات احتمالی آن متمایل می‌شود. مخصوصا، نمادین‌ترین شخصیت‌های ربات در این فرانچایز «R2-D2» ،«C-3PO» و «BB-8» هستند.

هر سه ربات برای خدمت به انسان‌ها در ظرفیت‌های مختلف، از کمک خلبان تا مترجم و انتقال پیام طراحی شده‌اند. در دنیای جنگ ستارگان، ربات‌ها ممکن است فرمانبردار باشند، اما با احترام نیز رفتار می‌کنند و این رابطه مفهومی نمادین و دلگرم‌کننده ایجاد می‌کند که الهام‌بخش فیلم های علمی تخیلی آینده دیگر شده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی لیست بهترین ربات ها در فیلم های علمی تخیلی چیست؟ آیا شما از طرفداران فیلم های علمی تخیلی هستید؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *