بررسی و معرفی بهترین مفاهیم علمی تخیلی در سینما ؛ از زباله‌های بیگانه تا باستان‌شناسیِ کد

بهترین مفاهیم علمی تخیلی به مفاهیم عمیق در دلِ Sci-Fi خواهد پرداخت، از تله‌ پورت گرفته تا هوش مصنوعی. اینها مفاهیمی هستند که متخصصانِ امر در این ژانر را درگیر خود کرده‌اند.

داستان علمی تخیلی می‌تواند ریشه‌های خود را به اساطیر باستانی بازگرداند و به داستان‌های فانتزی، ترسناک و ابرقهرمانی مربوط می‌شود و شامل زیرژانرهای بسیاری است. تعریف دقیق آن از دیرباز بین نویسندگان، منتقدان، محققان و خوانندگان مورد اختلاف بوده است.

بهترین مفاهیم علمی تخیلی

از زباله‌های بیگانه تا باستان‌شناسیِ کد

فهرستِ مطالبی که در نوشتار بهترین مفاهیم علمی تخیلی خواهید خواند به شرح زیر است:

بهترین مفاهیم علمی تخیلی
بهترین مفاهیم علمی تخیلی

داستان علمی تخیلی، در ادبیات، فیلم، تلویزیون و سایر رسانه ها در بسیاری از نقاط جهان محبوب و تاثیرگذار شده است و همچنین اغلب گفته می‌شود که الهام بخش “حس شگفتی” است. علاوه بر ارائه سرگرمی، می‌تواند جامعه امروزی را نیز مورد انتقاد قرار دهد و جایگزین‌ها را بررسی کند. در این نوشتار به بهترین مفاهیم علمی تخیلی خواهیم پرداخت و مفهوم علمی تخیلی در هنر را بررسی خواهیم کرد.

زباله‌های بیگانه

بهترین مفاهیم علمی تخیلی
بهترین مفاهیم علمی تخیلی

در بیشتر داستان‌های مربوط به تهاجم بیگانگان، بیگانگان به زمین می‌آیند و آن را به طور کامل تهدید می‌کنند. اما گاهی داستان متفاوت است. یک کاربر در سایت ردیت می‌گوید: “بیگانگان بدون اینکه حتی خودشان را نشان دهند، اشیاء مرموز را روی زمین رها کردند و انسان‌ها به طور کامل از نحوه عملکرد آنها یا اینکه چرا در آن مکان‌های خاص رها شده‌اند، غافل هستند.”

در حالی که داستان در نهایت به یک فیلم مستقل اقتباس شد، طرفداران استالکر آن را بیشتر به عنوان داستانی که مفهوم کشف بیگانه را متحول کرد به یاد می‌آورند. فکر ورود بیگانگان، جا گذاشتن اشیاء نامربوط و انجام هیچ کار دیگری باورنکردنی بود، اما مشاهده تأثیری که بر تنهایی بشریت داشت جذاب بود.

تله پورت محدود

بهترین مفاهیم علمی تخیلی
بهترین مفاهیم علمی تخیلی

داستانی که الهام بخش استیون کینگ در The Jaunt بود، شامل شکل جدیدی از انتقال از راه دور بود که خوانندگان را شگفت زده کرد. کافی_کاوبل در Reddit می‌گوید: “این مهارت انتقال فوری شخصی از راه دور، بدون گم شدن لباس/اقلام حمل‌شده است، اما با محدودیت‌های مسافتی همراه است، به‌ ویژه زمانی که برای اولین بار کشف شد”.

ایده تله‌ پورت محدود ایده جالبی بود که برخی از محدودیت‌های داستانی را که ناشی از پتانسیل نامحدود برای شخصیت‌ها بود، حذف کرد. در حالی که ابرقهرمانانِ دارای تله پورت، مانند Nightcrawler از کم قدرتترین قهرمانان محسوب می‌شوند، رمانِ The Stars My Destination واقعا ثابت کرد که چقدر می‌تواند این مفهوم را متفاوت تعریف کند.

تمدن در یک استوانه

بهترین مفاهیم علمی تخیلی
بهترین مفاهیم علمی تخیلی

در Greg Bear Eon، بشریت یک سیارک را کشف می‌کند که دنیایی از بقایای تمدنی که در داخل استوانه‌های منفرد گیر کرده است، بازسازی می‌کند. کاربر Reddit می‌گوید: “این ایده که استوانه جهان ما و دیگر جهان‌ها را در نقاط اتصال خاص و همچنین در زمان‌های مختلف قطع می‌کند، به این معنی که جهان مصنوعی قبل از اینکه واقعا ایجاد شود مورد تهاجم قرار گرفته است.”

این یک مفهوم باورنکردنی است که بینندگان را شگفت‌زده کرد و برای اکثر مخاطبان تعجب به همراه داشت. با اولین کتاب اختصاص داده شده به کشف رمز و راز سیارک و شگفتی‌های آن، دانشمندان به سرعت متوجه شدند که ورود آن می‌تواند به طور کامل پایان کارِ زمین را بشارت دهد. تا حدی یک کشتی فرار و تا حدودی صفحه طلاییِ وویجر، یادبودی برای بشریت و آخرین امید آن است.

صفحۀ طلایی وویجر

صفحۀ طلایی وویجر
بهترین مفاهیم علمی تخیلی

صفحۀ طلایی وویجر، نسخه‌ای از ۲ صفحۀ فونوگرافی است که در فضاپیماهای وویجر (وویجر ۱ و وویجر ۲) که در سال ۱۹۷۷ به فضا پرتاب شدند قرار داده شده‌است. این صفحه‌ها شامل نگاره‌ها و آواهایی هستند که برای نشان دادن گوناگونی زندگی و فرهنگ‌های زمینی برای موجودات هوشمند فضایی ساخته شده‌اند. فضاپیماهای وویجر به سمت ستارهٔ مشخصی فرستاده نشده بودند، هرچند وویجر ۱ به سوی ستارهٔ اِی‌سی+۷۹ ۳۸۸۸ در حرکت است که در فاصلۀ ۱۷٫۶ ساعت نوری از زمین قرار دارد؛ وویجر ۱ در حدود ۴۰٬۰۰۰ سال دیگر به منظومهٔ این ستاره می‌رسد.

با توجه به اندازهٔ بسیار کوچک این کاوشگرها و وسعت فضای میان ستاره‌ای، امکان برخورد تمدنی فرازمینی با آن‌ها بسیار اندک است. ادامهٔ پخش امواج الکترومغناطیسی این کاوشگرها نیز در آینده‌ای نه چندان دور متوقف خواهد شد. کارل سیگن یادآور شده که: «این صفحه‌ها تنها هنگامی نمایش داده خواهند شد که تمدنی پیشرفته و میان‌ستاره‌ای آن‌ها را پیدا کند. اما در هر حال، پرتاب این بطری در میان اقیانوس فضایی حرف‌های امیدوارکننده‌ای برای زندگی در این سیاره دارد.» بنابراین بهتر است به این صفحه‌ها به عنوان کپسول زمان یا نماد یک اندیشه نگاه شود تا تلاشی جدی برای ارتباط با زندگی فرازمینی.

صفحۀ طلایی وویجر

بهترین مفاهیم علمی تخیلی
بهترین مفاهیم علمی تخیلی

محتویات این صفحات توسط کمیته‌ای به ریاست کارل سیگن از دانشگاه کرنل برای ناسا انتخاب شدند. سیگن و تیمش، ۱۱۶ نگاره و آواهای طبیعی شامل موج آب، آذرخش و حیوانات (شامل صدای پرندگان و نهنگ‌ها) را گردآوری کردند. قطعات موسیقی از فرهنگ‌ها و زمان‌های گوناگون شامل قطعاتی از باخ، بتهوون، استراوینسکی، موزارت، موسیقی فولکلور و موسیقی محلی آذربایجان، و عبارت سلام به ۵۶ زبان گوناگون (۵۵ زبان باستانی و جدید به همراه زبان اسپرانتو) و پیام چاپ شده از رئیس‌جمهور جیمی کارتر و نیز دبیرکل سازمان ملل متحد در آن‌زمان، کورت والدهایم، در این صفحات جایگذاری شده‌اند. متن پیام فارسی در صفحهٔ طلایی وویجر چنین است: «درود بر ساکنین ماورای آسمان‌ها.»

جوخه‌های ریکاوری با سفر در زمان

بهترین مفاهیم علمی تخیلی
بهترین مفاهیم علمی تخیلی, بهترین کتاب های علمی تخیلی, بهترین کتاب های فانتزی, مفهوم علمی تخیلی در هنر

سفر در زمان اغلب می‌تواند منجر به گیج‌کننده‌ترین داستان‌های علمی تخیلی شود، اما فیلمِ هزاره‌ی جان وارلی به خوبی از عهده آن برمی‌آید: “در آینده‌ای دور، همه به دلیل آلودگی و جنگ به تشعشعات آلوده شده‌اند و بشریت دیگر نمی‌تواند تولید مثل کند، بنابراین رو به خشونت و دزدی می‌آورد.

در یک آرماگدون دیستوپیا، منطقی است که بشریت به دنبال راهی ناامیدکننده برای حل و فصل عذاب قریب‌الوقوع خود باشد. جست و جو در گذشته سکته‌ای درخشان است و در عین حال استیصال بشریت را نیز نشان می‌دهد. ایده یک تیم مشتق که کسانی را که در شرف مرگ هستند نجات می‌دهد، تا جریان زمانی را مختل نکند درخشان است و به اکشن داستان کمک می‌کند.

باستان شناسی کد

بهترین مفاهیم علمی تخیلی, بهترین کتاب های علمی تخیلی, بهترین کتاب های فانتزی, مفهوم علمی تخیلی در هنر
بهترین مفاهیم علمی تخیلی, بهترین کتاب های علمی تخیلی, بهترین کتاب های فانتزی, مفهوم علمی تخیلی در هنر

با رواج هر ساله‌ی رایانه‌ها، مشخص می‌شود که بسیاری از تاریخچه ما در کدهای رایانه‌ای گنجانده شده است. به همین دلیل است که کاربری در ردیت نوشته: “ایده Vernor Vinge درباره نرم‌افزار باستان‌شناس در A Deepness in the Sky (اسم رُمان و از بهترین کتاب های علمی تخیلی و همچنین از بهترین کتاب های فانتزی) را دوست داشتم که ده‌ها هزار سال کد نوشته شده را در جستجوی برنامه‌های مفید بررسی می‌کند”.

در صد و یا حتی هزار سال دیگر، بقایای بسیاری از کدها و نرم افزارهای استفاده نشده بر روی رایانه و اینترنت باقی خواهد ماند که بعید است که نرم افزار-باستان‌شناس حرفه‌ای تحقق نیافته نباشد (برای درک این کدها). این یک جهش هوشمندانه است و در واقع احتمالا پیش‌بینی خوبی برای آینده خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین مفاهیم علمی تخیلی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *