علائم کرونا جدید ؛ شناسایی سویه های تازه BQ.1 و XBB

با این وجود که ایران به نسبت سایر کشورها در مهار و کنترل کرونا خوب عمل کرده است، اما همچنان خطر به طور کامل رفع نشده و علائم کرونا جدید هنوز دیده می‌شود.

3 سال پیش کرونا از چین شیوع پیدا کرد و جان میلیون‌ها نفر را گرفت. اما با گذشت سال‌ها و واکسینه شدن افراد اما همچنان موردهای مبتلا به این بیماری دیده می‌شود.

سویه جدید کرونا XBB و BQ.1 یکی از زیرسویه‌های امیکرون هستند که شناسایی شده و توجه جهانی را به خود جلب کرده‌اند. این زیرسویه‌ها از زیرشاخه BA.2 ویروس کووید می‌آیند که به تازگی در حال شیوع در ایران و سراسر جهان هستند. علائم کرونا جدید چیست؟

بیشتر بخوانید:

علائم کرونا جدید

شناسایی سویه های تازه BQ.1 و XBB

علائم کرونا جدید
علائم کرونا جدید

اندی پکوز ویروس شناس و معاون بخش میکروبیولوژی دانشکده جانز هاپکینز بیان کرد:

از آنجایی که XBB ترکیبی از رده‌های فرعی BA.2.10.1 و BA.2.75 است، به این معنی است که این زیر سویه جدید دارای بخش‌هایی از دو ویروس مختلف است که میزبانان یکسانی را آلوده کرده و برخی از ژن‌های آن‌ها را در این فرآیند مبادله می‌کنند و طبق گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در مورد تکامل ویروس SARS-CoV-2 (TAG-VE)، و زیرسویه جدید آن یعنی XBB در اصل یک سویه پیشرفت کرده امیکرون در نظر گرفته می‌شود. XBB و زیرشاخه‌های آن به برچسب جدیدی نیاز ندارند، زیرا تفاوت چندانی با سایر زیرشاخه‌های Omicron ندارند.

خطر کرونا جدید

خطر کرونا جدید
خطر کرونا جدید

معاون درمان وزیر بهداشت با توجه به روند افزایش مبتلایان به سویه جدید کرونا در این باره گفت:

نباید مردم را خیلی نگران کنیم اما پیش‌بینی می‌شود شروع موج هشتم، از سوم بهمن ماه باشد. اگر زدن ماسک رعایت شود، قله موج هشتم کمتر و به نصف خواهد رسید. سرایت‌پذیری این زیرسویه بیشتر اما شدت‌ بیماری نسبت به موج‌های قبلی تفاوت زیادی ندارد.

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت پس از جلسه هیئت دولت بیان کرد:

سویه جدید کرونا در کشور الان وجود دارد. همه مردم که 6 ماه از آخرین تزریق کرونای آن‌ها گذشته حتما دز یادآور را تزریق کنند.

وی در ادامه افزود:

پیشنهاد دادیم در هواپیما زدن ماسک اجباری شود. 50 میلیون ذخیره واکسن کرونا داریم امکان تولید هم است. به دنبال محدود کردن سفرها و قرنطینه مردم نیستیم، ما از سیستم قرنطینه هوشمند استقاده می‌کنیم.

خطر زیر سویه جدید XBB از نوع دلتا خود کمتر است و علائم مشابه دیگر زیرسویه‌ها قبلی خود دارد. از شایع‌ترین علائم کرونا جدید می‌توان به آبریزش بینی، سردرد، ضعف و بیحالی متوسط یا شدید، تهوع و استفراغ، معده درد، عطسه و گلو درد شدید اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *