نقد فیلم موتورسواران (The Bikeriders) ؛ طغیان یاغی‌های عصبانی شیکاگو

در نقد فیلم موتورسواران ، بازیگری‌ها، داستان، شخصیت‌پردازی و فیلمسازی کارگردان این فیلم (جف نیکولز)، مورد ستایش قرار می‌گیرند.

موتورسواران یک فیلم جنایی، درام آمریکایی محصول 2023 به نویسندگی و کارگردانی «جف نیکولز» است. بازیگران این فیلم «جودی کومر»، «آستین باتلر»، «تام هاردی»، «مایکل شانون»، «مایک فایست»، «بوید هالبروک»، «دیمون هریمن»، «بو کناپ»، «اموری کوهن»، «کارل گلاسمن»، «توبی والاس» و «نورمن ریداس» هستند.

داستان این فیلم با الهام از کتاب عکس‌داری با همین نام، اثر «دنی لِیون» ساخته شده که روایت زندگی اعضای The Bikeriders، یک گروه موتورسوار خیالی که برگرفته از گروه اوت‌لاز موتورسیکل کلاب را نشان می‌دهد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


فیلم موتورسواران در ابتدا قرار بود در تاریخ 1 دسامبر 2023 (10 آذر 1402) توسط استودیو قرن بیستم در سینماهای آمریکا اکران شود، اما به دلیل اعتصاب انجمن بازیگران سینما و تلویزیون آمریکا (SAG-AFTRA) در همان سال، اکران آن به تعویق افتاد. در نهایت، کمپانی فوکوس فیچرز امتیاز پخش این فیلم را از کمپانی تهیه‌کننده‌ی نیو رِجنسی خریداری کرد. این فیلم با نقدهای مثبتی روبرو شد و در مجموع 29.5 میلیون دلار در سطح جهانی فروخت.

نقد فیلم موتورسواران

با استفاده از لیست زیر می‌توانید به بخش مورد نظر خود مراجعه کنید:

نقد فیلم موتورسواران
نقد فیلم موتورسواران

تا تاریخ 7 ژوئیه 2024 (16 تیر 1402)، The Bikeriders موفق به فروش 19 میلیون دلار در آمریکا و کانادا و 10 میلیون دلاری در دیگر کشورها شده بود که مجموع فروش جهانی آن را به رقم 29 میلیون دلار می‌رساند.

در آمریکا و کانادا، فیلم موتورسواران همزمان با فیلم‌های جن‌گیر و تلما اکران شد و قرار بود در اولین آخرهفته‌ی نمایش خود، از 2665 سینما 8 تا 10 میلیون دلار فروش داشته باشد. این فیلم در نهایت با فروش 9.7 میلیون دلار به رتبه‌ی سوم جدول فروش رسید و پشت سر فیلم‌های درون بیرون 2 و پسران بد: بران یا بمیر که از هفته‌های قبل در حال اکران بودند، قرار گرفت.

نقد و بررسی منقدان

نقد فیلم موتورسواران

در وبسایت گردآوری نقد راتن تومیتوز، 81 درصد از 230 نقد منتقدان به این فیلم مثبت دادند و این فیلم در بخش بررسی فیلم موتورسواران امتیاز میانگین آن 6.9 از 10 کسب کرد. جمع‌بندی نظرات منتقدان در این وب‌سایت اینطور است:

موتورسواران با تکیه بر بازیگران بزرگ خود و اصالت کارگردانی و نویسندگی «جف نیکولز»، نگاهی متعارف اما تاثیرگذار به فرهنگ موتورسواری ارائه می‌دهد که نظیرش را در سینمای ندیده بودیم

در وب‌سایت متاکریتیک که در نقد فیلم The Bikeriders از میانگین وزنی استفاده می‌کند، امتیاز 70 از 100 بر اساس نقد 53 منتقد به این فیلم داده شده است که نقدهای عموما مثبت را نشان می‌دهد.

تماشاگران نظرسنجی‌شده توسط سینما اسکور، به این فیلم به‌طور میانگین نمره «B» از مقیاس A+ تا F و همچنین افرادی که توسط پُست‌‌ترَک مورد پرسش قرار گرفته‌اند، به آن امتیاز مثبت 73 درصد داده‌اند.

«ساندرا هیل»، منتقد برجسته استرالیایی، در تحلیل فیلم The Bikeriders نوشت:

این «جودی کومر» است که فیلم را نگه می‌دارد. اجرای او جایگاهش را به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین بازیگران حال حاضر تثبیت می‌کند.

«جوردن ریومی» برای نشریه ورلد آف ریل نوشت:

فیلم «نیکولز» اثری محتاطانه و ارزشمند است. هرچند ای کاش می‌توانست شخصیت‌هایش را کمی بیشتر عمیق کند.

«استفانی زاکارک»، منتقد برجسته نشریه تایم به انتقاد این فیلم پرداخت و گفت:

چرا فیلم «نیکولز» اینقدر بی‌روح و بی‌حال به نظر می‌رسد؟ این فیلم بازیگران فوق العاده و جذابی مانند «آستین باتلر»، «جودی کومر»، «تام هاردی» و «مایک فایست» را در اختیار دارد. تک تک نماهای فیلم، علاقه و احترام آشکار به «کار لیون» (عکاس الهام بخش فیلم) را نشان می‌دهد.

تحلیل روایی فیلم

نقد فیلم موتورسواران
نقد فیلم موتورسواران

موتورسواران یک سرود رمانتیک از عشق قبیله‌ای، خونسردیِ یاغی‌گرانه و توهم آزادی است که با سرعت، موتور شما را روشن می‌کند. این فیلم درام با چاشنی پوچی و خشونت، روایت‌گر ظهور و فروپاشی اجتناب‌ناپذیر یک گروه موتورسواری در میانه‌ی غرب آمریکا در طول دهه 60 تا اوایل دهه 70 را به تصویر می‌کشد.

در این فیلم اتفاق زیادی نمی‌افتد، اما آدم‌ها زیبا هستند و موتورهایشان هم همینطور؛ این وسایل، هیولاهای غراننده‌ای به‌شمار می‌آیند که اعضای گروه سوارشان می‌شوند و در همان حلقه‌ی بسته‌ی آشنایی به نام هیچ‌کجاویلیِ آمریکا (Nowheresville) می‌چرخند.

اولین نکته‌ی ضروری در نقد فیلم موتورسواران این است که «جف نیکولز»، نویسنده و کارگردان فیلم، به طرز عجیبی آن را بر اساس کتاب یک فرد عکاس مهم با همین عنوان ساخت.

«باتلر»، ستاره نو ظهور سینمای هالیوود، با بازوهای برهنه، خالکوبی‌ها و موهای بلوند پریشان، هنوز در حالت «الویس» به سر می‌برد. در همان نگاه ابتدایی او، متوجه می‌شویم که شخصیتش کم‌حرف است و او همچنین به‌خوبی توانسته نقش یک فرد در این قامت را به تصویر بکشد.

«نیکولز» در اولین صحنه‌‌ی بار، اکثر گروه بازیگران خود را معرفی می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها بنیان‌گذار باشگاه و رهبر، «جانی» (با هنرنمایی تام هاردی) است. «هاردی» برای این نقش عالی به نظر می‌رسد؛ اما هیچ چالشی برای خود در این نقش ندارد. شخصیت او خشک و بی‌روح است و به عنوان یک رهبر، می‌توانست هنرنمایی بهتری را ارائه بدهد.

جذابیت یاغی‌گرانه‌ی گروه‌های موتورسوار، برای مدت‌ها وسوسه جذابی برای فیلمسازان بوده است. روایت پراکنده و رهای «جف نیکولز» درباره‌ی ظهور و سقوط یک گروه موتورسوار خیالی در شیکاگو، با فیلم‌هایی که پیش از آن ساخته شده‌اند، نقطه اشتراکات زیادی دارند. نام‌هایی مانند وحشی و ایزی رایدر در این فیلم به مراتب ذکر می‌شوند و عاشقان این سبک را مجذوب خود می‌کنند.

نویسنده از «لیون»، به عنوان یک شخصیت استفاده می‌کند و «مایک فایست»، ستاره نوظهور داستان وست ساید را به عنوان عکاس جوان انتخاب می‌کند که او را بیشتر در حال عکاسی یا فرو کردن میکروفون در چهره سوژه‌ها می‌بینیم. در کتاب، مصاحبه «کتی» با عنوان خانم عجیب و غریب ظاهر می‌شود. او توضیح می‌دهد زمانی که او فقط 19 سال داشت، با «بنی» ازدواج کرده است. او قبلاً یک بار طلاق گرفته بود و هنگام ملاقات با او دوست پسر داشت.

او به‌گونه‌ای راوی یک داستان است. جایی که او با شلوار سفید وارد یک بار موتورسوارها می‌شود و با دست‌نوشته بیرون می‌آید، سپس شب را پشت موتورسیکلت «بنی» می‌گذراند، به اندازه‌ای مخاطب را مجذوب داستان می‌کند که شاید آخرین‌بار این سکانس‌ها را در فیلم‌های دهه 90 اسکورسیزی فقط تماشا می‌کردیم.

سکانس‌های زیادی از فیلم وجود دارند که نمی‌توانند شما را به وجد بیاورند. کارگردان، آن جوهره‌ی وجود یک واقعیت را در بطن ماجرای خود می‌بیند و خیلی سعی دارد که همه‌چیز واقعی به‌نظر برسد و به همین دلیل، روح فیلم گرفته می‌شود.

هر چه به آخر می‌رسیم، این اثر نیز خسته‌کننده‌تر پیش می‌رود و دیگر آن کشش لازم را ندارد. فیلم موتورسواران از ابتدا تا انتها، روی بازی «جودی کومر» سوار است و او به اندازه‌ای زیبا در نقش فرو رفته که نمی‌توان از او هیچ ایرادی گرفت.

جمع‌بندی

نقد فیلم موتورسواران

به طور کلی، موتورسواران روی یک ایده تکراری سوار است که می‌تواند خودش را جدا کند و به یک اثر عالی تبدیل شود؛ اما عدم شخصیت‌پردازی‌ها و پیش‌برد داستانی حماسی و هیجان‌انگیز، از جذابیت آن می‌کاهد.

«جودی کومر» و «مایک فایست» در نقش‌های خود عالی ظاهر شدند و «آستین باتلر» معمولی و «تام هاردی» هم ضعیف بودند. همچنین، حضور «نورمن ریداس» نیز صرفاً برای تبلیغات بود و عدم بهره‌برداری درست از او، این اتفاق را به ما نشان داد.

موتوسواران جذاب است، اما نمی‌توان آن را عالی و بی‌نقص خواند. کسانی که با هنرنمایی گانگستری «تام هاردی» ارتباط برقرار می‌کنند، می‌توانند به تماشای این فیلم بنشینند و از آن لذت ببرند.

نمره وب‌سایت فیگار به این فیلم، 6 از 10 است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب نقد فیلم موتورسواران چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *