تحلیل و نقد فیلم برادران لیلا + نظر منتقدان بین‌المللی

نقد فیلم برادران لیلا به اثری می‌پردازد که با یک بوسه جنجالی شد و با یک تهمت تجاوز تیترِ یک و شاید کیفیت اثر تحتِ تاثیر این مسائل قرار گرفت. ما اما در این نقد به دور از این خاله‌زنک‌بازی‌ها به خودِ اثر خواهیم پرداخت.

تنها زن یک خانواده بودن با چهار برادر آسان نیست. به خصوص که خانواده لیلا (ترانه علیدوستی) با مشکلات مالی و بدهی دست و پنجه نرم می‌کنند و سه برادر سال‌هاست که بیکار هستند. وقتی نفر چهارم، علیرضا (نوید محمدزاده) کارش را در کارخانه از دست می‌دهد، لیلا متوجه می شود که موقع تغییر است.

ویدئو: توهین مجریان صدا و سیما به فیلم برادران لیلا +[لینک نقد و بررسی]

تحلیل و نقد فیلم برادران لیلا

فقر کلید واژه فیلم‌های ایرانی جشنواره‌ای

فهرست مطالبِ نوشتار تحلیل و نقد فیلم برادران لیلا به شرح زیر است:

نقد فیلم برادران لیلا
نقد فیلم برادران لیلا

در اصل لیلا قبلا فکرش را کرده بود که خانواده چگونه می‌توانند از این بدبختی فرار کند: یک مغازه در یک مکانِ خوب (خوب برای این خانواده می‌تواند توالت عمومی باشد) در تهران خالی شده است. او می‌خواهد آن را بخرد و با برادرانش یک کسب و کارِ کوچک راه اندازی کند.

سنت

نقد فیلم برادران لیلا
نقد فیلم برادران لیلا

حتی اگر تمرکز فیلم بر روی مردان خانواده باشد، فیلمِ برادران لیلا در کل فیلمی با محوریتِ کاراکترِ لیلا با بازی خوبِ ترانه علیدوستی است. او با شور و اشتیاق بازی می‌کند. این بازیگر تجسم زنی است که با سنت‌های مندرس خانوادگی مبارزه می‌کند و تسلیم نمی‌شود.

این فیلم با وجود دیالوگ‌های زیاد و طولانی بودن بیش از حد، یک تراژدی نسبتا موفق است. البته اگه پیشتر با سعید روستایی و فیلم‌های حالا تکراری شده‌اش (هم فرم هم محتوا) آشنا نشده باشید. یعنی مثلا قبلا اگر ابد و یک روز را دیده باشید و بعد از این همه سال لیلا و برادرانش را، دچار نوعی دژاوو خواهید شد.

چون همه‌چیز همان است که بود. شاید بفرمائید خب جامعه هم همان است. اما باید عرض کنم که نخیر همان نیست. در جامعه روزانه همه چیز تغییر می‌کند. تمام مفاهیم و کنش و واکنش‌ها، مانند گریمِ بی‌نظیرِ موهای پیمان معادی در این فیلم که تنه به تنه‌ی گریم جوکر می‌زد (اندکی مزاح کردم).

اخبار عجیب:

پشت پرده دستگاهی برای بوسه از راه دور آنلاین

ببینید: فیلم بوسه شبکه نسیم [ویدئو +18]

اجتماع

نقد فیلم برادران لیلا
نقد فیلم برادران لیلا

فیلم سعید روستایی با واقعیت اجتماعی فرهنگی ایران که از نگاه خانواده‌ای از هم گسیخته روایت می‌شود مواجه است. موضوع فیلم برادران لیلا که از مشکلات مالی رنج می‌برد بیشتر موفقیت را هدف قرار می‌دهد اما در لحظات بسیار کمی در مرکز آن قرار می‌گیرد. برای فیلم‌برداری یک فیلم تقریبا سه ساعته که بیش از همه در حوزه دیالوگ حرکت می‌کند، باید کاملا حواس چمع بود.

مهم نیست که طرح چقدر جذاب باشد و ایده‌های خوبی پشت آن باشد، باید با ذوق و سلیقه بیننده تسویه حساب کرد که تابع سطح محرک‌هایی است که قبل از ورود به فیلم می‌تواند آنها را در برگیرد. پس زمینه خوب برادران لیلا را می‌توان در آن گروه قرار داد، زیرا گزارشی از وضعیت اجتماعی-اقتصادی ایرانِ چند سال پیش را با تعداد زیادی تفاوت‌های ظریف که از مذهب تا زندگی کاری یا خانوادگی است در برمی‌گیرد.

خانواده

نقد فیلم برادران لیلا
نقد فیلم برادران لیلا

فیلم سعید روستایی به این ترتیب داستان خانواده‌ای ایرانی را روایت می‌کند که در بدهی‌ها و ناآرامی‌های اجتماعی زندگی می‌کنند که در آن پدر بیش از هر چیز به دنبال دستیابی به عنوان آرزوی پدرسالاری کلاسیکِ ایرانی و مورد پذیرش جامعه سنتی ایران است. سنتی که به پنج فرزندش هیچ کمکی نمی‌کند و البته که موجباتِ ظهورِ کاراکترِ بیرحمِ لیلا را فراهم می‌آورد. لیلایی که تا جایی پیش می‌رود که پدر را هیچ می‌انگارد، تحقیر می‌کند و در انتها ناظرِ مرگش می‌شود.

البته این فیلم پر از کاراکترِ بدبخت ایرانی و جایزه‌بگیر است. یکی از آنها لیلا است. او گرفتار فقر و ناامیدی است. برادران لیلا جامعه‌ای مردسالار را به تصویر می‌کشد که در آن زنان حکمِ اشیاء را دارند و خدمتکار هستند. اما سوال اینجاست که آیا در جامعه کنونی ایران چنین وضعیتی حاکم است؟ بنده به عنوان یک نقادِ فیلم و یک انسانِ اجتماعی چنین تصوری از جامعه ایران ندارم. این وضعیت را منکر نمیشوم، هست اما نسبت به سال‌های قبل شدیدا کم شده و درون مایه‌ی فیلم برادران لیلا را تا حدودی سیاه‌نماییِ جشنواره‌ای می‌دانم.

در پایان این بخش باید بگویم نکته کلیدی بر این واقعیت استوار است که فیلم هویت خود را مدیون مشکلات اجتماعی-فرهنگی است چه در جنبه کلی که شخصیت‌ها طعمه شیوه تغییر ناپذیر زندگی می‌شوند و هم انگیزه‌ها و خواسته‌های فردی که به آن می‌پردازند. آنها سوژه هستند، با انگیزه جزم گرایی، مردسالاری و انتظارات بسیار موضعی در زمان و مکان. پدری که به هر قیمتی به دنبال تاج خود است و فرزندانی که خود اشتغالی را تنها شکل کار شایسته و ایده آل می‌دانند (بحز کارکترِ نوید).

تکنیک

نقد فیلم برادران لیلا
نقد فیلم برادران لیلا

یک کارگردانی خوب، یک مونتاژ متعارف (گرچه تضادهای زمانی و مکانی در مونتاژ دیده می‌شد)  و یک زیبایی‌شناسی کسل‌کننده که بسیار همسو با سینمای اجتماعیِ جشنواره‌ای است. از سوی دیگر و با در نظر گرفتن طولانی بودن فیلم اگر نقش پدر خانواده بیان و اکت بیشتری می‌داشت باشد کار بهتر ازآب درمیآمد. برادران لیلا فیلمی نسبتا خوب و با ایده‌های جذاب است اما شکست در ریتم و تیرگی در تبدیل ایده به طرح و پرداخت، آن را از فیلم های بزرگ سینمای ایران دور می‌کند.

داستان فیلم برادران لیلا

نقد فیلم برادران لیلا
نقد فیلم برادران لیلا

لیلا در ۴۰ سالگی تمام زندگی خود را صرف مراقبت از پدر و مادر و چهار برادرش کرده است. در کشوری که درگیر تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی است، خانواده دائماً با هم بحث می‌کنند و زیر بار بدهی‌ خُرد می‌شوند.لیلا در حالی که برادرانش در تلاش برای گذراندن زندگی خود هستند، نقشه‌ای می‌کشد تا با راه اندازی یک تجارت خانوادگی آنها را از فقر نجات دهد.

در حالی که آنها به شدت به حمایت مالی نیاز دارند، لیلا متوجه می شود که پدرشان اسماعیل، مخفیانه یک میراث خانوادگی را پنهان کرده است. او این میراث را به عنوان یک پیشنهاد برای تبدیل شدن به پدرسالار جدید قبیله، بالاترین افتخار در سنت ایرانی، نگه داشته است. این اتفاق باعث هرج و مرج در خانواده‌ای می‌شود که از پیش نیز شکننده بود. با بدتر شدن وضعیت سلامتی پدر، اقدامات هر یک از اعضای خانواده به تدریج خانواده را یک قدم به سمت انفجار نزدیک می‌کند.

نظر منتقدان

موضوع فیلم برادران لیلا, پوستر فیلم برادران لیلا, تاریخ اکران فیلم برادران لیلا, عوامل فیلم برادران لیلا, تحلیل برادران لیلا, بررسی فیلم برادران لیلا, داستان فیلم برادران لیلا
بررسی فیلم برادران لیلا

فیلم‌ سینمایی «برادران لیلا» پس از اولین نمایش در جشنواره فیلم کن با واکنش مثبت منتقدان همراه شد. در ادامه تحلیل برادران لیلا و بررسی فیلم برادران لیلا به نظر منتقدان مطرح خواهیم پرداخت.

ورایتی-پیتر دبروگ

نقد فیلم برادران لیلا
نقد فیلم برادران لیلا

در فیلم «برادران لیلا» یک خانواده ایرانی که زمانی مغرور و پرافتخار بوده و اکنون رقت‌انگیز است، در آستانه نابودی قرار گرفته اما توسط خواهر بااعتمادبه‌نفس خانواده که از تکیه بر مردان برای تصمیم‌گیری درباره سرنوشتش خسته شده و از سقوط در امان می‌ماند را نشانه میرود. در این تردیدی نیست که ترانه علیدوستی بازیگر نقش لیلا و بازیگر زن نقش اصلی فیلم «فروشنده» بر کل مردان فیلم سایه افکنده اما از زاویه دیگر همین نکته یک وجه تراژیک در فیلم سه‌ساعته و رمان‌گونه سعید روستایی را آشکار می‌کند؛ کارگردانی که برای اولین‌بار فیلمی در بخش مسابقه کن دارد.

برخی از مخاطبان البته ممکن است روستایی را از یک پرتره پرتلاطم خانوادگی دیگر به نام «ابد و یک روز» به خاطر بیاورند. اگر چه تریلر پلیسی فوق‌العاده او یعنی «متری شیش و نیم»، نزدیک‌ترین محصول سینمای ایران به فیلم «ارتباط فرانسوی» هنوز در ایالات متحده اکران نشده است اما همین فیلم بود که توجه مرا معطوف به این کارگردان کرد.

نقد فیلم برادران لیلا

نقد فیلم برادران لیلا
نقد فیلم برادران لیلا

سبک روستایی که پر از دیالوگ‌های درهم، موقعیت‌های اجتماعی خفقان‌آور و تغییر زاویه دید است، انحراف کاملی نسبت به فیلم‌های سرراست و متمرکز ایرانی به حساب می‌آید که تا کنون به بازار جهانی راه یافته‌اند؛ چه داستان‌های افسانه‌مانند مجیدی و چه درام‌های صمیمانه فرهادی به دلیل سادگی نسبی‌شان برای مصرف بین‌المللی مناسب‌اند. فیلمی مانند «برادران لیلا» اما در مقایسه می‌تواند کاملا آزاردهنده باشد چرا که فشار جامعه ایران را به تماشاگرش منتقل می‌کند بی‌آنکه زمینه لازم را برای چنین امری فراهم کرده باشد.

گاردین – پیتر بردشاو

نقد فیلم برادران لیلا
نقد فیلم برادران لیلا

سعید روستایی فیلم‌ساز ایرانی یک درام خانوادگی بزرگ، جذاب و شخصیت‌محور را به سبک ایتالیایی-آمریکایی با اجراهای خشن، صحنه بزرگ عروسی و تاثیرپذیری‌هایی از «روکو و برادرانش» ساخته ویسکونتی و «پدرخوانده»ی کوپولا ارائه می‌کند. حتی در نزاع‌ها و مناقشه‌های فیلم نشانه‌هایی از آرتور میلر هم یافت می‌شود.

لیلا با والدین مسن خود زندگی می‌کند. او از کمردرد دوره‌ای ناشی از استرس و کار بیش از حد رنج می‌برد و اساسا تنها مزدبگیر خانواده است که حقوق ثابت دارد و از چهار برادر بالغش حمایت می‌کند. در این میان پرویز (با بازی فرهاد اصلانی) که اضافه وزن دارد به عنوان نظافتچی یک مرکز خرید مشغول به کار است اما کار او کفاف خانواده‌اش را نمی‌دهد؛ خانواده‌ای که با تلاش او برای پسردارشدن حتی بزرگتر و بزرگتر هم می‌شود. فرهاد (با بازی محمد علی محمدی) فقط به تماشای کشتی‌ آمریکایی از تلویزیون علاقه‌مند است. منوچهر (با بازی پیمان معادی) که تن به کار نمی‌دهد به دنبال‌ طرح‌های حیله‌گرانه برای تصاحب ثروت‌های بادآورده است و علیرضا (با بازی نوید محمدزاده) به تازگی کار در کارخانه را رها کرده چرا که روسا با دستمزد درخواستی‌اش موافقت نکرده‌اند.

اسکرین‌دیلی – لیزا نسلسون

نقد فیلم برادران لیلا
نقد فیلم برادران لیلا

وزن سنت و پیوندهای خانوادگی در فیلم «برادران لیلا» نقش متقاعدکننده‌ای دارد. فیلم یک بررسی عمیق از دینامیزم درون یک خانواده فقیر و تا به حال صادق تهرانی ارائه می‌دهد که صورت‌شان را با سیلی سرخ نگه می‌دارند. سعید روستایی، نویسنده و کارگردان، با اطمینان کامل در فیلم جدید از لحاظ بصری و مضمونی جاه‌طلبانه‌اش که در ادامه فیلم قبلی شگفت‌انگیزش «متری شیش و نیم» ساخته شده، حقیقت، دروغ، انگیزه‌های متضاد، سقوط اقتصادی و عدم امکان هر آنچه بتوان به عنوان پیشرفت اجتماعی در نظر گرفت را نشان می‌دهد.

منتقد هالیوود ریپورتر جردن مینتزر نیز این فیلم ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه‌ای را به رمان عظیم قرن نوزدهمی از زولا یا دیکنز تشبیه کرد که کلاهبرداری، مبارزه طبقاتی، رقابت‌های قبیله‌ای و اقتصادی که همیشه در حال فروپاشی است را تصویر کرده است. وی افزود: روستایی ۳۲ ساله نشان می‌دهد که فیلمسازی است که استادانه کار می‌کند و در جایی که فرهادی بیشتر در حال جستجو و الهام‌بخشی است، روستایی همه چیز را به شیوه‌ای بسیار جسوارنه تصویر می‌کند.

نقد فیلم برادران لیلا

نقد فیلم برادران لیلا
نقد فیلم برادران لیلا

«برادران لیلا» حول محور خواهر قهرمان فیلم با بازی ترانه علیدوستی و ۴ برادر وی می‌چرخد که هر یک شکل، اندازه و تیپ شخصیتی خاص خود را دارند. علیرضا (نوید محمد زاده) شخصیت اخلاقی آنهاست که در ابتدای فیلم ار کارش در کارخانه اخراج شده. ۳ برادر دیگر منوچهر (پیمان معادی) همدل و آسیب پذیر، فرهادی (محمد علی محمدی) راننده تاکسی بدن ساز و پرویز (فرهاد اصلانی) مرد چاق خانواده و سرایدار و نیز پدر آنها اسماعیل (سعید پورصمیمی) که چیزی جز احترام از سوی خانواده نمی‌خواهد. روستایی که خود نویسنده فیلمنامه است زحمت زیادی می‌کشد تا نشان دهد چگونه فساد را در هر سطح از زندگی می‌توان یافت و از کارخانه‌داران مکار در سطوح بالا تا افرادی که در پایین‌ترین سطح جامعه جای دارند، مانند پرویز که کارش تمیز کردن توالت است، سر دیگران کلاه می‌گذارند.

نقد فیلم برادران لیلا

نقد فیلم برادران لیلا
نقد فیلم برادران لیلا

وی می داند چگونه ابعاد حماسی به این داستان بدهد و در مواقعی فیلم‌های کاپولا یا چیمینو را به ذهن متبادر کند. بازیگران انرژی فوق‌العاده و تفاوت‌های ظریف زیادی را به روح نقش‌های خود می‌دمند. هر شخصیت مملو از تناقض است، برای خانواده یا منافع خود می‌جنگد و در عین حال می‌داند که بندرت دارد کار درست را انجام می‌دهد. هر چند لیلا یک فیلم کامل نیست و گاهی به یک ملودرام نزدیک می‌شود و گاهی از نظر فنی کمی شلخته است، اما یک فیلم عالی است؛ هم از نظر ابعاد و هم از نظر داستان و روایت سختی‌های بی‌شمار یک خانواده. روستایی به عنوان یک فیلمساز آن قدر هدف رفیع و گسترده‌ای دارد که حتی اگر گاهی غافل شود باز صدایش تکان‌دهنده است.

عوامل فیلم برادران لیلا

موضوع فیلم برادران لیلا, پوستر فیلم برادران لیلا, تاریخ اکران فیلم برادران لیلا, عوامل فیلم برادران لیلا, تحلیل برادران لیلا, بررسی فیلم برادران لیلا, داستان فیلم برادران لیلا
موضوع فیلم برادران لیلا
  • ترانه علیدوستی در نقش لیلا
  • نوید محمدزاده در نقش علیرضا
  • پیمان معادی در نقش منوچهر
  • فرهاد اصلانی در نقش پرویز
  • سعید پورصمیمی در نقش
  • اسماعیل محمدعلی محمدی در نقش فرهاد

تاریخ اکران فیلم برادران لیلا

موضوع فیلم برادران لیلا, پوستر فیلم برادران لیلا, تاریخ اکران فیلم برادران لیلا, عوامل فیلم برادران لیلا, تحلیل برادران لیلا, بررسی فیلم برادران لیلا, داستان فیلم برادران لیلا
تحلیل برادران لیلا

چند روز مانده به آغاز جشنواره کن اخباری منتشر شد دال بر اینکه این فیلم بدون داشتن پروانه نمایش در جشنواره کن حاضر شده است و هیچ کدام از متصدیان وزارت ارشاد هم فیلم را ندیده‌اند. در واقع این فیلم نماینده خودخوانده ایران در جشنواره کن بوده است و این موضوع بزرگ‌ترین اشتباه سعید روستایی جوان بود.

ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، سعید پورصمیمی، فرهاد اصلانی، پیمان معادی، محمد علیمحمدی، نیره محمدی و مهدی حسینی‌نیا بازیگران این فیلم را تشکیل داده‌اند و کمپانی فرانسوی «Wild Bunch» نیز بخش بین‌المللی این فیلم را بر عهده داشته است. بازیگرانی که از همان ابتدا به نظر می‌رسید آستین بالا زده‌اند تا اثری که در آن بازی کرده‌اند را به خاک سیاه بنشانند. جنجال‌های جنبش«می تو» و حضور همزمان ترانه علیدوستی در کنار یکی از بازیگران مرد فیلم که مورد اتهام آزار جنسی است، اولین ضربه را بر پیکره فیلم وارد کرد.

به گزارش فارس، به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، اداره نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پروانه نمایش فیلم سینمایی «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی به دلیل تخلفات و سرپیچی از مقررات صادر نمی‌شود. جالب اینجاست بعد از انتشار این خبر در فضای مجازی، افکار عمومی خیلی واکنش شدیدی نسبت به این خبر نشان نداد. به نظر می‌رسد رفتار بازیگران این فیلم در حاشیه جشنواره کن باعث شده است که خیلی از مخاطبان از عدم صدور اجازه اکران این فیلم چندان ناراحت نباشند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار عنوان سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


161 thoughts on “تحلیل و نقد فیلم برادران لیلا + نظر منتقدان بین‌المللی

  1. متشکرم که از همه ی ابعاد بررسی کردبن. استفاده کردم.
    به من ایرانی که توهین بزرگی بود این فیلم و عوامل اش خود را نماینده ی کشور پرافتخار ایران با وجود این همه انسان از خودگذشته و مردان و زنان مسلمانی بداند که برای آرامش خانواده و ناموس شان جان هم میدهند چه برسد به …
    به نظر من اثبات کردند برای قد کشیدن خودشان حاضرند حتی کشورشان را له کنند و شان اش رادر حوزه بین الملل پایین بیاوردند. این همه هنر می توانست در راه عزت دادن به وطن نه حداقل واقع گویی از وطن خرج شود تا این تصویر سیاه در ذهن مخاطبی خارجی شکل نگیرد.
    برای بازیگران و عوامل فیلم متاسفم و ازشون دلگیر.
    از شما خیلی متشکرم. عالی بود.

    1. درود بشما…دلم اروم گرفت کمی با خوندن کامنت هوشمندانه شما هرجا هستین در پناهه خدا باشین.. واقعا اسف بار بود! تک تک دیالوگاش لایه داشت! این کاریکاتورهای روشن فکر انقدر کوته فکرن که نمیدونن مشتشون واسه مردم متدین ایران بازه! لایه های لجن فیلمش انقدر متعفن هست که مستحق لعنته… لعنت خداوند به تو سعید روستایی به تک تک ثانیه هایی که از پول این ملت بر علیه شون فیلم ساختی از ابدو یک روز بااون لایه ها و فیلنامه تا اخریش که امیدوارم اخریش باشه. و با نامردیه تمام از همین مردمی که ادعاشونو داری نردبانی درست کردی و پاتو روی عزت و شرف پدران و مادران خودت گذاشتی تا بالا بری دریغ ازینکه نمیفهمی عزت اذان خداوند است… اون روزی که فیلمتو ساختی عروسک خیمه شب بازی اربابات تو فرانسه بودی و فرمول آشوبو براندازی رو تو‌فیلمت دیکته کردی! تا اونجا که تک دختر خانواده سیلی بزنه به پدر هشتاد سالش! حالا سیلی خدا نوش جون تو و اربابات…بخور سیلی محکم رو از دست عزت و شرف ایران اسلامی تا اگر فهمیدی توبه کنی باشد روزی مورد بخشش واقع بشی!
      خونه ی ابد و یک روز و دیالوگ‌هاش رو فکر نکن کسی نفهمید فقط دستت کامل رو نشده بود!

      1. درست ترین صحنه فیلم همون سیلی بود که پدر نادون از دخترش خورد، شما انقدر بهت سخت اومده خوب همون فیلم خانه پدری رو ببین و از کشته شدن دختر به دست پدرش لذت ببر. تفکرات مردسالارانه کِی میخواد تموم بشه؟ کِی میخواهین بفهمین هر بزرگتری شایسته احترام نیست؟ شما انگار ندیدی پدر چه بلایی با خودخواهیش سر خانوادش آورد؟ تازه اون گریه آخر پسر خانواده برای مرگ پدرش و دست بوسیدنشم سکانس اضافی بود، باید نشون میداد پدره مُرده، بچه ها هم هیچکدوم نفهمیدن.

      2. حرف حق تلخه ، واقعیت جامعه ایران رو به تصویر کشیدن شهامت میخواد…برای امثال شما همه چی گل و بلبله…..به دور بر خودت نگاه کن بعد حرف اضافی بزن

        1. دقیقا ، یه مشت احمق نشستین میگین فیلم کثیفی بوده ابرو ایران نمیدونم اصیل بودن فلان فلان
          فیلمش حق ترین فیلمی بود که من دیده بودم ، حقیقت همینه ، واقعیت همینه الان فیلم رو جوری میساختن که به نفع سیاست بود تو ایران این فیلم غیرقانونی نمیشد خارج هم این همه بازدید نمیخورد حالا شمایی که میگی فیلم کثیف بوده سرتو کن تو خاکو بگو ایران گل بلبل

          1. هنوز شوکه ام از این فیلم فوق العاده ی ایرانی….
            شوکه ام ، گریه کردم و عقده هامو بیرون کشیدم با این فیلم ، از ظلم والدین متحجر ، که از فرهنگ مرتجع و غارنشینی حاکمان به هست و نیستمون تزریق شده .
            دستتو میبوسم مرد، دست نویسنده شو میبوسم . با این فیلم از همه رنجایی که کشیدم تظلم خواهی کردید ،
            آباد باشه ذهن و زندگیتون

          2. دقیقا با شما موافقم کسانی که میگن فیلم بدی بود وهمین نقد اصلا نقد منطقی بهش نیست متاسفانه یا خوشبختانه فیلم به طرز نمادینی به سیاست کنایه میزند

        2. راست می‌گی واقعیت جامعه ایران. چند سالی هست که تو خونواده‌ها زن‌سالاریه. چندین ساله که حرمت‌ها حفظ نمی شه. راست گفته احترام بزرگ‌تر نگه داشته نمی‌شه. شاشیدن تو ظرفشویی که دیگه شاهکار بود (نمی‌دونم اصلا چطور به مغزت خطور کرد)
          سعید روستایی با این که بچه محلیم واقعا برات متأسفم. سعید روستایی تو محله زمزم (محله خودت) بیش‌تر حرمت بزرگ‌تر ها رو نگه می‌دارن.
          تا دیدی نون تو سیاه‌نمائیه گفتی چرا من نگیرم.

        3. راست می‌گی واقعیت جامعه ایران. چند سالی هست که تو خونواده‌ها زن‌سالاریه. چندین ساله که حرمت‌ها حفظ نمی شه. راست گفته احترام بزرگ‌تر نگه داشته نمی‌شه. شاشیدن تو ظرفشویی که دیگه شاهکار بود (نمی‌دونم اصلا چطور به مغزت خطور کرد)
          سعید روستایی با این که بچه محلیم واقعا برات متأسفم. سعید روستایی تو محله زمزم (محله خودت) بیش‌تر حرمت بزرگ‌تر ها رو نگه می‌دارن.
          تا دیدی نون تو سیاه‌نمائیه گفتی چرا من نگیرم.

        4. راست می‌گی واقعیت جامعه ایران. چند سالی هست که تو خونواده‌ها زن‌سالاریه. چندین ساله که حرمت‌ها حفظ نمی شه. راست گفته احترام بزرگ‌تر نگه داشته نمی‌شه. شاشیدن تو ظرفشویی که دیگه شاهکار بود (نمی‌دونم اصلا چطور به مغزت خطور کرد)
          سعید روستایی با این که بچه محلیم واقعا برات متأسفم. سعید روستایی تو محله زمزم (محله خودت) بیش‌تر حرمت بزرگ‌تر ها رو نگه می‌دارن.
          تا دیدی نون تو سیاه‌نمائیه گفتی چرا من نگیرم.

      3. با سلام خدمت دوست گرامی
        تا کی میخواهیم انقدر متعصبانه به فیلم ها نگاه کنیم ، چرا چشمهامون رو به وضعیت فوق العاده بدی که وضعیت نابسامان اقتصادی ایران ، رو بنیان خانواده ها داشت رو بستیم ، برادران لیلا وضعیت خیلی از خانواده های ایرانی هستش که زیر بار گرانی ها داره کمرشون له میشه ، برادران لیلا وضعیت خیلی از خانواده های ایرانی هستش که بزرگتر هاشون بجای فکر کردن به آینده بچه هاشون ، به فکر خرافات و تعصبات قومی قبیله ای هستند ، با این تفاوت که تو کمتر خانواده ای ناجی مثل لیلا پیدا میشه ، من سیلی لیلا رو تائید نمی کنم ولی چرا اینهمه دردی رو که لیلا به خاطر بی فکری والدینش تحمل می‌کرد رو نمی بینیم؟ باید دلایلی که لیلا رو به اونجا کشوند رو هم ببینیم ، لیلا یک سیلی به پدرش زد ولی پدرش یک عمر بود که با کارهایی که می کرد داشته به کل اعضای خانواده سیلی میزده ، پدری که به جای اینکه به جای پشتیبان بودن برای فرزندانش ، به دروغ تنها فرصت پیشرفت رو از بچه های خودش گرفت.
        با تشکر

        1. منم با اون سیلی موافقم هر چند خیلی ها موافق نیستن و یجور نقد میکنن اون سیلی نشان دهنده اشتباه بزرگتر ها هست که واقعا تو اکثر خانواده های ایرانی هست و زندگی بچه هاشونو تباه میکنن و میزارن پای بزرگتری و تربیت و احترام…

        2. یه سیلی کمش بود باید یه دونه دیگه هم میزد که با دیوار یکی بشه پیرمرد احمق وقتی خودش ۴ تا جوون بیکار داشت سر تعصبای الکی و پوچ قومیتی خانواده خودشو به تباهی کشوند واقعا اونایی که این دردو تجربه کردن میفهمن این فیلم یه شاهکار بود

      4. شماهم مثل تک تک برادر های بی عقل و مرد سالار که باعث بدبختی خودشون شدن هستی شما هم بودی حق رو به پدر میدادی درصورتی که تنها عاقل خانواده فقط و فقط لیلا بود اگر یک حرکت درست تو کل فیلم بود اون سیلی ای بود که پدر نادون و بیشعور و بی فرهنگ داشت. کاش زودتر میمرد.

        1. دقیقن من هم اون سیلی رو تایید نمیکنم ، چون بالا بری پایین بیای پدر خونواده ست و حرمت داره ، اما نبتید چشممونم به روی سیلیایی که اون پدر با اعمالو رفتارش به کل اعضای خونواده زده رو ندید بگیریم.
          مثالش همون فدا کردن خونوادش بخاطر عزت و احترام پیدا کردن تو اون شب عروسیه.

          نمیدونم چرا انقد بعضیا هی میخان بگن فیلم بدی بوده یا مرد سالاری بوده …..

    2. از این که واقعیت هارو بیان کرده ناراحتی یا از اینکه همچی توش مثل زندگیه تو گل و بلبل نیست؟
      والا منم یه ایرانی ام،ولی کشورم برام مهمه و نه دیدگاه بقیه خارج از کشور
      فیلم اجتماعیه
      باید حقیقت رو بیان کنه حتی اگه بعضی ها خوششون نیاد.(اونا میتونن برن سلام فرمـ.انده گوش بدن اگه خوششون نمیاد)
      بزار همینو بهت بگم که اگه دروغ می‌گفت ،الان داشت تو سینماهای همین کشور پخش میشد.
      لابد داشت حقیقت رو بیان می‌کرد که الان من یا تو به صورت دزدی دیدیمش.

      1. اینایی که میان میگن فیلم واقعیت جامعه رو نشون داده ازشون یه سوال دارم. آیا توی ایرانی که داری تو همین مملکت زندگی می کنی از دلار و گرونی و اختلاس و… خبر نداری؟! حتما باید برات خونه خرابه و سنگ توالت نشون بدن تا بفهمی ما چقدر بدبختیم؟! یا نکنه فکر کردی این فیلم ها ساخته میشه تا تلنگری به مسئولین دزد و بی همه چیز باشه؟! اون مسئول خیلی خوب میده تو این مملکت چه خبره. تو هزارم فیلم بسازی اون بازم راه خودشو میره! اینجور فیلم ها به جز القای یاس و ناامیدی هیچ سودی نداره. حیف این بازیگرای درجه یک!

      2. نظرت حقه حق من بهترین فیلمی که دیدمو کیف کردم همین فیلم بود واقعا درد سیاست یه ور درد اجتماع این کشور هم یه ور واقعا بهترین فیلم بود دم سازنده و عوامل فیلم گرم

    3. نظر یک عده واقعا از روی جاهلیت زده میشه متاسفانه،طرف میگه واقعیت جامعه ی ایرانه،داداش انقدر نشستی پای منوتو اینا از دنیا خبر نداری،غرب وحشی با این که همه چیز دستشه غرق در فساد جنسی و اخلاقی قرار داره،اما آیا ایران ما با این همه فشار اقتصادی و رسانه ای مثل اونا شده،اگرم یک عده تغییر کردن بازم به خاطر انتخاب سبک زندگی غربیه،آقا توی همین فیلم رسما لیلا داره میگه مادر خانواده شب عروسیش باردار بوده،پدر خانواده میره توی سینک ادرار میکنه،دختر خانواده سیلی میزنه تو گوش پدر،برادر به خواهرش میگه حرامزاده،داداش این چیزها مثل اینکه توی خانواده شما عادیه،اونم به خاطر اینکه زیاد پای دیش و گوشی نشستی،والسلام.

      1. برو بابا
        چیه چرت و پرت میگی
        اگه به حرف تو باشه منم میگم تو هم انقد پای اخبار ایران نشستی فکر کردی همه جا گل و بلبله؟ نه داداش من، اون جاهلیت هم برا خودته

      2. اگه لیلا دلسوز بود اون شبی که برادرا میخواستن مغازه رو بفروشن به زبون میومد که حرفای باباش دروغه و سند گرو نیست.اون مهم ترین جا بود که لیلا باید به زبون میومد ولی گویا کارگردان و فیلمنامه نویس اصلا نفهمیدن چی نوشتن و اجرا کردن.از یه طرف دختر رو تمام سکانس ها قهرمان نشون میدن از طرف دیگه مقصر اصلی رو خود لیلا میکنن

    4. ما اگه نخواییم ناموس مردا باشیم باید کی رو ببینیم اقا به مردا هیچ ربطی نداره یه زن چه جوری بگرده کی اینو میخواید بفهمید و یاد بگیرید این فیلم قشنگ نشون داد یه زن میتونه جقدر با جروزه تر و شجاع تر باشع از هر پنج تا مرد فیلم هر چهار تا برادر های لیلا بی عرضه بودن پدرشونم که اخرش با مردنش همرو خوشحال کرد حتی خودشو… این فیلم نشون داد یه زن یه رهبر قدرتمنده هم برای جامعه هم برای خانواده این فیلم نشون داد که همیشه حق با مردا نیست مردا هم میتونن بترسن میتونن بی عرضه باشن میتونن احمق باشن….. و این دلیل بر این نیست که همشون اینجورین و این فیلم به واقعیت نشون داد که لیلا توی خانواده ی مرد سالار بدنیا اومد با بی رحمی بزرگ شد همیشه حسرت توی زندگیش داش یکی از ماندگار ترین دیالوگاش این بود که به یکی پول ندادی درس بخونه به اونی که پول دادی نذاشتی با دختر مورد علاقش ازدواج کنه….. و یکی دیگشون این بود که تربیت تو تاحالا کلمه ی تربیت به گوشت خورده…. ینی قشنگ داره میگه ایرانیا هنو توی عالم تربیت قدیمشون موندن هنوز مغزاشون داره به حالت دوران دهه ۵٠ /۶٠عمل میکنه اینو بفهمید این فیلم لایق یه اسکار هست….. اینو بفهمید که نشون دادن غم و واقعیت برای یه فیلمساز ایرانی کار سختیه این اقا با این فیلماشون چه جسارتی دارن… من عاشق فیلم ما ایشونم… یه کارگردان به تمام معنا یکم عاقل شید و اینو بفهمید هر بزرگتری لایق کلمه ی بزرگ نیست لایق احترام نیست.. اینو یاد بگیرید گاهی اوقات یه بچه ده ساله از یه پیرمرد 80ساله بیشتر میفهمه توی جامعه ی امروز این چیزا عادیه ولی بعصزا نمیخوان بپذیرن شما ها اشکال این مملکتین شما ها که هنوز توی دوران قدیم دارین زندگی میکنین بزرگ شین

    5. با سلام و درود. در دیالوگ‌های شعاری فیلم تردیدی نیست که بهرحال جزیی از برنامه ی همیشگی سعید روستایی در فیلم‌هایش بوده.
      اما با وجود تمام کم و کاستی های فیلم. این شعار ها،داستان و روایات، واقعیت بی کتمان این روز های جامعه ی ماست….
      ارزش ها و فداکاری ها و… نیاز به جار زدن و دفاع ندارد که خود هویداست.
      آنچه شجاعت میخواهد بیان واقعیت و دروغ ها و سنتهای پوچ جامعه است….
      و پذیرش این شجاعانه تر!
      با احترام به همه ی هم وطنان

    6. مهدیه شما رو به عنوان بی خانوتده ترین ادمی که دیدم میدونم چوم یک نقد بی سروپایی مثل امثال شما ب این فیلم هیچ چیز از ارزش این فیلم کم نمیکنه تا تو و امثال تو افکارشون اینه ما مردم بدبخت نجات پیدا نمیکنیم این فیلم د واقعیت جامعه بیرون امده بدبختی ک من و امثال ما ازش رنج میبریم شما اسلامی های بی سر و پا هستید ک ادای دین دار ها رو در میارید شما بی خانواده هستین سعی بر این بود مودبانه حرف بزنم وگرنه واژه بی خانواده برای تو و کسی ک نظر تو تایید کرده واژه خ.ش و دلنگیزی هست

    7. چرا جبهه گرفین بعضیاتون؟!!!!!!
      واقعیت و قبول کردن سخته نه؟
      از کدوم قشر جامعه هستین که میایین چنین نظری میدین؟؟ از اون خوانواده های مرفع بی درد که فقر جامه واسش طنزی بیش نیست؟؟
      دوست داری بیان فیلم ساختگی بسازنو ازش به دروغ به‌به چه‌چه کنن؟!!!
      بیشتر واقعیت جامه ما همین فیلمی بود که دیدی.واقیت جامعه ما له شدن یه خانواده زیر دست همدیگه هست که دولت ما باعثو بانیشه، همین فیلمی بود که دیدی.
      دست تهیه کننده کارگردان نویسندشو باید بوسید که چنین فیلمی رو ساختن که شاید که شاید امیدی بود بعضی ها درد و مشکلات جامعه رو حس کنن و یکم به فکر باشن

    8. ب نظر من این فیلم سینمایی نیست
      این اثر آیینه تمام نمایی از پدر و مادر نابالغ
      اجتماع ناب سامان
      سنت و رسوم تاسف برانگیز
      حکومت بدون تدبیر و اقتصاد آلوده
      کلاهبرداران دولتی و خصوصی
      کلاهبرداری بیمه و شرکت های بیمه گذار
      و فشار های طاقت فرسا روی مادران و زنان
      هست ،

    9. ببخشید حتما دفعه بعد متذکر میشم که فیلم اجتماعی خواستن بسازن دروغ بسازن که شما خوشحال بشی و از شرکت هامون بگن که حقوق کارگراشونو جلو جلو میدنو از سکه و دااری که باعث شد ملت خانه و زندگی شونو درست کنن و همین مسائلی که شما دوست داری و ارزو مندم با این مسائل.رو به رو بشی چون میگی وجود نداره همین

    10. اتفاقا فیلم معرکه ای بود، از اون فیلما که دوست داری چندین بار ببینی در حدی که باورم نمیشه ایران بتونه چنین فیلمی بسازه

  2. فیلم فساد و نادرستی و توجیه عمل و منافع خود را بر دیگران حتی پدر خود ترجیح دادن و در مقابل نیز کجی و رسومات نادرست و فورمولی را که که به واقع از سوی طیفی از افراد ایرانی در حال حاضر به نمایش گذارده شاید علت وضعیت آنها و نه بلکه مطمینا و مسلما همین نحوه رفتار نادرست علت اساسی وضعیت بد و آشوب و تا آرام و نفرت انگیز بین آنان است چون این وضعیت در فساد و نادرستی بوجود می‌آید و یا روی دیگر آن است اگر همه به درستی عمل کرده و به حقوق هم توجه و احترام می‌گذاشتند و خود را مسوول دفاع از حقوق خود میدانستند و رعایت حقوق دیگران یعنی ترجیع ندادندمنافع خود بر منافع شخصی دیگران وضعیت آنان به شکل آرام و رأفت و مهربانی و صمیمیت و عشق بود که روی دیگر درستکاری است

    1. یعنی از نظر شما منفعت پدر توی این بود که به بهای بزرگ خاندان شدن، سرمایه ای رو که میتونست به وسیله بچه هاش چندبرابر کنه رو بده به عنوان کادوی عروسی؟ … بعد میگن این فیلمها سیاه نماییه. خوبه که این کامنتها هست، میشه دید که واقعا طرز فکر یک عده همینی هست که توی فیلمها نشون میدن، و سیاه نمایی در کار نیست.

  3. فک کنم هممون میدونیم چه فیلم پر معنایی بود و چه معنایی داشت …
    زیبا ترین صحنه های فیلم که البته دو صحنه تو پایان بود ،، سیلی زدن لیلا به پدرش …و رقص دختران کوچک همراه برادر لیلا زمانی بود که پدر لیلا مرده بود ….
    درک بد و خوبش ،، همون درکیه که عامل خوشبختی و اسایش و یا بدبختی و نگرانی ، یک نسل یا چندین نسل و یک جامعه و حتی چندین جامعه است ….
    گاهی یک بد میتونه درست ترین تصمیم باشه و یک خوب غلط ترین تصمیم .. بستگی داره با چه بد و خوبی بزرگ شده باشیم یا بهتر بگم بزرگمون کرده باشن ….
    این فیلم زیبا ، درد و آه و زجر و سختی چندین نسل رو از دل فریاد میزنه ،، چیزی که درکش برای منتقدان جشنواره کن خیلی سخته ، چون انگار مال یه جهان دیگه است ..

    با همه این احوال ، با اینکه جملات قصار زیادی میشه از فیلم کات کرد …زیباترین صحنه فیلم سکانس آخرشه بنظرم چیزی که انگار آرزوهای زیادی تو سینه های زیادی باش هم آوا هستند …با یه چشم گریون و یه چشم خندون ، بدی که درست ترین شکل ممکنه

    1. با سلام خدمت شما باید به آقای روستایی بگیم از شما عذرخواهی کنن که این آرامانشهر ایران رو با سیاه نماییش تو جامعه بین الملل خراب کردن البته شاید شما الان تو ایران زندگی نمیکنی و نمیدونی که سکانس به سکانس این فیلم حقایق امروز جامعه ما هستش یا اگر هم اینجا زندگی میکنید از طبقه ای از این جامعه هستین که اصلا درک این فیلم براتون سخته

  4. با سلام و وقت بخیر ، اِیکاش در قالبِ شخصِ نقاد میتوانستیم اصلِ بی طرفی را رعایت کنیم و مضاف بر آن در جایگاهِ یک خواننده هم میتوانستیم اصلِ استقلال را برقرار کنیم…
    من به عنوان بیننده ای که اول به تماشای فیلم نشسته و بعد از آن بنابر ذوقِ خودم به خواندنِ نقد های فیلم میپردازم ، باید بگویم که در جامعه ای که همین الآنشم درگیرِ تعصباتِ مذهبی و نژادی و غیره هستیم به نوعی در سیاهیِ فکری_عملی به سَر میبریم چگونه میشود فیلمی ساخت برایِ جشنواره های خارجی که در آن هم بهترین نماینده از کشور بود و صَدالبت بهترین نَما را از کشورمان ارائه دهیم ، چگونه واقعاً…
    این فیلم را باید گفت ، مستند ؟!
    به این دلیل که ایران فقط تهران نیست ، تهران هم فقط بالایِ شهر نیست ، اگر کمی اهلِ سفر به جای جایِ کشورمان باشیم درمیابیم که شاید این فیلم از جانبِ منِ پایتخت نشین سیاه نمایی باشد که نیست…
    ولی از جانبِ شخصی که در شهرستان ها و استان های دیگر به تماشایِ فیلم بنشیند ، اصلاً و ابداً هم سیاه نمایی نیست و بلکه به نوعی این افراد با کاراکتر های داخل فیلم ارتباط گرفته و همذات پنداری خواهند کرد .
    درگیری هایی با تِم و چاشنیه غیرت و تعصب های کورکورانه و نژادپرستی و نظام پدرسالانه و هزاران حفره یِ شخصیتی و اجتماعی دیگر که از جانبِ کارگردانانمان به تصویر کشیده میشود ، همه به نوعی روایت گونه در قالبِ فیلم_مستندهایی هستند که ابتدا به بیان و تصویر کشیدنِ بیماری هایِ جامعه و افراد میپردازند و بعد از آن به دنبالِ راهِ درمانِ آن از راه ها و متولیانِ ذی ربط میباشند .
    در کل نظرات بسیار میباشد و به همین نکته بسنده کنیم که در نقشِ بیننده و خواننده یِک اثرِ هنری ، اصلِ استقلال و بی طرفی را رعایت کنیم تا بتونیم حقیقت و واقعیت را همانطور که هست به نظاره بنشینیم و تا بتوانیم بهترین نظرها و نقدها را ارائه دهیم .
    فیلم سازِ مستقل بهترینِ خودش را میسازد و راهیه جشنواره هایِ خارجی میکند و به نظرِ بنده هم هیچگونه ارتباطی مبنی بر اینکه ما چه تصویری از کشورمان نشان میدهیم ندارد و اینگونه حرفهایِ حاشیه ای و کلیشه ای را بهتر است رها کنیم که خود از نوعی جزم گرایی و تعصب سَرچشمه میگیرد ، که ما باید بهترینِ خودمان و کشورمان را که صَدالبته با تحریفِ حقیقت و واقعیت است نشانِ همگان و بیگانگان دهیم ؟!
    فیلمی مستند گونه بود مثلِ فیلم هایِ دیگرِ این کارگردانِ برجسته و باهوش که بیننده را با رضایت و اشتیاقِ بسیار به دیدنِ فیلم ترغیب و جذب میکند
    آفرین به کارگردان و تمامیه بازیگرانِ این فیلم که کارِ سخت و سنگینی رو متحمل شدند

    1. شما که ادعای چیزی رو میکنی اول خودت بفهم معنای ادعایی که کردی، دوم وقتی فهمیدی اگر قبول داشتی خودت عمل کن، سوم وقتی عمل کردی از بقیه درخواست کن انجام بدن چهارم اگر کسی انجام‌نداد بهش با لحن خوب توصیه کن…شما تو مرحله یک گیرپاژ کردی اقای بیطرف!! اقای بیطرف، یادت باشه ایندفعه ادعای بیطرفی و بدور از تعصب نظر دادن کردی با طرفداری از کارگردانه برجسته ی باهوش ، کم هوشی و سطحی بودن نظرتو برجسته نکنی! بعدم یه لطفی کن بمنه حقیر هیچوقت از جانب بیننده ها نظریه پردازی نکن باریکلا پسر خوب.شما اگر ترغیب شدی بگو خودم ترغیب میشم با شوق فراوان میشینم دیگه نگو بیننده. پیرشی جوون

  5. در فیلم متاسفانه در یک حالت فورمولی و نه ماهیتی موفق شده با حالتی از سفسطه و نمایش آنچه که در حقیقت واقعیت بیرونی ندارد دو موضوع مهم چالش بر انگیز را با هم تصادم دهد و با آن حالت شعبده بازی از دید بیننده القاء کند با اتصال یک قسمت نمایش واقعا فورمولی و غیر واقعی ذهن بیننده را فقط به دو چالش جلب کند که انگار هیچ انتخاب سومی بین این دو چالش وجود ندارد و یکی را باید انتخاب کرد و در مجموع با این تردستی ذهن بیننده را به نفع یکی از چالش‌ها به قضاوت میکشد که متاسفانه عمل درستی نیست …..چالش اول ..اینکه هرکسی اختیار پول و مال خود را دارد حالت شعبده بازی فیلم ..آیا ما میتوانیم با نیت اینکه جلو یک کلاهبرداری را بگیریم از خود و مسوولیت نشان داده و جلو آن کلاهبرداری را به نوعی بگیریم …..جواب مثبت است این کار شدنی است بدون اینکه به ما اجازه دزدیدن پول دیگری را بنا بدهد ..‌.‌این حالت چندان بنظر اهمیت داده نمیشود و تر دستی فیلم است چالش دوم ….اینکه این پول که قرار است مورد کلاهبرداری قرار گیرد را الزاما باید ما تصرف کنیم والا کلاهبردار آنرا میبرد …..و این تصرف را توجیه کنیم که به نفع کلی خانواده است و رنگ و بوی منطقی و عقلانی به آن بدهیم ..‌..شاید عده ای زیادی متوجه شعبده بازی نشده باشند و قضاوت کنند که عمل اعضای خانواده که آن پول را برای خرید مغازه خرج کرده آمد در نهایت به نفع همه خانواده بوده و تصمیم درست این است و تصمیم پدر بر اینکه این پول را به عروسی ببرد و کادو بدهد و در واقع سرش را کلاه می‌گذاشته نادرست است و انگار در کل پیام فیلم این است که بین این دو تصمیم چالش اصلی برقرار است و رفتن به عروسی یا نرفتن به عروسی را اصلا مورد توجه قرار نداده است و آنرا نادیده گرفته که از دید بیننده هم پنهان می ماند و این همان شعبده بازی فیلم است که بنظر می‌رسد …..چون فرزندان مسول بودند که پدرشان را قانع کنند به آن عروسی نرود و کلاهبرداری طرف را به او حالی کنند و یا حداقل خود همراه او نشوند و نهایتا نگذارند او به آن عروسی برود و این به نفع خودش بود و در هیچ دادگاهی نیز محکوم نمی‌شدند چون واقعا کلاهبرداری در حال تحقق بود .‌‌‌‌‌..و این عمل براحتی و بدون پرداخت هزینه چندانی امکانپذیر بود ……ولی نقطه مقابل آن این نیست که ما پول و طلا های شخص دیگری را ولو اینکه پدرمان باشد بدزدیم و عمل ما همانند همان کسی میشد که داشت با حقه این طلاها را از او در عروسی پسرش با رضایت از او می‌گرفت و عمل فرزندان هم برای تصرف آن به نفع خود همان میشود که پسر عمویش انجام میداد ….عمل دزدی دزدی است و توجیه ناپذیر …حتی با شعبده بازی هم توجیه نخواهد شد ………

  6. من این فیلم الان دیدم، فیلم پر از درد و رنج است و واقعا حال روز این روز های ایران نشون میده، من خودم با پوست و خون این چنین مواردی که تو فیلم گفته شده رو حس کردم، و دقیقا از روی حقیقت بوده،پدری که به خاطر فقط خود خواهی خودش حاظر تمام فرزندانش رو نابود کنه، کسی که تو ایران زندگی میکنه میدونه که با کار کارمندی هیچ کسی نمیتونه رنگ آسایش ببنینه،اون دسته از دوستانی که میگن میرفتن کارمندی میکردن مگر چه ایرادی داشت ولی این هممون میدونیم کارمندی و مزد بگیری تیر آخر هر کسی هستش، این فیلم دقیقا به نقطه سیاه مرد سالاری ایران نگاه کاملا درستی داشت شاید الان تو پایتخت یکم این موضوع کم رنگ شده باشه اونم تو بالاشهر ولی تو ۹۹ درصد جاهای دیگه عین واقعیت الان، پدری که پدری کردن بلد نیست اصلا لایق داشتن فرزند نیست.

  7. اقای سعید روستایی واقعا برای خودتو تفکرت متاسفم! کاری با افتضاحت بنام برادران لیلا ندارم ولی بدون خودتی!!مردم دیگه شناختن شمارو که چقد بی مقدارید! از فیلم ابد فیلنامتو تیکه هاتو دارم!
    هرکیم که بتونه و نره ازون از سگ کمتر، کمتره! چرا رفتی فرانسه برگشتی؟ دیپورتت کردن اربابات؟ گفتن تو صف بایستی بیشتر اشغال بسازی تا چهره ایرانو تو جهان کثیف تر نشون بدی تا واسه خودتو زنتو بچه ات پول بپاشن؟! اینم بدون هرجا هستی ما واسه رهبرمون جون میدیم… از فیلمت معلوم بود انقدر پر از عقده و سوالی که چیزی به ه ل ا ک‌ت فکرو قلبت نمونده…

    1. آقای محمد لطفا اینقدر کامنت طولانی و تکراری نگذار، بعد هم از کلمه: (ما) استفاده نکن، شما از جانب خودت حرف بزن، حالا چه مخالف فیلم هستی و چه موافق. این (ما) کارتو خراب میکنه. این (ما) یعنی نماینده کل مردم ایران.

    2. جناب ، نشستید اینجا و یکریز کامنت میدید بر علیه هرکس که فیلم رو خوب بدونه ؟
      دو حالت داره یا اونقدر حقیرید که نمیفهمید اینجا نقد فیلم برادران لیلا هست نه پاره کردن سینه خودتون از طرف مردم خیالی که فکر میکنید پشت نطر توخالیتون هستن برای …..
      یا که جیره بگیرید که خب این نظراتتون رو منطقی میکنه
      اینقدر در این فضای بسته ماندید و مغزتون خشک شده که هرکس از این فضا پاشو بیرون میزاره اون رو مورد نقد قراره میده در مقابلش گارد میگیرید .

      1. فیلم نمایشی تلخ بود از واقعیت های تلختر که هرروز شاهدش هستیم چهره ی زشت فقر و تورمی مه جوانهارو خرد و نابود میکنه شکاف بزرگ طبقاتی و اون صحنه که برادرها پیاده شدن خانمهارو نگاه میکنن هرروز در کشورمون تکرار میشه و انسان‌هایی که بخاطر فقر محبت و عاطفه و همه چیز و به فنا رفته میبینند

    3. خودتو جرواجر کردی که مرد حسابی!
      عارض شم خدمتت، یه لطفی کن، انقدر موقع تراوشات رادیو اکتیویت همه‌رو جمع نبند. تک تک کاراکتر های این فیلم نماد اقشار مختلف جامعه ایرانن! این کاملا قابل لمسه ؛) علی الخصوص پدر خانواده‌. شخصیت علیرضا هم نماد یک شخص رذل و عافیت طلبه که فقط می‌خواد کلاه خودشو بچسبه که باد نبره (اشاره به تعداد کثیری از ملت شریف ایران!) مغز زرد و زنگ‌زده‌‌ی تورو چه به نقد از چنین فیلمی؟ برو پِی کارت.

    4. داداش منم موافقم که چهرمون بد نشون داد اما حقیقتا چهره بد ما به خاطر ظلمی که این همه سال داره از طرف دولت به ما میشه پس لطفا زر نزن و به کارگردان توهین نکن

  8. داداش چرا اشتباه برداشت میکنید یعنی اکثر کامنت ها رو که خوندم این بود مسعله خانواده ایرانی و سنت های کهنش نیست این لایه رویه ای قضیس مسعله رهبری جامعس که ما که ایران باشیم کسی ما رو تحویل نمیگیره برا اینکه تحویل بگیرن حاضریم از پول ملت بدیم بخاطرش پدر نماد رهبر که حاضر نیست برا بچه هاش که همون اکثریت ملت هستن کاری کنه شرکت لیزینگ نماد ریاست جمهوریه هرکی میاد میز تحویل میگیره اول باید بدهی قبلی رو صاف کنه و این چرخه که خودمون هم میدونیم ادامه داره برادر نماد ملت هستن یکی نخبه باباهه داشته نداده درس بخونه یکی تن پرور که از باد شکم پول در میاره اونیکه نماد بسیجی ای که نمیدونه باید طرف کی رو بگیره اون یکی یه ادم ترسو مثل اکثریت ما تا کارخونه شلوغ شد بجای اینکه وایسه کمک دیگران کنه و از حقش دفاع کنه فرار کرد ولی در اخر عوض شد و رضایت تو چهره خواهر دیده شد خود خواهر هم نماد زن زندگی ازادیه واالسلام

  9. سلام و عرض ادب
    نمیخاستم چیزی بگم اما فقط میگم و میرم اینکه خودتون با وجدان خودتون جواب خودتونو بدید کاری ب شخص نداشته باشید
    کاری ب فیلم و بازیگرانی با دستمزد میلیاردیش نداشته باشید
    اما آیا واقعا الانمون وضعیت معیشت-طلاق
    بازار دلار و سکه کوچیک شدن سفره ها
    کوچیک شدن و خرد شدن یه پدر ک یه روزی با شرایط نرمال بدون توجه ب اینکه (الان شب میخابیم صبح انگار ۳۰۰ سال خواب بودیم )
    چندتا فرزند تحویل جامعه داده
    واقعا بغضم گرفت از اینکه داریم میبینم تو چ لجنی گرفتار شدیم ۳۰ ساعت آخر فیلم ببینید تو عرض ۱۰ دقیقه دلار ب کجا رسید ینی واقعا تو شرایط الان این رسم نیس ؟؟؟
    داریم خودمونو گول میزنیم واقعا؟؟
    اگه همون مغازه اول سکه رو خریده بودن مشکلشون ک هیچ سودم کرده بودن
    کاش یکم منطقی نظر بدید
    اینکه فیلم تموم شد رفت بازیگران محترمشم درد مردم عادیو ندارن ولی تویی ک میخونی روزی چندبار با افزایش دلار کمرت شکسته خودت بگو
    شما رو با وجدانتون تنها میذارم
    یا حق

    1. سلام وقت بخیر،کلا اهل کامنت گذاشتن تو فضای مجازی نیستم چون هیچ تاثیری نداره،ولی یه سوال از اونایی که میگن سیاه نمایی بود،مگه همه چی سفیده که به دروغ سیاه نشون دادن؟شب تا ابد شب،نمیشه شب دید و گفت نه بگیم روز.چرا عادت کردیم به دروغ و خود فریبی؟توی همین فیلم هم به خود فریبی و دروغ گفتن و باور کردنش کلی اشاره شد،یا از روی عادت اینو میگید یا سودتون توی این.
      به هرحال وضع مملکت همین،تورم،طلاق،آب شدن آرزوها،از بین رفتن حرمت ها
      اینارو درست کنید تو مملکت،اون وقت اکه کسی سیاه نمایی کنه همه میبینن که حرفش دروغ و به دل کسی هم نمیشینه.
      پدر لیلا نماد یه دیکتاتور بود که برای رسیدن به ایدئولوژیش حاضر بود بچه هاش(ملت) نابود بشن ولی به خواسته هاش برسه

    2. فیلم زیبایی بود.کلی از حماقت پدر خانواده حرص خوردم چون این حجم از بی فکری و تعصب رو پدر خودم هم داشته و ندانم کاریاش و به فکر فامیل بودنش باعث شد شرایط مشابهی برای من و بقیه خانواده پیش بیاد،
      از این بابت واقعا همزاد پنداری کردم و کماکان حرص خوردم.
      راجع سکانس جنجالی سیلی زدن لیلا به پدر ، میتونم بگم زیبا ترین سکانسی بود که تا حالا توی سینمای ایران ساخته شده، این کلیشه های احمقانه رو بریزید دور که پدر و مادر مقدسن هیچ چیزی در این دنیا مقدس و بدور از خطا نیست، با توجه به طرز فکر ی عده ک باور دارن ب تمامی پدر و مادرها باید احترام گذاشت چون بچه شونو بزرگ کردن ، باید بگم که متعاقباً باید به پدر رومینا ک دخترشو سر برید،پدر و مادر بابک خرمدین که بچه شونو سلاخی کردن و هزاران پدر و مادری که بعضا به بچه هاشون تجاوز کردن و به نحوی بهش آسیب زدن هم باید احترام گذاشت ، چون پدر مادرن دیگه زحمت کشیدن بچه بزرگ کردن پس جاشون توی بهشته!!!

      درکل از تماشای فیلم لذت بردم، ممنونم که کارگردان تسلیم ممیزی های چرند ج ا نشد و حرفشو با فیلمش زد.

  10. سلام و عرض ادب
    نمیخاستم چیزی بگم اما فقط میگم و میرم اینکه خودتون با وجدان خودتون جواب خودتونو بدید کاری ب شخص نداشته باشید
    کاری ب فیلم و بازیگرانی با دستمزد میلیاردیش نداشته باشید
    اما آیا واقعا الانمون وضعیت معیشت-طلاق
    بازار دلار و سکه کوچیک شدن سفره ها
    کوچیک شدن و خرد شدن یه پدر ک یه روزی با شرایط نرمال بدون توجه ب اینکه (الان شب میخابیم صبح انگار ۳۰۰ سال خواب بودیم )
    چندتا فرزند تحویل جامعه داده
    واقعا بغضم گرفت از اینکه داریم میبینم تو چ لجنی گرفتار شدیم ۳۰ ساعت آخر فیلم ببینید تو عرض ۱۰ دقیقه دلار ب کجا رسید ینی واقعا تو شرایط الان این رسم نیس ؟؟؟
    داریم خودمونو گول میزنیم واقعا؟؟
    اگه همون مغازه اول سکه رو خریده بودن مشکلشون ک هیچ سودم کرده بودن
    کاش یکم منطقی نظر بدید
    اینکه فیلم تموم شد رفت بازیگران محترمشم درد مردم عادیو ندارن ولی تویی ک میخونی روزی چندبار با افزایش دلار کمرت شکسته خودت بگو
    شما رو با وجدانتون تنها میذارم
    یا حق

    1. آخه جدا از سیاست بازی چند درصد مردای ایران تو سینک دستشویی میکنند؟ واقعا واسه مردم ایران آبرو نذاشت….میدونی چقدر به صنعت توریست ایران ، اقتصاد ایران و …آسیب زدی کارگردان محترم؟ چقدر راه برای تحریم بیشتر و نگاه منفی به نظام برای جامعه جهانی باز کردی؟برای خارج نشین هم مایه آبرو ریزیه. تازه از اولش هم معلوم بود که چهره های این فیلم دیگه قصد کار در این رژیم را ندارند وگرنه بوس کردن جنجالی چه مرضی بود؟ واقعا وطن فروش هستی سلبریتی جان. ویزاها مبارکتون باشه .

  11. من با تمام وجود مسایل و مشکلات این ادمها رو در فیلم با وجودم حس کردم کاری به توهین ملی یا مردمی ندارم کاری به اینکه خارجیها چی فکر میکنن ندارم این وضع هست و درد خانوادهای فقیر در جامع فراوان است و لیلا و برادرانش یکی از این خانواده ها درد کشیده از نظر بی کاری و مالی هستند ، واقعیت رو باید حس کرد و گفت نه اینکه دیگران چی راجع به ایرانی فکر میکنند

  12. میشه بگین کجای فیلم سیاه نمایی بود!!!.
    واقعیت دردهای ما رو واقعا نمی بینین !!
    منی ک کلی پس انداز کردم تا ی ماشین بخرم ولی الان دیگه نمیتونم حتی ی پراید مدل نود بخرم
    من واقعا اون لحظه دوست داشتم پدر لیلا رو خفه میکردم
    ‌ ی آدم چقدر میتونه احمق و سنت گرا باشه
    دمت گرم آقای روستایی

  13. سلام من عرفان هستم میخواستم جواب آقای محمد را عرض کنم : آقای محمد خیلی هم تعریف نکن همه ی کشور های دنیا این مشکلات فیلم برادران لیلا رو دارن فکر نکن فقط تو جامعه ماست در واقع یک فیلم اجتماعی برای همه مردم جهانه نه فقط ایران والا آمریکا هم گدا داره بدبخت داره و… حالا ما هم همینطور اونا هم خوشبخت دارن ما هم حدودا داریم بعدشم کسی در مورد رهبر و …. چیز بدی نگفت فقط در مورد فیلم نظر دادیم چه بد چه خوب اسمش نظره پس همش مخالف نباش نظرمم بگم من که واقعا فیلمو دیدم از نظر منی که انیمیشن و سینما درس میخونم میتونم به شک بگم این بهترین فیلم رئالیسم یعنی واقعیتی جهان بشمار میرفت و من تکنیک ها و نقش ها شخصیت ها داستان همه چیش عالی بود با اینکه ۲ساعت و نیم بود حالا کمی سیاسی و در مورد جامعه بود ممکنه کمی حقیقت باشه بهرحال خوب بود اینو هم فراموش نکنید بد بختی و خوشبختی در همه جای جهان موجوده تا نظر بعدیم شما را به خدا میسپارم(عیدتونم مبارک)سال خوبی داشته باشید

  14. سلام و درود
    ببینید فیلم رو امثال مثل من درک میکنن
    شما نوع فیلم رو میبینید ولی باید عمقش رو ببینید
    یعنی چی؟
    1یعنی دختر خانواده ای که بخاطر حرف پدرش و حرف مردم ازدواج نکرده
    2 یعنی دختری که در جامعه غمخار خانواده اس
    3 دختری که برادرانش ولش کردن و تنهایی هم خرج خانواده رو میدهد و هم پدر و مادرش را تر و خشک میکند
    4 دختری که روزانه دعواهای الکی پدر و مادر رو تحمل میکند
    5 کارگری که ماه ها حقوق نگرفته و به زور باید تنها حقوق سه ماه رو قبول کنه
    6 خروج از کشور تنها راه نجات انسان از کشور داغون ایران
    7 پدری که با بی تربیتی و بی مسئولیتی بزرگ شده و جز توهم هیچی تو مغزش نیست
    8 بیماری های الکی پدر یا مادر خانواده
    9 پدر و مادری که جز زنده بودن خودشون به هیچی فکر نمیکنن

  15. همین الان فیلم رو دیدم. بجز یسری دیالوگ ها ک گاهی کتابی و شعاری میشد، کلیت فیلم خیلی برام جذاب بود. واقعا برخلاف تصورات و فرهنگ غلطمون، پدر و مادرها همیشه مقدس نیستن. خیلی از پدرها و مادرها هستن ک با تصمیمات اشتباهشون باعث نابودی خانواده شدن. چقدر اخر فیلم ک لیلا به صورت پدرش سیلی زد دلم خنک شد.
    دوستانی ک علاقه دارن خانواده های ایرانی رو با خودروهای گرون قیمت و کارخونه دار و خونه های لاکچری و لباسهای گرون قیمت ببینن، فیلمهای منوچهر هادی رو دنبال کنن.
    این فیلم سیاه نمایی نبود.کمی از زندگی‌های لاکچریتون فاصله بگیرید و سری به پایین شهر و خانواده های ضعیف ‌و فقیر بزنید، میبینید ک تمامش عین واقعیت بود.

    1. پدر و مادر مقدس نیستن؟
      وقتی به پدر ۸۰ سالش سیلی زد دلت خنک شد ؟
      بله پدر خانواده آدم احمقی بود و همه رو به خاک سیاه نشوند ولی آدم خیلی باید حیوان باشه که همچین بی حرمتی بکنه

      1. حیوون اونیه که به پدر هایی که سر بچه هاشون رو میبرن کاری نداره ولی رگ غیرتش برا چک زدن به “پدری” که بچه هاشو بدبخت کرده میزنه بیرون لیاقت اون “پدر|” خیلی بد تر از یه چکه، امثال تو هم دقیقا مشکل جامعه ی ایرانین، یه مشت سنت گرا با آی کیو های زیر 80 که کل جامعه رو به گند کشیدین

  16. دوستانی که از سیاه نمایی صحبت میکنید، آیا این فیلم غیر از واقعیت چیز دیگه ای گفته؟ وقتی تو سینمای جهان خاصه سینمای آمریکا، فیلمهایی در نقد مشکلات مردم فساد در cia پنتاگون کاخ سفید، جنگ افروزی و غیره، ساخته میشه اسمشو سیاه نمایی نمیگذارید! اونا مشکلات دارند و در فیلمهاشون بیانش میکنند چون تاثیرگذارترین شیوه بیان مشکلات سینماست. چون تعصب کورکورانه ندارند. چون به فکر حل مشکلاتون هستند. اما اینجا تا یک نفر شجاعانه درد جامعه رو بیان میکنه میشه سیاه نمایی و تصویر بد و … . چون به ما یاد دادن بجای حل معضلات بگیم، ولش کن صداشو درنیار مردم چی میگن و از این مذخرفات. من تبریک میگم به آقای روستایی و عوامل فیلم.

    @Shombolis!

  17. شما که نونتو میزنی تو خون مردم و میخوری. با ق.تل و ا.ع.دام زنده ای و به وجد میای. بمون تا نوبت خودتم برسه. بخوای یا نخوای جامعه همینه واقعیتو به فیلم کشیده. د اخه لامذهب کجای فیلم ذره ای جز واقعیت بود ؟

  18. چه فیلم کثیفی بود
    ایرانی اینقدر بی غیرت نیست که دست روی پدرش بلند کنه یا وقتی پدرش میمیره پاشه قر بده
    بله پدر خانواده آدم احمقی بود که موجب بدبختی خانواده شد ولی تف به شرفتون آقای روستایی که داری بی غیرتی و بی حرمتی نسبت به پدر و مادر رو تئوریزه میکنی تف بهت

    1. سلام
      من میگم اصلا نیازی نیس فیلم برادران لیلا رو ببینید
      یه سر تو بازار
      تو کوچه پس کوچه های پایین شهر وسط شهرامون بزنید
      برا چی فیلم میبینید آخه؟؟؟

  19. نمیدونم چه اصراریه که بگیم: وضعیت امروز جامعه ما گُل و بلبله. این فیلم نهایت حقیقت گرایی ازیک جامعه کنونی ایرانی،شماهایی که عوامل فیلم رو گرفتید به بار توهین،نمیدونم چکاره هستید و کجا زندگی میکنید ولی حقیقت محض رو قبول کردن نشانه صحت عقل و شعوره،دم عوامل فیلم گرم ترکوندید در حد یاحق

  20. آره پدر می‌تونه فرزندش و بدبخت کنه
    پدر می‌تونه دست رو فرزندش بلند کنه
    پدر می‌تونه برای آینده‌ی فرزندش تصمیم بگیره
    اما فرزند حق هیچ کاری نداره
    چون پدر مقدسه !
    دست از این چهارچوب های مسخره بردارید.
    کاری به درست بودن یا نبودنش ندارم ولی وقتی تو یه فیلمی یه پدر فرزندش و می‌زنه و کسی گارد نمیگیره، پس یعنی این صحنه‌ای که تو فیلم هست هم هیچ ایرادی نداره.
    اگه درکش برای جامعه سخته پس یعنی همون پدر سالاری تو جامعه وجود داره.
    پدری که هرکاری کنه باز هم مقدسه!
    بیننده باید فهمشو داشته باشه و گارد الکی نگیره.

  21. دوستان من الان فیلم دیدم ولی خواستم یه نکته رو بگم که کمتر کسی توجه کرده پدر با اینکه خر بود و کلی اشتباه کرد و به جای بچه هاش فقط‌فکر بزرگ فامیل بودن بود ولی یه جاش از کارش پشیمون شد وقتی دید به دروغ گفته سند خونه رو گرو گذاشته تا سکه بگیره و اینا هم‌ رفتن مغازه رو پس دادن تا سکه‌اش براش بخرن و قیمتا بالا رفته بود گفت برین مغازه رو پس بگیرین ولی دیگه دیر شده بود و پشیمونی فایده نداشت
    در کل فیلم عالی بود بدون سیاه نمایی با تمام واقعیات جامعه آخرشم ازدواج طلاق الکی نبود و پلیس حاضر در صحنه که همیشه آخر فیلما نمیزاره کسی در بره نبود که بیشتر چهره واقعی جامعه رو نشون داد که میتونی سر مردم کلاه بزاری و راحت در بری دیگه نتونست نشون بده که به قاضی و مامورم رشوه دادن تا بتونه فرار کنه

  22. نه پدر مادر مقدس نیستن اینکه دو نفر بخاطر داشتن رابطه زناشویی والد بشن چه تقدسی رو ایجاد میکنه ؟؟؟ اینکه علاقه به پدر مادر تو دل هر انسان نرمالی در شرایط عادی وجود داره بله داره همه آدم ها والدینشون رو دوست دارن تو این موضوع شکی نیست اما پدر مادر خوب و محترم قابل احترام ن پدر مادری که خودشون بی ادب هستن و به بچه هاشون عشق ورزی رو یاد ندادن … والدینی که حتی سر سوزن به فکر آینده بچه هایی که به دنیاشون آوردن نبودن فقط با خودخواهی نذاشتن دخترشون بره سر خونه زندگیش حالا هم با یه دندگی میخواد چندرغاز که داره رو بده به باد حراج …وقتی میگن جامعه افکارش سنتی و متحجر یکیش همینه …

  23. این کامنت تا میزارم فقط دلم اروم بگیره کاری به اینکه مخالفی پیدا بشه و یا موافقم ندارم
    فیلم از لحاظ ساختار فیلمنامه تناقض داشت شخصیت ها به نوعی اضافی بودن و کارکرد مناسبی نداشتن میشه گفت تک بعدی بودن و هنوز کارکتر نشدن. فیلمبرداری گاها قاب بندی های بدی داشت کارگردانی نسبت به فیلم قبلی اقای روستایی بد بود. یعنی پیشرفتی رو ندیدیم. ظاهرا اقای روستایی به نماد دارن زیاد توجه میکنن ک این یک سمه برای فیلمنامه نویس و داستانش به شدت آدم رو یاد اثر ابد و یک روز مینداخت ک باز هم یک باگ حساب میشه.
    توی رئال بودن داستانش شکی نیست همه ما این مشکلات و داریم و میبینیم منتقد گرامی میگ اغراق شده و وضعیت مردم بهتر از قبل هست. سوالی ک باید از ایشون پرسید اینه که شما یه سر به روستاها شهرستان ها یا استان های کم توجه زدین؟ اصلا چقدر پایین شهر تهران رفتین؟ قرار نیست همه ثروتمند باشن ولی وقتی اقلیت ها هم داره توی زندگی کردن از دست میره این حرف ک وضعیت مردم بهتر شده یک توهین حساب میشه. دوستان چیزی ک باعث این تناقض توی کامنت ها شده اینه که این مشکلات رو همه مون با هم نداریم. وگرنه کیه ک از بالا رفتن دلار و تعطیلی کارخونه ها و نبودن کار مناسب و نبودن سرپرست عاقل و.. خبر نداشته باشه؟ همه مون حداقل دوتا از این مشکلات رو داریم. و اینم میدونیم ک خانواده هایی هستن خیلی بیشتر از همه این مشکلات رو دارن. دوم ادعای امثال اقای روستایی هست با اینکه همش توی فیلم ها دم از مشکلات میزنن ولی چقدر دیدیم خودشون شخصن مشکلات مردم رو حل کنن؟ گفتن و نشون دادن چقدر تاثیر گزاره با این مردمی ک ما داریم و از روی وطن پرستی میان کامنت تعصبی میزارن با اینکه خودشون میدونن وضعیت خرابه چقدر میشه تاثیر گذاشت؟ اقلا میشه گفت محمد کارت با درامدی ک کسب کرد یک اشپزخونه توی پایین شهر زد و معتادهایی ک توی کاراش بازی میکردن بعد درمان مشغول کار شدن یا.. واقعا این همه تناقض باعث خرابگی بیش از حد میشه روستایی جان. حرف اخرم با اونایی هس ک اومدن و گفتن سیاه نمایی. به اصطلاح دوستان عزیزی که ظاهرا زندگی تون فرق داره و زندگی امثال مارو درک نمیکنین و میگین سیاهنمایی فهمیدن اینکه این حکومت چه برسر مردم داره میاره انقدر سخته؟

  24. سلام
    من میگم اصلا نیازی نیس فیلم برادران لیلا رو ببینید
    یه سر تو بازار
    تو کوچه پس کوچه های پایین شهر وسط شهرامون بزنید
    برا چی فیلم میبینید آخه؟؟؟

  25. صحنه سیلی لیلا به پدرش در اصل سیلی نسل فعلی به نسل گذشته بود بابت تصمیمات اشتباهش که تاوانش نسل فعلی پرداخت کرد وسیلی به ایدیولوژی (هزینه‌ کردن های بی مورد) در این فیلم به عنوان کادوی عروسی نشان داده شد با این حال خودش رو بزرگتر خانواده و شایسته احترام میدونست

    1. فیلم چرک بساز و جایزه بگیر خاک تو سرودن وطن فروشای بی خاصیت آخه شما چقدر بی شرفید این چه فیلمیه ساختین آدم حالش بد میشه نگا میکنه. رائفی پور راست میگفت شما پول میگیری که آبروی ایرانو ببرید دوزاری ها

  26. فیلم طنز برادران لیلی را دیدم خیلی خندیدم
    از این فیلم های طنز تخیلی بازم بسازید این ملت خیلی دوست دارن بخندن،بعضی از جاهاش هم واقعیت داشته در ۵۰ سال قبل

  27. خواستم به عنوان نویسنده این نقد از نظرات متکثرتون تشکر کنم دوستان عزیز. مهم اینه که توی چارچوب احترام با نظرات هم برخورد کنیم و قائل به پولاریسم باشیم. اون شخصی هم که نوشته بود من برم پی کارم لطفا نقد خودشو (که قطعا قوی‌تر از نقد منه) برام ایمیل کنه. قول میدم منتشرش کنم توی فیگار.
    Raha.writer@gmail.com

  28. این فیلم عمق مشکلات فرهنگی و اقتصادی مردم واقعی ایرانه نه دوستان فرمانده ، برای همین در صحنه بین المللی واقعا کسی نمیتونه درکش کنه از نقد های خارجی مشخص بود که اصلا این فیلم براشون قابل فهم و‌درک نیست و فقط یک کسی که تو ایران زندگی کرده میتونه این فیلم رو با پوست و استخونش بفهمه ، اما نتیجه گیری من از فیلم : ۱. جاه طلبی و موفقیت طلبی ایرانی : برعکس مردم اروپا و امریکا که داخل موقعیتی که براشون تعیین شده قرار میگیرند (یعنی توالت شور واقعا توالت شوره و از کارش ناراضی نیست چون برای توالت شور بودن تربیت شده و اندازه همونقدر‌از زندگی انتظار نداره نه بیشتر )
    ۲. در دنیا ضعیف ها همیشه له می شوند و قوی ها زنده میمونن ( ضعیف برعکس ذات پاک و دلسوزش و مهربونیش و روراست بودنش و یکرو بودنش بی کلک بودنش مثل‌نوید محمدزاده ) محکوم به له شدنه و قوی ( برعکس ذات کثیفش و دروغگو‌ بودنش و فریبکار بودنش مثل خانواده که عروسی داشتن همیشه قدرتمند هستن
    ۳. پدر وظیفه ای در‌حمایت‌فرزند‌بعد از ۱۸ سالگی نداره ( البته این تو ایران صدق نمیکنه اما واقعا نباید از پدر انتظار کمک داشت چون اونم بعد عمری زندگی چیزی که دوست داره رو میخواد داشته باشه)
    ۴. اگر میخوایم جاه طلبی و موفقیت رو‌دنبال کنیم نباید روی پول پدر حساب کنیم اونم از نوع بدبختش، شرایط بدبختی یک نفر تقصیر هیچکس نیست و فقط تقصیر جاه طلبی خودشه ، در صورتی که با همون درامد کم هم میشه خوشحال بود ) برای خوشحال بودن لازم نیست مغازه در‌پاساژ داشته باشیم اگر قانع باشیم خوشحال هم هستیم
    ۵. لیلا میخواست باعث موفقیت برادر هاش بشه اما باید خودشون مغازه میخریدن نه روی مال باباشون حساب کنن اگر پولشون نمیرسید نباید سمتش میرفتن

  29. به نظر من با اینکه جامعه ی ایران از لحاظ فرهنگی خیلی رشد کرده و اینجور خانواده ها کمتر هستند اما امثال خانواده ی لیلا توی ایران هنوز وجود دارند و نمیگم که توی ایران مشکلی نیست ولی ساختن این نوع فیلم ها برای فستیوال های جهانی دقیقا مصداق بارز خیانت به مردم ایرانه،آیا کارگردان های کشور های دیگه هم فقط بدبختی کشورشونو به تصویر میکشن؟
    کاری به اینکه بعضی کارگردان ها با نشون دادن ایرانِ سیاه به دنیا گدایی جایزه میکنن،ندارم اما مخاطب باید یه سوال از خودش بپرسه
    چرا فقط فیلم هایی با مضمون بدبختی و فلاکت مردم ایرانه جایزه های جهانی میگیرن؟؟؟

  30. بنظرم سعید روستایی برخلاف انتظار دچار نوعی تکرار شده و همین امر بزرگترین اسیب را به حیثیت هنری این فیلمساز جوان زده ضمن اینکه روستایی در قامت یک فیلسوف و اسیب شناس اجتماعی وارد شده و رسالت فیلمسازی خود را فراموش کرده در فیلم برادران لیلا، روستایی اخلاق را هم زیر پا گذاشت .صحنه چندش اور سیلی لیلا به پدر پیر و رنجورش بنظرم نقطه تاریکی هم در این فیلم هم در کارنامه سعید روستایی است

  31. به تصویر کشیدن رسم های منسوخ (توجه نداشتن به اولویت های اقتصادی خانواده بخاطر رسم مردسالاری افراطی) که امروزه به تعداد خیلی کمی در جامعه مشاهده میشه در فیلم قابل تحسین هستش اما نقدها: تو خونه ای که بزرگی کوچیک میشه هیچ کوچیکی بزرگ نمیشه
    بعضی حاضرند تموم زندگیشونو بدن یبار دیگه پدر از دست دادشونو ببینن
    برخی حاضرند بخاطر دستیابی به ارث پدری، به مرگ پدر رضایت بدن

    هر کسی به راحتی میتونه کلاه خودشو قاضی کنه و به این موارد فکر کنه و در نهایت تایید یا رد کنه

    با تایید یا رد هر کدوم از موارد بالا باید به این سوال پاسخ بدیم پدری هستیم که سنتی فکر میکنیم و با نسل امروزی تفاوت داریم فرزندان بخاطر این تفاوت ما را دق بدن یا ما را تحمل کنند و خودشان با دیدن ما افراد معطفی بار بیارند؟؟؟

  32. با سلام
    اینکه این فیلم خیلی از واقعیت های جامعه رو بیان کرده درسته من خودم شاهد بودم تو این دوران آشفتگی بازار خیلی ها از مردم عادی دچار سکته و بدبختی شدن و تمام سرمایه خودشون رو چند روزه از دست دادن این بخش فیلم واقعیته و در مورد سیلی زدن دختر به پدرش شاید خیلی هااا این کارو درست ندونن ولی اینکه الان پدر و مادر ها آکثرا باعث میشن که آینده بچشون خراب بشه کاملا درسته اون سیلی از طرف پسر یا دختر شاید زیاد کار درستی نباشه ولی واقعا باید به پدر مادرها یاد داد همیشه
    حق نیستن همیشه تمام دین و اخلاق و جامعه طرفدارشون نیست خیلی از این والدین چون همیشه دیگران تاییدشون کردن فقط به دلیل احترام به پدر مادر واقعا فکر میکنن همیشه درست میگن این داره جوون هارو بیچاره می‌کنه آخه پس کی والدین قراره بفهمن حق مطلق نیستن و کار اونا باعث بدبختی فرزند شده

    1. واقعا این بی وطنا مسابقه گذاشتن واسه سیاه نمایی و کاسبی از تحقیر مردم خودشون تو دنیا!!!! هرجای دنیا چنین کسایی رو تف انداز میکنن واقعا هیچ نظارتی رو هیچ چیز نیست

  33. من فکر میکنم فیلم برادران لیلا واجد نقاط مثبت و منفی هست که باید انها را توامان بررسی کنیم
    نقطه مثبت فیلم کارگردانی و هدایت خارق العاده سعید روستایی و بازی درخور توجه بازیگران فیلم هست
    اما نقطه ضعف فیلم اول در فیلمنامه ضعیف و گفتگوهای پی در پی و چهره به چهره سریال گونه و شعار زده است
    دوم سکانس تعجب برانگیز نگاه چپ چپ برادران لیلا
    به دختران در حالی که مشغول خوردن بستنی هستند
    سوم صحنه بسیار زشت و غیر طبیعی سیلی زدن لیلا به پدرش میباشد

  34. محمد جان خواستم بگم ریدی و امیدوارم گورتونو گم کنید یا نه نه
    همون جونتونو بدید واسه کسی که یه تارموشم دستتون نمیده
    هرچقدر فکر میکردم آدم میتونه کور و نفهم باشه الان آستانش سه برابر شد

  35. فیلم سینمایی برادران لیلا واقعیت های زندگی اروپا و آمریکا را با بازیگر ایرانی به تصویر کشید و هدفی جز تخریب فرهنگ و اخلاق با ابزار سیاست ندارد.
    ایران امروز قربانی فقر برآمده از سیاست های فرهنگی است نه خورده فرهنگ های سیاسی!

  36. همه نقد ها رو خوندم . بواقع در مورد تمام نظرات فکر کردم .
    دوستان من ! سالهاس که غرب و شرکت های بزرگ فیلم سازی و انیمیشن سازی میلیاردها دلار خرج ساخت فیلم های مختلف علمی تخیلی و درام و اجتماعی و فانتزی و انیمشن ، مثل مرد عنکبوتی و آخر دنیا و ارباب حلقه ها و کارتونهای جذاب دیگه با داستانهای خیره کننده و هر با متفاوت تر و جذاب تر از قبل میکنه که فقط یه جمله رو به ذهن مخاطبش القاء کنه : ( اتکا به نیروی درون ) . دقت کردید در اکثر فیلم های غربی اونجایی که دیگه هیچ کاری از دست کسی بر نمیاد یک دفعه قهرمان و یا گروهی از ابرقهرمانان داستان فقط با اتکا به این یک جمله چه قیامتی بپا میکنن ؟؟ و یک دفعه ورق بر میگرده ! اتکا به نیروی درون خوبه ولی فراموشی خدا اصلا خوب نیست . خدا خودش گفته خودتون رو باور کنید . ولی اغراق در این کلمه داره یواش یواش نسل های جدید رو از خدا دور میکنه . دقت کردید در چند دهه ی اخیر دیگه حرف و یا کلمه ای از خدا در هیچ کارتون و یا فیلمی برده نمیشه .! فکر نکنید من انسان خیلی معتقدی هستم که این مطلب رو میگم . من یه مادرم که مدتیه در مورد خوراک فرهنگی که در قالب کارتون به بچه ی هفت سالم دارم میدم کمی تحقیق و کنکاش میکنم . و هدفم از این مطالی که گفتم رو الان براتون شرح میدم .
    شاید بگید حالا این موضوعات چه ربطی به فیلم برادران لیلا داره ؟
    من میگم همین خوراک های فرهنگی تاثیر بسیار زیادی در روابط آینده ما داره . ما با پدر و مادرامون و فرزندانمون با ماها .
    من فیلم رو دیدم و بدون هیچ قضاوتی اون رو تماشا کردم . و واقعا خودم رو در متن فیلم رها کردم . از دست بی خردی و تفکرات پوسیده پدر خانواده از ته دل حرص خوردم . و دروغ نگم گاهی در دلم براش آرزوی مرگ کردم . ولی وقتی لیلا به صورت پدرش سیلی زد قلبم درد گرفت . من که در طی فیلم به مرگ همچین پدری راضی شده بودم با سیلی خوردن پدر شوکه شدم . ای کاش این سیلی زده نمیشد . ای کاش لیلا از سر خشم بخاطر حقی که داشت لااقل یقه پدر و میگرفت و نمیدونم یه حرکتی میکرد که نشون میداد در اوج استیصال و درماندگی باز حرمت حتی اون پدر احمق رو داره . ضعف بزرگ فیلم که میترسم در فیلم های بعدی هم تکرار بشه فقط همینه . نکنه این موضوع بشه نقطه اوج فیلم های ایرانی . نکنه روزی برسه که یک نفر حتی یک نفر بخواد دست روی پدر یا مادرش بلند کنه ! بله میدونم در جامعه پدران بی رحمی وجود دارن که سر از بدن دختر جدا میکنن . و یا ناموسشون رو به تن فروشی مجبور میکنن . اگه شما شنیدید من دیدم و در جوانی در مرکز آسیب های اجتماعی به عنوان مدیر کار کردم و خانواده هایی رو دیدم که چه آسیب هایی از این پدر و مادر ها خوردن . حساب و کتاب اون پدر ها با مراجع قانونی و بالاتر از اون با خداست . ولی روی صحبت من با اکثر خانواده هاس . مگه چند تا از پدرها سر دخترشون رو بریدن یا کارهای خلاف اخلاق و انساتیت انجام دادن . بنظرم جرم اون پدرها خیلی زیاده ، و تاوانش سیلی که هیچ باید کار دیگه ای باهاشون کرد . اما مگه پدر لیلا بعد از پی بردن به اشتباهش با اونها همراه نشد ؟ ولی دیگه دیر شده بود . اشتباهش خیلی بزرگ بود . ولی مستحق سیلی نبود . انگار گناه تمام پدرهای بد رو باید اون به تنهایی پس میداد . درسته که از اسم مسلمانی حتی نماز خوندن رو هم فراموش کردیم . ولی یادمون نره که پیامبر عزیزمون گفتن به پدر و مادر خودتون حتی یک اف هم نگید . یکی از نکات منفی فیلم همین بود که در ابتدا گفتم سالها غرب تلاش میکنه خدا رو از ذهن ما با یه چیز خوب پاک کنه . یه وقت ما خواسته یا ناخواسته بخاطر حقوقی که به حق ازمون ضایع میشه به پدر و مادرها بی حرمتی نکنیم و این موضوع رو رواج ندیم .
    اما بنظرم تنها نقطه ی قوت فیلم نوسانات ارزی و از دست رفتن تمام دارایی خانواده در تنها طی چند روز بود . درسته که پسرهای خانواده اکثرا انسانهای تنبلی بودن بجز علیرضا ، درسته که پدر خانواده هنوز کودک بود و مادر خانواده انگار که اصلا وجود نداشت ولی تاوانی که این خانواده پس داد به مراتب بسیار سنگین تر از معضلات روحی و اخلاقی شون بود . مثل اینکه بخاطر تقلب در امتحان بخوان طرف رو به حبس ابد محکوم کنن !!!! واقعا به چه جرمی باید این تاوان سنگین رو پس بدن ؟؟ چه کسی میتونه جوابگو باشه ؟ این خانواده نه سیاه بود نه سفید . خاکستری بودن و نمایانگر تعداد زیادی از مردم . کارهای درست کم داشتن و اشتباه زیاد . ولی در هیچ قسمتی از زندگیشون هیچ نشانه ای از مسئول و مدیر نه در جامعه و نه در خانه به چشم نمیخورد . انگار در یک جنگل رها شده بودن .
    و اما نکته ی دیگه اینکه همه ما جوانهای بیکار در جامعه زیاد میبینیم . یکی از انتقادات من به آقای روستا قرار ندادن یک فرد تحصیل کرده و بیکار در این خانواده بود . ای کاش در متن فیلم اینطور عنوان میشد که علیرضا تحصیل کرده بوده و از کار بیکار شده .اونوقت واقعیت کنونی جامعه ما نشون داده میشد که چه تحصیل کرده و چه خنگ ، چه ساده و چه زرنگ همه بزرگترین معضلشون بیکاریه . چیزی که الان جامعه ما در اون غرق شده و در این فیلم بلند سینمایی مورد بی توجهی قرار گرفته بود. کم نیستن جوانان نخبه و تحصیل کرده ای که بیکار هستن و یا در حال مهاجرت .
    نکته ی آخر و جالب اینکه در خیلی از صفحات مجازی نقدهای زیادی از این فیلم چه مثبت و چه منفی خواندم . جالبترینش این بود که لیلا را به عنوان نماد مریم ر.ج.و.ی معرفی کرده بود که با روسری قرمز و تیپ مجاهدین خلق داره از برادرهاش عکس میگیره و پشت به مردم کرده . و برادرها رو برای پیشرفت تشویق به سرمایه گذاری حتی بر روی خرابه های توالت یک پاساژ میکنه و راه حلی جز ترک وطن برای اونها نمیذاره !!!! یادمه خانم نرگس آبیار در یکی از مصاحبه هاشون در خصوص فیلم نفس گفته بودن که یکی از منتقدان ، سکانس باز شدن گره تاب بهار رو در انتهای فیلم به عنوان باز شدن گره های زندگی دخترک فیلم عنوان کرده بود ، و خانم آیبار میگفتن که اصلا به این موضوع فکر هم نکرده بودن و سکانس تاب خوردن بهار رو همینطوری گرفته بودن . در مورد فیلم برادران لیلا هم فکر میکنم تقریبا اینطور باشه . شاید خیلی از سکانس ها ، حرف ها و در پی اون نقدهای گفته شده هدف اصلی آقای روستا نبوده . ما واقعا نمیدونیم هدف اصلی و نیت درونی آقای روستا از ساخت این فیلم چی بوده .خود من گاهی اوقات شک میکنم که بخاطر منافع شخصی این کا رو کرده و گاهی اواقات فکر میکنم داره سبک جدیدی از فیلم سازی رو در ایران پایه گذاری میکنه . امیدوارم هر چی که هست فقط راه رو اشتباه نره . چون خودش به اعمال خودش واقف تر از من و شماست .

  37. خاکبرسرت سعید, بیشعور یه پدر هر چقدر هم اشتباه کرده باشه , فرزنداش غلط میکنن بخوان روش دست بلند کنن.

    بیشعور اخه این چه صحنه ای بود گذاشتی,

    با فیلمنامه در بیشتر مواقع موافقم, گاهی حرف های دو پهلو و تکه هایی هم داشت, که اونم اشکال نداشت,

    در کل میگم حیف تو , بهتر از این هم میشد گفت و ساخت.

  38. فیلم برادران لیلا مانند دیگر فیلمهای سعید روستایی بدنبال اصلاح طلبی متوهمانه میباشد.دراین فیلم هم محتوا و هم فرم دچار تکرار گردیده است .گرچه به ظاهر هدف کارگردان بیان مسایل اجتماعی بصورت عریان و بدون روتوش میباشد لیکن بدلایلی ازجمله گرفتاری در دام کلیشه و گفتگوهای پی در پی وچند سکانس بی ربط و سطحی عنان کار را از کارگردان فیلم گرفته است.صحنه جنجالی و ضد فرهنگی زدن سیلی توسط لیلا به صورت پدر در واقع سبب تعجب و شرمساری برای هر ایرانی است بنظر میرسد سعید روستایی در بیان مسایل اجتماعی روز دچار افراط گردیده است

    1. داستان پدر پیر و فرتوت و معتادی که سالهاست همه دارایی‌اش را صرف بدست آوردن افتخار و عزت و جایگاه پوچ و توهم آلود می‌کند، در حالی که پسر‌انش همه بیکار و محتاج هستند، خود به تنهایی نشان می‌دهد که «برادران لیلا» به وضوح به دنبال بازتاب کژی‌هایی فراتر از معضلات خانوادگی و اختلافات نسلی است. داستان دختری که نماد حق و عقلانیت است و تنها اوست که در مقابل پدر می‌ایستد و قداست و توهم او را به چالش می‌کشد و پسرانی که با آنکه می‌دانند پدر چه بر سر آنها آورده اما باز هم از روی ترس و حماقت با او همدلی می‌کنند. داستان دیگرانی که از توهم جنون آمیز پدر و رویای عزت و افتخار پوشالی او نهایت سو استفاده را می‌کنند و منافع خود را بر توهم و رویای او سوار می‌کنند. داستان اقتصادی که با دور تند و جنون آمیزش، اجازه اشتباه کردن نمی‌دهد و آدم‌ها را به بیرون از زندگی پرتاب می کند و همه را به جای ارزش مستمر به سمت سودای یک شبه به بالا پرتاب شدن می‌برد. و سوال مهمی که در پس داستان اصلی روایت می‌کند آن است که آیا هر جایگاهی به ذات قداست دارد؟

  39. سعید روستایی برای مطرح شدن و جایزه گرفتن حاضر است دست به هر کاری بزند درفیلم برادران لیلا هم همانند ابد و یک روز اخلاق را زیر پا گذاشت در ابد ویک روز در یک سکانس شاهد توهین خواهرزاده به دایی بزرگتر از خود هستیم مجددا این رویه ناصواب و خلاف عرف و اخلاق را در سکانس سیلی لیلا به پدر پیرش مشاهده میکنیم
    لااقل اگر فیلمنامه قابل درک و ما به ازایی نوشته میشد مخاطبان بهتر با فیلم ارتباط برقرار میکردند
    گرفتار شدن کارگردان در چنبره تکرار نیز از دیگر ایرادات برادران لیلا است همچنانکه در فیلم ابد و یک روز شاهد رقص هستیم در فیلم برادران لیلا هم رقص و پایکوبی هست هرچند که بنده مخالفتی با رقص ندارم اما بحث من تکرار سکانس هاست
    از دیگر ایرادات فیلم سطحی بودن فرم و محتواست

    1. سطحی بودن محتوا؟ ! درد های جامعه ما و کشور ما سطحی بودن محتوان ؟ درد هایی که باید درمان شوند در بهترین تاریخ ممکن بهترین فیلم بود پر از نماد های درست از جامعه ما

  40. نقدی که کردید ریدمان خالص بود همه این اتفاقاتی که در فیلم افتاد را مردم با گوشت و استخون خودشون حس کردن بعد شما میگی اینطوری نیست !!!

  41. من هم این فیلم را خیلی دوست داشتم و بسیار زیاد بالیلا همزاد پنداری کردم . تا کی زنان باید فقط و فقط به دلیل رعایت (حق پدری ) و ( حق برادری ) بگذارند همه زندگی اشان خراب بشود . لیلا دختر منطقی و فهمیم خانواده حق داشت بزند تو گوش پدر نادان و زندگی خراب کن
    من واقعا هیچ وقت نفهمیدم چرا ا ایرانی های همش دنبال اثبات اصالت و اخلاق و.. باشیم

    1. داستان پدر پیر و فرتوت و معتادی که سالهاست همه دارایی‌اش را صرف بدست آوردن افتخار و عزت و جایگاه پوچ و توهم آلود می‌کند، در حالی که پسر‌انش همه بیکار و محتاج هستند، خود به تنهایی نشان می‌دهد که «برادران لیلا» به وضوح به دنبال بازتاب کژی‌هایی فراتر از معضلات خانوادگی و اختلافات نسلی است. داستان دختری که نماد حق و عقلانیت است و تنها اوست که در مقابل پدر می‌ایستد و قداست و توهم او را به چالش می‌کشد و پسرانی که با آنکه می‌دانند پدر چه بر سر آنها آورده اما باز هم از روی ترس و حماقت با او همدلی می‌کنند. داستان دیگرانی که از توهم جنون آمیز پدر و رویای عزت و افتخار پوشالی او نهایت سو استفاده را می‌کنند و منافع خود را بر توهم و رویای او سوار می‌کنند. داستان اقتصادی که با دور تند و جنون آمیزش، اجازه اشتباه کردن نمی‌دهد و آدم‌ها را به بیرون از زندگی پرتاب می کند و همه را به جای ارزش مستمر به سمت سودای یک شبه به بالا پرتاب شدن می‌برد.

    2. واقعیت تلخه،این فیلم هم داستانی بود مثل همه داستانهای سینمایی دیگر ،ولی با ساختی متفاوت،در مضمون درام اجتماعی خانوادگی،که کلی مفهوم و پیام در باطن فیلم وجود داره،ب نظر من فیلم واقعیت رو به تصویر کشیده و جامعه ب هرصورت ترکیبی از افراد بیکار و کلاه بردار و غنی و فقیر ه،که حالا بسته ب سلیقه فرد فیلمساز و ذائقه مخاطبین سینما داره که رو کدوم موضوع اجتماعی دست بزاره،به نظر من فیلم برخلاف نظر یه عده سیاه نمایی آن چنانی نداره،و برعکس سیاه نمایی ،همین بد جلوه دادن یک اثرسینماییه و یا …
      عید همتونم مبارک

  42. ریدید هیچوقت درست نمیشید همه کامنت معلومه یه مشت سایبری هستند سر از هیچی در نمیارید نمیدونید چه خانواده هایی سر دلار سکه به فاک رفتن اونی ک میگه توهینه معلومه جیره خوره خیلی جوونا سره اقتصاد نمیتونن کار کنن نمیتونن زن بگیرن این فیلم خیلی هم خوبه اینو یادت باشه جونامون پیر شدن

  43. واقعیت تلخه،این فیلم هم داستانی بود مثل همه داستانهای سینمایی دیگر ،ولی با ساختی متفاوت،در مضمون درام اجتماعی خانوادگی،که کلی مفهوم و پیام در باطن فیلم وجود داره،ب نظر من فیلم واقعیت رو به تصویر کشیده و جامعه ب هرصورت ترکیبی از افراد بیکار و کلاه بردار و غنی و فقیر ه،که حالا بسته ب سلیقه فرد فیلمساز و ذائقه مخاطبین سینما داره که رو کدوم موضوع اجتماعی دست بزاره،به نظر من فیلم برخلاف نظر یه عده سیاه نمایی آن چنانی نداره،و برعکس سیاه نمایی همین بد جلوه دادن یک اثرسینماییه
    عید همتونم مبارک

  44. منم به شدت برای شما متاسفم که خودتون رو به خواب میزنین و متوجه نیستین که مفهوم فیلم دقیقا در درست ترین زمان تاریخ ایران چیست

  45. بسیار فیلم پر مفهموم و زیبایی بود درد های جامعه ما رو به صورت خرد و کلان نشان میداد
    آن خانواده دقیقا میتواند نماد کلی از جامعه ما باشد نسل قدیمی ای که آینده فرزندان خود را نابود کردن نسل روشن فکر (لیلا) و قشر کارگر و …

  46. این فیلم نشون میده که یه پدر خودخواه و دروغ گو با افکار پوسیده ی سنتی چقدر میتونه تو بدبختی خانوادش تاثیر گذارباشه و این میتونه زندگی خیلیا باشه.. پدرا و مادرایی که بدترین کارو در حق خانواده و بچه هاشون میکنن و رو حساب اینکه پدر و مادر هستن فکر میکنن میتونن هر اشتباهی بکنن و دیگران هم حق اعتراض و بی احترامی نمیتونن داشته باشن.. لیلا مهم ترین محور فیلم و شجاع ترینشون بود که سعی میکرد خودش و خانوادش رو از این بدبختی نجات بده و با اون سیلی تابو شکنی کرد.. تابوی احترام بی قید و شرطی که جامعه ما میطلبه.. و پدرا حق هر گونه رفتاری رو با دخترا دارن و کسی هم اونارو مقصر نمیدونع چون جامعه ی ما مرد سالاره.. دیالوگ درستی بود اونجا که لیلا گفت گاهی ادم بزرگا هم باید تنبیه بشن

  47. دوستان عمیق فیلم رو نگاه کنید.
    چند نفر از این مردم رویایی دارن که براشون اینقدر مهمه که حاظر هستن تمام عمر به خاطر اون زنده باشن؟ایا اون پدر یک قدم از همه ما جلوتر نبود؟؟؟پدر خانواده یک عمر با یک ارزو زنده بود و وقتی نتونست بهش برسه مرد.وقتی به یک دلیل زنده هستی واقعا مهمه که اون اتفاق درسته یا غلط؟؟اون جایگاه ارزوی مردی بود که تمام عمر به امید رسیدن به اون ارزو زندگی کرده بود .به قدری مهم که حتی از بچه هاش هم انتقامش رو گرفت
    خیلی ادامه داره برداشت من که در بحث نمیگنجه

  48. به نظر من فیلم خوبی بود و بخشی از درد ها و واقعیت های امروز جامعه ما را نشان میداد، بهرحال مخالفین و موافقین باید درک کنند که فیلم اجتماعی است، اما واقعا برخی سکانس ها اعصاب خرد کن ، بی محتوا و مغایر اکثریت ارزش های ما بود مثلا سکانس سرویس بهداشتی پدر، ادرار در سینک، سیلی خوردن پدر و ورود خانم ها به مجتمع تجاری، ولی به هر حال با احترام به نظر همه دوستان در کل فیلم رضایت بخشی از نظر بنده بود.

  49. به نظر من این فیلم یکی از بهترین فیلم هایی بود که توی جشنواره های مختلف رفته . این سایت برای نقد هنری از فیلم هستش و عجیبه که مردم دارن به خاطرش دعوا میکنن. درسته بخش زیادی از این فیلم واقعیت مطلق جامعه ما بود ولی اصلا دلیلی نداشت کارگردان شاشیدن توی سینک ظرفشویی رو توی فیلمش بیاره چون نه ربطی به فیلم داشت نه نکته ای که بخواد تو فیلم ازش استفاده کنه یعنی یک تیکه کاملا اضافی و دروغ و کاملا ناپسند توی همه جوامع و فرهنگ ها . در کل فیلم خیلی خوبی بود از نظر هنری به نظر من نمره 8 از 10 خوبه برای این فیلم .

  50. با سلام در کل فضای فیلم خیلی تکراری بود و اینکه فیلم ابد و یک روز خیلی از لحاظ محتوایی به جامعه ایران نزدیک تر بود واقعا یسری از سکانس های فیلم چرت بود مثل شاشیدن پدر تو سینک آشپزخونه یا سیلی لیلا به پدر نادونش ولی در کل فیلم ملموسی بود قشنگ بود ولی به قشنگی متری شیش و نیم و ابد و یک روز اصلا نبود

  51. بنظرم فیلم برادران لیلا نه پیشتاز است نه شریف!
    حمله به مهمترین نهاد اجتماعی یعنی خانواده و شکسته شدن حرمتها و سیلی به صورت پدر پیر و فرتوت و توجیه بی لیاقتی فرزندان پابه سن گذاشته و گنده بک بی عرضه نمیتواند برای یک فیلم نقطه قوت به شمار بیاید
    اما در عین حال دارای نقاط قوت هم بود مثلا کارگردانی فیلم عالی بود
    زیاده روی سعید روستایی در خلق درام اجتماعی و بیان مشکلات برجسته ترین نقطه ضعف فیلم بود

  52. فیلم بسیار عالی ای بود ممنون از کارگردان و عوامل فیلم،من از نگاه هنری این فیلم رو بسیار تحسین می کنم که مشکلات عمیق جامعه ما رو به خوبی به تصویر کشید،شرکت های لیزینگ کلاهبردار که هنوز هم دارن سر این ملت کلاه می زارند، دلاری که همیشه افسار گسیختس و هنوز هم معلوم نشده کی پشتشه و یک شبه خیلی ها له،بحران های فرزندآوری بدون برنامه مدون دولت و خانواده،دوست عزیزی که انتقاد می کنی کسی برای هنر حد و مرز تعیین نکرده یکی میتونه سبکش نمایش دروغین از یک جامعه رو سرلوحه کارش قرار بده یا دنبال موضوعات پیش پا افتاده بره و شخص دیگه ای هم مثل آقای روستایی به این شکل فیلمسازی کنه شما چرا رفتی تو عزت ملی و این حرفها؟! بخوای نخوای اینها واقعیت کثیف و لجن جامعه ماست نه اینکه کثیفی رو به کارگردان نسبت بدی،خیلی خوب بود از فیلم بسیار لذت بردم.

  53. منتقد عزیز . از کلمات منصفانه تر استفاده کنیم .« جالب اینجاست بعد از انتشار این خبر در فضای مجازی، افکار عمومی خیلی واکنش شدیدی نسبت به این خبر نشان نداد. » به جای کلمه واکنش شدیدی نشان نداد باید بنویسید تعجب نکرد

  54. درود بر سعید روستایی ک غیرت و شهامت داشت تا واقعیت های جامعه الان رو به تصویر بکشه. درست که همه خانواده ها اینجوری نیستن ولی گل و بلبل نیست. حتی مشکلات از این بدتر هم هست..
    از نظر من یکی از بهترین فیلم های ایران است.

  55. با تشکر از مطلبتون
    ولی اسم این نقد نبود , صرفا داستانو و چیزی که دیدی رو‌تعریف کردی, این نقد نه نتها باعث نشد من مخاطب درک بیشتری از فیلم بگیرم و زوایای پنهان و لایه های زیرین برام آشکار بشه بلکه حتی نشون دادین اتفاقها و مطالب بارزی که در فیلم گنجانده شده رو هم ندیدین .
    عجیبه این فیلم نمادگرایانه که در قالب داستان اجتماعی بیان شده در حد یه قصه خانواده تقلیل بدین .
    چندتا کلو داره فیلم که نشون میده اصن این یک‌روایت مستند اجتماعی نیست, اصن این فیلم و‌داستان منطبق با فرهنگ و اجتماع ما نیست آنچنان(مثل قضیه اعلام بزرگ خاندانی و این اتفاقات شبیه خانواده های مافیایی تاجر) یا تابع بودن اونهمه مرد گولاخ از خواهرشون , چیزی که بندرت میشه تو خانواده سنتی و فقیر و مردسالارپیدا کرد .
    اتفاقات و داستان فیلم بسیار بارز داره نمایشی خلاصه وار و نمادین از ماجرای کوی دانشگاه تا اعتراضات ۹۸ و برجام و جنجالهای بین اصلاح طلبان و اصولگرایان , ولخرجی های حکومت در کشورهای منطقه برای نشان دادن بزرگ منطقه کیه و رقابتش با اردوغان (گارداش …. ) و حمایتهای پوچ متحدان حکومت مثل روسیه (احتمالا کارکتر پسر کاظم) داره نمایش میده
    تمام این اتفاقات کاملا دقیق منطبق با کلیداتفاقات سیاسی اجتماعی ایران
    که جزییات زیادی داره شما باید بهتر درکش کنید و ببینید

    1. چرا بزرگ فامیل نداریم ما خودمون ترکیم تو طایفه های من سر این موضوع بکش بکشه چون بزرگ فامیل هم قدرت داره و هم صاحب ثروته و هم لقب حاجی رو یدک میکشه که میشه تو اکثر طایفه های سنتی اعم از ترک و کرد و لر این رو دید، بعدش هم تو خواهر ندیدی این حرفارو میزنی بچه کجایی عزیز متوهم من؟ هر کسی میتونه برداشت متفاوتی از هر فیلمی داشته باشه ، برداشتی که شما از فیلم داشتی واسه خود روستایی سمه بهش بگی فکر کنم سنگ کوب کنه!

    2. دقیقا باهم هم نظریم بهترین سکانس فیلم سکانس آخر فیلمه که دختر بچه میگه عمو پاشو برقصیم فکر کنم خیلیا موضوع اصلی فیلم رو نگرفتن که دارن مثل یه فیلم خانوادگی نقدش میکنن، میدونی که چی میگم؟؟۹۹درصد اونایی که کامنت دادن اصل فیلم رو نگرفتن

      1. پسری که بعد از 8 سال اخراج میشه —- اشاره به هشت سال جنگ
        و در نتیجه پسری که اخراج میشه میاد تا خانواده و جمع و جور کنه و میبینه ارکان جامعه پاشیده — اشاره به کسانی که رفتن جنگ و برگشتند و دیدن اوضاع خیلی خرابه

        پورصمیمی 40 سکه از حق خانواده به نشانه 40 سال انقلاب اسلامی رو بعنوان پدر خانواده برای قدرت طلبی به آشنایان هدیه میدهد .—- اشاره به هزینه هایی از جیب ملت ایران برای کشور های همسایه برای بزرگ دیده شدن
        پایان سریع قدرت نمایی پدر در خاندان و از اوج به پایین کشیده شدن

        تحقیر نوید توسط بایرام به نشانه تحقیر شدن افراد دلسوز جامعه توسط کشورهای همسایه
        دختر و سیلی به پدر —– سیلی دختران ایران به صورت بزرگ فامیل خخخ

        خوشحالی دختر از مرگ پدر خانواده —– اشاره به !!!!
        تورم افسار گسیخته و بدبختی مردم و به ناچار مهاجرت ….
        جشن تولد دختر و تعدد دختران برای جشن و پایکوبی بدون توجه به مرگ پدر !!! —- عمو بیا برقصیم

        همینقدر عقلم قد داد دیگه ببخشید …

    1. هر کسی از این فیلم مضحک دفاع کنه، صد درصد شباهت زیادی بین خانواده ی در هم ریخته ی توی فیلم‌با خانواده ی خودش میبینه و خودش رو جای شخصیت های فیلم میبینه. فیلم‌خواسته با زرنگی جاهلانه واقعیت رو با توهمات قاطی کنه. جای تاسف داره.

  56. نظر رضا دقیقا درسته یه بار دیگه دقت کنید به جز اون نمی تونه باشه
    تک تک مطالب فیلم تمثیله تا بیماری و مرگ پدره.که گویا پدر واقعی نیست

  57. پسری که بعد از 8 سال اخراج میشه —- اشاره به هشت سال جنگ
    و در نتیجه پسری که اخراج میشه میاد تا خانواده و جمع و جور کنه و میبینه ارکان جامعه پاشیده — اشاره به کسانی که رفتن جنگ و برگشتند و دیدن اوضاع خیلی خرابه

    پورصمیمی 40 سکه از حق خانواده به نشانه 40 سال انقلاب اسلامی رو بعنوان پدر خانواده برای قدرت طلبی به آشنایان هدیه میدهد .—- اشاره به هزینه هایی از جیب ملت ایران برای کشور های همسایه برای بزرگ دیده شدن
    پایان سریع قدرت نمایی پدر در خاندان و از اوج به پایین کشیده شدن

    تحقیر نوید توسط بایرام به نشانه تحقیر شدن افراد دلسوز جامعه توسط کشورهای همسایه
    دختر و سیلی به پدر —– سیلی دختران ایران به صورت بزرگ فامیل خخخ

    خوشحالی دختر از مرگ پدر خانواده —– اشاره به !!!!
    تورم افسار گسیخته و بدبختی مردم و به ناچار مهاجرت ….
    جشن تولد دختر و تعدد دختران برای جشن و پایکوبی بدون توجه به مرگ پدر !!! —- عمو بیا برقصیم

    همینقدر عقلم قد داد دیگه ببخشید …

  58. به عقیده من برادران لیلا یک فیلم بافیلم برداری عالی و بازیگرانی که دین خودشون رو ادا کردند و یک کارگردانی عالی بود.اما واقعیت این بود این فیلم تا ده دقیقه اول فیلم خوبی بود با اینکه ماجراشروع نشده بود و مخاطب تشنه شروع ماجرا بود ولی در عوض قصه با پرداختن به ماجرای ورود شخصیت علیرضا به خانواده مخاطب رو دلسرد کرد اما با شروع ماجرای سکه فیلمنامه خودشو ریکاوری کرد ولی دوباره سر ماجرای خرید توالت که شخصیت قصه خانم (لیلا)که کاخ ارزوهاشو روی توالت بناکرد با اون افتضاحی که خود قصه این کاخ رو ویران کرد و با اون وضعیت پردازش اشتباه قصه شبیه ارزوهایی بود که قبل از شروع محکوم به شکست بودو مخاطب سردرگم همچنان دنبال کورسویی بود تا خودشوقانع کنه. اونم از اخرش بامرگ پدر مخاطب سردرگم همچنان به دنبال دوساعت سردرگمی.این قصه شخصیت های ناقصی داشت که هیچکدوم حجت رو تموم نکردند.فیلمنامه ای که بجای اوج سقوط کرد.مخصوصا اخر فیلم که لیلا به مرگ پدرش لبخند میزنه و به فکر فروش خانه افتاد.
    در کل این فیلم حاصل احتراق ناقص بود و به نظرم نویسنده نتونسته بود این قصه رو مرکزیت بده و واقعا افتضاح بود.
    درعوض از بازی بازیگران لذت بردیم.
    کاش علیرضا شخصیتی جنگنده داشت و بامشکلاتی که هرگز درست نمیشه میجنگید و لیلا یک شخصیت درد کشیده که باتمام دلسوزیش کارش پیش نمیره و معلوم میشد اون برادر که پراید ثبت نام کرده پول از کجا اورده و پولهایی که بابت ثبت نام گرفته رو چیکارکرده و چطوری با پاسپورت برادرش رفت خارج.
    کاش پدر داستان سیلی نمیخورد.
    کاش داستان انقدر شعار زده نمیشد و شخصیت ترسو قصه به یکباره و ناشیانه تغییر نمیکرد.و کاش تکلیف دیگر برادران معلوم میشد.
    به نظرم نویسنده قصه حشیش مصرف میکرده و وقتی اثرش میرفته روال قصه ازدستش در میرفته و دوباره که میکشیده برمیگشته

  59. هعی خدا میدونه چقد دختر پسر مث لیلا تو این جامعه ک میتونستن کارآفرین بشن و بخاطر تعصبات نجاست بار سن بالا ها سوخت شدن رفت هرکسی بچه میاره پدر مادر نیست هر سن بالاییم بزرگتر نیست بزرگ تا بزرگی نکنه کوچیک کوچیکیشو نمیکنه ما بزرگ تر واقعی نداشتیم ک انقد الان بی ریشه شدیم اگر بزرگتر داشتیم این وضعمون نبود یه مشت پیر خرفت گذاشتیم وسط بهشون میگیم بزرگتر. بزرگتر تر اونیه ک با حرف جنگ بخوابونه صلح بیاره نه اونی ک فقط دنبال لجبازی و کج فهمی و غرور کثیف خودش باشه حالا میخواد پدرمادر من باشه یا میخواد پدر شما ها باشه ازین آدمای سمی دور بشید وگرنه نسل بعدی اینا شمایید

  60. با نقدهایی که بعضی از دوستان به فیلم داشتن؛پس حتما خواهرشون هم مسیح علینژاده!!داداش بدنسازشون هم که بخاطر سیلی به پدر عصبانی میشه گشت ارشاده!! مادرشون هم حتما دیگه کوکب خانمه خانم جلسه محله ها،یا حتی شاید کاملا برعکس نماد ملکه الیزابته! توهمتونو هستم،جنسش خوب بوده.

  61. کسانی از این فیلم آتیش گرفتند و بهش حمله می کنن که شرایط اقتصادی امروز جامعه به نفعشونه و از این وضع سود می برن و پول رو پولشون میزارن!درست ترین صحنه همون سیلی ای بود که پدر متوهم خانواده خورد!مجوز اکران نمیدید؟؟به درک!ما باز هم می بینیم تا بفهمیم صدقه سر سیاست های شما چه به روز خودمون و کشورمون آمده و همه در حسرت یک زندگی معمولی هستیم!لیاقت شما فیلم های چرت و پرت مسعود دهنمکی یا قلاده های طلا و پایان نامه است و یا فیلم های چاییتو بخوری ای که در زمان احمدی نژاد مجوز می گرفت مثل چارچنگولی!

    1. اتفاقا هر فیلمی که اجازه اکران نگرفت، بیشتر دیده شد
      یه سری انگار عاشق فیلم هندی ان
      از فیلمای آبکی بی محتوا لذت میبرن، به واقعیتهای جامعه فلاکت زده میگن سیاه نمایی!!!!! 😐😐

  62. هر جامعه یکسری کم و کاستیها داره و یکسری موفقیتها و پیشرفتها در فیلم اومده بدبختی ی خانواده رو نشون داده که اکثرا خودشون مقصرن.در فیلم با یک سیاه نمایی و بزرگ نمایی میخواد ایرادها رو بزار تقصیر حکومت و نظام و جلوی دیده شدنن تمام پیشرفتهای کشور رو تو این دههای اخیر بگیره تو همین کشور تو این چهل و اندی سال تمام خانوادهایی که از قشر ضعیف جامعه هستن در علم و خیلی از کارخانه ها از لحاظ کاری و شخصیتی رشد کردند و حتی پول دار شدن تو فیلم به شدت اغراق شده تا تنبلی و سستی هرفردی رو بندازه تقصیر حکومت و انگیزه رو توجوانهاکور کنه…ذهی خیال باطل

  63. باتشکر از سایت خوبتون
    بنظرم این فیلم کاملا سیاه نمایی بود و مغرضانه.
    دیدن این فیلم رو به هیچکس توصیه نمی‌کنم چون واقعا اعصابم خورد شد از دیدنش و اینکه از این نکته هم غافل‌ نشیم مال خر تو کند تک تک شون بره.

  64. بعضی ها فک میکنن پدر اگه باعث بدبختی ت هم اگه شد تو باید دستاشو ببوسی .؟؟ پدری که باعث تمام بدبختی هات بوده از اول تولدت فقط تحقیر شدی بخاطر بی پولی بخاطر وووو تازه الان که بزرگتر شدی پدرت هیچ وجدان درد نداره تازه طلبکار هم هست ازت چون باید خرجشو بدی ..‌ با این پدر چکار باید کرد

    1. باید دستشو بوسید آقا داوود. شما بقیه رو مسئول بدبختی خودت میبینی؟ خودت مگه دست و پا نداری؟ بابات دلیل بودنته حالا فرشته باشه یا شیطان فرقی نداره پدرته تو پی کار خودت برو دستتو بزار رو زانوت بلند شو الکی غرغر نکن که آسمون اله زمین بله فلک با من مشکل داره آااااای داد و بیداد. احترام پدرو باید نگه داشت ولی هیچی ازش نخواست چون پدرمادرهامونم خودشون مشکلات دارن. آدم عاقل هم حتی به پدر و مادر تکیه نمیکنه خودش مسیر خودشو میسازه و میره جلو… شما مثل فامیل من هستی احتمالا… نشسته گوشه خونه غر میزنه ما ال نداشتیم بل نداشتیم دو تا قدم برنمیداره منتظره از آسمون براش موفقیت بندازن جلوش

  65. بعنوان کسی که فیلم را خیلی پسندید عرض میکنم اولا شخصاً فیلم های سیاه رو دوست دارم یک جاهایی از فیلم کاملآ اگزجره هست و حتی میشه گفت لوکیشن برای کسور ایران هم نمی‌تواند باشد شاید ترکیه شاید قزاقستان یا هرجا جز ایران مثلا رسم بزرگ خاندان و هدیه دادن ما که نداریم نمی‌دونم کجای ایران همچین رسمی بابه؟ و بچه پسر آوردن که دورافتاده ترین روستا ها هم دیگه این رسم رو ندارن ما خودمون بچه ته شهرستانیم هزارکیلومتر از تهران دورتر ولی کل خاندان ما زن سالاری هست و همه زن و دختر رو سر میزارن حتی این روزها پدران عاشق دخترانشون هستند بعنوان یک شهرستان دورافتاده عرض میکنم بیمارستان ها و خونه های ما خیلی شیک و ترتمیز هست این قسمتش واقعا سیاه نمایی بود اما اون قسمت گرون شدن دلار و سکه واقعیت محض بود له شدن افراد فقیر اما در کنارش ما خیلی ها هم می‌شناسیم که سود کردن حتی از فقیرها تعدادشون بیشتر بعنوان یک فیلم تلخ عالی بود اما بازهم میگم لوکیشن فیلم هشتاد درصد میتوان گفت ربطی به کشور بزرگ ایران نداشت

  66. سعید روستایی با ساخت این فیلم ثابت کرد که چقدر عقده ای هستش و تو چه خانواده ای بزرگ شده که پدر خانواده تو سینک ظرفشویی میشاشه و یه دختر میتونه به خاطر حماقت پدرش بهش سیلی بزنه…مشخصه که اینا رو تو خانواده ی خودش دیده،که تونسته اینقدر خوب به تصویر بکشه،وگرنه تو خانواده های دیگه که زندگی نکرده که ببینه اونا چجورین،اینا درد خانواده خودشه و خاندان خودش که با تمام وجودش لمس کرده،و اینا همشون یه عقده شدن که بهش فشار آوردن که با ساخت فیلم،تونسته عقده گشایی کنه،بهش تبریک میگم،خیلی خوب تونسته سبک زندگی خانوادگیشو به تصویر بکشه👏👏👏👏👏

  67. دختر همیشه پشت دختر در میاد حتی اگه حق با دختر نباشه من اون سیلی رو تایید نمیکنم پدر برای انسان حکم خدایی رو داره که خلقش کرده آیا شما به خدایی که قبولش دارید سیلی میزنید؟ جامعه اگه مرد سالاری بود وقتی یه زن و مرد تو خیابون دعواشون میشد همه ی مردا پشت دختره رو نمیگرفتن شماهم انقدر چرت و پرت ننویسید شما میخواید مردای ایرانیو به بردگی بگیرید.

    1. متاسفانه درک شما خیلی کوچک تَرز اونیکه بخای نقد بنویسی
      اون سیلی نماد ما مردم است که روزی حقمونو از این…….میگیریم وحق خودشو میذاریم کف دستش یعنی همون سیلی

  68. چرا چرت و پرت نوشتین علیرضا کارشو رها کرد چون با حقوق درخواستیش موافقت نشده بود؟ نخیر بگو مدیران اختلاس کرده بودن همه رو اخراج کردن. این فیلم چیزی جز واقعیت نیست هرچقدرم که منکر بشین نمیتونین ازش فرار کنین،پدر خانواده که هیچوقت فک و فامیلش حتی ادم حسابش نکردن عروسیاشون دعوتش کننش بخاطر سو استفاده میخوان بزرگ فامیل حالا اعلامش کنن. این ادم حاضر بود خانواده شو قربانی کنه که ادم حسابش کنن‌. کی گفته تمام پدر مادرا لایق احترامن؟ طرف یه تنه رید به آینده کل خانواده

  69. بنظر من بهترین سکانس فیلم همون سیلی بود
    یه نمادی از خشم و تنفر نسبت به پدری که هیچوقت نفهمید چجوری برای بچه هاش پدری کنه
    اینو دخترایی میفهمن که تو همچین خانواده های سنتی ای بزرگ شده باشن
    خانواده ای که از هر جهت تورو محدود کرده باشن و تو تنها راهی که داری اینکه هرچقدرم که اون دل قشنگ دخترونت له شده سعی کنی قوی باشی که اون شرایط نکبتی رو به هر نحوی شده بتونی حتی یکم تغییر بدی
    لیلا نماد دختر هایی بود که هیچ حامی ای ندارن حتی تو خانوادشون دخترایی که هیچ محبتی نه از پدر نه از مادر دیدن
    واسه همین آرزو کرد یه خواهر بزرگتر داشته باشه
    واقعا منکه دلم میخاست یه سیلی دیگه هم اونور صورتش میزد

  70. بنظرم یه سری قومیت های ایرانی. این سبک زندگی رو رو تو دوره های قبل داشتن، مثلا ده های ۴۰ اینا، اما به مرور خیلی بهتر شدن، یه مقدار بولد کرده بودن که به چشم بیارن، تا کسایی که این رسوم رو خبر ندارن اگاه بشن، و متوجه بشن این رسوم غلط هست و چه تاثیراتی داره، اما اینو باید بگم شاید الان این رسم ها و این طرز تفکرات وجود نداره، اما حالا که این افراد بزرگتر خانواده شدن، بخاطر رفتارهای ازار دهنده ی پدر مادرشون دچار عقده های زیادی شدن، و حالا این عقده هاشون نسل جدید رو درگیر یه سری ازارهای روانی میکنه، اونها شدن پدر بزرگ مادربزرگ و منتظر هستن عقده های کودکی شون رو سر نسل جدید خالی کنن، اما نسل جدید نمی پذیره، و اونها هم حالشون بدتر و بدتر میشه
    رفتار پدر و مادر تا نسل های بعدی هم تاثیراتشو میذاره، مراقب رفتار و کردارمون باشیم
    فیلم ناراحت کننده و تاسف باری بود، اما بعضی خانواده ها شاید بدتر از این هم باشن، جاهایی که لیلا جسورانه حرف میزد عالی بود، اما من هر لحظه منتظر کتک خوردنش بودم، چون تو دهه ی ۴۰ دختر جرات حرف زدن تو بعضی خانواده هارو نداشت چه برسه این مدلی حرف زدن، واقعا چه فرقی داره دختر و پسر؟! من که درکشون نمی کنم

  71. باید یه روز، یا حتی یه ساعت، یکی رو آورد تو همچین خونه ای با همچین پدر و مادری، بعد ازش پرسید چقدر این فیلم سیاه نمایی بوده؟!
    چیزی که بهش میگین سیاه نمایی، واقعیت زندگی خیلی از اقشار جامعه است.
    خیلی از فرزندان، به خاطر خونواده های از هم گسیخته، پدران بی مسئولیت، مادران ناآگاه، مشکلات اقتصادی خانواده و جامعه، و….، هرگز نتونستن به جایگاه خوب و مطمئنی در زندگی برسند و خیلی ها هم دچار آسیبهای روحی فراوانی شدن
    اینکه یه عده در زندگیشون، خونواده خوب و مرفه، داشتن، و از آرامش، محبت، رفتار مناسب والدین و تربیت صحیح برخوردار بودن، نباید تصور کنن همه افراد جامعه از این مزایا برخوردار هستن

  72. اتفاقا هر فیلمی که اجازه اکران نگرفت، بیشتر دیده شد
    یه سری انگار عاشق فیلم هندی ان
    از فیلمای آبکی بی محتوا لذت میبرن، به واقعیتهای جامعه فلاکت زده میگن سیاه نمایی!!!!! 😐😐

  73. . من روانشناسم و از دیدگاه روانشناختی بررسی می کنم. متاسفم که دیدم دختری به گوش پدرش سیلی زد. یونگ روانشناس معتبر آلمانی در نظریه اش آرکی تایپ را مطرح می کند. آرکی تایپ مقدساتی هستند که در همه ازمنه(زمانها) و امکنه(مکانها ) و برای همه مردم جهان محترم هستند . مثل: خورشید . ماه . گنج . والدین و… نبایستی ارزش و شان پدرش و مادرش را پائین بیاورد. ( به برادرش می گوید چرا مادر را دکتر بردی؟!!)

    1. این جملات چه ربطی به دید روانشناختی داشت؟ به این فکر کنید که چطور شد دختر به این مرحله رسید، اگر واقعا روانشناس هستید، به جای اینکه مثل معلم های پرورشی کامنت بذارید

  74. بنظر من فیلم خیلی به واقعیت نزدیک بود . نویسنده تحلیل یه جا گفتن که جامعه ما فرق کرده دیگه زن ستیز و مرد سالار نیست طوریکه این فیلم به تصویر کشیده.. شما یا اصلا ایران نیستی یا ایرانی نیستی . یا خوابی یا خودتو زدی به خواب.. این فیلم داستان یه خانواده رو به تصویر کشیده که بخاطر اشتباها و انتخابای غلط پدر خانواده ، دارن تو بدبختی دست و پا میزنن که من به شخصه دیدم این خانواده هارو . این والدین بی مشئولیت که فقط بچه پس انداختن ولی یه لحظه به آیندش فکر نکردن .. مملکتی رو نشون میده که هیچی توش ثبات نداره و یک شبه تمام داراییتو به باد میده .. و در آخر مجبورت میکنه ازش فرار کنی .. اون کسی که میخواد زندگی مارو گل و بلبل نشون بده خودش داره پول مارو مملکت مارو میخوره . واقعیت ما همینه .. لیلای داستان با مردن پدرش نفس راحت کشید. پدری که برات پدری نکرده

    1. پدری که تواناییش رو داشت و بچه هاش رو رها کرد یا پدری که خودشم مفلوکه… پدری که بد بود اما ما ندیدیم که نصف خشونتی که لیلا در مقابلش به خرج داد رو سر لیلا خالی کنه… پدری که خودشم قربانی بود. و کسی که مجبور شد فرار کنه چون کلاهبردار بود و از سادگی مردم استفاده کرد تا بدون زحمت خروار خروار پول دربیاره و بار کجش به مقصد نرسید و از ترس فرار کرد. کجای این آدم دلسوزی داره؟ لیلایی که از مردسالاری پدرش به تنگ اومده به قول شما و میخواد برادر هاش رو ( که اون ها هم مرد هستن:) جایگزین پدر کنه و برادری که مهریه ( که اونم باز طرفش یه زنه) گرفتارش کرده یعنی اساسا از نظر کارگردان مهریه چیز بد و جیزی هست. و این فیلم طرفدار زنان نیست. فقط میخواسته بگه ما بدبختیم… واسه همین میگم عاقلانه نظر بده هموطن

  75. من نمیدونم چرا فقط همه دنبال قضاوت کردن همدیگه هستن؟ عزیزان هر انسانی دارای توانایی های مختلفی هستند و از هر کسی میبایست به اندازه ان توقع داشت، آقای روستایی و همکارانش سعی در برجسته کردن بزرگترین مشکلاتی که در جامعه امروز ما وجود دارد داشته، و هیچ کسی حاضر به بد نمایی هویت خود نیست، این نقد کننده ها هستند که هر کاری را به چالش های مختلفی میکشانند، والا اگر هر پدری با هر خصوصیات اخلاقی که دارد قرار باشد بعد از بزرگ کردن فرزندانش یا تمام سختی هایش از آنها سیلی بخورد که دیگر ارزشی برای خانواده باقی نمیماند، و مهمترین مسئله این است که کدام پدر حاضر به دیدن ذلت فرزندان و خانواده میباشد؟ در این فیلم به خوبی نشان داده که مهمترین ارزشهای نسل قبل داشتن احترام در جامعه و بدترین ارزش مال اندوزی میباشد درست برعکس تفکرات نسل حاضر که همه چیز را در پول خلاصه میکنند، که اگر میخواهید بدانید کدام یک از تفکرات بهتر است میبایست نتیجه هر کدام را یا یکدیگر مقایسه کرد، و زیباترین نکته در فیلم اشاره کردن به این نکته مهم است که زنها در برابر شرایط بحرانی حاضرند پا روی تمام داشته ها معنوی بگذارند ارزشها بگذارند تا به هدف خود برسند و از اینکه از زنها به عنوان یک تصمیم گیرنده استفاده شود میبایست حذر نمود چرا جدا از اینکه حاضر به مردن پدر و مادر خود بود وقتی علیرضا گفت اگر بیایی سر پدرمان بیاید دیگر من را نخواهید دید و او در پاسخ گفت خوب نبینیم پس اگر در مسیر رسیدن به هدفش باید از کل خانواده می‌گذشت دریغ نمی کرد

  76. دیدن این فیلم برای من عذاب آور بود چون بیشترشو نمیفهمیدم. ما وضعیت اقتصادی خوبی نداریم اما بقیه چیزاش حداقل در تضاد کامل با تمام خانواده های ایرانی بود که من میشناسم. کارکتر پدر با وجود خودخواه بودن و بد بودن ترحم برانگیز بود چون میشد عقده رو توی پدر دید یعنی خود پدر خانواده هم فرد آسیب دیده ای بود که آرزوی احترام داشت، هرچند پدر خوبی نبود. سکانس سیلی واقعا عذاب آور بود… حتی تو سینمای غرب برای بدترین پدرمادر ها هم ما همچین چیزی رو نمیبینیم. من نمیگم همه چیز گل و بلبله اما این سریال برای من این حسو داشت: فضای خفه، رنگبندی کاملا نشون دهنده فضای افسرده فیلم و همه چیز به طور حال به هم زنی اغراق شده بود… لطفا بدون هیجان نظر بدید… بچگانه و از روی احساسات و سطحی نظر ندید. مشکلات شاید اما کارکتر ها و ریکشن ها هیچکدوم شبیه ما نبود… اکثریت ایران با کارکتر های فیلم ( به جز علیرضا) بیگانه اند. ما ایرانی هستیم با هزاران سال تمدن مشکلات خانواده ها رو به هم نزدیکتر میکنه نه اینکه از هم بپاشه. در ضمن من هرگز دلم برای آدم کلاهبرداری که جیب مردم رو زده ( بیشتر مشکلات اقتصادی مردم رو پررنگ تر کرده و برای نجات خودش سر بقیه کلاه گذاشته) به هیچ وجه نمیسوزه… هموطن عاقلانه ببین عاقلانه نقد کن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *