ساخت سد کجکی توسط افغانی ها با مصالح ایرانی ؛ این سد مسیر آب را به ایران بسته است !

اخیرا حواشی در مورد ساخت سد کجکی توسط افغانی ها با مصالح ایرانی در رسانه ها پخش شده است. این سد مسیر آب هیرمند را به تالاب هامون ایران بسته است.

احداث سد کجکی توسط افغانستان با مصالح ایران حواشی زیادی را ایجاد کرده که حریم رود هیرمند را به سمت دریاچه هامون کاملا بسته است. سد کجکی افغانستان با مصالح ایرانی باعث شده تا تالاب هامون کاملا خشک شود و بسیاری از گونه های جانوری از بین بروند.

ساخت سد کجکی توسط افغانی ها با مصالح ایرانی

ساخت سد کجکی توسط افغانی ها با مصالح ایرانی
سد کجکی افغانستان با مصالح ایرانی

ارگ طالبان امروز دوشنبه 3 مرداد اعلام کرد که «عبدالسلام حنفی» با «براق انسال» معاون شرکت ساختمان ترکی 77 دیدار و گفت‌وگو کرده است. این شرکت ترکی گفته است که تولید برق سد کجکی به 151 مگاوات رسیده است. مولوی عبدالسلام حنفی معاون نخست وزیر طالبان نیز در این دیدار گفت:

“رهبری امارت اسلامی از هرگونه سرمایه گذاری داخلی و خارجی در عرصه‌های صنعت برق افغانستان، استقبال می‌‌نماید.”

تصاویر ماهواره‌های بین‌المللی و ماهواره خیام از نقاط مختلف بالادست هیرمند اعم از سد کجکی و سد کمالخان، نتایجی قابل توجهی درباره میزان آب پشت این سدها را نشان می‌دهد. ایرنا تصاویر ماهواره خیام و داده‌های مربوطه تا ساعتی دیگر منتشر می‌کند. «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو با تأکید بر اینکه بر اساس معاهده ۱۳۵۱ هیرمند بین ایران و افغانستان در خصوص رودخانه هیرمند، افغانستان متعهد به تحویل به هنگام حقابه ایران است، گفته بود:

“آنها مکلف هستند حقابه مردم را در مرز دو کشور به ایران تحویل دهند.”

سد کجکی افغانستان با مصالح ایرانی

ساخت سد کجکی توسط افغانی ها با مصالح ایرانی
احداث سد کجکی توسط افغانستان با مصالح ایران

یک فعال محیط زیست هم در این باره به خبرنگار ایلنا، گفت:

“از خشکسالی به وجود آمده در سیستان مردم سال‌ها است که در رنج و عذاب هستند و این مساله باعث کوچ اهالی از اینجا شده و در روستاهای زابل تنها تعدادی افراد مُسن باقی مانده‌اند که دیگر توانی برای مهاجرت ندارند.”

قادربخش جمشید زهی ادامه داد:

“در سیستان کشاورزی و دامداری نابود شده و آب که مایه حیات منطقه است و همیشه می‌بایست جاری باشد از سوی کشور افغانستان  به دریاچه هامون بسته شده است. ولی متاسفانه به هر دلیلی هم دولت مردان ما و هم افرادی که در اینجا بومی هستند از جمله نمایندگان مجلس در مورد مردم سیستان کوتاهی کرده‌اند!”

این استان دانشگاه اضافه کرد:

“مشکل حق آبه هامون به این سادگی‌ها حل شدنی نیست، مگر اینکه  به صورت درست و حسابی به آن بپردازند چراکه حق این مردم است و طبق قانون و قرار داد باید این حق آبه به ایران داده شود.”

بیشتر بخوانید:

بازنشر محتوای شبکه های اجتماعی تنها به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آن الزاما بازتاب دیدگاه رسانه فیگار نیست.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *