نقد و بررسی فیلم در طبیعت بی رحم (In a Violent Nature) ؛ یک اسلشر آوانگارد

نقد فیلم در طبیعت بی رحم نشان می‌دهد که «کریس نش» (کارگردان فیلم)، چگونه یک ژانر بلاک‌باستری و پاپ‌کورنی را تبدیل به یک اثر آوانگارد کرد.

فیلم ترسناک در طبیعت بی رحم یا همان در طبیعت خشن، محصول سال 2024 کانادا، به نویسندگی و کارگردانی «کریس نش» است و به عنوان یکی از آثار محبوب امسال شناخته می‌شود. بازیگران اصلی این فیلم، «رای بارت»، «آندریا پاولوویچ» و «لورن ماری تیلور» هستند.

این اثر که به عنوان یک «اسلشر محیطی» توصیف شده است، داستان قاتلی ناشناخته را روایت می‌کند که به طور تصادفی توسط گروهی از نوجوانان، از قبر خود احیا می‌شود و سپس شروع به تعقیب و قتل آن‌ها می‌کند. رویدادهای فیلم عمدتاً از دیدگاه قاتل مشاهده می‌شود.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


اثر سینمایی در طبیعت بی رحم، برای اولین‌بار در تاریخ 22 ژانویه 2024 (2 بهمن 1402) در جشنواره فیلم ساندنس به عنوان بخشی از برنامه نیمه‌شب این جشنواره به نمایش درآمد و در تاریخ 21 مه 2024 (1 خرداد 1403) نیز در ایالات متحده و کانادا توسط شرکت فیلمسازی IFC منتشر شد.

نقد فیلم در طبیعت بی رحم

با استفاده از لیست زیر می‌توانید به بخش مورد نظر خود مراجعه کنید:

نقد فیلم در طبیعت بی رحم
نقد فیلم در طبیعت بی رحم

فیلم In a Violent Nature دارای آرامش بی‌رحمانه‌ای است که بسیار آزاردهنده و ناخوشایند پیش می‌رود. این اثر به عنوان یک اثر بسیار جسورانه و خونسرد روایت می‌شود که زیبایی‌های این فیلم شوکه‌کننده را غیرقابل انکار می‌کند.

این فیلم با اکران در 1426 سینما، گسترده‌ترین اکران تاریخ شرکت IFC Films را رقم زد و در هفته اول اکران خود 3 میلیون دلار فروش داشت. در طبیعت وحشی با استقبال مثبت منتقدان سینما همراه بود و حالا می‌خواهیم با نقد فیلم In a Violent Nature ، به بررسی این موفقیت او بپردازیم.

نقد و بررسی منتقدان

نقد فیلم در طبیعت بی رحم

فیلم در طبیعت بی‌رحم، با استقبال خوبی از سمت منتقدان نیز مواجه شد. در وب‌سایت راتن تومیتوز، 78 درصد از 143 نقد منتقدان مثبت بود و این فیلم در بخش نمرات، میانگین امتیاز 6.7 از 10 را کسب کرد. اجماع این وب‌سایت می‌گویند:

این فیلم به اندازه هیولای شیطانی خود، روی خشونت تمرکز می‌کند و یک ضیافت لذیذ برای علاقه‌مندان به ژانر وحشت ارائه می‌دهد.

متاکریتیک که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، امتیاز 71 از 100 را بر اساس 22 نقد به فیلم اختصاص داد که نشان‌دهنده نقدهای عموماً مثبت است.

«دنیس هاروی» از ورایتی در نقد In a Violent Nature نوشت:

رویکرد ساده‌سازی شده فیلم نسبت به یک داستان آشنا، ویژگی متمایزی دارد که چشمگیر است و مطمئناً طرفداران فیلم‌های اسلشر را راضی می‌کند.

«چریل ادی» از نشریه گیزمودو، فیلم را یک آزمایش هنری جذاب نامید. «ژانته کاتسولی»، منتقد نیویورک تایمز، از فضای رویایی فیلم تمجید کرد و در تحلیل فیلم In a Violent Nature نوشت:

«نش» ترکیب جاه‌طلبانه‌ای از هنر و کشتارگاه را امتحان کرده است که پایان آن نیز خوب است.

همچنین، «مایکل گینگولد» از رو مورگ نوشت که سبک فیلم، اختراع مجدد این فرم نیست؛ اما نوعی تنش متفاوت و بسیار موثر ایجاد می‌کند.

در لیستی که در 20 ژوئن 2024 منتشر شد، ورایتی فیلم در طبیعت وحشی را به عنوان بهترین فیلم ترسناک سال 2024 رتبه‌بندی کرد.

تحلیل روایی فیلم

نقد فیلم در طبیعت بی رحم
نقد فیلم در طبیعت بی رحم

ژانر اسلشر، عموماً روی کلیشه‌های خود سوار است و هر روایت خارج چهارچوبی، می‌تواند طرفداران این ژانر را ناراحت کند. جالب‌ترین نکته در مورد آزمایش اسلشر فوق خشونت‌آمیز «کریس نش» این است که با کلیشه‌ها پیش می‌رود، اما روی آن‌ها سوار نمی‌شود.

هیچ جامپ‌اسکر ناگهانی، هیچ کشش عصبی زیاد و هیچ ابهامی در مورد اینکه فرد پایانی چه کسی خواهد بود وجود ندارد؛ اما فیلمِ در طبیعت وحشی یکی از جذاب‌ترین و عجیب‌ترین آثار ترسناک امسال است که دقیقاً مکانیک‌های اسلشر را وارونه می‌کند و از شما می‌خواهد تا تصور کنید که به جای قاتل زندگی کردن چه حسی دارد.

در آثار اسلشر، شما عملاً با روایاتی روبرو می‌شوید که دقیقاً می‌خواهند سوار بر یک کلیشه‌ی واحد، داستان خود را پیش ببرند. در 99 درصد فیلم‌های این ژانر، ما در ابتدا چند نوجوان را می‌بینیم که به قلمرو یک قاتل می‌روند و او در اواسط فیلم، با یک فلش‌بک، هدف مشخصی برای قتل پیدا می‌کند؛ اما آقای «کریس نش» در این اثر، به ما یک نگاه جذاب از سمت قاتل نشان داد.

مفهوم فیلم به طرز فریبنده‌ای ساده پیش می‌رود. In a Violent Nature با نگاهی صبورانه و انسان‌شناسانه، بیشتر وقت خود را صرف تمرکز روی یک هیولای وحشتناک و بی‌رحم به نام «جانی» می‌کند که در حال انجام کارهای خونین خود است. داستان همچنان کلیشه دارد؛ اما «کریس نش» نوع ساختار را به نحوی پیش می‌برد که مخاطب دچار تأمل می‌شود.

در دقایق آغازین، صدای نجواهایی در جنگل می‌شنویم که در مورد کشتاری عجیب صحبت می‌کنند. آن افراد، یک گردنبند مرموز را می‌بینند و آن را برمی‌دارند. غرش زیرِ برگ‌ها که پس از آن دنبال می‌شود، به ما اطلاع می‌دهد که یک چیز مقدس، آشفته شده است. خیلی زود، او برمی‌خیزد و بی‌صدا از جنگل عبور می‌کند تا به سمت گردنبند و گروهی از نوجوانان که آن را دزدیده‌اند، برود.

این ساختار آشنا است؛ اما با دیدگاه معکوس و سبک فیلمبرداری سوم‌شخص پیش می‌رود. مخاظب بخش زیادی از زمان فیلم را مانند یک پیاده‌رویِ طولانی می‌بیند. دوربین، داستان را از پشت «جانی» دنبال می‌کند و او به طور پیوسته بین درختان به دنبال کشتار جدید می‌گردد. این بخش‌ها آرام و به طرز عجیبی آرامش‌بخش هستند.

در بخش دوم فیلم، یک نگهبان ظاهر می‌شود تا به بچه‌ها کمک کند. دیالوگ‌های او نشان می‌دهد که این اولین‌باری نیست که او با این هیولا روبرو می‌شود. این روش، یک تلمیح هوشمندانه برای پخش اطلاعات است و «نش» با این تکنیک ما را مجبور می‌کند تا الگوهای معمول یک فیلم ترسناک را از حاشیه تماشا کنیم.

همانطور که گفتیم، هیچ چیزِ ترسناکی در این اثر وجود ندارد؛ زیرا ما «جانی» را در همه زمان‌ها می‌بینیم. ما هرگز از جایی که او است دور نمی‌مانیم. در عوض، «نش» از این دانش برای برخی طنزهای سیاه استفاده می‌کند. ما در این اثر می‌بینیم که صحبت‌های عادی دو دختر در کنار استخر و بحث‌های کلبه در جنگل، بدون نیاز به یک پرش ناگهانی، به خشونت تبدیل می‌شود.

«نش» همچنین می‌داند که مخاطب به چیزی برای برانگیختن حس خون‌خواهی خود نیاز دارد و به همین دلیل است که کشتارهای «جانی»، از وحشیانه‌ترین اتفاقات در چند سال اخیر سینمای اسلشر هستند. اگر چیزی در نقد فیلم در طبیعت بی رحم بخواهد مورد انتقاد قرار بگیرد، زمان اجرا است که گاهی اوقات از نوآوری مفهوم پیشی می‌گیرد.

جمع‌بندی

نقد فیلم در طبیعت بی رحم

فیلم سینمایی In a Violent Nature، به اندازه کافی در جوّ اسلشر و آوانگارد خود فرو می‌رود و یک رویکرد جذاب از یک فیلمساز جدید ارائه می‌کند. این اثر، یک نمایش درخشان برای ذهن صبور و شیطانی «نش» است و امیدواریم زنگ خطری برای آنچه که بعداً از او می‌بینیم باشد.

وب‌سایت فیگار به این فیلم، نمره 7 از 10 می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب نقد فیلم در طبیعت بی رحم چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *