نقد و بررسی فیلم Fast X 2023 ؛ سمفونی سرعت و تخیل

فیلم Fast X ، از فرانچایز سریع و خشن، یکی از بهترین و موردانتظارترین فیلم‌های سال 2023 می‌باشد که در ادامه به نقد و بررسی فیلم Fast X 2023 خواهیم پرداخت.

Fast X که همچنین با نام Fast & Furious 10 نیز شناخته می‌شود، یک فیلم اکشن آمریکایی محصول سال ۲۰۲۳ به کارگردانی لوئیس لتریر بر اساس فیلمنامه‌ای نوشته دن مازو و جاستین لین است که همچنین داستان را با زک دین نوشته است. این فیلم دنباله F9 2021، دهمین قسمت اصلی، و یازدهمین قسمت به طور کلی در فرانچایز Fast & Furious است.

در این فیلم، وین دیزل در نقش دومینیک تورتو در کنار بازیگرانی از جمله میشل رودریگز، تایریس گیبسون، کریستوفر بریجز، جان سینا ، ناتالی امانوئل ، جوردانا بروستر ، سونگ کانگ ، اسکات ایستوود ، دانیلا ملکیور ، آلن ریچسون ، هلن میرن ، بری لارسون ، ریتا مورنو ، جیسون استاتهام ، جیسون موموآ و شارلیز ترون بازی می‌کنند.

در این فیلم، دم باید از خانواده‌اش در برابر دانته ریس که به دنبال انتقام مرگ پدرش و از دست دادن ثروت خانواده‌اش است، محافظت کند.

نقد و بررسی فیلم Fast X 2023

سمفونی سرعت و تخیل

شما می‌توانید فهرست نقد و بررسی فیلم Fast X 2023 را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

مقالات مکمل:

نقد و بررسی فیلم Fast X 2023
نقد و بررسی فیلم Fast X 2023

Fast X برای اولین بار در 12 مه 2023 در The Space Cinema شهر رم اکران شد. پس از آن، اولین بار در چندین کشور در سراسر اروپا و آمریکای جنوبی در تاریخ 17 مه و در ایالات متحده در 19 می توسط یونیورسال پیکچرز اکران شد.

این فیلم نقدهای متفاوتی از سوی منتقدان دریافت کرد، آنها عملکرد موموآ را تحسین کردند اما از فیلمنامه انتقاد کردند. Fast X در سراسر جهان 554 میلیون دلار فروخته است و پنجمین فیلم پرفروش سال 2023 است. همچنین دو دنباله برای پایان دادن به این فرنچایز در دست ساخت هستند.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های 2023

بهترین انیمیشن های 2023

درباره فیلم

نقد و بررسی فیلم Fast X 2023
تحلیل فیلم فست ایکس

دومینیک تورتو و تیمش توسط یک سازمان درخواست می‌کنند تا یک تراشه کامپیوتری را در حین حمل و نقل در رم، ایتالیا به سرقت ببرند. دام و همسرش لتی اورتیز به همراه پسرش برایان (بی کوچولو) و بقیه اعضای تیم به رم سفر می‌کنند.

با این حال، یک سایفر زخمی به خانه دام می‌رسد و به او اطلاع می‌دهد که دانته ریس، پسر سلطان مواد مخدر هرنان ریس، خدمه خود را با تهدید خانواده‌هایشان بر ضد خود قرار داده و از آنها برای انتقام از مرگ پدر و از دست دادن دام برای هدف قرار دادن دام استفاده می‌کند.

در ژوئن 2021، دیزل اعلام کرد که فیلم در دو قسمت اوج این فرنچایز تقسیم خواهد شد و قرار است فیلمبرداری اصلی آن در ژانویه 2022 آغاز شود. در دسامبر 2021، دواین جانسون بازگشت به Fast X را رد کرد ، و پست اینستاگرام دیزل را که از دیزل درخواست بازگشت او را می‌کرد، “دستکاری” نامید.

دیلن هایسمیت و کلی ماتسوموتو، که هر دو دو نفر از سه سردبیر مشترک در F9 بودند، با پیوستن لورا یانوویچ و کوربین مهل به عنوان ویراستار بازگشتند. پیتر چیانگ به عنوان ناظر جلوه‌های ویژه برای تولید نیز بازگشت.

نقد و بررسی فیلم Fast X 2023

نقد و بررسی فیلم Fast X 2023
بررسی فیلم سریع 10

شما بدون شک می‌دانید وقتی کارگردانی مانند تارانتینو یا نولان یک فیلم جدید منتشر می‌کند و فیلمی نیست که صرفاً بخواهد هدفی مانند جنگ و سرعت را به شما نشان بدهد. فیلم Fast X مخصوص کسانی است که عاشق سرعت و هیجان هستند، اما دنباله‌های آن، به مراتب تخیل را الگوی کار خود قرار دادند و ضعیف شدند..

Fast 9 ممکن است جنبه‌ی علمی تخیلی زیادی را به این فرانچایز اضافه کرده باشد و ماشینی را که در فضا بالا رفته باشد را نشان بدهد، اما همچنان در نشان دادن یک جنبه خوب عمل کرده؛ خشونت و هیجان اگزجره برای فروش بیشتر.

به گفته‌ی برخی از کاربران فرانچایز سریع یک سری مجموعه فیلم است که باید خیلی وقت پیش تمام می‌شد. این فیلم به عنوان یک سرگرمی شروع شد، اما کمی بیش از یک سواری هیجان انگیز با بزرگ‌نمایی بیش از اندازه، به کار خود ادامه داد.

با هر بار تکرار این مجموعه، فیلم‌های این فرانچایز، به طور فزاینده‌ای غیرقابل باورتر می‌شدند. همه یک فیلم اکشن با تعقیب و گریز و دعوا را دوست دارند، اما چیزی که در این فیلم به دست می‌آورید، چیزی شبیه به یک انیمیشن بد در زندگی واقعی است.

نقد و بررسی فیلم Fast X 2023

نقد و بررسی فیلم Fast X 2023
نقد و بررسی فیلم Fast X 2023

فیلم در طول مدت خودش، سعی دارد تا شما را متقاعد کند. فیلم طولانی، 2 ساعت و 21 دقیقه است و شما را خسته می‌کند. تعداد زیادی از بازیگران، انگار مجبور به بازی در این فیلم هستند و به قدری مصنوعی پیش می‌رود که بیننده کلافه می‌شود.

این فیلم، فقط درباره وین دیزل بود که به دنیا بگوید چقدر عالی است. او در طول فیلم، به خودش گفت که بهترین است و این فرنچایز حداقل برای 5 سال بی‌ربط نبوده است. عظمت خود و خودشیفتگی توسط مردی که در حال اجرای یک فرنچایز در زمین است و آن را بیشتر به یک شوخی از ترس مشروع تبدیل می‌کند.

بررسی ساختاری منتقدین

نقد و بررسی فیلم Fast X 2023
نقد فیلم Fast X

این فیلم چندی پیش اکران شد و نظرات زیادی را در برخی از وبسایت‌ها توسط منتقدین دریافت کرد که در ادامه چند نمونه از نقد و بررسی فیلم Fast X 2023 را خواهید خواند. روزنامه rogerebert درباره Fast X گفت که این فیلم، بازتاب چیزی است که قبلاً دیده‌اید، و اغلب با کارگردانی که کارهای بدلکاری اکشن را انجام می‌دهد، دیدید. Fast X اغلب در شرایط CGI ضعیف به نظر می‌رسد، و بازیگران آشکارتر از قبل در پس‌زمینه‌های صفحه سبز هستند. وقتی به وضوح چیزی را تماشا می‌کنیم که جلوه‌های بصری بیشتری دارد تا بدلکاری.

منتقد theconversation نیز گفت:

این فرنچایز به‌طور تصاعدی رشد کرد و به‌عنوان حماسه سریع تغییر نام داد و تبدیل به مجموعه‌ای از ماجراجویی‌های جهانی پر ستاره در قالب ماموریت غیرممکن شد.

منتقد vulture در خطاب به این فیلم گفت که Fsat X ممکن است با ستاره‌های سینما به‌گونه‌ای رفتار کند که انگار خارق‌العاده است، اما این یک محراب برای سرنخ‌های خود است که ضعیف عمل کرده است.

منتقد گاردین اما نظری متفاوت داشت و اعلام کرد که در جبهه انسانی، وین دیزل سخنرانی‌های بی پایانی در مورد خانواده ارائه می‌دهد، میشل رودریگز به ما یادآوری می‌کند که او چیزی بیش از یک زن عضلانی نیست، و جیسون موموآ آن را به شکل سرگرم کننده‌ای به عنوان یک شخصیت شرور شیفته باله و بدون مدل موی ثابت نشان می‌دهد.

همچنین نیویورک تایمز نیز گفت که در فیلم‌های سریع و خشمگین خیلی چیزها، فراتر از حدی که باید باشد رفته است و این به هیچ وجه خوب نیست.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد و بررسی فیلم Fast X 2023 سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *