نقد و بررسی فیلم About Dry Grasses ؛ فیلمی رمانتیک و طبیعت‌گرایانه

About Dry Grasses یکی از آثاری بود که در جشنواره کن پخش شد و جایزه نیز گزفت. در ادامه به نقد و بررسی فیلم About Dry Grasses خواهیم پرداخت.

About Dry Grasses یا همان درباره علف‌های خشک (به ترکی Kuru Otlar Üstüne) یک فیلم درام ترکی محصول سال ۲۰۲۳ به کارگردانی نوری بیلگه جیلان و نویسندگی مشترک جیلان، ابرو جیلان و آکین آکسو با بازی دنیز سلیلوغلو ، مروه دیزدار و مصعب اکیجی است که در ادامه به نقد فیلم About Dry Grasses خواهیم پرداخت.

این فیلم، داستان معلمی را دنبال می‌کند که در روستایی شرق آناتولی با امید به مهاجرت به استانبول زمانی که متهم به آزار یک دانش‌آموز می‌شود، کار می‌کند. این فیلم برای اولین بار در بخش رقابت اصلی جشنواره فیلم کن 2023، جایی که دیزدار برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد، به نمایش درآمد و و در بررسی About Dry Grasses نمرات خوبی را دریافت کرد.

نقد و بررسی فیلم About Dry Grasses

فیلمی رمانتیک و طبیعت‌گرایانه

شما می‌توانید فهرست نقد و بررسی فیلم About Dry Grasses را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

مقالات مکمل:

نقد و بررسی فیلم About Dry Grasses
نقد فیلم About Dry Grasses

در این فیلم، یک معلم جوان امیدوار است پس از انجام وظیفه اجباری در یک روستای کوچک به استانبول منصوب شود. پس از مدت‌ها انتظار، او امیدِ خود را برای فرار از این زندگی غم انگیز از دست می‌دهد. با این حال، همکارش نورای به او کمک می‌کند تا دیدگاهش را دوباره به دست آورد.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های 2023

بهترین انیمیشن های 2023

درباره فیلم

نقد و بررسی فیلم About Dry Grasses
بررسی About Dry Grasses

درباره علف‌های خشک، دهمین فیلم بلند اوست. او فیلمنامه را با همسرش ابرو جیلان و آکین آکسو نوشت. آنها همچنین در نویسندگی فیلم قبلی سیلان، درخت گلابی وحشی (2018) همکاری کردند. ساخت فیلمنامه حدود دو سال طول کشید و فیلمبرداری در مارس 2021 در ارزروم آغاز شد.

نماهای طبیعت نیز در آدیامان فیلمبرداری شد. Kürşat Üresin و Cehavir Şahin به عنوان فیلمبرداران فیلم حضور داشتند. درباره علف‌های خشک، 470000 یورو از صندوق Eurimages شورای اروپا، علاوه بر 2 میلیون پوند از وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه دریافت کرد. این فیلم توسط ARTE فرانسه و TRT تولید شده است.

درباره علف‌های خشک، به‌عنوان یکی از نوزده فیلم انتخاب شده برای رقابت برای نخل طلای هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن اعلام شد؛ جایی که اولین نمایش جهانی آن در 19 مه 2023 بود. این فیلم توسط Memento Distribution در 12 ژوئیه 2023 با عنوان Les herbes sèches در فرانسه توزیع خواهد شد.

این فیلم در وبسایت راتن تومتور، 89٪ از 19 نقد منتقد را دریافا کرد که برای این فیلم مثبت هستند. همچنین میانگین امتیاز 8.6/10 اعلام شد. در متاکریتیک، این فیلم بر اساس 8 نقد منتقد، میانگین وزنی 80 از 100 امتیاز دارد که نشان‌دهنده «بررسی‌های عموماً مطلوب» است.

نقد و بررسی فیلم About Dry Grasses

نقد و بررسی فیلم About Dry Grasses
تحلیل فیلم درباره چمن های خشک

این اثر، یک فیلم باشکوه، به سبک طبیعی ناتورالیستی (یا همان نچرالیسم) یا همان طبیعت‌گرایانه می‌باشد و فیلمی است که از انگیزه ژانر رمانتیک، بدون داستانی عاشقانه ، با یک ضدقهرمان خود شیفته در مرکز خودش پیروی می‌کند.

فیلمنامه مانند همیشه برای این کارگردان پرحرف است. این فیلم، با سکانس‌های دیالوگ‌محور که بیش از 10 دقیقه طول می‌کشد، درامی خاص را به شما هدیه می‌دهد. اما همانطور که شخصیت‌ها از صحبت برای تقویت دفاع خود استفاده می‌کنند، دوربین نیز به طرز حیله‌گرانه‌ای آنها را باز می‌کند.

درباره علف‌های خشک همان‌قدر جدی است که از سیلان انتظار می‌رود؛ اما زاویه‌ای بازتاب‌گر و بازیگوش نیز در این زاویه وجود دارد و طنز سیاهی است که در فیلم‌های اخیر او وجود ندارد. این فیلم، یکی از درخشان‌ترین آثاری است که در سال‌های اخیر در کن به نمایش درآمده است.

سیلان واقعاً به نوعی سینمای هنری که به سختی وجود دارد، معتقد است. فقط حال و هوای شدید و اواخر دهه 60 است، و وقتی کاملاً از بین رفت، آن را از دست خواهید داد. درباره علف‌های خشک هم تقطیر استعاره‌های تکراری سیلان است و هم تطهیر سبک او. فیلمی ساخته شده از مکالمه‌هایی که حتی در منع‌کننده‌ترین حالت‌شان هم انفجاری باقی می‌مانند و با احساسی از درامای سیال دائماً در حال بازی می‌لرزند.

نقد و بررسی فیلم About Dry Grasses

این فیلم که ظاهراً همان‌طور که بسیاری از فیلم‌های سیلان در ابتدا ممنوع و غیرشفاف هستند، در حقیقت در کیفیت گستاخانه و گسترده‌اش چیزی جذاب دارد؛ یک کیفیت ادبی خاص. سیلان.، با این پرتره، سه ساعت و نیم غوغا می‌کند.

این اثر، فیلمی است با لمس غیرقابل انکار نویسنده؛ هم از نظر بصری و هم از نظر مضمون، با گفتگوهای طولانی که مستقیماً و مداری به انتظارات خشکیده، مسئولیت شخصی در دنیایی آسیب دیده و روابط اجتماعی پژمرده می‌پردازد.

در حالی که سیلان ممکن است دیگر هرگز فیلمی کمتر از سه ساعت نسازد، درباره علف‌های خشک استعداد دراماتیک و کنترل سرعت خود را حتی بهتر از به نمایش می‌گذارد. فیلم آهسته، تأمل برانگیز و سنگین در دیالوگ، به زیبایی به اخلاق اخلاقی می‌پردازد.

بررسی ساختاری منتقدین

نقد و بررسی فیلم About Dry Grasses
نقد و بررسی فیلم About Dry Grasses

این فیلم، در بین منتقدین نیز امتیاز بالایی کسب کرد و توانست نقدهای موفقی را به دست بگیرد. منتقد روزنامه گاردین، در ستایش به کارگردان این فیلم گفت:

نویسنده ترک، نوری بیلگه جیلان، یکی دیگر از درام‌های گسترده و مشخصاً شخصیت محور خود را ارائه کرده است. این فیلم، در سراسر مناظر غرب آناتولی گسترده شده است و دوباره تاکید سیلان بر فیلمبرداری و پرتره است. این فیلم یک لمس بسیار غیر معمول دارد. یک لحظه بسیار حیرت‌آور که به ما یادآوری می‌کند این فیلمی است که در حال تماشای آن هستیم و فضای داخلی ریز و سوسو زننده آتش روی یک صحنه دارد.

منتقد اسکرین دیلی نیز در ستایش این فیلم گفت:

این فیلم، یک اثر سینمایی فوق‌العاده می‌باشد که به نظر می‌رسد برای جرقه زدن بحث‌های متحرک، طراحی شده است. برنده شگفت‌انگیز بهترین بازیگر زن در جشنواره کن برای بازی مغناطیسی مروه دیزدار ممکن است به آن کمک کند تا راه تجاری خود را پیدا کند.

منتنقد ایندی ویر نیز در آخر گفت:

جایی که خواب زمستانی از بزرگان روسی مانند چخوف و داستایوفسکی اقتباس شده است. از هر دو «همسر» و «برادران کارامازوف» اقتباس شده‌اند. درباره علف‌های خشک مانند یک نوادگان معنوی «لولیتا» ناباکوف است، حداقل در استفاده از آن نقطه نظر.

رویکرد رمان‌گرایانه سیلان به سینما شاید نمی‌توانست شریکی مناسب‌تر از غزل‌سرایی ناباکوف بیابد، نوعی که در عین حال از نظر روحی سینمایی است و در عین حال سازگاری با نمایشگر کاملاً دشوار است.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد و بررسی فیلم Transformers: Rise of the Beast سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *