دسته‌بندی درآمدی خانوارها از دهک به صدک ؛ عدم پرداخت یارانه به صدک های بالا

دهک بندی یارانه به چه معناست؟ با توجه به میزان درآمد افراد، مبلغ یارانه‌ها متفاوت است. افراد با درآمد بالا دیگر یارانه نخواهند گرفت.

دهک دهم پارسال به‌طور متوسط ماهی ۳۵ میلیون و ۳۸۵ هزار تومان درآمد داشته و ۲۵ میلیون و ۳۶۲ هزار تومان هزینه کرده است. میزان درآمد خانوار حاضر در دهک اول، تقریبا ۱۰ برابر درآمد خانوار دهک اول است.

هزینه ماهیانه خانوار دهک دهم نسبت به خانوار دهک اول، در سالنامه آماری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شش برابر محاسبه شده است. اگر خانوار دهک نهم را به‌عنوان طبقه متوسط جامعه فرض کنیم، این گزارش نشان می‌دهد درآمد دهک دهمی‌ها تقریبا ۴۰ درصد بیشتر است و درعوض هزینه‌هایش هم حدود ۳۳ درصد افزایش پیدا می‌کند.

دهک بندی یارانه

جمعیت ایران حدود ۸۵ میلیون نفر برآورد می‌شود. آمار‌های رسمی می‌گویند به ۷۸ میلیون نفر از این جمعیت یارانه نقدی پرداخت می‌کند. ۳۰ درصد جمعیت کشور در دهک اول، دوم و سوم قرار می‌گیرند و یارانه ۴۰۰ هزار تومانی در ماه دریافت می‌کنند. ۶۰ درصد دیگر از جمعیت در دهک چهار تا نهم طبقه‌بندی می‌شوند و به آن‌ها یارانه ۳۰۰ هزار تومانی در ماه تعلق می‌گیرد. ۱۰ درصد باقیمانده در دهک دهم درآمدی طبقه شده‌اند که در ادبیات عامه گاهی برایشان از عنوان ثروتمند استفاده می‌کنند. افراد حاضر در دهک دهم، یارانه دریافت نمی‌کنند.

معاون وزیر کار و رفاه پیش از این اعلام کرده بود، ۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار ایرانی یارانه بگیر (حدود ۸۰ میلیون ایرانی) در چرخه صدک‌بندی می‌چرخند این در حالیست که عده‌ای از مردم که حدود ۶ میلیون نفر می‌شوند از ابتدا در طرح هدفمندی ثبت نام نکرده‌اند و از چرخه دریافت یارانه خارجند.

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور مشتمل بر هفت فصل شامل احکام سقف منابع، سقف درآمد و تراز عملیاتی سقف واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، سقف واگذاری دارایی‌های مالی، منابع هدفمندسازی یارانه‌ها و مفروضات پیش‌بینی منابع و مصارف بودجه، روز گذشته تقدیم مجلس شد.

بر این اساس، منابع هدفمند سازی یارانه ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با رشدی ۱۵ درصدی به ۷۵۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که منابع هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال گذشته حدود ۶۵۹ هزار میلیارد تومان بوده است.

همچنین بر اساس تبصره ۱۰ لایحه بودجه ۱۴۰۳ سازمان هدفمندسازی یارانه ها موظف است با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به حذف یارانه خانوارهای غیر مشمول حمایت دولت به موجب آیین نامه‌ای که به پیشنهاد مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندسازی یارانه به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، اقدام کند.

شاخص های مدنظر در صدک بندی

شاخص‌های مدنظر در صدک‌بندی خانوارها برای دریافت یارانه مفصل هستند که مهمترین آن بعد و ساختار خانوار است؛ اینکه خانوار چند نفره است؟ چند نفر از اعضای خانوار درآمد دارند؟ آیا آن خانوار فرزند معلول و یا بیمار خاص دارد؟ و … لذا در این طرح شاخص‌های مختلفی بررسی می‌شود.

همچنین شاخص دیگر بررسی تراکنش‌های بانکی افراد و حساب بانکی آنها در ابتدا و انتهای دوره، بررسی مانده حساب، سود بانکی، ساتنا، پایا و … لذا تمام حوزه و امور بانکی است. داشتن خودرو شاخص دیگری است که در طرح صدک بندی خانوارهای یارانه‌بگیر مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ البته داشتن خودرو از نظر تعداد و کیفیت و قیمت در این طرح مهم است.

نظر شما درباره دهک بندی یارانه چیست؟

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *