دانشمندان وجود جو در سیاره شبیه به زمین را تایید کردند

در یک کشف مهم تلسکوپ فضایی «جیمز وب»، ناسا برای اولین بار موفق به مشاهده مستقیم جو روی یک سیاره سنگی فراخورشیدی به نام سیاره جانسن شد.

دانشمندان معتقدند که سطح جانسن با اقیانوسی از ماگما پوشیده شده و به همین دلیل، احتمال وجود حیات در آن منتفی است. با این حال، مطالعه جو این سیاره می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد تاریخچه اولیه زمین به ما ارائه دهد؛ دورانی که سیاره ما نیز جهانی سنگی با سطحی مذاب بود.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون یا کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


وجود جو در سیاره شبیه به زمین

هر دو سیاره سنگی و هر دو دارای جو هستند؛ اما جانسن به مراتب بزرگ‌تر و سنگین‌تر از زمین است. سطح جانسن با اقیانوسی از ماگما پوشیده شده، در حالی که زمین اقیانوس‌های آبی را دارد. جانسن به دلیل نزدیکی به ستاره میزبان خود، بسیار داغ‌تر از زمین به حساب می‌آید.

سیاره جانسن

کشف جو جانسن نشان می‌دهد که سیارات ابرزمین می‌توانند دارای جو باشند. مطالعه جو جانسن می‌تواند به درک بهتر جو اولیه زمین و شکل‌گیری سیارات سنگی در منظومه‌های شمسی دیگر کمک کند. این کشف گامی مهم در جهت جستجوی سیارات قابل سکونت در فضا است.

سیاره جانسن در سال 2004 کشف شد، اما جو در آن به تازگی توسط تلسکوپ فضایی «جیمز وب» ناسا رصد گردید. شعاع آن دو برابر شعاع زمین، جرم‌اش هشت برابر، فاصله از زمین 41 سال نوری و ستاره میزبان‌اش 55 Cancri A (کوپرنیک) است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی وجود جو در سیاره جانسن چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *