نقد فیلم The Zone of Interest ؛ ماهیتی از ابتذال شر

The Zone of Interest یکی از مهم‌ترین آثاری بود که در جشنواره کن پخش شد و جایزه نیز گزفت. در ادامه به نقد فیلم The Zone of Interest خواهیم پرداخت.

فیلم منطقه مورد علاقه ، یا همان The Zone of Interest، یک فیلم درام محصول 2023 به نویسندگی و کارگردانی «جاناتان گلیزر» است که بر اساس رمانی از «مارتین آمیس» در سال 2014 ساخته شده و در بخش نقد فیلم سینمایی The Zone of Interest تحسین منتقدان را در بر گرفت.

در این فیلم، فرمانده «آشویتس»، «رودولف هوس» و همسرش «هدویگ»، تلاش می‌کنند تا در خانه و باغی در کنار اردوگاه برای خود ساخته‌اند زندگی رویایی داشته باشند؛ اما پس از گذشت چند اتفاق، آرامش خانهآن‌ها به‌هم می‌ریزد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


فیلمبرداری فیلم در بین سال‌های 2021 تا 2022 انجام شد و فیلم محصول مشترک ایالات متحده، بریتانیا و لهستان است. این فیلم، نخستین‌بار، در هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن در 19 مه 2023 با تحسین منتقدان مواجه شد و جایزه بزرگ و جایزه FIPRESCI را از آن خود کرد و در بخش بررسی فیلم منطقه مورد علاقه نیز نمرات خوبی بودند.

نقد فیلم The Zone of Interest

شما می‌توانید فهرست تحلیل The Zone of Interest را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

نقد فیلم The Zone of Interest
نقد فیلم The Zone of Interest

فیلم سینمایی منطقه مورد علاقه یا همان The Zone of Interest، برای رقابت در جشنواره فیلم کن 2023 جایی که اولین نمایش جهانی خود را در 19 مه 2023 انجام داد و شش دقیقه‌ای مورد تشویق ایستاده قرار گرفت، اکران شد.

نظر منتقدین درباره فیلم

نقد فیلم The Zone of Interest

این فیلم، نقدهای مثبت زیادی را دریافت کرد. «کوین ماهر» از مجله تایمز، این اثر را یک فیلم برجسته و بسیار مهم که از ایده‌های دشوار نمی‌ترسد و کارهای خارق‌العاده انجام می‌دهد، نامید. «دیوید رونی» از هالیوود ریپورتر نیز فیلم منطقه مورد علاقه را یک درام ویران‌کننده هولوکاست نامید که شبیه هیچ فیلم دیگری نیست. به گفته او، کارگردان با اثربخشی حیرت‌انگیزی که در عمق داستان ایجاد کرد، کنترل بی‌نظیر داستان‌گویی لحنی و بصری خود را نشان می‌دهد.

«دونالد کلارک»، منتقد ایرلندی محبوب نوشت:

«گلیزر» ممکن است به دلیل اتخاذ چنین رویکرد رسمی نسبت به مطالب حساس هنوز دچار مشکل شود. او برای این موضوع احترام قائل است. «گلیزر» به چیزی بسیار بزرگ‌تر از ساختن این فیلم هیولا دست یافته با عادی جلوه دادن چنین جنایات غیرانسانی، ما را دوباره با وحشت واقعی آشنا می‌کند.

«جاناتان رامنی» از نشریه اسکرین اینترنشنال نوشت که فیلم از الفاظ دروغین پرهیز می‌کند و حداکثر فضا را برای واکنش احساسی مخاطب باقی می‌گذارد. «دیوید ارلیش» از IndieWire نیز روند فیلمبرداری «گلیزر» را به خاطر القای یکنواختی صاف در فیلمی که در آن فقدان درام برای خودش عمیقاً آزاردهنده می‌شود را تحسین کرد.

در یک نقد 4 ستاره، «پیتر بردشاو» از گاردین این فیلم را اثری خواند که با تمام هنرش، می‌تواند مرز بین خوشبختی و آشوب را تصویرسازی کند و گفت:

برعکس، نقد منتقد فیلم ایتالیایی Davide Abbatescianni که توسط Cineuropa منتشر شد، نکات مثبت کمی را دربر گرفت.

او از آن فیلم به خاطر فضای آزاردهنده‌اش انتقاد کرد که به نظرش خوب ساخته شده؛ اما یکنواخت است و به خاطر بازی‌های بازیگران که احساس می‌کرد نمی‌تواند هیچ تغییری در مفهوم ارائه شده را در فیلم ایجاد کند که به نظر او تنوع ندارد و راکد مانده است.

در وب‌سایت جمع‌آوری نقد راتن تومتوز، 96٪ از 49 نقدهای این فیلم مثبت هستند. اجماع منتقدان این وب‌سایت می‌گوید:

فیلم سینمایی منطقه مورد علاقه ما را وادار می‌کند تا نگاهی سرد به زندگی روزمره که پشت آن یک وحشی‌گری نابخشودنی است بیندازیم.

در متاکریتیک، نقد فیلم The Zone of Interest بر اساس 17 نقد منتقد، میانگین وزنی امتیاز 98 از 100 را دارد که نشان‌دهنده تحسین جهانی است. این اثر به عنوان سومین فیلم مشترک با بالاترین امتیاز تاریخ در متاکریتیک رتبه‌بندی شد.

درباره کارگردان فیلم

نقد فیلم The Zone of Interest
نقد فیلم The Zone of Interest

پس از انتخاب «جاناتان گلیزر» به عنوان کارگردان، همه متوجه شدند که قرار است با یک شاهکار رویرو شوند. او کارگردان کم‌کار، اما با کیفیتی است که پیش‌تر، فیلم زیر پوست با بازی «اسکارلت جوهانسون» را ساخته بود.

او همچنین موزیک ویدیوهای زیادی را برای گروه پراگرسیو راک «ریدیوهد» ساخته و اگر نگاهی به آن ویدیوهای 3 الی 4 دقیقه‌ای بیاندازید، متوجه نوع کارگردانی او می‌شوید. «گلیزر» از با استفاده از یک دوربین ساکن، می‌تواند تمام آشوب‌های موجود در فیلم را به بیننده منتقل کند و در این کار، استاد است.

«گلیزر» پس از فیلم قبلی خود، برای این اثر، دو سال را به مطالعه گسترده کتاب اصلی اختصاص داد. برخلاف کتابی که از آن الهام گرفته شده بود، «گلیزر» به جای استفاده از نام‌های خیالی، از افراد واقعی درگیر در رویدادها نیز استفاده کرد.

«گلیزر» توسعه این پروژه را در سال 2019 تایید کرد و A24، Film4 Productions، Access Entertainment و House Productions با تامین مالی و تولید مشترک همکاری کردند. فیلمبرداری اصلی در تابستان 2021 در «آشویتس» آغاز شد و در ژانویه 2022 در Jelenia Góra ادامه یافت. کل فیلم در لهستان و آلمان فیلمبرداری شده است.

تحلیل روایت فیلم The Zone of Interest

نقد فیلم The Zone of Interest

در این فیلم، هر دو نقش اول اصلی فیلم، درجه یک هستند و «گلیزر» با داستان آرام و لحن خاصی که دارد، بینندگان را متزلزل می‌کند. شاید فیلم The Zone of Interest، نسل‌کشی که در آن زمان رخ داده را آشکار نسازد؛ اما این دقیقاْ دیدگاهی است که کارگردان برای ما تدارک دیده و می‌خواهد تناسب همان بهشتی را برای بیننده تصویرسازی کند که از چشم مردم عادی وجود داشته است.

فیلم جدید «جاناتان گلیزر»، کلیشه‌های ساده هالیوودی را مانند پیش پاافتادگی شر را از بین می‌برد و سبکی را خلق می‌کند که واقعا در بر گیرنده تماماْ فیلمسازی اوست.

کارگردان به بهترین شکل ممکن، سعی داره تا از همان ابتدای فیلم، یک روتین عادی را توسط انسان‌های خودشان نیز عادی هستند روایت کند. The Zone of Interest از یک خانه رویایی شروع می‌شود و دقیقا بعد از شنیدن خبر پیروزی ایتالیا، به آشفتگی می‌افتد.

این فیلم، تماماْ با قضیه ابتذال شر «هانا ارنت» پیش می‌رود. «هانا»، نویسنده کتابی که این اثر از آن اقتباس شده است، دقیقا وقتی که «آیشمن» در اورشلیم دادگاهی می‌شود، به دادگاه می‌رود و دقیقاْ و جرقه‌های فکری ابتدال شر به ذهن او خطور می‌کند.

ابتذال شر، در باب همان مردمان عادی است که استدلال دولت و ملت را پذیرفته‌اند و هر جنایتی را که آن‌ها بگویند، انجام می‌دهند. «آیشمن»، جایی در کتاب «هانا» می‌گوید که من هیچ مشکلی با یهودیان نداشتم و فقط دستورات رو اجرا می‌کردم و هیچ پشیمانی از کار ندارم چون دستورات مافوق خودم را اجرا می‌کردم. این قضیه، درون داستان منطقه مورد علاقه، دقیقاْ جلوی چشم مخاطب قرار می‌گیرد.

نقد فیلم The Zone of Interest

«جاناتان گلیزر» سعی ندارد تا یک اثر هالیوود محور را به مخاطب خود نشان بدهد و اگر شما هیچ پیش‌زمینه‌ای از کتاب و حتی داستان واقعی این اتفاقات نداشته باشید، می‌تواند شما را ناامید و خسته کند. هالیوود، در حال حاضر سعی دارد تا با سانتیمانتالیسم، مخاطب را به سمت این نوع داستان‌ها بکشاند و حتی با کلیشه‌های فمنیستی، مخاطب را به چالشی تکراری دعوت کند.

«گلیزر»، سعی دارد تا با نشون دادن اسباب‌بازی بچه کوچک خانواده که از دندون ساخته شده است، یک کمدی خاص و طعنه‌برانگیز را نشان بدهد. او همچنین نمی‌خواهد تا با اتفاقات وحشتناکی که در اردوگاه پیش می‌افتد ما را روبرو کند و دقیقاْ با این کار نشان می‌دهد که مردم عادی هستند درگیر چنین ماجرایی هستند.

او عملاْ ما را با یک بهشت طرف می‌کند و این بهشت، به قدری برای مخاطب فیلم‌های هالیوودی آزار دهنده‌اس که راحت می‌تواند بیننده را از خودش دور کند. این همهمه‌هایی که کارگردان در پس کار خود می‌چیند و ندیدن آن جنایت بزرگ، یک اثر هنری کامل را برای ما روشن می‌سازد.

منطقه مورد علاقه، فیلمی است که مانند یک بیماری در ذهن غلبه می‌کند. این اثر، یک فیلم فوق‌العاده و قابل توجه است که با وحشت هولوکاست، به روشی دلخراش و عمیق ارتباط برقرار می‌کند.

بررسی ساختاری فیلم

نقد فیلم The Zone of Interest
نقد فیلم The Zone of Interest

فیلم جدید آقای «گلیزر»، یک ضد روایت از یک جنایت است و می‌توان آن را در نوع فیلمسازی او مشاهده کرد. این کارگردان، با موسیقی ابتدایی خود و نشان دادن یک تصویر سیاه، سعی دارد تا بیننده را کلافه کرده و اعلام کند که شما در حال دیدن یک فیلم هستید که نیاز به تامل خواهد داشت. این قضیه، در داستان نیز مشهود است و مخاطب تا 40 دقیقه ابتدایی این اثر، نمی‌داند که چه داستانی به وقوع می‌پیوندد.

دوربین نیز تا حدالامکان نزدیک شخصیت‌ها نمی‌شود تا مخاطب را در پس همان زندگی خانوادگی نگه دارد. کارگردان صرفاْ سعی دارد تا یک خانواده را نشون بدهد که همیشه در حال خنده هستند و جزییات آنچنان هم که باید، مهم نیست. جادوی «گلیزر»، در جایی خلاصه می‌شود که بیننده را وادار می‌کنه تا کتاب اقباسی «هانا آرنت» را مطالعه کرده و پس از آن به تماشای این فیلم بنشیند.

فیلم و کارگردان سعی دارند تا در همان بهشت اصلی خانه، خودشان رو پیش ببرند و حتی مواقعی که صدای افرادی که اسیر شدن برخی شنیده می‌شود، دوربین به نزدیک آن‌ها نمی‌رود. همچنین، دوری از فناوری که در این اثر استفاده شد، گروه را از صحنه فیلمبرداری دور نگه می‌داشت و به بازیگران اجازه می‌داد تا در طول فیلم، بداهه‌پردازی کنند و خشونت بدون نمایش آشکار را به تصویر بکشند و اثری را ایجاد کنند که از خشونت گرافیکی اجتناب کرده و احساس استثمار کمتری دارد.

دختری که با تصویر سیاه سفید، میوه‌ای را در مکان‌های خاصی قرار می‌دهد و به خانه برمی‌گردد نیز جزو ساختارهای جذاب کارگردانی بودند گه با دوربین دید در شب گرفته شدند.

پویایی و سکونت این تصویر دختر، مخاظب را به وجد میاورد و بیننده را با سینمایی مواجه می‌کنه که دقیقاْ ضد یک روایت عامه پسند است. همچنین «گلیزر» با رویکرد بصری و تکنیک سینمایی خود، جوهره و شدت کتاب را به تصویر می‌کشد.

سوالات متداول

فیلم The Zone of Interest تاکنون چند جایزه دریافت کرده است؟

این فیلم، توانسته در جشنواره‌های مختلف، جوایز بی‌شماری کسب کند.

آیا کیفیت دیجیتالی این اثر منتشر شده است؟

کیفیت دیجیتالی این فیلم، درتاری 28  بهمن ماه، منتشر شد هم اکنون قابل دانلود است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب نقد فیلم The Zone of Interest چه بود؟ شما کدامیک «جاناتان گلیزر» را تماشا کرده‌اید؟ لطفا نظرات خود را از تجربه تماشای فیلم‌های او با فیگار در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *