تاریخ رخداد بارش شهابی شلیاقی اردیبهشت ماه

رویداد بارش شهابی سالیانه که معروف به بارش شهابی شلیاقی (Lyrid) است، از اواخر آوریل (اوایل اردیبهشت/مصادف با 3 اردیبهشت) رخ می‌دهد، نزدیک است.

بارش شهابی امسال که به شلیاقی معروف است، قدیمی‌ترین بارش شهابی ثبت شده محسوب می‌شود و بیشترین درخشش خود را از دوم تا سوم اردیبهشت به نمایش می‌گذارد. این اتفاق، یک رویداد بارش شهابی سالانه است که در بازه زمانی اواخر آوریل (اوایل اردیبهشت) رخ می‌دهد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید: تلسکوپ جیمز وب یک سیاه‌چاله کلان جرم را کشف کرد

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون یا کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


تاریخ رخداد بارش شهابی شلیاقی اردیبهشت ماه

این بارش شهابی که قدیمی‌ترین بارش شهابی ثبت شده است، بیشترین تعداد شهاب را از دوم تا سوم اردیبهشت به نمایش می‌گذارد. بارش شهابی شلیاقی در سال 687 قبل از میلاد برای اولین‌بار ثبت کرد. این رویداد شهاب سنگی می‌تواند در سراسر جهان دیده شود.

در طول فعالیت بارش شهابی، زمین از میدان بقایای دنباله‌دار C/1861 G۱ تاچر (C/۱۸۶۱ G۱ Thatcher) عبور می‌کند. این بقایا در جو زمین سوخته می‌شوند و رشته‌های درخشانی به نام شهاب‌ها یا در اصطلاح رایج‌تر، ستاره‌های دنباله‌دار را ایجاد می‌کنند.

کارشناسان می‌گویند در اوج این شهاب‌باران معمولاً 10 تا 20 شهاب در هر ساعت تولید می‌شود. موزه سلطنتی گرینویچ (RMG) اعلام کرده است.

بارش شهابی شلیاقی

بهترین زمان برای تماشای بارش شهابی از غروب 21 آوریل (دوم اردیبهشت) تا سپیده دم 22 آوریل (سوم اردیبهشت) است. اوج این شهاب باران در روز 22 آوریل در ساعت 09:23 به وقت جهانی (12:53 ظهر به وقت ایران) مشاهده خواهد شد.

این بارش شهابی کوتاه است و تا 29 آوریل 2024 ادامه خواهد داشت. امکان دارد در هنگام بارش شهابی، ماه کامل هم در آسمان نمایان شود. در نتیجه، تماشای بارش شهابی ممکن است به دلیل حضور ماه کامل در آسمان، محدود شود. بارش شهابی شلیاقی از 15 تا 29 آوریل 2024 ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی بارش شهابی‌های سالانه چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *