نقد فیلم The Guilty (گناهکار 2021) ؛ گوش کن، من نمی‌دونم !

بازسازی فیلم گناهکار آنتوان فوکوا به همراه اجرای فوق العاده ای از جیک جیلنهال در سایه نسخه اصلی باقی می‌ماند. با نوشتار نقد فیلم The Guilty با فیگار بمانید.

بازسازی فیلم دانمارکی به همین نام، که فیلم The Guilty تلاش می‌کند تا احساس تعلیق و ترس اصلی را بازسازی کند و تا حدی موفق می‌شود. بازسازی ها، به ویژه فیلم های خارجی مشهور، همیشه مشکل هستند. نکته اساسی این است که چگونه میتوان از نسخه اصلی چیزی ارزش‌مندتر ساخت و ویژگی را اضافه کرد که شبیه نسخه قبلی نباشد، بلکه تصور مجدد همان ساختار روایی با برداشتی تازه باشد که بازسازی آن را دارای ارزش برای دیدن کند؟ با نوشتار نقد فیلم The Guilty همراه فیگار بمانید.

نقد فیلم The Guilty (گناهکار 2021)

گوش کن، من نمی‌دونم !

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم گناهکار 2021 خواهید خواند به شرح زیر است:

ساختار روایی – داستان قهرمان در روایت فیلم

نقد The Guilty, بررسی فیلم The Guilty, نقد فیلم گناهکار, نقد گناهکار, نقد فیلم گناهکار 2021, بررسی فیلم گناهکار
نقد The Guilty, بررسی فیلم The Guilty, نقد فیلم گناهکار, نقد گناهکار, نقد فیلم گناهکار 2021, بررسی فیلم گناهکار

فیلم گناهکار آنتوان فوکوا تنها سه سال پس از نسخه قبلی خود اتفاق می افتد که گوستاو مولر با اولین فیلم خود تماشاگران و منتقدان را تحت تأثیر قرار داد و بعداً در لیست کوتاه اسکار فیلم بلند بین المللی دانمارک قرار گرفت. اگرچه این فیلم بازسازی نشده است، اما همچنان داستان اصلی را حفظ می کند و در عین حال داستان قهرمان ساختار روایی ما را تقویت می‌کند.

آنچه فیلم اصلی را متمایز کرد تمرکز آن بر روی یک مورد منحصر به فرد و پر از تعلیق است که در یک مکان با استفاده عالی از تدوین صدا، میکس و تدوین فیلم، همراه با اجرای برجسته قابل توجه برای ارائه حس تعلیق و واقع‌گرایی اتفاق افتاده است. به نظر می‌رسد این بازسازی کمی بیشتر به ایجاد دو خط داستانی موازی توجه دارد: داستان افسر پلیس مرکز اعزام 911 جو (جیک جیلنهال فوق العاده) و موردی که او به شدت تلاش می‌کند حل و فصلش کند.

این هم به نفع و هم به ضرر فیلم است: در یک ساحت، ویترین فوق العاده ای برای هنرپیشه عجیب غریب دنیای سینمایی یعنی بازیگری بنام جیلنهال ارائه می‌دهد و او را در آسیب پذیرترین حالت خود نشان می‌دهد؛ به عنوان مردی که برای کنار آمدن با گذشته خود تلاش می‌کند و در عین حال برای نجات جان کسی مبارزه می‌کند. فیلم The Guilty 2021 یک چالش عالی برای جیلنهال است و او درد و حس دردناک‌آلودی را در شخصیتی بنام جو کاملاً تسخیر می‌کند، زیرا سعی می‌کند انگیزه های خود را کنترل کند و شاید بیش از حد واقعاً در تأمین امنیت امیلی، زنی که با 911 تماس می‌گیرد و از او کمک می‌خواهد، سرمایه گذاری کرده است. در ادامه با نوشتار نقد فیلم The Guilty همراه فیگار بمانید.

بیشتر بخوانید:

از سوی دیگر، بخش بیشتری از زمان اجرا به مبارزات خود جو، فیلم از چیزی که نسخه اصلی را واقعاً موثر ساخته فاصله می‌گیرد: تمرکز خود را بر روی خط اصلی داستان از دست می‌دهد و بیننده نمی‌تواند به آن شکل که باید همراه فیلم شود.

همانطور که بازی جیلنهال باورپذیر و کاملاً ارائه شده است، این فیلم هنگامی که بر مصائب امیلی تمرکز می‌کند، بسیار موثرتر است، حتی اگر ما هرگز محل اصلی مرکز اعزام را ترک نکنیم. در طول ساختار روایی، فیلم گناهکار به نوعی تعادل خود را در بخش ها از دست می‌دهد اما در کل یک تجربه کاملاً موثر باقی می‌ماند. اما در حالی که نسخه اصلی باعث می‌شد داستان قهرمان روایت فیلم در اکثر مدت زمان برای حفظ تعامل بین تماشاگران در تاریکی بماند، به نظر می‌رسد که این بازسازی به دلیل ایجاد تعلیق به رهبری آن علاقه مند است.

نکته پایانی

نقد The Guilty, بررسی فیلم The Guilty, نقد فیلم گناهکار, نقد گناهکار, نقد فیلم گناهکار 2021, بررسی فیلم گناهکار
نقد The Guilty, بررسی فیلم The Guilty, نقد فیلم گناهکار, نقد گناهکار, نقد فیلم گناهکار 2021, بررسی فیلم گناهکار

فیلم گناهکار 2021 تمرکز کمتری نسبت به فیلم اصلی دارد. اما همچنان یک تریلر محکم و موثر خود را نشان می‌دهد. The Guilty داستان دو نفر در آشفتگی است و قرینه هایی بین آنها ترسیم می‌شود. به لطف یک عملکرد قوی مرکزی و روایتی زیبا، این سینمای قابل دسترس و پرتوقع است که مطمئناً برای تماشاگران اصلی جذاب خواهد بود.

فیلم گناهکار آنتوان فوکوا به عنوان یک تریلر نود دقیقه ای سخت در مورد تلاش یک مرد برای نجات یک زن ربوده شده از خطر قریب الوقوع مطرح می‌شود و این دقیقاً همان چیزی است که وجود دارد – نه بیشتر، نه کمتر.

تحلیل تکنیکی

نقد The Guilty, بررسی فیلم The Guilty, نقد فیلم گناهکار, نقد گناهکار, نقد فیلم گناهکار 2021, بررسی فیلم گناهکار
نقد The Guilty, بررسی فیلم The Guilty, نقد فیلم گناهکار, نقد گناهکار, نقد فیلم گناهکار 2021, بررسی فیلم گناهکار

با وجود ارائه برخی از بهترین اجراهای 20 سال گذشته، جیک جیلنهال تنها یکبار پس از دریافت نامزدی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در سال 2006 برای فیلم Brokeback Mountain توسط اسکار شناخته شد. بازیهای خارق العاده او در Nightcrawler ، Prisoners ، Southpaw و بسیاری فیلمهای دیگر مورد توجه آکادمی قرار نگرفت، اما اکنون بار دیگر جیک جیلنهال دوباره در جدیدترین فیلم خود به نام Guilty بازگشته است. در حالی که بعید به نظر می‌رسد برای آخرین نقش خود هیچ جایزه ای دریافت کند، جیلنهال بار دیگر ثابت می‌کند که او واقعاً یکی از بزرگترین بازیگرانی است که امروز کار می‌کند.

بیلور که پشت میز خود در مرکز تماس گیر افتاده است، در حالی که نفس تنگی به این گیر افتادن حسی مضاعف را می‌دهد تا شما را درگیر فضاسازی‌های خاص کارگردان دهد. جو باید مسئله را حل کند و حقایق را بیابد و امیلی را نجات دهد. در صورتی که فضای تنگ‌آلود و خفقان‌آوری که هم برای بیننده و هم برای جو بوجود می‌آید گاهی بع چالشی عمیق تبدیل می‌شود.

فضایی با تم آبی رنگ و تیره که با لباس مشگی جیک در نقش جو در‌آمیخته می‌شود حقیقتا چالش را در فیلم دوچندان می‌کند. گویی که در منجلابی گیر کرده باشد و راه فرار ندارد. همه این مسائل از طریق یک سری تماس های تلفنی شکل خود را به ساختار روایی فیلم می‌دهد. تقریباً کل فیلم از داخل مرکز تماس اتفاق می افتد و دیدن آن در یک فیلم بسیار جالب است. در ادامه با نوشتار نقد فیلم The Guilty همراه فیگار باشید.

بیشتر بخوانید:

جیک جیلنهال واقعاً عالی و برجسته در فیلم Guilty ایفای نقش می‌کند. این فیلم صدایی تاثیرگذار با اتان هاوک، رایلی کیو و پل دانو دارد که همگی از طریق تلفن شخصیت ها را صدا می کنند، اما جیلنهال واقعاً برجسته است.

بازیگران بسیار کمی هستند که بتوانند مانند او 90 دقیقه توجه شما را جلب کنند. این فیلم تقریباً فقط جیلنهال است که از روی میز خود بازی میکند، اما شما به دلیل روشی که جیلنهال کنترل هر صحنه را به دست می گیرد، این موضوع را به سرعت فراموش می‌کنید. دیدن واکنش او به هر دو طرف مکالمه از طریق تلفن بسیار جذاب است.

تصمیم گیری در مورد تمرکز تقریباً کامل بر یک شخصیت واحد که در یک مکان محدود شده و انجام آن در زمان واقعی آسان نیست. طراحی صدا در نشان دادن حالت عاطفی بیلور و همچنین نحوه تعامل وی با افراد دیگر و استفاده بهینه از آن بسیار شگفت‌انگیز اجرا می‌شود.

مزیت این رویکرد محدودکننده این است که مخاطب در تاریکی شخصیت اصلی است که به تعلیق می افزاید. آنچه باعث حواس پرتی می‌شود تدوین سریع است که با به نمایش گذاشتن تصاویر از زوایای مختلف دوربین از نظر بصری همه چیز جذاب تر شود. آنچه در ساختار این فیلم موثر است وقتی بود که بیلور از مهارت های کارآگاهی خود برای نجات تماس گیرنده استفاده میکند. این طرح به گونه ای اجرا شده است که درگیری به راحتی چند برابر میشود و جیلنهال به جای فردی که در آستانه یک ناراحتی عصبی قرار دارد، در فوق‌العاده‌ترین فضاسازی‌ها به تصویر کشیده می‌شود.

تحلیل فلسفی و روانشناختی – نا امیدی

نقد The Guilty, بررسی فیلم The Guilty, نقد فیلم گناهکار, نقد گناهکار, نقد فیلم گناهکار 2021, بررسی فیلم گناهکار
نقد The Guilty, بررسی فیلم The Guilty, نقد فیلم گناهکار, نقد گناهکار, نقد فیلم گناهکار 2021, بررسی فیلم گناهکار

به طور معمول در فیلمی مانند فیلم گناهکار، قهرمان داستان سعی میکند با سفر به مکان های مختلف و صحبت با افراد مختلف پرونده را حل کند، اما در عوض بیلور نمیتواند جایی برود و مجبور است همه چیز را از روی میز خود حل کند.

نکته ای وجود دارد که او با یک افسر پلیس تماس میگیرد تا به خانه امیلی برود تا بچه هایش را بررسی کند و سرنخ هایی را در مورد مکان او جستجو کند، اما ما به جای اینکه مخاطبان را به خانه او ببریم، در بیلور محدود شده ایم. مرکز تماس، احساس ناامیدی خود را هنگامی که او نمی‌تواند یک افسر را به رفتن مجاب کند. حس نا امیدی تنها مسئله فلسفی و یا حتی روانشناختی است که با کنش شخصیت اصلی در لابلای رنگ و لعاب ساختار روایی فیلم به مخاطب القا‌ء می‌شود.

بیشتر بخوانید:

کل فیلم بسیار پرتنش است و شما را در سراسر داستان خود با مشتی بسته نگه میدارد اما گاهی به شدت سرسختانه و عمیق شما را رها می‌کند تا کمی نفس بکشید تا همچون شخصیت اصلی فیلم، جو به اسپری نیازمند نشوید.

جهت فوکوا مشخص است و او از سطح بالایی از تعلیق خارج می‌شود. نه تنها ما می‌ترسیم که آیا امیلی زنده خواهد ماند و آیا بیلور او را در زمان نجات میدهد، بلکه از طریق برخی از توطئه های فرعی همه چیز شکل خودش را به شکل روانشناختی می‌گیرد.

جو چند تماس تلفنی از روزنامه نگاران دریافت میکند که در مورد “فردا” درباره ماجرای خود صحبت میکنند. تقریباً در انتهای فیلم نیستیم که متوجه می‌شویم فردا چه اتفاقی می افتد و بیلور چه اشتباهی کرده است و در حالی که شاید کمی حس نا امیدی را اضافه می‌کند، لایه دیگری ایجاد می‌شود. تنش ایجاد میکند و به تعلیق می افزاید.

مشخصات فیلم

  • کارگردان آنتوان فوکوآ
  • تهیه‌کننده جیک جیلنهال، ریوا مارکر، آنتوان فوکوآ، کت سامیک، اسکات گرینبرگ، میشل لیتواک، گری مایکل والترز، دیوید لیتواک، سوتلانا متکینا، دیوید هرینگ
  • نویسنده نیک پیزولاتو
  • فیلم‌بردار ماز ماخانی ؛ نقد فیلم The Guilty
  • تدوین‌گر جیسون بالانتاین
  • توزیع‌کننده نتفلیکس ؛ نقد فیلم The Guilty
  • تاریخ‌های انتشار ۲۰۲۱
  • کشور ایالات متحده آمریکا
  • زبان انگلیسی ؛ نقد فیلم The Guilty

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم The Guilty سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *