نقد و بررسی فیلم Nope 2022 ؛ ترسی که ناشناخته می‌ماند!

جواب منفی یک فیلم ترسناک علمی تخیلی آمریکایی به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی مشترک جوردن پیل است که توسط مانکی‌پا پروداکشنز ساخته شده‌است. با نقد و بررسی فیلم Nope 2022 همراه با فیگار بمانید.

در این فیلم دنیل کالویا، کیکه پالمر، استیون ین، براندون پریا، مایکل وینکات، رن اشمیت و کیث دیوید به ایفای نقش پرداخته‌اند. داستان این فیلم، تلاش دو خواهر و برادر مالک یک مزرعه را نشان می‌دهد که سعی دارند شواهد ویدئویی از یک شیء ناشناس پرنده را ضبط کنند.

نقد و بررسی فیلم Nope 2022

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم نوپ خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد و بررسی فیلم Nope 2022
نقد و بررسی فیلم Nope 2022

تیزر اپیزود 9 برنامه‌ی فیکست را با محوریت بررسی فیلم جواب منفی 2022 ببینید:

پیل به‌طور رسمی سومین فیلم کارگردانی بدون عنوان خود را در نوامبر ۲۰۱۹ معرفی کرد. پالمر و کالویا در فوریه ۲۰۲۰ به این گروه ملحق شدند و ین در ماه بعد انتخاب شد و پیل عنوان اصلی فیلم را در ژوئیه ۲۰۲۱ فاش کرد. فیلمبرداری در پاییز ۲۰۲۱ در شمال شهرستان لس آنجلس انجام شد و در اواخر نوامبر به پایان رسید.

مشخصات فیلم

نقد و بررسی فیلم Nope 2022
نقد و بررسی فیلم Nope 2022
  • کارگردان جوردن پیل
  • تهیه‌کننده جردن پیل و ایان کوپر
  • نویسنده جردن پیل
  • موسیقی مایکل آبلز [en]
  • فیلم‌بردار هویته ون هویتما

بازیگران

نقد و بررسی فیلم Nope 2022
نقد و بررسی فیلم Nope 2022
  • دنیل کالویا در نقش او.جی. هیوود، پسر اوتیس
  • کیکه پالمر در نقش امرالد هیوود، خواهر او.جی.
  • استیون ین در نقش ریکی «ژوپ» پارک، بازیگر سابق کودک و صاحب/ خالق کارناوال «ژوپیترز کلیم»
  • براندون پریا [en] در نقش آنجل تورس، فروشنده محصولات فناوری
  • مایکل وینکات در نقش آنتلرز هولست، یک فیلم‌بردار مشهور
  • رن اشمیت در نقش امبر پارک، همسر ژوپ
  • کیث دیوید در نقش اوتیس هیوود سنیور، صاحب مزرعه اسب‌های هیوود هالیوود
  • دونا میلز در نقش بانی کلیتون
  • باربی فریرا [en] در نقش نسی
  • ادی جمیسن در نقش باستر
  • آز پرکینز در نقش فین باخمن
  • دوون گرای در نقش رایدر مایبریج، خبرنگار تی‌ام‌زی
  • تری نوتاری در نقش گوردی، یک شامپانزه و ستارهٔ کمدی خانه گوردی
  • اندرو پاتریک رالستون [en] در نقش تام روگان، بازیگر نقش برت هیوستون در خانه گوردی
  • جنیفر لافلور در نقش فیلیس مایبری، بازیگر نقش مارگارت هیوستون در خانه گوردی

جواب منفی در ۱۸ ژوئیه ۲۰۲۲ در سالن نمایش چینی گرامن در لس آنجلس به نمایش درآمد و چهار روز بعد توسط یونیورسال پیکچرز به‌طور گسترده در ایالات متحده اکران شد. این فیلم با بودجه ۶۸ میلیون دلاری بیش از ۱۱۷ میلیون دلار فروش داشته‌است و به دلیل اصالت، بلندپروازی، اجراها و کارگردانی پیل، نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرد، اگرچه فیلمنامهٔ آن منتقدان را دو قطبی کرده‌است.

ساختار روایی فیلم

نقد و بررسی فیلم Nope 2022
نقد و بررسی فیلم Nope 2022

در سال ۱۹۹۸، شامپانزه‌ای به نام گوردی که بازیگر عنوان برنامه‌ای تلویزیونی با عنوان خانهٔ گوردی است، پس از ترکیدن یک بادکنک روی صحنهٔ فیلم‌برداری مبهوت می‌شود و به چند نفر از همبازی‌های انسان خود حمله می‌کند و آن‌ها را می‌کشد.

جوان‌ترین بازیگر سریال، ریکی «ژوپ» پارک (Ricky “Jupe” Park)، زیر یک میز پنهان می‌شود و آسیبی ندیده‌است، هرچند که از این تجربه آسیب روانی دیده‌است. شامپانزه سرانجام ژوپ را پیدا کرده و دستش را به‌منظور برقراری ارتباط به سوی او دراز می‌کند، اما در همان لحظه توسط مقامات کشته می‌شود.

مالکیت

نقد و بررسی فیلم Nope 2022
نقد و بررسی فیلم Nope 2022

در زمان حال، اوتیس هیوود سنیور یک مالک مزرعه، اسب‌هایش را برای تولیدات سینمایی و تلویزیونی آموزش می‌دهد و نگهداری می‌کند. هنگامی که او توسط یک سکهٔ کوارتر از طریق چشمش کشته می‌شود که به‌طور غیرقابل توضیحی از آسمان می‌افتد، فرزندانش اوتیس جونیور هیوود ملقب به «اوجی» (Otis Jr. “OJ” Haywood؛ دنیل کالویا) و اِمرالد هیوود ملقب به «اِم» (Emerald “Em” Haywood؛ کیکه پالمر) مزرعه را به ارث می‌برند.

اوجی سعی می‌کند تجارت را سرپا نگه دارد و میراث پدرش را حفظ کند، در حالی که اِم به دنبال شهرت و ثروت در هالیوود است. هیوودها ادعا می‌کنند که سوارکاری ناشناس در «پلیت ۶۲۶» از سری تصاویر حرکت حیوانات [en] اثر ادوارد مایبریج، جد آن‌ها بوده‌است.

مشکلات مالی

شش ماه بعد، در حین فیلمبرداری یک آگهی تبلیغاتی با فیلم‌بردار برجسته آنتلرز هولست (Antlers Holst؛ مایکل وینکات)، یکی از اسب‌ها وقتی خدمه او را بهت‌زده می‌کنند، واکنش شدیدی نشان می‌دهد و هیوودها از پروژه اخراج می‌شوند.

مشکلات مالی مزرعه، اوجی را مجبور کرده‌است که اسب‌های خود را به ژوپ بالغ (استیون ین) بفروشد، که در نزدیکی ژوپیترز کلیم (Jupiter’s Claim)، یک پارک موضوعی غربی کوچک را اداره می‌کند، که در آن از داستان قتل‌عام خانهٔ گوردی برای کسب سود استفاده می‌کند.

حضوری ناشناخته

نقد و بررسی فیلم Nope 2022
نقد و بررسی فیلم Nope 2022

ژوپ پیشنهاد خرید مزرعهٔ هیوودها را می‌دهد، پیشنهادی که اِم و اوجی را به پذیرش آن تشویق می‌کند. در آن شب، هیوودها متوجه نوسانات برق و ناپدیدشدن اسب‌هایشان می‌شوند و به شدت به حضوری ناشناخته واکنش نشان می‌دهند.

آن‌ها یک شیء ناشناس پرنده (یوفو) به شکل بشقاب پرنده را در آسمان کشف می‌کنند که اسب‌های آن‌ها را می‌بلعد و هرگونه زبالهٔ معدنی را بیرون می‌ریزد که باعث مرگ پدرشان شده‌است. با انگیزه میل به ثروت و شهرت، خواهر و برادر تصمیم می‌گیرند شواهدی مبنی بر وجود بشقاب پرنده را ثبت کنند و انجل تورس، کارمند شرکت فرای را برای نصب دوربین‌های نظارتی استخدام می‌کنند.

ابر

با اینحال تداخل الکتریکی یوفو و حضور یک آخوندک روی یکی از دوربین‌ها مانع از دریافت تصاویر واضح می‌شود، اما انجل متوجه ابری در اطراف می‌شود که هرگز حرکت نمی‌کند. آن‌ها استنباط می‌کنند که این مکان مخفیگاه آن «بشقاب پرنده» است و همچنین اینکه این وسیله هربار با نزدیکی به زمین تمام وسایل الکترونیکی در منطقه را از کار می‌اندازد.

ژوپ یک نمایش زنده را در ژوپیترز کلیم معرفی می‌کند و قصد دارد با اسبی که از هیوودها خریداری کرده بود، در مقابل تماشاگران از آن به عنوان طعمه برای فریب‌دادن «بشقاب پرنده» استفاده کند. بشقاب پرنده از راه می‌رسد اما ژوپ و تمام تماشاگران را می‌بلعد.

غارتگر

اوجی استنباط می‌کند که این بشقاب پرنده یک «سفینهٔ فضایی» نیست، بلکه موجودی زنده و غارتگر است که از جهانی ناشناخته سرچشمه می‌گیرد و هر چیزی را که مستقیماً به سوراخ میانی آن (که به عنوان چشم یاد می‌شود) نگاه کند می‌بلعد.

هولست

بررسی Nope
بررسی Nope

اوجی با استفاده از روش‌هایی مشابه که برای شکستن و آموزش اسب‌ها استفاده می‌شود، معتقد است که آن‌ها می‌توانند بر رفتار این موجود تأثیر بگذارند تا بدون کشته‌شدن، فیلمی از آن موجود ضبط کنند. هیوودها به این موجود نام مستعار «جین جکت» (Jean Jacket) را می‌دهند و تصمیم می‌گیرند که هولست را برای کمک استخدام کنند. هولست در ابتدا امتناع می‌کند، اما در نهایت پس از شنیدن اخبار حادثه در رسانه‌ها تجدید نظر می‌کند.

هولست برای دور زدن تأثیرات «جین جکت» بر روی وسایل الکترونیکی، یک دوربین فیلمبرداری دستی را برای ضبط فیلم آورده‌است. گروه با همراهی انجل، نقشه‌ای را برای کمین‌کردن به این موجود فضایی طرح می‌کنند و به تماشای میدانی مملو از عروسک‌های هوارقصان می‌پردازند که به‌منظور دیدن نقص‌های الکتریکی طراحی شده تا مکان «جین جکت» را در آسمان استنتاج کنند.

عروس دریایی

با این حال، یکی از خبرنگاران تی‌ام‌زی وارد زمین می‌شود و هنگامی که موتورسیکلت برقی او در نزدیکی «جین جکت» خاموش می‌شود، به روی زمین پرتاب می‌شود. او متعاقباً در حالی که از اوجی التماس می‌کند تا از این رویداد فیلم‌برداری کند، توسط «جین جکت» بلعیده می‌شود.

اگرچه هولست تصویر این موجود را می‌گیرد، اما اجازه می‌دهد همراه با دوربینش بلعیده شود و سه نفر باقی‌مانده را مجبور به فرار می‌کند. انجل از حمله «جین جکت» جان سالم به در می‌برد و در سیم خاردار گیر می‌افتد و باعث می‌شود که این موجود خود را از شکل نعلبکی‌مانندش به شکل یک عروس دریایی دگرگون کند.

اوجی، «جین جکت» را از خواهرش اِم دور می‌کند، در حالی که اِم با موتورسیکلت به سمت ژوپیترز کلیم می‌رود و گره‌های یک بالون غول پیکر را باز می‌کند. او از یک دوربین آنالوگ از طریق یک جاذبه برای عکاسی از «جین جکت» استفاده می‌کند که بالای سرش پرواز می‌کند و سعی می‌کند بالونِ رهاشده را ببلعد که در پی آن منفجر شده و ظاهراً کشته می‌شود. با این تصویر به عنوان مدرک برای وجود این موجود و رسیدن خبرنگارانی به نزدیکی محل، اِم برادرش اوجی را بدون آسیب روی اسب می‌بیند که به سمت ژوپیترز کلیم می‌رود.

انحرافات روایی

نوپ از مسیرهای انحرافی خود در ساختار فیلمنامه استفاده می‌کند تا داستان‌های موازی را ترسیم کند که شخصیت‌های او را شکل می‌دهند، به ویژه جوپ، با بازی استیون یون. روشی که پیل برای پیشبرد ساختار روایی فیلمنامه‌اش استفاده می‌کند طرح داستان را تعلیق‌گونه می‌کند، به بیننده اجازه می‌دهد تا از داستان اصلی فاصله بگیرد و در نتیجه باتری روایت را دوباره شارژ کند، فکر می‌کنم تا حدودی آن را ضروری می‌کند. همچنین به دلیل بازی‌ای است که با تعلیق موجود در طرح می‌کند، که در آن بیننده موشی است که تکه‌های پنیر را تعقیب تا تمام غذا را ببیند.

پیل و نمایش امیدوار کننده اش

نقد فیلم Nope 2022
نقد فیلم Nope 2022

فیلم شناسی جردن پیل بدون شک برای طرفداران فیلم‌های خاص و روانشناختی که می‌خواهند طعم‌های جدیدی را در ذهن خود فرو کنند، جذاب به نظر می‌رسد. نوپ بلندپروازانه‌ترین فیلم این کارگردان از نظر معنا، روایت و از نظر بودجه می‌باشد. فیلم جدید پیل یک ماجراجویی بی نظیر را ارائه می‌دهد، زیرا اگر چیزی در Nop غالب باشد، آن احساس ماجراجویانه فیلم است.

داستان در شرایط عجیب آغاز می‌شود، تماشاگر با یک پیش‌فرض انتزاعی وارد قفس غافل‌گیرکننده جردن پیل می‌شود. پیل قبلاً شخصیت بسیار متفاوت دنیل را به ما نشان می‌دهد. وی، OJ را به عنوان یک شخصیت درونگرا و عاشق اسب‌ها که کمترین ارتباط را با انسان‌ها دارد به ما معرفی می‌کند.

در طرف مقابل، خواهرش امرالد فردی برون‌گرا، پرحرف و با توانایی قابل قبولی در جلب نظر مردم است. دو بازیگر به شکلی باشکوه یکدیگر را تکمیل می‌کنند و به طور طبیعی بخشی از روایت را تا سر حد مرگ برای شما ملموس به تصویر می‌کشند.

ماجراجویی

نقد فیلم Nope 2022
نقد فیلم Nope 2022

جردن پیل با این سفر علمی تخیلی بسیار پرتعلیق خود همه‌ی بینندگان را غافلگیر می‌کند… در حدی که می‌تواند ما را به یاد کوسه معروف اسپیلبرگ نیز بیاندازد. برای من چشمگیرترین و در رابطه با فیلم شناسی کارگردان E.T. روح ماجراجویانه‌ای است که فیلم جردن پیل دارد.

این نکته، بیش از هر چیز، در زمان تشریح پایان آن اتفاق می‌افتد، جایی که برنامه‌ریزی و خوش‌بینی‌ای که دمیده می‌شود، احساسات تماشاگر را از حضور در برابر ماجرایی حماسی پر از احساس تا آخرین لحظه‌اش برمی‌انگیزد. ماجرایی که وقتی شروع به بوییدن آن می‌کنید از قبل می‌دانید که تا مدت‌ها دیگر چنین چیزی را تجربه نخواهید کرد.

طراحی صحنه

بررسی Nope
بررسی فیلم Nope

جردن پیل پیش از این فیلم با دو اثر قبلی خود به سروصدای مردم و منتقدان دست یافته بود. نوپ باعث شده است که یکی دیگر از جنبه‌های او را که در فیلم این کارگردان بیشتر به چشم می‌خورد، متوجه شوم. به همین مناسبت، کارگردان نیویورکی دستی در طراحی صحنه هم دارد، آنقدر که غافلگیر می‌کند و به همین دلیل است که احساس می‌کنم این بار از خودش پیشی گرفته است.

او به تعادل بین آنچه که به تصویر می‌کشد و آنچه بیننده در هر لحظه می‌خواهد ببیند، تجاور می‌کند. اما در نحوه چیدمان صحنه‌ها، زاویه‌ای که پیل در نظر می‌گیرد برای دیدن متفاوت است، او به خوبیاز اینکه چه چیزی را با دوربین می‌خواهد نشان دهد، آگاه است. او در طراحی صحنه و قاب‌بندی ثابت می‌کند که یک جادوگر است، او با ترکیب‌بندی منحصر به فردش کاری می‌کند که فشار بر احساسات تماشاگر عملی شود و بیننده راه فراری از حضور خفقان نداشته باشد.

از نظر بصری فیلمی قابل توجه است، چه در روز و چه در شب تصاویر آن پتانسیل باورنکردنی دارد. همچنین، جلوه‌های بصری باعث می‌شوند که کنش و حس منتقل شده بر بیننده را به موثرترین شکلش ایجاد کند، به شکلی که ذهن بیننده بین رویا و واقعیت تفاوتی قائل نشود.

منتقدان

نقد فیلم Nope 2022
بررسی فیلم Nope

در وبسایت بازبینی‌خوانی راتن تومیتوز، ٪۸۲ از ۳۷۳ بررسی منتقدین مثبت است و این فیلم میانگینِ امتیاز ۷٫۴/۱۰ را در اختیار دارد. اجماع این وب‌سایت چنین می‌نویسد: «جواب منفی، حتی زمانی که دامنه‌اش فراتر می‌رود، به خاطر اصالت و بلندپروازی‌اش تحسین‌برانگیز است و چشم‌اندازی اسپیلبرگی را به زرادخانه رو به رشد جردن پیل اضافه می‌کند.»

این فیلم در متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس نظر ۶۳ منتقد امتیاز ۷۷ از ۱۰۰ را کسب کرده که نشان‌گر «نقدهای عموماً مطلوب» است. تماشاگران شرکت‌کننده در نظرسنجی سینماسکور به فیلم نمره متوسط «B» را در مقیاس «A+» تا «F» دادند، در حالی که پست‌ترک گزارش داد که ۷۹٪ تماشاگران به آن نمرهٔ مثبت داده‌اند.

دنباله‌ی جواب منفی

براندون پریا [en] در ژوئیه ۲۰۲۲ اعلام کرد که پیل و مدیران یونیورسال را متقاعد کرده‌است، که در درجهٔ اول به دلیل علاقه به دنباله احتمالی، سرنوشت شخصیتش را در اوج فیلم از کشته‌شدن تغییر دهند و گفت: «هیچ راهی وجود ندارد که داستان در ذهن من تمام شده‌باشد. اصلاً امکان ندارد. با توجه به اینکه همه چیز در پایان چقدر قهرمانانه به نظر می‌رسد، من فکر می‌کنم هیچ راهی وجود ندارد که قهرمانان را این‌چنین رها کنیم. این تنها شروع چیزی جدید است».

جان دبیری [en]، طراح «جین جکت» در مصاحبه با تریلیست پیشنهاد کرد که این موجود در پایان فیلم از مرگ ظاهری خود جان سالم به در برده‌است.

نتیجه گیری

Nope اثر جردن یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک سال 2022 و یا حتی از بهترین فیلم های 2022 است که باید ببینید. یک ماجراجویی پر از تعلیق که از ابتدا تا انتها با معمای حاضر در لابلای ساختار روایی فیلم باید دست و پنجه نرم کنید. کمتر کارگردانی می‌داند که چگونه این احساس را در بیننده ایجاد کند که تکراری نباشد و جردن پیل این کار را می‌کند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بررسی فیلم Nope سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *