یادداشت ابوالحسن داوودی درباره کیومرث پوراحمد + [واکنش هنرمندان]

یادداشت ابوالحسن داوودی درباره کیومرث پوراحمد و وقایع روز سینما را بهمراه علت خودکشی آقای پوراحمد در ادامه خواهید خواند.

پوراحمد نه ناامید بود نه افسرده.

یادداشت ابوالحسن داوودی درباره کیومرث پوراحمد

  1. حاکمان دوره آخر سینمای ایران به تبعیت از خط دهندگان بالاسریشان، انگار از بدو ورود عزم خود را جزم کرده اند برای به گوشه بردن و حذف همه اندیشه گران و کارآمدان دغدغه مند سینمای ایران، چنانکه پنهان و آشکار نفوذی‌ها و ایادی و هوچی گران این حاکمان جدید، در میانه صنف، و با وقاحت تام این را بارها عنوان کردند که، دوران نسل شما و سینمای شما تمام شده و باید لگام و دهنه سینما به دست گروهی قلیل و رام و گوش به فرمان سپرده شود که منادیان سینمای اخته و خنثی و بی خاصیتی باشند خارج از چرخه عرضه و تقاضا ونیاز واقعی مردم. نمونه‌ای نه چندان بی شباهت به ترکیب سینمای احمق ساز «تلفن سفید» ایتالیای دوران موسیلینی و پروپاگاندای ایدئولوژیک زده شوروی دوران استالین، و این عزمشان از یک به یک اجزای ساختاری جشنواره به غایت حکومتی و محصولات تحسین شده اش توسط داوران همسو ، امسال بخوبی آشکار بود.
  2. باشناخت چهل ساله‌ای که از نزدیک با کیومرث داشتم، به یقین می‌گویم که او نه ناامید بود و نه افسرده ، بلکه با صراحت کلام و رویکردی که در عمل داشت، با چنگ و دندان به سینمایش چسبیده بود و با همه موانع آشکار و پنهانی که در پیش رو گذاشته بودند کارش را ادامه می‌داد. به صراحت می‌گویم، تصمیم و عمل کیومرث در پایان دادن خودخواسته بر تمام هستی‌اش، می‌تواند برای همه اهل سینما هم خطرناک، و هم سازنده و زاینده باشد، خطرناک از آنرو که ویروس ناامیدی و تن دادن به قضای روزگار و اقتضای بدخواهان را به ویژه در نسل جوان سینماگران کنش مند بپراکند، و می‌تواند سازنده باشد اگر به مثابه شروعی جدید باشد برای پای فشردن بر لزوم پایه گذاری سینمایی نو و بر مبنای اقتضائات روز و بدور از لاطائلات فرسوده وخررنگ کن و احمق سازی که بنام سینمای مردم پسند باب طبع سیاست گذاران این سینما، با همه مناسبات و زمینه‌هایش که بایستی توسط وحدت همگانی همه آحاد سینما احیا شود
  3. بجد می‌گویم که دوران نوحه سر دادن و مرثیه خوانی بر رفتگانی چون پوراحمد را با همه دردناکی اش و مصیبتی که بر فرق مان کوبیده را، باید تمام کنیم و ابتدا از خود برای انفعال مان و سپس دیگرانی که مسبب این رفتن محسوب می شوند بپرسیم که چه کردیم و چه کردند و چرا کردند آنچه را که پیر دیری چون کیومرث را به چنین مرحله ای رساند و سرنوشت سینما را به این انحطاط؟!

واکنش هنرمندان به مرگ خودخواسته کیومرث پوراحمد

در پی انتشار خبر مرگ کیومرث پوراحمد، کارگردان و سینماگر ایرانی، بسیاری از دست‌اندرکاران سینمای ایران به مرگ او واکنش نشان داده‌اند و عده‌ای از هنرمندان هم برای تسلیت به خانواده‌اش به خانه او رفته‌اند.

تصاویری که رسانه‌ها در ایران منتشر کرده‌اند حضور سینماگرانی مانند کیانوش عیاری، گلاب آدینه و رخشان بنی‌اعتماد را در منزل خانواده پوراحمد نشان می‌دهد.

رضا کیانیان، بازیگر، با انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

کیومرث پوراحمد رفت که رفت که رفت… دق کرد.

منیژه حکمت، کارگردان، با انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

جناب آقاى پوراحمد نازنین، روز غم انگیزى و درد ناکی برایمان رقم خورد .مرگ ناخواسته و یاخودخواسته را دیگران برایمان رقم مى‌زنند…

بهمن فرمان‌آرا، تهیه‌کننده و کارگردان سینما هم در صفحه اینستاگرام خود نوشته:

چه اندوه بزرگیست از دست دادن دوست عزیزی چون کیومرث پوراحمد. بدرود دوست عزیز.

مازیار لرستانی، بازیگر سینما و تئاتر در صفحه اینستاگرام خود نوشته:

شوک شدم… کارگردانی خوش فکر، مردی شجاع و نترس، رفیق و همدم من در واتس‌اپ… پر از ایده‌های ناب برای فیلمسازی، آزاده و مستقل با درک و فهم و ذهنی باز، نسبت به مسائل جامعه… خداحافظ مرد قدبلند باهوش و شوخ سینما.

مهدی باقربیگی، بازیگر نقش مجید سریال «قصه‌های مجید» دقایقی پس از مطلع شدن از خبر درگذشت کیومرث پوراحمد گفت:

رابطه من و ایشان رابطه پدر و پسری بود. آقای پوراحمد آدم مسئولیت‌پذیری بود. در زمان ساخت قصه‌های مجید و حتی پس ازآن حواسش به من بود. با هم مدام در ارتباط بودیم و احوال‌پرسی می‌کردیم. مردم ما هنرمند بزرگی را از دست دادند.

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *