بررسی موشکافانه تیتراژ سریال خاندان اژدها ؛ نماد‌ها و سمبل‌هایی که باید بدانید

تیتراژ نخستین سریال خاندان اژدها، یکی از مهم‌ترین اِلِمان‌های این مجموعه است. با ما همراه باشید تا به بررسی موشکافانه تیتراژ سریال خاندان اژدها بپردازیم.

سریال خاندان اژدها، که پریکوئل مجموعه‌ی بازی تاج و تخت است، یکی از مهم‌ترین سریال‌های شبکه‌ی HBO می‌باشد. این مجموعه، بر روی رمان‌های فانتزی جرج آر. آر مارتین ساخته شده است و به خاندان تارگرین، که یکی از مهم‌ترین خاندان این دنیای گسترده است می‌پردازد.

این سریال، به 200 سال پیش از مجموعه‌ی اصلی سریال اشاره دارد و به جد دنریس تارگرین می‌پردازد. این مجموعه، مانند سریال بازی تاج و تخت دارای حقایق پنهان (حقایق پنهان سریال خاندان اژدها (House of Dragon 2022)) زیادی است که در همه‌جای سریال گنجانده شده و به یکی از خلاق‌ترین داستان‌های تاریخ تبدیل شده است.

قسمت دوم سریال که منتشر شد، تاوت بزرگی با قسمت ابتدایی داشت و آن تفاوت بزرگ، تیتراژ ابتدایی بود که به صورتی حماسی اجرا شد و دارای نکات پنهانی است که با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

بررسی موشکافانه تیتراژ سریال خاندان اژدها

  • نماد‌ها و سمبل‌هایی که باید بدانید

در ادامه شما می‌توانید فهرست مطالبی که در نوشتار بررسی موشکافانه تیتراژ سریال خاندان اژدها برای شما آماده کردیم را مشاهده کنید:

بررسی موشکافانه تیتراژ سریال خاندان اژدها
بررسی موشکافانه تیتراژ سریال خاندان اژدها

بدون شک تیتراژ سریال‌های شبکه‌ی HBO، یکی از مهم‌ترین عوامل موفیت‌های آثارش هستند و کمک شایانی به ماندگاری یک اثر هنری می‌کنند. سریال خاندان اژدها نیز مانند سریال بازی تاج و تخت، از نماد‌های زیادی استفاده کرده بود که در ادامه، درباره‌ی بررسی موشکافانه تیتراژ سریال خاندان اژدها صحبت خواهیم کرد.

موسیقی

تحلیل تیتراژ سریال خاندان اژدها, بررسی تیتراژ سریال خاندان اژدها
بررسی تیتراژ سریال خاندان اژدها

اولین عنصری که در تیتراژ این سریال به چشم می‌آید، موسیقی گوش‌نواز و حماسی این مجموعه است که با همان موسیقی سریال بازی تاج و تخت در جریان می‌باشد. دلیل اصلی تکراری بودن موسیقی تیتراژ، می‌تواند تداعی خاطرات گذشته، به تماشاگر فیلم باشد و به یاد‌آورنده‌ی تمامی احساسات خفته‌ی دو سریال در یک دنیا.

بیشتر بخوانید:

خون

بررسی موشکافانه تیتراژ سریال خاندان اژدها
بررسی موشکافانه تیتراژ سریال خاندان اژدها

نغمه‌ی آتش و خون، نام سری رمان‌هایی بود که این مجموعه، بر روی آن‌ها ساخته شد و در همان ابتدای تیتراژ می‌بینیم که تمام فضای اصلی تیتراژ ابتدایی، بر اساس خون می‌چرخد. اولین اشاره‌ی خلاقانه‌ی تیتراژ، از همین خون جاری بر روی نماد‌هایی شکل گرفت که هر کدام، داستانی مجزا دارند. خون و آتش، دو عنصر اصلی تشکیل‌دهنده‌ی خانواده‌ی تارگرین بودند که در این تیتراژ نیز به وضوح، قابل رؤیت بود.

نماد نابودی والریا‌ها و تاج ایگان اول

بررسی موشکافانه تیتراژ سریال خاندان اژدها
بررسی موشکافانه تیتراژ سریال خاندان اژدها

در تحلیل تیتراژ سریال خاندان اژدها همان ابتدای امر، تصویری نمادین از شهر نابود شده‌ی والریا را مشاهده می‌کنیم. این شهر، همان شهری است که خاندان تارگرین از آن‌جا به وستروس می‌روند و حکومت خود را به وستروس آغاز می‌کنند. اگر به بال‌های سوخته‌شده‌ی دو اژدها (بهترین فیلم‌های اژدها محور) نگاه بکنید، متوجه می‌شوید که این تصویر، نابودی تمدن والرین و سرزمین والریا را به تصویر می‌کشد.

این سرزمین، در چهارده دهانه‌ی آتش‌فشان ساخته شده بود و اژدهایان آن زمان، به طور طبیعی، درون این آتشفشان‌ها زندگی می‌کردند. مردم والریا، برای اینکه بتوانند از قدرت این اژدهایان استفاده کنند، شروع به ساخت این شهر‌ها در کنار دهانه‌های آتش‌فشان‌ کردند و در یک روز، تمامی این آتش‌فشان‌ها با یکدیگر فوران کردند و تمدن والرین‌ها را نابود ساختند و تنها یک عده‌ی کمی از آن‌جا به وستروس می‌روند.

در همین تیتراژ نیز مشاهده کزدیم که آغاز تمدن با نابودی سرزمین والریا شکل گرفت و با خون پُر شد، و به جای آن تمدن، تاج پادشاهی ایگان اول به نمایش درآمد.

شجره نامه خاندان تارگرین

بررسی موشکافانه تیتراژ سریال خاندان اژدها
بررسی موشکافانه تیتراژ سریال خاندان اژدها

در ادامه‌ی تیتراژ، خونی که از سمت ایگان اول جاری می‌شود، به سمت علامت شجره نامه‌ی خاندان تارگرین می‌رود. این شجره نامه، بخش مهمی از زندگی تارگرین‌ها را به نمایش می‌گذارد و کسانی که کتاب را مطالعه کرده‌اند، به خوبی می‌دانند که چه اتفاقاتی رخ خواهد داد و چه کسانی به پادشاهی خواهند رسید.

بیشتر بخوانید:

اشاره به 9 فرزند پادشاه جهاریس

بررسی موشکافانه تیتراژ سریال خاندان اژدها
تحلیل تیتراژ سریال خاندان اژدها

خط‌های خونی که درون تیتراژ سریال پیش می‌روند، نماد اصلی مرگ هستند و این خط خون، وقتی که به نماد پادشاه جهاریس می‌رسد، به 9 تیکه تقسیم می‌شود که هر کدام، به هر فرزند این پادشاه اشاره دارند.

پادشاه جهاریس، 9 بچه داشت که هر کدام را به دلایل خاصی از دست داد و هر کدام از خون‌های این نماد، به قسمت‌های مختلف مرگ هر بچه اشاره کردند. در قسمت ابتدایی سریال نیز مشاهده کردیم که ویسریس، جانشین جهاریس می‌شود و تخت پادشاهی را از او می‌گیرد.

نماد گردنبند رینیرا و آخرین نقطه‌ی خون

بررسی موشکافانه تیتراژ سریال خاندان اژدها
بررسی موشکافانه تیتراژ سریال خاندان اژدها

این خط خون‌هایی که از پادشاه جهاریس شروع می‌شود و به ویسریس می‌رسد، در یک نقطه به اتمام می‌رسند و تیتراژ دیگر رد خون‌ها را نشان نمی‌دهد. این‌جا، همان نقطه‌ای است که سریال رقم می‌خورد و ما می‌بینیم که آخرین نقطه‌‌ی خون، به نماد رینیرا می‌رسد.

نماد آخر، که همان نماد رینیرا است، در سریال مشاهده می‌شود و این نماد، همان گردنبندی است که دیمین عموی رینیرا، به او هدیه می‌دهد و آن را به گردنش می‌اندازد. در ادامه‌ی نوشتار بررسی تیتراژ سریال خاندان اژدها ، به رقص اژدهایان می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

اشاره به رقص اژدهایان

بررسی موشکافانه تیتراژ سریال خاندان اژدها
بررسی موشکافانه تیتراژ سریال خاندان اژدها

پس از نشان دادن آخرین خط خون، دوربین ادامه‌ی مسیر را به دلیل اسپویل، به ما نشان نمی‌دهد و در همان زمان که نماد رینیرا حضور دارد، اشاره‌ای به رقص اژدهایان می‌کند که بدون شک، بزرگ‌ترین اتفاق تاریخ دنیای مارتین، و این سریال به شمار می‌آید.

رقص اژدهایان، نام نبردی طولانی بین دو فرد از خاندان تارگرین است که در این سریال نیز حضور دارند و می‌خواهند که بر سر تخت پادشاهی با هم رقابت کنند. این نبرد مهم، دو سال به طول انجامید و کشته‌شده‌های زیادی را بر جای گذاشت. گفته می‌شود که در فصل پایانی این سریال، شاهد این نبرد مهم، بین دو فرد مهم سریال، خواهیم بود.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بررسی موشکافانه تیتراژ سریال خاندان اژدها سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *