انتقال سنگ نگاره ساسانی به ایران [+جزئیات]

سنگ نگاره ساسانی چند سال قبل در فرودگاه لندن کشف و ضبط شد. انتقال سنگ نگاره ساسانی به ایران پس از سه ماه نمایش در موزه بریتانیا انجام خواهد شد.

دیروز گزارشی درباره سنگ نگاره ساسانی در ایران منتشر شد که متعلق به دوران ساسانی در فرودگاه استنستد لندن هنگام قاچاق به بازار سیاه کشف و توقیف شده بود. منتقل شدن سنگ نگاره ساسانی از لندن به ایران به زودی انجام خواهد شد. ورود سنگ نگاره ساسانی به ایران یکی از اخبار جنجالی امروز است.

انتقال سنگ نگاره ساسانی به ایران

در ژانویه سال 2016 مأموران نیروی مرزی با دیدن بسته بندی شلخته آن مشکوک شدند و احتمال دادند قاچاقچیان می‌خواستند با چنین بسته‌بندی وانمود کنند این یک شی بی‌ارزش است.

انتقال سنگ نگاره ساسانی به ایران
سنگ نگاره ساسانی در ایران

انتقال سنگ نگاره ساسانی به ایران

درحالی که این مجسمه تقریباً دو هزار سال پیش تراشیده شده و اثر مهمی است که اگر امروز در بازار هنر ظاهر شود می‌تواند بیش از ۳۰ میلیون پوند به فروش برسد اما این یک اثر باستانی است که قبلاً ثبت نشده و هرگز نمی‌توان آن را فروخت. اثر یادشده که ارتفاعش کمی بیش از یک متر است، مستقیماً از دل کوه یا به اصطلاح انگلیسی آن از سنگ زنده بریده و جدا شده است.

سفارت ایران در لندن بعد از بیش از ۶ سال پیگیری حقوقی توانست ضمن اثبات مالکیت و تعلق این اثر باستانی به ایران، مقدمات بازگشت آن را به کشور فراهم کند. دلیل این تأخیر نیز طولانی شدن مراحل حقوقی و اداری آن در بخش پلیس جنایی انگلیس و موزه بریتانیا بود که البته شیوع کرونا نیز مزید بر علت شد.

بیشتر بخوانید:

بازنشر محتوای شبکه های اجتماعی تنها به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آن الزماً بازتاب دیدگاه رسانه فیگار نیست.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *