بررسی و معرفی بهترین فیلم های ترسناک فانتزی + [عکس]

در این مقاله قصد داریم تا به معرفی بهترین آثار ترسناک بپردازیم. تا انتها با معرفی و تحلیل بهترین فیلم های ترسناک فانتزی از نگاه سایت فیگار با ما همراه باشید.

صنعت فیلم‌های ترسناک ژانرها و تم‌های متفاوتی دارد. اما وقتی ژانر ترسناک با فانتزی همراه می‎‌شود، آثار جالب و قابل توجهی پدید می‌آیند. فیلم‌‌های ترسناک فانتزی نسبت به گونه‌های دیگر کمتر هستند و کفه ترازو به سمت تم‌ها و سبک‌های دیگر ترس سنگینی می‌کند. با این حال آثار ترسناک خوبی وجود دارند که در قلمرو جادوگران، هیولاها و موجودات افسانه‌ای اتفاق می‌افتند.

بهترین فیلم های ترسناک فانتزی

معرفی و تحلیل بهترین فیلم های ترسناک فانتزی از نگاه سایت فیگار

بهترین فیلم های فانتزی ترسناک
بهترین فیلم های ترسناک فانتزی, بهترین فیلم های فانتزی ترسناک

در ادامه لیستی را شامل بهترین فیلم های فانتزی ترسناک برای شما آماده کرده‌ایم که به بهترین شکل ممکن این دو را به یکدیگر پیوند زده‌اند.

در اینستاگرام بخوانید:

The Witch (2015)

بهترین فیلم های ترسناک فانتزی
بهترین فیلم های ترسناک فانتزی

فیلم جادوگر محصول سال 2015 فیلمی ترسناک با بازی Anya Taylor-Joy است. داستان فیلم The Witch یا جادوگر در سال 1630 می‌گذرد. جایی که یک خانواده که در مزرعه‌ای در منطقه دورافتاده کار می‌کنند، ناگهان با اتفاقات عجیبی روبرو می‌شوند. اتفاقاتی که به نظر می‌رسد مربوط به نوعی نیروی شوم می‌باشد.

تحلیل فیلم جادوگر

تحلیل فیلم The Witch
تحلیل فیلم The Witch

فیلم The Witch اولین اثر Robert Eggers است. The Witch فیلمی است که هیچ شتاب و عجله‌ای در آن و روایتش وجود ندارد. این فیلم سعی می‌کند به شکلی آهسته و پیوسته پیش برود و قدم به قدم داستانش را بنا کند.

The Witch به مخاطب اطلاعات می‌دهد و به او اجازه می‌دهد تا با داستان ارتباط بیشتری بگیرد و آن را لمس کند و خود را با آن همراه کند و سعی ندارد تا مخاطب را به دل یک فیلم صرفا پر هیجان پرتاب کند. گرچه که فیلم ایراداتی در این زمینه نیز دارد اما تلاش آن برای خلق همچبن فضایی ارزشمند است.

فیلم کم‌کم و آرام جهان خود را می‌سازد و از آنجایی که معمولا در آثار ترسناک توجهی به این موضوع نمی‌شود این تصمیم فیلمساز باعث شده تا این فیلم مورد تحسین بسیاری از منتقدین قرار بگیرد.

Constantine (2005)

بهترین فیلم های ترسناک فانتزی
بهترین فیلم های ترسناک فانتزی

این فیلم داستان شخصی به نام جان کانستنین را روایت می‌کند که به دلیل توانایی‌اش در ارتباط با موجودات ماورالطبیعه شهرت دارد. جان کانستنین یک بار به دلیل خودکشی به جهنم رفته است اما بار دیگر به زندگی بازگشته تا با انجام اعمال خوب جایی در بهشت برایش پیدا شود.

بعد از ورود به یک سری ماجراها او متوجه می‌شود که شیاطین با شکستن برخی محدودیت‌ها قصد دارند به دنیای انسان‌ها وارد شوند. او در راهی قدم می‌گذارد که در نهایت منجر به جنگ با خود شیطان می‌شود.

تحلیل فیلم کنستانتین

تحلیل فیلم constantine
تحلیل فیلم constantine

هنگامی که ترس و فانتزی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند ترکیبی عالی را تشکیل می‌دهند. اما وقتی که کمیک بوک نیز به این ترکیب اضافه می‌شود محصول فوق‌العاده‌ای پدید می‌آید. وارد جهان constantine شوید و با شیاطین، فرشتگان و جادوگران آن که می‌توانند قلمرو بین بهشت و جهنم را ببینند، همراه شوید. این فیلم که البته از نظر برخی اثر شکست خورده‌ای است واقعا مسائل جذاب و وحشتناکی در خود دارد.

این فیلم ترسناک با درخشش کیانو ریوز بر اساس کمیک  Hellblazer است. جایی که یک کارآگاه/جن‌گیر با نیروهای شیطانی دست و پنجه نرم می‌کند و سعی دارد تا از ظهور مامون جلوگیری کند. چیزی که در نهایت به مخاطب ارائه می‌شود یک اثر ترسناک فراطبیعی، تا حدی گیچ کننده و در عین حال از نظر بصری جذاب است. علاوه بر این Peter Stormare در نقش لوسیفر بازی بسیار خیره‌کننده‌ای دارد.

The Cabin In The Woods

بهترین فیلم های ترسناک فانتزی
بهترین فیلم های ترسناک فانتزی

فیلم The Cabin In The Woods در یک کلبه و جنگل مخوف اتفاق می‌افتد. داستان این فیلم درباره پنج دوست است که برای تفریح و استراحت به جنگل می‌روند و آن‌ها در کلبه‌ای در جنگل ساکن می‌شوند. پس از مدتی آن‌ها متوجه می‌شوند که در کلبه اتفاقات عجیبی جریان دارند. به همین دلیل آن‌ها تصمیم می‌گیرند تا راز مخفی شده در این کلبه را کشف کنند.

تحلیل فیلم کلبه‌ای در جنگل

تحلیل فیلم The Cabin In The Woods
تحلیل فیلم The Cabin In The Woods

The Cabin In The Woods یا کلبه‌ای در جنگل از بهترین آثار ساخته شده ترسناک در قرن حاضر است. فیلمی که به خوبی ژانر خودش را می‌شناسد و با قواعد موجود در ژانر خود پیش می‌رود و به خوبی هم این کار را انجام می‌دهد. The Cabin In The Woods به خوبی نوشته شده و موفق شده است تا ترس خود را ابتدا در نوشته و فیلمنامه‌اش به وجود آورد.

خلاصه داستان و شاید حتی نام فیلم ممکن است کلیشه‌ای به نظر برسد که همه کاملا آن را می‌شناسند اما فیلم آنقدر در ایجاد موقعیت‌های ترسناک و تنش و استرس موفق است که قصه کلیشه‌ای آن به چشم نمی‌آید. به عبارت دیگر شاید تنها داستان شروع این فیلم که با پنج دوست در یک کلبه آغاز می‌شود کلیشه‌ای باشد. اما از آن که بگذریم در ایجاد ترس و کارگردانی با یک اثر کلیشه و تیپیکال روبرو نیستیم و فیلم در این موضوع موفق بوده است.

The Shape Of Water (2017)

بهترین فیلم های ترسناک فانتزی
بهترین فیلم های ترسناک فانتزی

شکل آب، فیلمی فانتزی به کارگردانی دل تورو است که به ساخت آثار فانتزی شهرت دارد. این فیلم موفق به دریافت چهار جایزه اسکار و سیزده نامزدی شده است. قصه فیلم the shape of water در سال 1963 و در شهر بالتیمور اتفاق می‌افتد.

در دوران جنگ سرد در آمریکا شخصی به نام لیزا که ایزوله شده است و در یک آزمایشگاه امنیتی مخفی شخصی کار می‌کند به همراه همکارش زلدا متوجه رازی می‌شوند که زندگی آن‌ها را تغییر می‌دهد.

تحلیل فیلم شکل آب

تحلیل فیلم The Shape Of Water
تحلیل فیلم The Shape Of Water

این موضوع که فیلمی هیولا محور جایزه بهترین فیلم اسکار را بگیرد، مسئله‌ای نیست که هر روز اتفاق بیافتد. اما شکل آب دل تورو به شکل درخشانی یک داستان تفکرآمیز را با یک رمان عاشقانه به سبک هالیوودی به طرزی غیر متعارف ترکیب می‌کند. وحشت و ترس قطعا در فیلم وجود دارد اما با موجود اصلی فیلم، این ترس همیشگی نیست.

در واقع این فیلم یک تجسم مجدد از دیو و دلبر است با این تفاوت که این بار هیولای قصه از مردابی سیاه آمده است. این شباهت به این دلیل است که در واقع در اینجا یک نظافتچی، یک مرد دوزیست آمازونیایی را از یک مرکز دولتی آزاد می‌کند. آن چه اتفاق می‌افتد به همان اندازه که یک فیلم هیولایی است در عین حال فیلمی اثرگذار است و کارگردان به خوبی می‌دانست که با چنین قصه تاثیرگذاری چه کاری باید انجام دهد.

An American Werewolf In London (1981)

بهترین فیلم ترسناک فانتزی
بهترین فیلم های ترسناک فانتزی, بهترین فیلم ترسناک فانتزی

فیلم An American Werewolf in London داستان دو دانشجوی آمریکایی به نام‌های دیوید و جک را روایت می‌کند که در سفر تفریحی به لندن در یک بیشه‌زار مورد حمله گرگی قرار می‌گیرند. (بهترین فیلم ها و سریال های گرگینه ای) جک از پا در می‌آید و دیوید به شدت صدمه می‌بیند و در بیمارستان بستری می‌شود. سپس جک با حالتی تغییر شکل یافته به ملاقات دیوید می‌رود و به او می‌گوید که به زودی به گرگ نما تبدیل خواهد شد.

تحلیل فیلم گرگ نمای آمریکایی در لندن

تحلیل فیلم An American Werewolf in London
تحلیل فیلم An American Werewolf in London

جان لندیس برای همیشه به عنوان پادشاه کلاسیک دهه هشتاد شناخته می‌شود اما تلاش او در ژانر وحشت واقعا قابل تحسین بود. تعادلی عالی بین ترس و کمدی و خلاقیتی که در ساخت این تعادل وجود داشت، نفس تازه‌ای به فرمول فیلم‌های گرگینه‌ای دمید.

او به طرز عجیب و تازه‌ای توانست فرمول‌های همیشگی آثار گرگینه‌ای یا مربوط به گرگ‌نماها را تغییر دهد و سبک جدیدی را پدید آورد که اتفاقا بسیار هم مورد توجه و علاقه مخاطبین قرار گرفت و به شدت تحسین شد و موفق شد فیلمی را بساز که ترس را مستقیم وارد بدن مخاطبش می‌کند.

Beetlejuice (1988)

بهترین فیلم های ترسناک فانتزی
بهترین فیلم های ترسناک فانتزی, بهترین فیلم ترسناک فانتزی

Beetlejuice فیلمی ترسناک و کمدی است که توسط تیم برتون ساخته شده است. داستان فیلم درباره دو نفر است که حتی پس از مرگشان نیز به اجبار در این دنیا می‌مانند. آن‌ها به همراه بیتل جوس که روح حیله‌گر و خبیثی است، قصد دارند خانواده‌ای که هم‌اکنون مالک خانه آن‌ها هستند را فراری دهند. اما فرزند جوان آن خانواده روح آن‌ها را می‌بیند.

تحلیل فیلم بیتل جوس

تحلیل فیلم Beetlejuice
تحلیل فیلم Beetlejuice

تیم برتون با آثاری که ساخته است همچون  Sleepy Hollow و Corpse Bride کاملا می‌داند که ترس و فانتزی را چگونه کنار یکدیگر قرار دهد. او کارنامه پربار و درخشانی در این زمینه دارد و قطعا یکی از بهترین فیلم‌های او فیلم Beetlejuice است. اثری ترسناک و کمدی که با غباری از فانتزی همراه شده است.

بعدهای چندگانه، سیاره‌های کرم‌های شنی و تیم فوتبال زامبی‌ها همگی در این اثر ترسناک کمدی کلاسیک، در کنار به تصویر کشیدن بیش از حد ارواح حضور دارند. فیلم Beetlejuice اثری زمخت، خام و همراه با حس شوخ‌طبعی است و تنها تیم برتون است که می‌داند چگونه چنین اثری را به بهترین شکل ممکن نجات دهد.

Interview With The Vampire (1994)

بهترین فیلم های ترسناک فانتزی
بهترین فیلم های ترسناک فانتزی, بهترین فیلمهای ترسناک فانتزی

Interview with the Vampire فیلمی ترسناک و البته غم‌انگیز و پر ستاره است که در سال 1994 منتشر شده است. تام کروز، برد پیت و کریستن دانست، از ستاره‌های این فیلم هستند.

داستان فیلم درباره خون‌آشامی دویست ساله به نام لوییس می‌باشد. او خاطرات خود را برای خبرنگاری بازگو می‌کند و تعریف می‌کند که چگونه در قرن هجدهم به یک خون‌آشام تبدیل شده است.

تحلیل فیلم مصاحبه با خون‌آشام

تحلیل فیلم Interview with the Vampire
تحلیل فیلم Interview with the Vampire

می‌توان گفت که Anne Rice در کتاب خود ژانر خون‌آشام و فانتزی تاریک را به سبک جدیدی تعریف کرد و این موضوع در فیلم اقتباس شده از کتاب، یعنی فیلم Interview with the Vampire کاملا مشخص است. ترکیب خون‌آشام‌های رومانتیک در این فیلم به گونه‌ای است که آن‌ها را از سایر هیولاهای این ژانر متمایز می‌کند.

درست است که لوییس و لستات زیبا، باهوش و خوش‌اخلاق هستند اما در پایان روز آن‌ها همچنان هیولا هستند. اتفاقات این فانتزی تاریک بیشتر از این که به افسانه‌های خون‌آشام‌ها شباهت داشته باشد به داستان‌های دراکولا شبیه است.

Faust (1926)

بهترین فیلم های ترسناک فانتزی
بهترین فیلم های ترسناک فانتزی

در این فیلم کلاسیک از سینمای صامت، دیوی به نام  Mephisto با فرشته‌ای شرط می‌بندد که روح یک انسان خوب می‌تواند فاسد شود. Mephisto به سراغ کیمیاگر پیر متفکری به نام Faust که سعی دارد روستای خود را از طاعون نجات دهد. او به لطف Mephisto می‌تواند به روستاییان کمک کند. اما برخوردهای بیشتر با شیطان، Faust را به سمت زوال هدایت می‌کند. آیا او می‌تواند قبل از آنکه خیلی دیر شود روح خود را نجات دهد؟

تحلیل فیلم فاوست

تحلیل فیلم Faust
تحلیل فیلم Faust

این فیلم ممکن است صدا نداشته باشد اما نسخه اصلی فیلم فاوست، تکراری دلهره‌آور از یکی از قدیمی‌ترین داستان‌های ژانر فانتزی است. تکنیک‌های فیلم سیاه و سفید آمیخته شده با جلوه‌های بصری متاثر از اکسپرسیونیست‌ آلمانی، به فیلم عطر و بویی ناراحت‌کننده می‌بخشد. این اثر به عنوان فیلمی که قبل از صدادار شدن آثار ساخته شده است، فیلم واقعا ترسناکی است.

داستان فیلم فاوست از جایی می‌آید که اکثر آثار مربوط به معامله با شیطان از آن الهام می‌گیرند. جایی که دکتر فاوست روح خود را در قبال جوانی و عشق به Mephistopheles می‌فروشد.

Pan’s Labyrinth (2006)

بهترین فیلم های ترسناک فانتزی
بهترین فیلم های ترسناک فانتزی

pan’s labyrinth یا هزارتوی پن دومین فیلم دل تورو در این لیست است. این فیلم مورد تحسین منتقدین و مخاطبین بسیاری قرار گرفته است و در جشنواره کن تنها با گذشت چند دقیقه از آن، مورد تشویق حضار قرار گرفته است.

داستان این فیلم در سال 1944 و در اسپانیا اتفاق می‌افتد جایی که در یک حکومت فاشیستی، فرزندخوانده یک ژنرال ارتشی که به کتاب علاقه‌مند است، برای فرار کردن از دست ناپدری خود به یک دنیای ترسناک و فریبنده فرار می‌کند.

تحلیل فیلم هزارتوی پن

تحلیل فیلم Pan’s Labyrinth
تحلیل فیلم Pan’s Labyrinth

بار دیگر دل تورو ثابت می‌کند که در قلمروی هیولاها و خدایان مهارت زیادی دارد. اگرچه که فیلم بیشتر به جنبه‌های فانتزی می‌پردازد اما همچنان ترس نیز در این افسانه وجود دارد. درست است که فیلم پری‌ها را در خود دارد اما همچنان آدمخواران و فاشیست‌های سادیست را نیز در خود دارد.

همان قدر که صحنه‌های مربوط به پری‌ها و پادشاهی جادویی زیر زمین می‌تواند عرفانی باشد، هیولاهایی مثل Pale Man و Captain Vidal مانند یک کابوس هستند. در واقع ترکیب بسیار خوب و هوشمندانه عناصر و المان‌های هر دو ژانر باعث می‌شود که این فیلم در هر دو جنبه جادویی و هیولایی موفق باشد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم های ترسناک فانتزی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *