معرفی و تحلیل بهترین فیلم های اگزیستانسیالیستی از نگاه سایت فیگار

بدون شک مهم‌ترین فلسفه‌ای که سینما را تحت شعاع قرار داده، هستی‌گرایی است. با ما همراه باشید تا به معرفی و تحلیل بهترین فیلم های اگزیستانسیالیستی بیاندازیم.

اگزیستانسیالیست یا هستی گرایی اصطلاحی فلسفی است که در اواخر قرن نوزدهم و با وجود تفاوت‌های مکتبی عمیق بین هنرمندان و اهل تفکران آن دوره شکل گرفت.

طبق باور اگزیستانسیالیست‌ها، زندگی بی معناست مگر اینکه خود شخص به آن معنا بدهد و این مفهوم به این معنا می‌باشد که ما زندگی خود را می‌یابیم و آنگاه تصمیم می‌گیریم که به آن ماهیت بدهیم.

اگزیستانسیالیست توسط فردریش نیچه در آلمان مطرح شد و بعد از جنگ جهانی دوم (بهترین فیلم های جنگ جهانی 2022، 2021 و تمام دوران)، توسط نویسندگانی مانند آلبر کامو و ژان پل سارتر، در تمامی نقاط اروپا گسترش پیدا کرد.

بهترین فیلم های اگزیستانسیالیستی

سینما تحت تاثیر هستی گرایی

بهترین فیلم های اگزیستانسیالیستی
برترین فیلم های اگزیستانسیالیستی

در قرن بیستم و بیست و یکم سینمای هالیوود هم تحت تاثیر همین جنبش قرار گرفت و کارگردان‌های مختلفی سعی کردند آثار هنری با موضوع اگزیستانسیالیم بسازند و به جهانیان عرضه کنند.

هنر سینما، چگونگی یافتن هدف انسان را به بهترین شکل ممکن به نمایش می‌گذارد. با ما همراه بمانید تا با یکدیگر به معرفی و تحلیل بهترین فیلم های اگزیستانسیالیستی بپردازیم.

Somewhere

بهترین فیلم های اگزیستانسیالیستی
بهترین فیلم اگزیستانسیالیستی
  • کارگردان : سوفیا کاپیا
  • بازیگران : استفن دارف، اِلی فنینگ، کریس پوتیوس
  • سال انتشار : 2010
  • امتیاز : 6.3
  • خلاصه داستان : داستان فیلم درباره‌ی جانی مارکو، بازیگر بی انگیزه‌ی هالیوودی است که پس از ملاقات با دختر 11 ساله‌اش سعی می‌کند زندگی خودش را متحول کند.

تحلیل فیلم یک جایی

معرفی و تحلیل بهترین فیلم های اگزیستانسیالیستی
تحلیل فیلم یک جایی

این فیلم درام (بهترین فیلم های درام 2022 و 2021) یکی از خوش رنگ ترین فیلم‌های سینما از لحاظ بصری است اما چیزی که در داستان نشان می‌دهد چیزی فراتر از یافتن هدف زندگی است. جانی مارکو با بازی بی‌نظیر استفن دورف یکی از بهترین نمایش برای افراد اگزیستانسیالیست است.

این فیلم تا اواخر داستان، نشان نمی‌دهد که جانی موفق بوده یا خیر و همه چیز را به بیننده می‌سپرد. اینکه او چرا تغیرات ایجاد می‌کند؟ چرا هالیوود را ترک نمی‌کند؟ و واقعا به چه چیز‌های فکر می‌کند؟ از جمله سوالاتی است که در طول فیلم، شما از خودتان می‌پرسید.

A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence

بهترین فیلم های اگزیستانسیالیستی
بهترین فیلم ها با موضوع اگزیستانسیالیست
  • کارگردان : روی اندرسون
  • بازیگران : نیلز وستبولم، هولگر اندرسون، ویکتور گیلبرگ
  • سال انتشار : 2014
  • امتیاز : 6.9
  • خلاصه داستان : داستان فیلم درباره‌ی دو فروشنده‌ی ناموفق است که طی اتفاقات عجیبی بین واقعیت و رویا گرفتار می‌شوند.

تحلیل فیلم کبوتری برای تامل در هستی، روی شاخه نشست

معرفی و تحلیل بهترین فیلم های اگزیستانسیالیستی
تحلیل فیلم کبوتری برای تامل در باب روی شاخه نشست

فیلم کبوتری برای تامل در هستی روی شاخه نشست، فیلمی به کارگردانی روی اندرسون که ساخت آن هفت سال ظول کشید. فیلمی کمدی (بهترین فیلم های کمدی 2022) اما سیاه که برنده‌ی جایزه‌ی شیر طلایی ونیز هم شده است.

شاید اسم این فیلم، خودش نمیانگر بسیاری از چیز‌ها باشد. فیلم به صورت طعنه آمیز سوالات زیادی از بیننده می‌پرسد و از ما می‌خواهد که تفکر کنیم. فیلم اندرسون شاید یکی از برترین فیلم های اگزیستانسیالیستی در تاریخ سینما باشد. کادربندی‌های خاص، تصاویر زیبا و موسیقی متن دلنشین به فیلمنامه کمک می‌کند دنیایی تیره و تاریک و خاکستری را مشاهده بکنیم.

Under the Skin

بهترین فیلم های اگزیستانسیالیستی
بهترین فیلم اگزیستانسیالیستی
  • کارگردان : جاناتان گلازر
  • بازیگران : اسکارلت جوهانسون، لینزی تیلور، آدام پیرسون
  • سال انتشار : 2014
  • امتیاز : 6.3
  • خلاصه داستان : فیلم زیر استخوان روایتگر زنی فضایی با بازی اسکارلت جوهانسون است که از لحاظ جنسی مردان را به نابودی می‌رساند. اما کم کم برایش جای سوال می‌شود چرا این رابطه‌ها از لحاظ عاطفی ادامه‌دار نبوده‌اند.

تحلیل فیلم زیر استخوان

معرفی و تحلیل بهترین فیلم های اگزیستانسیالیستی
تحلیل فیلم زیر استخوان

این فیلم جنایی و معمایی (بهترین فیلم های جنایی و معمایی 2022) که یکی از بهترین فیلم ها با موضوع اگزیستانسیالیست است، که در ساختار روایی فیلم ما با سوالاتی پیرامون موجودیت انسان به چه علت در دنیا حضور پر رنگ دارد، مواجه می‌شویم. یک فیلم گیج‌کننده با جادوی کارگردانی جاناتان گلارز که هدف انسانیت را زیر سوال می‌برد.

در این فیلم ما یک بیگانه داریم که انسان را از دید یک بیگانه به خودمان نشان می‌دهد. این فیلم معنا را جستجو می‌کند و به دنبال اهداف می‌گردد.

Burning

معرفی و تحلیل بهترین فیلم های اگزیستانسیالیستی
معرفی و تحلیل بهترین فیلم های اگزیستانسیالیستی
  • کارگردان : لی چانگ دونگ
  • بازیگران : یو اه این، جینگ جونگ سئو، استیون یوئن
  • سال انتشار : 2018
  • امتیاز : 7.5
  • خلاصه داستان : داستان فیلم درباره‌ی یک اتفاقات مرموز می‌باشد که زندگی سه جوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یک کارگر پاره وقت یه اسم جانگ سو مسئولیت نگهداری گربه‌ای را بر عهده می‌گیرد که یکی از همسایه‌هایش آن را بخ او سپرده است.

تحلیل فیلم سوختن

معرفی و تحلیل بهترین فیلم های اگزیستانسیالیستی
تحلیل فیلم سوختن

فیلم تحسین شده‌ی سوختن، محصول کره‌ی جنوبی (بهترین فیلم‌های کره‌ای 2021) می‌باشد که یک جایزه‌ی مراسم کّن را هم در کارنامه‌ی خود دارد. این فیلم راز آلود و مهیج که می‌توان گفت بهترین فیلم اگزیستانسیالیستی ساخته شده در تاریخ سینما است.

یکی از تکان‌دهنده‌ترین و بی‌رحمانه‌ترین فیلم‌های ساخته شده که باعث می‌شود بیننده دچار سردرگمی و دیوانگی را تجربه کند. این اثر را می‌توان یک اثر روانشاختی و فلسفی (بهترین فیلم های فلسفی 2021) هم نام برد، چرا که روح انسان را اذیت می‌کند و از پای در می‌آورد.

سردرگمی و در نتیجه بی هدفی، اهدافی بود که کارگردان این فیلم به تصویر می‌کشد تا نتیجه‌ی زندگی جوانان را امروزه را نشان دهد.

Anomalisa

معرفی و تحلیل بهترین فیلم های اگزیستانسیالیستی
معرفی و تحلیل بهترین فیلم های اگزیستانسیالیستی
  • کارگردانان : چارلی کاوف‌من، دوک جانسن
  • بازیگران : جنیفر جیسون لیگ، تام نونان، دیوید دویلز
  • سال انتشار : 2015
  • امتیاز : 7.2
  • خلاصه داستان : آنومالیسا داستان یک نویسنده به اسم مایکل استون است که درباره‌ی ارائه خدمات به مشتری می‌نویسد. او یک مشکل اساسی دارد و آن هم این است که نمی‌تواند با مردم به خوبی ارتباط برقرار کند. او هر روز در مسیر محل کارش غریبه‌ای را ملاقات می‌کند که زندگی‌اش را تغییر می‌دهد.

تحلیل فیلم آنومالیسا

معرفی و تحلیل بهترین فیلم های اگزیستانسیالیستی
تحلیل فیلم آنومالیسا

آنومالیسا یک فیلم نود دقیقه‌ای به سبک استاپ موشن می‌باشد. این فیلم جزو اولین فیلم‌های بلند است که به شکل استاپ موشن ساخته شده است. کارگردان این فیلم را بر اساس نمایشنامه‌ی صوتی به همین اسم ساخته و بسیاری از مضامین اگزیستانسیالیستی در آن گنجانده شده است.

صداپیشگی دو شخصیت اول یکی از واقع‌گرایانه‎‌ترین صداگذاری‌های تاریخ سینما است. مطمعنا این اثر را می‌توان یک اثر درام و سورئال (بهترین فیلم های سورئال (surreal) 2021) نام برد که به خلاء‌های زندگی افراد درون‌گرا می‌پردازد. فیلمی پر از وسواس، تردید و شک ساخته شده است. همچنین این فیلم 5 جایزه در بخش‌های مختلف یکی از بهترین فیلم های اگزیستانسیالیستی است.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار معرفی و تحلیل بهترین فیلم های اگزیستانسیالیستی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

پرسش های متداول

بهترین فیلم اگزیستانسیالیستی چه فیلمی است؟

شاید بتوان گفت که بهترین فیلم اگزیستانسیالیستی فیلم کره‌ای سوختن باشد.

پر افتخار ترین فیلم اگزیستانسیالیتی چه فیلمی است؟

فیلم آنومالیسا با کسب 5 جایزه‌ی مختلف در بخش‌های متفاوت پر افتخار ترین فیلم اگزیستانسیالیتی است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *