نقد سریال زخم کاری 2 ؛ فیلمنامه یا فن تئوری؟

سریال زخم کاری بواسطه‌ی حواشی، بر سر زبان‌ها افتاد و با صحنه‌های سانسور شده، اوج گرفت. با نوشتار نقد سریال زخم کاری 2 همراه ما بمانید.

داستان سریال زخم کاری برگرفته از رمان “بیست زخم کاری” است که محمود حسینی‌زاد آن را در سال ۱۳۸۵ نوشته بود. اما مجوز نشر برای آن در سال ۱۳۹۵ صادر شد. در زمانی که محمدحسین مهدویان تصمیم به ساخت این سریال گرفت، در آذر و دی‌ماه ۱۳۹۹ مجوز نشر این کتاب لغو شد و فروش آن ممنوع. به همین دلیل، نام کتاب را از تیتراژ سریال “زخم کاری” حذف کردند.

نقد سریال زخم کاری 2

نقد سریال زخم کاری 2
نقد سریال زخم کاری 2

فصل اول سریال “زخم کاری” چندی پیش در قسمت پانزدهم، پس از تمامی حواشی، سانسورها و مشکلات، به پایان رسید. با این حال، بعد از بازخورد مثبتی که داشت، سوالی برای دنبال کنندگان این سریال مطرح شد: آیا این سریال ادامه دارد؟ اکنون جواب را می‌دانید و قرار است به بررسی کیفیت ساخت فصل دوم زخم کاری بپردازیم.

بیشتر بخوانید: خلاصه داستان و زمان پخش فصل دوم سریال زخم کاری + بیوگرافی بازیگران

بازیگری – نقد فصل 2 سریال زخم کاری

مرتضی امینی‌تبار بازیگر نقش میثم، شخصیت اصلی فصل دوم سریال “زخم کاری” است. یک نکته جالب و قابل توجه در بازی او، تلاش قابل تأمل برای بهره‌گیری از لحن و اکت شخصیت مالک (با بازی جواد عزتی) است که در شکل‌گیری شخصیت میثم به عنوان جانشین مالک به او کمک کننده بوده.

شخصیت میثم در سریال، هملتی را نمایش می‌دهد که پدرش را تازه از دست داده و مادرش با فردی که به پدرش نزدیک بوده، رابطه برقرار کرده است؛ این موقعیت به طور مشابهی به شکلی که در نمایشنامه “هملت” اثر شکسپیر وجود دارد، دراماتیک شده…

در فصل دوم این سریال، یک شخصیت پشت پرده از فصل اول معرفی می‌شود؛ طلوعی با بازی کامبیز دیرباز که نام او را از زبان شخصیت‌های فصل اول شنیده بودیم. اگرچه انتظار مخاطب از طلوعی یک مرد میانسال و مردمی همسن و همسال حاج عموی ریزآبادی بود، اما کامبیز دیرباز توانسته به شکل یک مرد میانسال مرموز تا حد کمی نیمه ابری این شخصیت را به تصویر بکشد.

از دیگر نقش‌های جذاب این فصل می‌توان به شفاعت با بازی مهران غفوریان اشاره کرد؛ که در ادامه حضور او در نقش‌های غیرکمدی با موفقیت عمل می‌کند و با درک موقعیت و شخصیت یک مهران غفوریان دیگر نسبت به بازی کمدی خود به تصویر میکشد.

نقطه‌ی ضعف – بررسی فصل دوم زخم کاری

در این بخش از نقد سریال زخم کاری 2، قرار است به نقاط ضعف اساسی این سریال بپردازیم. ضعف‌هایی که در طول روایت توی ذوق می‌زند. بزرگترین ضعف فصل دوم، ورود دختر شفاعت به داستان و عاشق شدن ناگهانی میثم است که روند منطقی ندارد. میثم در این قسمت همچنان گیج و عصبانی است و کنترلی بر رفتار خود ندارد؛ بنابراین تبدیل شدن او به یک جوان عاشق و استفاده از چرب زبانی برای جلب توجه دختر شفاعت، غیرقابل باور و یکی از نقاط ضعف “زخم کاری: بازگشت” به حساب می‌آید.

روایت – نقد فصل 2 زخم کاری بازگشت

نقد سریال زخم کاری 2
نقد سریال زخم کاری 2

در طراحی یک سریال، علاوه بر تداوم و حفظ کیفیت قصه و روایت‌پردازی هوشمندانه، موارد دیگری نیز باید مورد توجه قرار گیرند. در قسمت اول سریال “زخم کاری ۲”، به نظر می‌رسد که فن‌پیج‌ها و بازیگران نقش مهمی در نوشتن و ساختن آن داشته‌اند. این موضوع مانند سریال “شهرزاد” اتفاق افتاد که فن‌پیج‌ها خودشان فصل چهارم را نوشته و از طریق پست‌ها و کامنت‌ها آن را منتشر می‌کردند.

پلات قسمت اول فصل دوم چیزی جز پیش‌بینی‌های مخاطب نبود و به حدی که انتظار می‌رفت، پیش نرفت. برخی از دیالوگ‌ها اضافی به نظر می‌آیند و به تعریف چیزهایی که مخاطب در فصل اول دیده است، می‌پردازند. جملاتی که به زور تلاش می‌کنند خود را به داستان مرتبط کنند و هیچ ارزش روایی ندارند؛ به عنوان مثال، “تو مایده رو دوست داشتی”، “هر دومون این عطر رو دوست داشتیم”، “دختر من مرده”، “منصوره و مالک عاشق معشوق بودن”.

چرا باید نقش طلوعی که ۷۰ سال دارد، توسط یک بازیگر ۴۷ ساله ایفا شود؟ آن هم زمانی که نه لحن و نه گریم برای مخاطبان قابل قبول نیست. البته در فصل اول سریال “زخم کاری” نیز مواردی از این دست وجود داشت. قسمت اول پر است از اتفاقات غیرمنطقی. به نظر می‌رسد که فصل دوم هیچ سریال ایرانی‌ای قرار نیست خوب ساخته شود.

بیوگرافی بازیگران زخم کاری بازگشت

بیوگرافی بازیگران سریال زخم کاری
نقد سریال زخم کاری 2

جواد عزتی

محمدجواد عزتی (زادهٔ ۲۰ دی ۱۳۶۰) بازیگر ایرانی است. او یکی از پول‌سازترین بازیگران ایرانی است و چندین جایزه دریافت کرده و سه بار نامزد دریافت جایزهٔ سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر شده‌است.

رعنا آزادی ور

رعنا آزادی‌ور (زاده ۱۷ فروردین ۱۳۶۲) بازیگر ایرانی است. او فعالیت حرفه‌ای خود را در سال ۱۳۸۲ با فیلم مارمولک آغاز کرد و برای بازی در درباره الی (۱۳۸۷) نامزد دریافت تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل زن جشن سینمای ایران شد. او برای بازی در زخم کاری (۱۴۰۰) برندهٔ جایزهٔ حافظ بهترین بازیگر زن درام تلویزیونی شد.


الهه حصاری

الهه حصاری در سال ۱۳۶۹ در تهران به دنیا آمد. او دانش‌آموختهٔ کارشناسی رشتهٔ زبان و ادبیات انگلیسی و کاردانی رشتهٔ تربیت بدنی است. شهرت حصاری برای بازی نقش «برکه» در مجموعهٔ نمایش خانگی ممنوعه است.


سعید چنگیزیان

سعید چنگیزیان (زادهٔ ۲۲ آذر ۱۳۵۶) بازیگر اهل ایران است. او فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی از دانشگاه سینما و تئاتر است. چنگیزیان فعالیتش در سینما را از فیلم خداحافظ رفیق به کارگردانی بهزاد بهزادپور آغاز کرد.


بیوگرافی طلوعی سریال زخم کاری

بیوگرافی طلوعی سریال زخم کاری

درفصل اول سریال نام طلوعی بارها از زبان شخصیت‌های مختلف شنیده می‌شود؛ او همان بالادستی یا مهره درشتی است که خیلی چیزها به تأیید او می‌رسید. اما در قسمت ۱۱ فصل اول سریال «زخم کاری» منصوره با همکاری طلوعی، انبار مالک و شریکش را به آتش کشیدند.

کامبیز دیرباز

کامبیز دیرباز (زاده ۱۲ شهریور ۱۳۵۴ در تهران) بازیگر سینما و تلویزیون ایرانی است. او فارغ‌التحصیل رشته بازیگری از دانشکده هنرهای دانشگاه آزاد اسلامی است. وی از سال ۱۳۷۶ مشغول فعالیت بوده و آثاری همچون دوئل ، اخراجی‌ها و قفس طلایی را در کارنامه هنری خود دارد.


مهران غفوریان

مهران غفوریان (زادهٔ ۳ شهریور ۱۳۵۳)، بازیگر، کمدین و کارگردان ایرانی است. او فارغ‌التحصیل رشتۀ نقاشی است و با بازی در مجموعۀ لبخند سوم (۱۳۷۳)، پا به عرصه بازیگری گذاشت و خیلی زود وارد عرصه کارگردانی نیز شد. وی در سال ۱۳۸۰ با کارگردانی مجموعهٔ زیر آسمان شهر و بازی در آن به شهرت رسید.


الناز ملک

الناز مَلِک با نام اصلی الناز مَلِک پور (زاده ۱۹ آذر ۱۳۷۴ در تهران)، بازیگر ایرانی تئاتر و تلویزیون است. او با ایفای نقش «آیسان» در مجموعه نمایش خانگی سقوط، شناخته شده است.

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد سریال زخم کاری 2 سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *