بررسی و معرفی بهترین فیلم های تک لوکیشنی از نگاه سایت فیگار

آثار تک لوکیشنی همیشه مورد توجه مخاطبین سینما بوده‌اند. در این مقاله قصد داریم تا بررسی و معرفی بهترین فیلم های تک لوکیشنی از نگاه سایت فیگار بپردازیم.

انتشار فیلم The Outfit به عنوان یک اثر تک لوکیشنی قابل توجه در سال 2022 باعث شد تا بار دیگر تب و تاب آثار تک لوکیشنی بین طرفداران سینما و این ژانر بالا بگیرد. در تاریخ سینما از فیلم‌های مربوط به دهه 40 مثل Rope گرفته تا آثاری مثل Locke فیلم‌های تک لوکیشنی با کیفتی وجود دارند.

بهترین فیلم های تک لوکیشنی

بررسی و معرفی بهترین فیلم های تک لوکیشنی از نگاه سایت فیگار

بهترین فیلم های تک لوکیشنی
بهترین فیلم های تک لوکیشنی

فیلم هایی که در یک لوکیشن ساخته شده‌اند در واقع دست به کار پر ریسکی زده‌اند زیرا همیشه احتمال خسته کردن مخاطب در این گونه روایتی وجود دارد.

Cabin In The Woods (2011)

بهترین فیلم های تک لوکیشنی
بهترین فیلم های تک لوکیشنی

قصه و داستان فیلم The Cabin In The Woods در یک کلبه و جنگل مخوف اتفاق می‌افتد. داستان این فیلم روایتگر سفر پنج دوست است که برای تفریح و استراحت به جنگل می‌روند و تصمیم می‌گیرند که در کلبه‌ای در جنگل ساکن می‌شوند. پس از مدتی آن‌ها متوجه می‌شوند که در کلبه اتفاقات عجیبی جریان دارند. به همین دلیل آن‌ها تصمیم می‌گیرند تا راز مخفی شده در این کلبه را کشف کنند.

تحلیل فیلم کلبه‌ای در جنگل

تحلیل فیلم cabin in the woods
تحلیل فیلم cabin in the woods

The Cabin In The Woods یا کلبه‌ای در جنگل از بهترین آثار ساخته شده ترسناک در قرن حاضر است. فیلمی که تماشای آن می‌تواند مخاطب را برای مدتی سرگرم کرده و با روایت یم قصه ترسناک در یک لوکیشن ترس و دلهره را به او انتقال دهد. The Cabin In The Woods به خوبی نوشته شده و موفق شده است تا ترس خود را ابتدا در نوشته و فیلمنامه‌اش به وجود آورد.

خلاصه داستان و شاید حتی نام فیلم ممکن است کلیشه‌ای به نظر برسد که همه کاملا آن را می‌شناسند اما فیلم آنقدر در ایجاد موقعیت‌های ترسناک و تنش و استرس موفق است که قصه کلیشه‌ای آن به چشم نمی‌آید. فیلم از آنجایی که در مکان‌های مختلف یک کلبه روایت می‌شود می‌تواند کسانی را که فوبیای فضای تنگ دارند را بیشتر اذیت کند. در ایجاد ترس و کارگردانی با یک اثر کلیشه و تیپیکال روبرو نیستیم و فیلم تلاش کرده است تا کار نسبتا جدیدی انجام دهد.

The Outfit (2022)

بهترین فیلم های تک لوکیشنی
بهترین فیلم های تک لوکیشنی

داستان فیلم The Outfit (2022) درباره لئونارد خیاط کاربلد انگلیسی است که در لندن شهرت خاصی در دوخت کت و شلوار داشت. پس از یک تراژدی لئونارد تصمیم می‌گیرد که از کاری که در آن حرفه‌ای است دست بکشد. اما او در شیکاگو یک مغازه خیاطی کوچک باز می‌کند و فقط برای افرادی که در آن منطقه هستند لباس می‌دوزد. ناگهان در یک شب او با گروهی از اوباش روبرو می‌شود. آن‌ها با حقه وارد خانه لئونارد می‌شوند و حال او باید برای نجات خود تلاش کند.

تحلیل فیلم یک دست لباس

تحلیل فیلم The Outfit
تحلیل فیلم The Outfit

آخرین فیلم تک‌لوکیشنی موفق فیلم The Outfit (2022) بود.  این فیلم که یکی از بهترین پوسترهای سال ۲۰۲۲ را نیز دارد روایتی چشمگیر و بازی‌های قابل توجهی دارد که این لوکیشن کوچک را خسته‌کننده نمی‌کند.

فیلم The Outfit (2022) در بخش کارگردانی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و مشخص است که کارگردان کاملا به ساخت یک اثر تک لوکیشنی تسلط دارد. داستانی جذاب که فیلمی لذت‌بخش و دراماتیک را پدید آورده است. اگر به دنبال سرگرم شدن هستید The Outfit (2022) از بهترین گزینه‌های ممکن است.

12 Angry Men (1957)

بهترین فیلم های تک لوکیشنی
بهترین فیلم های تک لوکیشنی

فیلم 12 مرد خشمگین تنها با دوازده بازیگر مرد در یک لوکیشن یک اتاق ساده ساخته شده است.

قصه فیلم درباره جلسه دادگاه جوانی است که به جرم قتل پدر خود در دادگاه حاضر شده است. پس از شنیدن صحبت‌های طرفین قاضی به هیئت منصفه فرصت می‌دهد تا نظر خود را درباره بی‌گناهی یا گناهکار بودن آن جوان اعلام کنند.

هیئت منصفه 12 نفره برای تصمیم‌گیری درباره جوان به اتاقی می‌روند. در رای‌گیری ابتدایی 11 نفر از آن‌ها رای به گناهکار بودن آن جوان می‌دهند. اما 1 نفر رای به بی‌گناهی او می‌دهد. حال آن فرد مخالف سعی می‌کند بقیه افراد را قانع کند که با توجه به وجود دلایلی او شکی منطقی درباره گناهکار بودن آن جوان دارد و توضیح می‌دهد که ممکن است آن جوان بی‌گناه باشد.

تحلیل فیلم دوازده مرد خشمگین

تحلیل فیلم 12 Angry Men
تحلیل فیلم 12 Angry Men

12 مرد خشمگین که قطعا در بین بهترین آثار تاریخ سینما قرار می‌گیرد یک اثر تک لوکیشنی بی‌نظیر است و شاید بهترین فیلم در یک مکان کوچک مانند یک اتاق چند متری باشد. (معرفی و تحلیل بهترین فیلم های تاریخ سینما) با این وجود فیلم حتی برای لحظه‌ای خسته کننده نمی‌شود. ریتم خوب، فیلمنامه با نقاط اوج مناسب، کارگردانی و بازی‌ها باعث این اتفاق شده‌اند.

مهم‌ترین ویژگی این فیلم توانایی درگیر مخاطب و قرار دادن او در شرایط شخصیت‌ها می‌‌باشد. در 12 مرد خشمگین مخاطب خود نیز در جایگاه هیئت منصفه قرار می‌گیرد. ما هم درست مانند هیئت منصفه از حقیقت ماجرا خبر نداریم. بنابراین با دنبال کردن فیلم و شنیدن صحبت‌ها و دلایل سعی می‌کنیم که درباره گناهکار بودن آن جوان قضاوت کنیم.

این فیلم کارگردانی بسیار خوبی دارد. این موضوع که در یک اتاق چند متری و فقط با دیالوگ فیلمی بسازید که جذاب و گیرا باشد کار بسیار دشواری است. کمااینکه در انتقال حس و فضا هم بسیار موفق باشید.

کارگردان با دوربین خود کاری انجام می‌دهد که مخاطب اصلا احساس خستگی و یکنواختی نکند. دوربینی درست با اندازه نماهای دقیق که به شکل بی‌نظیری تنش را به تصویر می‌کشد و فضای آن اتاق و حال و هوای آن 12 مرد خشمگین را به خوبی به مخاطب انتقال می‌دهد. حتی شما گرمای هوا در آن اتاق را نیز کاملا حس می‌کنید که کار خوب کارگردان است.

بازی بسیار خوب هنری فوندا به عنوان شخصیتی سمپاتیک که تک نفره مقابل 11 نفر می‌ایستد را می‌توان از بهترین بازی‌های ماندگار تاریخ سینما دانست. البته که تمام 12 نفر به اندازه شخصیت‌شان بازی خوبی دارند. 12 مرد خشمگین شاهکاری است که هرکسی باید آن را تماشا کند.

A Ghost Story (2017)

بهترین فیلم های تک لوکیشنی
بهترین فیلم های تک لوکیشنی, فیلم هایی که در یک لوکیشن ساخته شده‌اند

فیلم A Ghost Story (2017) اثری فانتزی است که قصه مردی به نام سی را روایت می‌کند که در یک تصادف کشته شده است. اما روح او به خانه‌اش بازمی‌گردد و در شکل یک شبح نظاره‌گر زندگی همسرش می‌شود که تلاش می‌کند به زندگی عادی خود برگردد.

تحلیل فیلم داستان یک روح

تحلیل فیلم A Ghost Story
تحلیل فیلم A Ghost Story

فیلمبازها ممکن است دیوید لوری را بخاطر اثر اخیر او یعنی The Green Knight بشناسند. اما فیلم قبلی او یعنی A Ghost Story (2017) اثری هنری و تک لوکیشنی است. قصه مردی که با برگشتن در کالبد یک روح به خانه‌اش، از زندگی پس از مرگ آگاه می‌شود.

این فیلم به شکل خلاقانه‌ای از یک لوکیشن استفاده کرده است. A Ghost Story (2017) به خوبی نشان می‌دهد که چگونه یک مرد پس از مرگ خود در قالب یک روح حتی بیشتر از خانه‌اش زندگی می‌کند. خانه‌ای که ابتدا به یک بیمارستان و سپس به نوعی آوار تبدیل می‌شود در حالی که این روح هنوز در آن زندگی می‌کند.

فیلم A Ghost Story (2017) اثری بدیع و تاریک و البته خلاقانه است که تماشای آن حس و حال عجیبی را در شما ایجاد می‌کند.

Rear Window (1954)

بهترین فیلم های تک لوکیشنی
بهترین فیلم های تک لوکیشنی

فیلم Rear Window (1954) یا پنجره پشتی اثر آلفرد هیچکاک درباره یک عکاس می‌باشد که بر اثر حادثه‌ای دچار شکستگی پا شده است. حال او که مجبور است بر روی یک صندلی چرخدار روزهای خود را سپری کند تصمیم می‌گیرد برای سرگرمی همسایه‌های خود را زیر نظر گرفته و به تماشای اعمال آن‌ها بپردازد. ناگهان او به یکی از همسایه‌هایش شک می‌کند که در قتل همسر خود دست داشته است. اما او نمی‌تواند این موضوع را به همسر و دوست کارآگاه خود اثبات کند.

تحلیل فیلم پنجره پشتی

تحلیل فیلم Rear Window
تحلیل فیلم Rear Window

فیلم Rear Window (1954) قطعا یکی از بهترین فیلم‌های رازآلود درباره قتل در تمام تاریخ سینما است. فیلمی جذاب، حساب‌شده با کارگردانی عالی که لحظه به لحظه‌اش دیدنی و آموختنی می‌باشد.

هیچکاک مثل همیشه به مخاطب خود اطلاعات می‌دهد و سعی می‌کند تا با دادن این اطلاعات به مخاطب در او دلهره ایجاد کند که بسیار موفق است. در همین فیلم پنجره پشتی سکانسی وجود دارد که شخصیت لیسا برای سرک کشیدن به خانه همسایه مشکوک می‌رود اما ناگهان همسایه به خانه بازمی‌گردد. هیچکاک به جای استفاده از غافلگیری، در این سکانس به مخاطب نشان می‌دهد که همسایه در حال بازگشتن است و با استفاده از نوع دوربین و فیلمبرداری خود می‌تواند مخاطب را به دلهره وادارد.

این فیلم همچنین یکی از بهترین اوپنینگ‌ها را دارد. جایی که در همان سی یا چهل ثانیه ابتدایی ما همه چیز را درباره شخصیت اصلی قصه می‌دانیم.

اگر به آثار تک لوکیشنی علاقه دارید بدون شک پنجره پشتی فیلمی است که نباید تماشای آن را از دست بدهید.

Rope (1948)

بهترین فیلم های تک لوکیشنی
بهترین فیلم های تک لوکیشنی, بهترین فیلم در یک مکان

فیلم Rope یا طناب دومین فیلم آلفرد هیچکاک در این لیست است. فیلم طناب درباره دو جوان به نام‌های شا و فیلیپ می‌باشد که به طرز فکر انسان برتر اعتقاد دارند و بر همین اساس معتقدند که انسان برتر نیازی به رعایت اصول اخلاقی ندارد. آن‌ها یکی از دوستانشان به نام دیوید را با طناب خفه می‌کنند.

تحلیل فیلم طناب

تحلیل فیلم Rope
تحلیل فیلم Rope

وقتی صحبت از فیلم تک لوکیشنی به کارگردانی آلفرد هیچکاک میشه اکثرا فیلم پنجره پشتی را به یاد می‌آوردند. اما هیچکاک اثر تک لوکیشنی بسیار خوب دیگری به نام طناب دارد.

فیلم در همان پلان ابتدایی تمام شده و تکلیف خود را مشخص کرده است. در همان پلان ابتدایی همه چیز واضح است و مخاطب در این فیلم دنبال این نیست که چه اتفاقی می‌افتد بلکه کنجکاو است که چگونه این اتفاق رخ می‌هد. ما می‌دانیم که قتلی رخ داده و حتی قاتل‌ها را نیز می‌شناسیم تنها منتظریم ببینیم که چگونه این راز فاش می‌شود و این هنر هیچکاک است که همچنان می‌تواند مخاطب را پای فیلمش نگه دارد.

اکثر لحظات این فیلم به صورت سکانس پلان و بدون کات فیلمبرداری شده است که آن هم به دلیل محدودیت ضبط بدون وقفه در دوربین‌های آن زمان بوده است. اما همان کات‌های اندک نیز بسیار هوشمندانه اتفاق افتاده‌اند که هنگام تماشا تو ذوق نمی‌زنند.

 The Man From Earth (2007)

بهترین فیلم های تک لوکیشنی
بهترین فیلم های تک لوکیشنی

این فیلم داستان مردی به نام جان الدمن را به تصویر می‌کشد که به طور ناگهانی از شغل خود در دانشگاه استعفا می‌دهد. اما همکاران او به خانه‌اش می‌آیند و سعی دارند دلیل این عمل او را بفهمند. جان الدمن دلیلی برای این کارش بیان می‌کند که همگی را حسابی شوکه می‌کند. او ادعا می‌کند که عمری جاودانه داشته و چهارده هزار سال است که در زمین زندگی می‌کند و به همین دلیل نمی‌تواند بیشتر از ده سال را در یک مکان سپری کند.

تحلیل فیلم مردی از زمین

تحلیل فیلم The Man From Earth
تحلیل فیلم The Man From Earth

فیلم مردی از زمین عناصر و المان‌های فانتزی و علمی‌تخیلی را با یک درام جنایی ترکیب می‌کند و بیشتر مدت زمان آن در یک اتاق اتفاق می‌افتد. شما تا حدی مجذوب داستان و اتفاقات و واکنش‌های می‌شوید که اصلا لوکیشن برای شما اهمیتی پیدا نمی‌کند.

مردی از زمین کاری را انجام می‌دهد که بسیاری از فیلم‌های تک لوکیشنی سراغش نمی‌روند. یک داستان علمی‌تخیلی را در یک لوکیشن ایستا روایت می‌کند بدون اتفاق عظیم و بزرگ عجیب و غریبی. اما موفق می‌شود در لوکیشن کوچک خود با گروه بازیگری خوب، یک اثر جادویی خلق کند.

Locke (2013)

بهترین فیلم های تک لوکیشنی
بهترین فیلم های تک لوکیشنی

لاک نام سرپرستی مسئولیت‌پذیر و وظیفه شناس می‌باشد که زندگی خود را وقف کارش کرده است. اما ناگهان درست در شبی که او نزدیک به رسیدن به نقطه اوج حرفه خود می‌باشد تماسی را دریافت می‌کند که همه چیز را بهم می‌ریزد. او در طول یک رانندگی طولانی تلاش می‌کند تا زندگی طبق اصول و منظم خود را از فروپاشی نجات دهد.

تحلیل فیلم لاک

تحلیل فیلم locke
تحلیل فیلم locke

یکی از شناخته‌شده‌ترین فیلم‌های تک لوکیشنی فیلم لاک می‌باشد که در آن تام هاردی نقش شخصیت اصلی را بازی می‌کند. تام هاردی در این فیلم که یکی از آندرریتدترین فیلم‌های دهه اخیر است، فقط پشت فرمان ماشین قرار دارد. او بازی بسیار خوبی از خود ارائه می‌دهد. این فیلم ثابت می‌کند که در یک لوکیشن بسیار معمولی و محدود مثل یک ماشین نیز می‌توان بازی خوب، صحنه خوب و داستان سرایی با کیفیت داشت.

لاک از دیده نشده‌ترین فیلم‌های تک لوکیشنی است که قطعا لیاقت توجه بیشتری را دارد. اگر فکر می‌کنید نمی‌‌شود با یک بازیگر پشت فرمان ماشین فیلم ساخت حتما لاک را تماشا کنید‌.

The Lighthouse (2019)

بهترین فیلم های تک لوکیشنی
بهترین فیلم های تک لوکیشنی

فیلم فانوس دریایی در اواخر قرن هجدهم می‌گذرد. این فیلم داستان دو نگهبان فانوس دریایی را روایت می‌کند که در یک جزیره دور افتاده و اسرار آمیز زندگی می‌کنند. اما ناگهان اتفاقات عجیبی برای آن‌ها رخ می‌دهد که زندگی‌ آن‌ها را زیر و رو می‌کند.

تحلیل فیلم فانوس دریایی

تحلیل فیلم the lighthouse
تحلیل فیلم the lighthouse

فانوس دریایی فیلم جمع و جور و کوچکی است که با سه شخصیت و فانوس دریایی ساخته شده است. این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک منتشر شده توسط استدیو A24 شناخته می‌شود و پس از پخش توانست تحسین تعداد زیادی از مخاطبین را به دست آورد.

فیلمی که برای انتقال بهتر حس و کمک به فضاسازی به صورت سیاه و سفید فیلمبرداری شده است ‌و بازی ویلیام دفو و رابرت پتینسون نیز به بهتر شدن آن کمک زیادی کرده است. فانوس دریایی فیلمی خاص با سبکی نسبتا جدید است که ارزش تماشا کردن را دارد.

The Hateful Eight (2015)

بهترین فیلم های تک لوکیشنی
بهترین فیلم های تک لوکیشنی

آخرین فیلم تک لوکیشنی این لیست فیلم The Hateful Eight فیلمی خشن و پر اتفاق محصول 2015 به کارگردانی تارانتینو است. داستان این فیلم در دوره پس از جنگ داخلی آمریکا روایت می‌شود و روایتگر یک جایزه بگیر معروف می‌باشد که در حال انتقال یک زندانی معروف است.

او به دلیل کولاک و شرایط بد آب‌وهوایی مجبور می‌شود تا در مهمانسرایی توقف کند. این جایزه بگیر در آن مهمانسرا با افرادی روبرو می‌شود که همگی به شیوه‌ای عجیب یا مشوک به نظر می‌رسند. حال هشت نفر برای مدتی مجبور هستند در یک مهمانسرا کنار یکدیگر باشند. اما اتفاقات جالب و مشکوکی در این مدت در مهمانسرا اتفاق می‌افتند.

تحلیل فیلم هشت نفرت‌انگیز

تحلیل فیلم The Hateful Eight
تحلیل فیلم The Hateful Eight

فیلم The Hateful Eight اثری است که اکثر لحظات آن در یک مهمانسرا اتفاق می‌افتد. بنابراین می‌توان آن را در لیست آثار تک لوکیشنی قرار داد. با وجود تک لوکیشنی بودن اما تارانتینو توانسته از پس این فیلم برآید. فیلم خسته‌کننده و حوصله‌سربر نمی‌شود و ریتم صعودی خوبی را تا انتها حفظ می‌کند.

تارانتینو توانسته در اکثر لحظاتی که در مهمانسرا می‌گذرند حس نگرانی و دلهره و تنش را به مخاطب خود منتقل کند. این فیلم نیز مثل بسیاری از آثار تارانتینو از خشونت بالایی برخوردار است و البته که این خشونت به خوبی ساخته و اجرا شده است. فیلم The Hateful Eight از نظر بازی‌ها هم نمره قبولی می‌گیرد. هشت نفرت‌انگیز یک اثر سرگرم‌کننده مهیچ است که می‌توانید از تماشای آن لذت ببرید.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم های تک لوکیشنی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *