نقد فیلم شیطان وجود ندارد (Evil does Not Exist) ؛ تقابل انسان مدرن و طبیعت

«ریوسکه هاماگوچی»، فیلمساز بزرگ ژاپنی، سال 2023 یک فیلم ساخت که در جشنواره ونیز اکران شد. حالا در این نوشتار به نقد فیلم شیطان وجود ندارد این کارگردان خواهیم پرداخت.

فیلم شیطان وجود ندارد یا همان Evil Does Not Exist، یک اثر درام ژاپنی محصول سال 2023 به نویسندگی و کارگردانی «ریوسکه هاماگوچی» است که مورد توجه بسیاری از منتقدان نیز قرار گرفت.

این فیلم برای رقابت شیر طلایی در هشتادمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز انتخاب شد و جایزه بزرگ هیئت داوران و جایزه FIPRESCI را از فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم دریافت کرد. این اثر در جشنواره فیلم لندن 2023 نیز جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


«ریوسکه هاماگوچی» کار روی این فیلم را در ژانویه 2023، با این هدف که این فیلم یک اثر کوتاه 30 دقیقه‌ای همراه با موسیقی زنده ساخته «ایکو ایشیباشی» باشد آغاز کرد؛ اما با ادامه فیلمبرداری، ساخت این Evil Does Not Exist طولانی‌تر شد و «ریوسوکه هاماگوچی» تصمیم گرفت آن را تبدیل به فیلم کند.

نقد فیلم شیطان وجود ندارد

با استفاده از لیست زیر می‌توانید به بخش مورد نظر نقد فیلم معصوم خود مراجعه کنید:

نقد فیلم شیطان وجود ندارد

«ریوسکه هاماگوچی» از خود به عنوان صرفاً یک فیلمساز و به طور متعارف عاشق فیلم‌های هالیوود یاد کرده است. او تحت تأثیر آثار «جان کاساوتیس» قرار گرفته و در نقد فیلم Evil Does Not Exist ، جدیدترین اثر او را بررسی خواهیم کرد.

درباه فیلم

نقد فیلم شیطان وجود ندارد

در ژوئیه 2023، اعلام شد که «هاماگوچی» دو فیلم جدید برای نمایش جهانی در فصل جشنواره پاییز برنامه‌ریزی کرده است. فیلم شیطان وجود ندارد برای رقابت برای شیر طلایی در هشتادمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز انتخاب شد.

در نهایت، جایزه بزرگ هیئت داوران را او دریافت کرد و همچنین در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو 2023، جشنواره فیلم نیویورک و جشنواره فیلم لندن BFI به نمایش درآمد. منتقدان دنیای سینما، در نقد Evil Does Not Exist از این اثر به عنوان یکی بهترین فیلم‌های 2023 یاد کردند.

همچنین، این اثر در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان، در بخش آیکون دعوت شد و در 7 اکتبر 2023 (15 مهر 1402) به نمایش درآمد. این فیلم اولین نمایش ژاپنی خود را در جشنواره بین‌المللی فیلم هیروشیما در 26 نوامبر 2023 (5 آذر 1402) داشت. شیطان وجود ندارد قرار است در 26 آوریل 2024 (7 اردیبهشت 1403) در ژاپن اکران شود.

تحلیل روایی فیلم

نقد فیلم شیطان وجود ندارد
نقد فیلم شیطان وجود ندارد

در این فیلم، یک پدر مجرد به نام «تاکومی»، به همراه دختر کوچکش «هانا»، در روستایی آرام در میزوبیکی زندگی می‌کند. همان ابتدای فیلم، 3 دقیقه صرف تیتراژی می‌شود که دقیقاً ما از این کارگردان انتظار داریم. او با حرکت دوربین و نشان دادن آسمان یک جنگل روی موسیقی زیبای «ایکو ایشیباشی»، پی می‌بریم که این اثر نیز قرار است آرام پیش برود.

داستان ابتدا چند دقیقه‌ای را بدون دیالوگ پیش می‌رود و ما متوجه می‌شویم که این اثر یک درام پیچیده است. با اندکی تأمل درباره نحوه پیش روی داستان و تحلیل فیلم Evil Does Not Exist ، پی می‌بریم که «هاماگوچی» یک فیلم رئال ساخته که اندکی عجیب و غریب نیز است.

پس از برداشت اول و پیشروی داستان از نگاه «تاکومی»، او با دختر جوانش «هانا»، در فضایی زیبا زندگی می‌کنند. بیننده از همان ابتدا متوجه می‌شود که روستا در Evil Does Not Exist تقریباً مانند یک چهره در یک داستان عامیانه است. ما این شهر را زنده می‌بینیم و کارگردان به قدری خوب روی فضای این روستا کار کرد که گویاً آن هم جزئی از فیلم محسوب می‌شود.

ظاهراً «تاکومی» با خرد کردن چوب و جمع‌آوری آب شفاف از یک نهر در قوطی‌های بیلی برای یک رستوران محلی، امرار معاش می‌کند. در این روستا، آن‌ها با سایر ساکنان با یک پروژه جدید املاک و مستغلات مواجه می‌شوند و عواقبی که توسعه آن برای اکوسیستم بکر آن‌ها خواهد داشت.

آژانس استعدادیابی جلسه‌ای برگزار می‌کند و افراد محلی مانند «الکساندر کارولان»، در مورد تأثیراتی مانند مخزن شکاک که در سرازیری به داخل آب شهر می‌ریزد، خطرات احتمالی آتش‌سوزی در یک منطقه خشک و بادخیز بحث می‌کنند. آژانس استعدادیابی این موضوع را به مدیر عامل می‌گوید و او موافقت می‌کند که کارکنان خود را کاهش دهد و شخصی را به صورت 24 ساعته در محل کار استخدام نماید کند.

سپس «الکساندر» که گفته می‌شود یک مرد عجیب و غریب است، پیشنهاد یک کار را می‌گیرد؛ اما آن را قبول نمی‌کند و آن را رشوه می‌داند. وقتی «تاکومی» و همسایگانش متوجه می‌شوند که یک شرکت در توکیو بخش‌هایی از زمین‌های اطراف را خریداری کرده است و قصد دارد آن را به یک مکان برای گردشگران شهری بدل کند.

جلسه شهری که این شرکت ظاهراً برای شنیدن نگرانی‌های ساکنان تشکیل می‌دهد، مشخص می‌کند که آب آنجا مسموم شود. این شرکت در حال انجام این طرح برای کمک‌های دولتی است و در هر صورت نگرانی نسبت به مردم محلی ندارد.

بررسی فیلم Evil Does Not Exist

«ریوسکه هاماگوچی» تمامی این روایت‌ها را با سرعتی آرام و بدون هیچ عجله‌ای بیان می‌کند و مانند یک شاخه که در پایین رود فیلم شناور است، پیش می‌رود. ضربآهنگ فیلم به شدت آرام است و ما در تمام نقاط داستان، عجله‌ای از آقای «هاماگوچی» نمی‌بینیم. زندگی اصلی شخصیت‌های فیلم نیز، به شدت لحظه‌ای است و مخاطب در تمام ماجرا منتظر یک اتفاق می‌ماند.

چیزی که نقد فیلم شیطان وجود ندارد را جالب می‌کند، صحبت تمام شخصیت‌ها درباره جنگل است. «تاکومی» و دخترش، در راه جنگل هستند و تجزیه تحلیل این دو نفر از جنگل، نشان می‌دهد که تا چه اندازه این مکان برای تمامی افراد اهمیت دارد. ما در طول فیلم قرار نیست که از روتین شخصیت اصلی بیرون بیاییم، بلکه باید به بطن ماجرای او و شهر کوچکش رفت و داستان را از آنجا پی برد.

در ادامه ماجرا، کارگردان بدون اینکه اتفاق خاصی را در روستا رقم بزند، تقابل جذاب انسان و طبیعت را نشان می‌دهد. «ریوسکه هاماگوچی»، به بهترین شکل ممکن نشان می‌دهد که انسان‌های روستا با طبیعتی که در آن در حال زندگی هستند، خود را وادار به خو گرفتن می‌کنند. احترام به طبیعت، مهم‌ترین چیزی بود که آقای «هاماگوچی» آن را در این اثر برای ما یادآوری کرد.

بررسی ساختاری

نقد فیلم شیطان وجود ندارد

امتداد طولانی‌ای که در فیلم Evil Does Not Exist وجود دارد، دوربینی و فیلمبرداری است که در جنگل می‌چرخد و به آسمان خیره می‌شود. این پلان‌ها، در کنار موسیقی «ایکو ایشیباشی» روح فیلم را تشکیل می‌دهند. در اتفاقی عجیب و در یک پلان، هنگامی که «تاکومی» به دنبال «هانا» می‌رود، دوربین «هاماگوچی»، به سپر عقب ماشین متصل است و شات، بی‌نهایت می‌لرزد و سپس همراه با ماشین در حال حرکت است.

پلان‌بندی و دکوپاژ آقای «هاماگوچی» نیز عالی است. او در این اثر، از عناصر جذابی استفاده می‌کند و آن‌ها را در سکانس ابتدایی به گونه‌ای به چشم مخاطب می‌آورد که گویا قرار است داستان از پس همین پلان‌بندی بگذرد. دختری که از راه جنگل به خانه می‌‌رود، پدری که منبع درآمدش از همان جنگل و سکانس‌های فراوان سرد زمستانی در همان مکان، داستان را نیز به چشم بیننده می‌آرود.

بازیگری و شخصیت‌پردازی نیز از مهم‌ترین عناصر این فیلم است که به خوبی روی آن کار شد. شخصیت اصلی این فیلم، «تاکومی» بسیار آرام است و ما در ماجرای فیلم، متوجه می‌شویم که همسر او طی یک حادثه از دست رفته و «تاکومی» در یک رنج فقدان به سر می‌برد و این سکوت و انزوای او، بر اثر همین غمی است که او دارد.

نقد و نمرات فیلم Evil Does Not Exist

نقد فیلم شیطان وجود ندارد
نقد فیلم شیطان وجود ندارد

در بخش نقد فیلم شیطان وجود ندارد وب‌سایت جمع‌آوری نقد Rotten Tomatoes این سریال نمره 93 درصد از 67 نقد منتقد، با میانگین امتیاز 7.5/10 مثبت را کسب کرد. اجماع این وب‌سایت می‌گوید:

شیطان وجود ندارد، در باب نبرد بین تمدن مدرن و جهان طبیعی قرار دارد و چشم‌اندازی را ارائه می‌دهد که به همان اندازه بی سر و صدا و جذاب است.

سایت متاکریتیک که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، امتیاز 79 از 100، بر اساس 19 منتقد که نشان‌دهنده نظرات به طور کلی مطلوب است را به فیلم را اختصاص داد.

جمع‌بندی

نقد فیلم شیطان وجود ندارد

به طورکلی، وب‌سایت فیگار به این فیلم امتیاز 9.5 را اختصاص داد. اثر جدید «هاماگوچی»، یک نتیجه‌گیری گیرا از یک مطالعه پر دردسر درباره جامعه‌ای دارد که توسط دنیای مدرن محاصره شده و مصمم به مقاومت در برابر آن، به هر قیمتی است.

سوالات متداول

سریال شیطان وجود ندارد در چه ژانری ساخته شده است؟

این سریال در ژانر درام است.

کیفیت خوب فیلم در چه تاریخی منتشر شد؟

کیفیت خوب این اثر در تاریخ 28 فروردین 1403 اکران شد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب نقد فیلم شیطان وجود ندارد چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *