از حکم شرعی خودروهای طرح یکپارچه تا موعد تحویل مشخص شد

به تازگی موعد تحویل خودروهای سامانه یکپارچه مشخص شد. در ادامه این مطلب به جزئیات زمان تحویل خودروهای سامانه یکپارچه می‌پردازیم.

با توجه به آمارهای منتشر شده درباره تعداد متقاضیان در دور دوم فروش خودرو با مکانیزم بدون قرعه کشی، به نظر می‌رسد عرضه تعداد بیشتری از خودرهای سامانه یکپارچه، به سال 1403 موکول شود. در ادامه همراه ما بمانید تا به موعد تحویل خودروها در طرح سامانه یکپارچه بپردازیم.

بیشتر بخوانید: اولویت خودروهای یکپارچه چه معنایی دارد ؟ [+جزئیات]

موعد تحویل خودروهای سامانه یکپارچه

با توجه به این که، طرح یکپارچه فروش خودرو، حرام و خلاف شرع اعلام شده و گفته ‌اند که نمی‌توان این کار را ادامه داد، مشخص نیست که سامانه خودرو متوقف می‌شود یا تکیف قیمت‌ها روشن خواهد شد؟ به تازگی، دفتر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به این سؤال که آیا قرارداد پیش‌فروش کالا که در آن مشخصات و زمان تحویل کالا معلوم اما قیمت کالا نامعلوم و بنا به قیمت زمان تحویل کالا باشد، از نظر شرع صحیح است؟ پاسخ دادند:

صحیح نمی‌باشد و بیع محقق نمی‌شود.

آیت‌الله سیستانی نیز در پاسخ به این سؤال شرعی گفته‌اند:

معامله باطل است.

موعد تحویل خودروهای سامانه یکپارچه
موعد تحویل خودروهای سامانه یکپارچه

براساس اعلام نظر «مهدی تقدسی»، مدیر سامانه یکپارچه خودرو، بیش از یک میلیون نفر در سامانه یکپارچه عرضه خودرو برای مرحله دوم ثبت‌نام کرده‌اند. بااین‌حال هنوز تعداد دقیق متقاضیان خرید اتومبیل از هر خودروساز مشخص نشده است. چهار شرکت سایپا، فرداموتورز، مدیران خودرو و کرمان موتور در این طرح حضور داشتند.

آمار فوق‌العاده بالای ثبت‌نام خودرو در این طرح درحالی اعلام می‌شود که تاکنون اخبار مختلفی از نقص سامانه یکپارچه و عدم امکان ثبت‌نام خودرو در این طرح اعلام شده است و هم‌زمان به‌نظر می‌رسد که پس از تکمیل ظرفیت تولید ایران‌خودرو برای سال جاری در طرح یکپارچه اول، این احتمال وجود دارد که ظرفیت تولید سایپا نیز در طرح فعلی تکمیل شود و بنابراین عملاً عرضه خودروهای داخلی با قیمت کارخانه برای امسال متوقف خواهد شد!

بیشتر بخوانید: فروش خودروهای سایپا در سامانه یکپارچه [+جزئیات]

مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه خودرو، بیان کرد بررسی ها نشان می دهد تاکنون بیش از ۱ میلیون نفر توانستند در سامانه یکپارچه فروش خودرو ۵ اولویت خودرویی خود را انتخاب کنند. آمارها گویای این نکته است که هر دقیقه حدود ۲۵۰ نفر این امکان را پیدا می کنند تا با حضور در سامانه یکپارچه نسبت به انتخاب پنچ اولویت خودرویی خود اقدام کنند.

وی درباره دلایل ایجاد اختلال در سامانه یکپارچه طی روزهای گذشته می گوید با توجه به اینکه هر فرد متقاضی می تواند پنج اولویت خودرویی را انتخاب کند، این مساله سبب می شود تا مدت زمان بیشتری را در سامانه باشد و همین اتفاق اختلال در سامانه را موجب می شود.

زمان تحویل خودروهای سامانه یکپارچه

 

بنابر اعلام مهدی تقدسی، مدیرعامل سامانه یکپارچه:

«امکان دارد موعد تحویل برخی خودروها به سال 1403 موکول شود. میزان ثبت‌نام متقاضیان در سامانه یکپارچه بیشتر از ظرفیت سالانه تولید خودروسازان است و همین عامل سبب سرریز تعهدات به سال 1403 خواهد شد. در دور اول عرضه خودرو در سامانه یکپارچه، موعد تحویل برخی محصولات ایران‌خودرو به سال 1403 موکول شده بود که پس از مدتی امکان تغییر اولویت برای این گروه از متقاضیان فراهم شد.

بااین‌حال در دور دوم سامانه یکپارچه عرضه خودرو تعداد متقاضیان بیشتر و تعداد خودروها کمتر است. بنابراین انتظار می‌رود که موعد تحویل خودروهای بیشتری به سال 1403 موکول شود. درصورت وقوع این اتفاق ممکن است برخی متقاضیان از این طرح انصراف دهند و خودروهای مطلوب خود را از بازار آزاد خریداری کنند؛ مسئله‌ای که می‌تواند روند کاهشی قیمت‌ها در بازار را متوقف کند.»

بیشتر بخوانید:

جهت خواندن اخبار اقتصادی بیشتر می‌توانید با مراجعه به لینک مربوطه از این اخبار اطلاعات بیشتری کسب کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *