10 تا از بهترین فیلم های هواپیمایی از نگاه سایت فیگار

به دنبال هیجان و تماشای نبردهای جذاب بین پرندگان آهنی در بین بهترین فیلم های هوانوردی، پیشنهاد می‌کنیم در برسی بهترین فیلم های هواپیمایی با ما همراه باشید.

10 فیلم از بهترین فیلم های هواپیمایی، طبق رتبه بندی؛ از فیلم‌های جنگی گرفته تا سفر فضایی که باید یکبار تماشا کنید.

از جذابیت‌های فیلم هایی با موضوع هواپیما این است که بیننده فیلم خود را جای مسافران و افرادی که در آن جسم پرنده حضور دارند قرار می‌دهد؛ بینندگان حس و هیجان آن‌ها را درک کرده و با لذت در فیلم غرق می‌شود.

بهترین فیلم های هواپیمایی

بهترین فیلم ها با محوریت پرواز و هوا

شما می‌توانید فهرست بهترین فیلم های هواپیمایی را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

بهترین فیلم های هواپیمایی
بهترین فیلم های هواپیمایی

از Midway و The Battle britain که فیلم جنگی هستند تا Apollo 13 در این لیست حضور دارند؛ با این وجود در حال حاضر Top Gun: Maverick در صدر بهترین‌ها قرار دارد. این فیلم قابل تأمل در حال حاضر به عنوان پادشاه تحسین برانگیز بلند پروازی در فیلم‌های هوا نوردی دوران‌ها شناخته می‌شود.

The Dam Busters (1955)

بهترین فیلم های هواپیمایی
بهترین فیلم های هواپیمایی

بر اساس گزارش The Dam Busters به یاد ماندنی‌ترین فیلم هوانوردی ثبت شده است.

در این درام تاریخی جنگ جهانی دوم، بریتانیا به دنبال استفاده استراتژیک از بمب‌های هوایی خود بر می‌آید؛ بمب‌هایی که نیروی بریتانیا با استفاده از آن‌ها سدهای آبی آلمانی‌ها را هدف قرار می‌دهد. این عمل که برای جلوگیری از پیشروی آلمانی‌ها صورت گرفت، به صورت شبانه انجام شد.

این فیلم به کارگردانی مایکل اندرسون دارای جایزه اسکار شده است؛ دلیل دریافت این جایزه نیز جلوه‌های ویژه عالی برای بازآفرینی برخی از مرگبارترین صحنه‌های پرواز و حملات هوایی بوده است.

این فیلم به خاطر محبوبیت زیاد و نمایش طبیعی وقایع به یکی از اصلی‌ترین نمایش‌های سالانه تلوزیون بریتانیا تبدیل شده است.

The Blue Max (1966)

بهترین فیلم های هواپیمایی
بهترین فیلم های هواپیمایی

به لطف برخی از اصیل‌ترین و مهیج‌ترین سکانس‌های پروازی ثبت شده، مکس آبی می‌تواند به یکی از دوست داشتنی ترین فیلم‌های هوانوردی تبدیل شود.

این فیلم یکی دیگر از بهترین فیلم هایی درباره هواپیما است که به دست جان گیلرمن ساخته شده است؛ همچنین این اثر جذابیت خاصی به دلیل غلبه بر فرضیه‌ای هولناک و شخصیت اصلی نامطلوب خود دارد.

جورج پپارد در نقش برونو استاچل، یک خلبان جنگنده آلمانی در جنگ جهانی اول است؛ در این فیلم او قصد دارد مکس آبی که بالاترین مدال شجاعت کشور است را به دست آورد و برای این‌ کار باید 20 هواپیمای جنگنده را ساقط کند.

این اثر با مناظر تماشایی و طراحی و تولید باکلاس خود، روح پویایی هوایی جنگ جهانی اول را به صورت خاص در زمان‌های قبل و بعد خود به تصویر کشیده است.

Tora! Tora! Tora! (1970)

بهترین فیلم های هواپیمایی
بهترین فیلم های هواپیمایی

تورا یکی دیگر از فیلم‌های جنگی حماسی است که حمله سرنوشت سازی که به پرل هاربر در 7 دسامبر 1941 رخ داده است را بازگو می‌کند. این فیلم با همدردی زیادی از زبان آمریکا و ژاپن گفته می‌شود. در زمان خود به دلیل صحنه های جنگی زنده، اکشن شدید و توالی پرواز برنده اسکار بهترین جلوه‌های ویژه شد.

این اثر با حضور کارگردانان آمریکایی و ژاپن برای بیان هر دو طرف داستان ساخته شده است؛ آکیرا کوروساوا در این فیلم برای کارگردانی سکانس‌های ژاپنی استخدام شد. ولی متاسفانه آکیرا پس از ساخت چیزی حدود یک دقیقه از این فیلم که به قسمت نهایی رسید اخراج شد.

بیشتر بخوانید:

The Battle Of Britain (1969)

بهترین فیلم های هواپیمایی
بهترین فیلم های هواپیمایی

مایکل کین یک گروه بازیگر عالی انگلیسی را در فیلم نبرد بریتانیا رهبری می‌کند؛ فیلمی که یکی از بزرگترین درگیری‌های جنگ جهانی دوم، که تقریبا تمام آن در هوا اتفاق افتاد را روایت می‌کند.

داستان در سال 1940 اتفاق افتاده و به دنبال بازگو کردن داستان نیروی هوایی سلطنتی است. نیرویی که تمام تلاش خود را برای جلوگیری حمله لوفت وافه به کانال انگلیسی انجام می‌دهد.

این فیلم در سال 1970 به عنوان یکی از 10 فیلم برتر انتخاب شده توسط هیئت ملی بازبینی ایالات متحده نامگذاری شد.

این اثر را می‌توان همچنین به عنوان بازگویی یک رویداد مهم در روزهای آغازین جنگ جهانی دوم دانست؛ که نشان می‌دهد روح بی‌امان بریتانیا و اراده قویشان دلیل پیروزی آن‌ها در مقابل آلمانی‌ها با وجود برتری تعدادیشان بود.

با وجود این داستان موفقیت آمیز و واقعی که سرنوشت تاریخ را تغییر داد، به سختی می‌توان اهمیت این فیلم را در بین بهترین فیلم هایی درباره هواپیما نادیده گرفت.

The Right Stuff (1983)

بهترین فیلم های هواپیمایی
بهترین فیلم های هواپیمایی

اد هریس هم در آپولو ‌‌13 و هم در این فیلم که یکی دیگر از فیلم‌های عالی تاریخی در مورد برنامه فضایی ایالات متحده، بازی می‌کند.

این اثر از کتاب تام ولف به قلم فلیپ کافمن اقتباس شده است. اقتباسی که سیر تکامل برنامه فضایی را از چاک یگر در شکستن دیوار صوتی گرفته تا انتخاب و آموزش فضانوردان مناسب برای ماموریت قریب الوقوع عطارد هفت ترسیم می‌کند.

این فیلم از بین بهترین فیلم های هوانوردی در 3 ساعت و 13 دقیقه حماسی، جامع و بسیار روشنگر است.

جدا از خط داستانی فوق العاده، بازی‌های عادی، صدا، تدوین، موسیقی و جلوه‌های صوتی ویژه حس معلق بودن در کیهان را واقعا در بیننده ایجاد می‌کند. این فیلم دارای اسکار، جایگاه خود را به عنوان یک فیلم هوایی خاطره‌انگیز به دست آورده است.

Apollo 13 (1995)

بهترین فیلم های هواپیمایی
بهترین فیلم های هواپیمایی

یک فیلم کلاسیک هوانوردی با خطی متفاوت، صحت آپولو 13 و این داستان واقعی و الهام‌بخش باورنکردنی آن به اندازه برخی از فیلم‌های جنگی واقعی ذکر شده در لیست بهترین فیلم های هواپیمایی بوده و بسیار تاثیرگذار است.

این اثر با بازیگران برجسته‌ای که رهبری آن‌ها را تام هنکس برعهده داشته و همچنین کارگردانی ران هاوارد، یک داستان فوق‌ العاده است؛ فیلم آپولو به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ران هاوارد شناخته می‌شود؛ داستان فیلم پی نبوغ آمریکایی، کار گروهی و قهرمانی جمعی می‌باشد.

در این فیلم یک سال پس از فرود بر روی ماه، آپولو 13 آمریگایی به فضا پرتاب می‌شود. ولی در پی آن منجر به نقصی بزرگ در فضاپیمایی می‌شود که برای نجات جان سه فضانورد حاضر در آن نیازمند تعمیر سریع است.

آپولو 13 با سکانس‌های پرواز درخشان، ترحم انسانی صمیمانه و عمیق و همچنین نمایش‌های درجه یک به زیبایی بهترین حالت آمریکا را به روی پرده آورده است.

بیشتر بخوانید:

The Spirit Of Staint Louis (1957)

بهترین فیلم های هواپیمایی
بهترین فیلم های هواپیمایی

اگر بخواهیم یکی از دست کم گرفته شده‌ترین فیلم‌های بیلی وایلدر را نام ببریم می‌توانیم به The Spirit Of Staint Louis اشاره کنیم.

در این فیلم جیمز استورارت نقش پیشگام هوانوردی واقعی چارلز لیندبرگ را بازی می‌کند.

این داستان که ترکیبی برانگیزاننده از جاه طلبی، خودسازی و کمک‌های لیندبرگ به هوانوردی می‌باشد، تلاش تاریخی لیندبرگ برای پرواز اولین ماموریت انفرادی فراآتلانتیک از نیویورک به پاریس را به زیبایی بازگو می‌کند.

وایلدر با ایجاد صحنه‌های هوایی خیره کننده خود جایزه اسکار بهترین جلوه‌های بصری را برای فیلم به همراه داشته است.

او همچنین پیش از پرواز و در زمان‌های دیگر کاربزرگی برای ایجاد حس همدردی با لیندبرگ انجام می‌دهد؛ اینکار باعث می‌شود سفر او بسیار الهام بخش جلوه کند و موفقیت او در پایان برای بینندگان بسیار رضایت‌بخش باشد.

Midway (1976)

بهترین فیلم های هواپیمایی
بهترین فیلم های هواپیمایی

فیلم Midway در سال 2019 بازسازی شده است و یکی دیگر از بهترین فیلم هایی با محوریت پرواز است. این فیلم یک حماسه جنگی بسیار گسترده است؛ همچنین نقطه عطف قابل توجهی را در جنگ جهانی دوم رقم زده است.

این ماجرای پر ستاره به کارگردانی جک اسمایل مربوط به ژاپن می‌شود. وقتی که پس از حمله موفقیت آمیز خود به دولیتل، به جزیرع میدوی حمله‌ور می‌شود‌؛ اما پس از رهگیری ماموریتشان به دست سربازان آمریکایی مجبور به مقابله و رقابت می‌شوند.

با وجود اینکه این اثر مستلزم نبرد زمینی، دریایی و هوایی است صحنه‌های نبرد هوایی از تورا برداشته شده است؛ تورا شش سال قبل از این اثر منتشر شده است. برخی دیگر از فیلم‌ها نیز از فیلم‌های خبری واقعی برداشته شده و به Midway اعتباری خاص می‌دهد.

The Great Waldo Pepper (1975)

بهترین فیلم های هواپیمایی
بهترین فیلم های هواپیمایی

در فیلم فلفل بزرگ والدو، رابرت ردفورد در نقش فردی در جنگ جهانی اول که وظیفه‌ی سرگرم کردن جمعیت را دارد بازی می‌کند. او این کار را به وسیله پرواز با هواپیما و انجام شیرین‌ کاری‌های فوق جسورانه روی بال‌های هواپیما انجام می‌دهد.

او پس از آشنایی با یک خلبان جنگنده سابق آلمانی در هالیوود برای ساختن فیلم‌های جنگی هوایی کار پیدا می‌کند. این اثر که به کارگردانی جورج روی هیل و بر اساس فیلمنامه ویلیام گلدمن ساخته شده است، حس واقع‌گرایی باورنکردنی دارد؛ از دلایلش میتوان اشاره کرد به این که هیل یک خلبان سابق تفنگداران دریایی بود.

او بر نهایت اصالت اصرار داشت و از ردفورد و بوسونسون می‌میخواست شیرین کاری‌های واقعی را بدون چتر انجام دهند؛ بدون اقدامات ایمنی این یک سواری واقعا هیجان انگیز است و این فیلم را در لیست بهترین فیلم های هواپیمایی قرار می‌دهد.

Those Magnificent Men And Their Flying Machines (1965)

بهترین فیلم های هواپیمایی
بهترین فیلم های هواپیمایی

آخرین فیلم در بین بهترین فیلم ها با موضوع هواپیما یکی از کمدی‌های بی‌نقص و جذابی است که موفق به کسب درجه شده است؛ آن مردان باشکوه و ماشین‌های پرنده آن‌ها علاوه بر داستان سرگرم کننده خود، به افرادی که زندگی خود را وقف هوانوردی حرفه‌ای می‌کنند احترام می‌گذارد.

این اثر ماجراجویی ناشری در لندن در سال 1910 را روایت می‌کند که برای تبلیغ صنعت هوانوردی نوپای خود یک مسابقه هوایی را بسیج می‌کند؛ این کار در ادامه انبوهی از هیجانات و آکروبات‌های هوایی را در پی خواهد داشت.

علارغم داستان فیلم که از سال 1910 روایت می‌شود، کن آناکین، کارگردان فیلم حال و هوای جذاب دهه 60 را با استفاده از مردانی که در مسابقه رقابت می‌کنند در فیلم زنده کرده‌ است. این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین نویسندگی و فیلمنامه نویسی برای پرده سینمای بهترین فیلم های هواپیمایی شد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم های هواپیمایی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم‌های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *