ببینید: تلسکوپ رصدخانه ملی ایران نخستین نور خود را ثبت کرد! [+عکس]

با ثبت نخستین نور تلسکوپ ۳.۴ متری رصدخانه ملی ایران ، آخرین گام در مرحلۀ تجمیعِ زیرمجموعه‌های تلسکوپ و تکمیل بزرگترین طرح علمی ایران برداشته شد.

آخرین گام در مرحلۀ تجمیع زیرمجموعه‌های تلسکوپ و تکمیل طرح رصدخانه ملی ایران با ثبت اولین نور تلسکوپ ۳.۴ متری این رصدخانه برداشته شد.

تلسکوپ رصدخانه ملی ایران

  • عکس تلسکوپ رصد خانه ملی ایران
رصدخانه ملی ایران
عکس تلسکوپ رصد خانه ملی ایران, تلسکوپ رصدخانه ملی ایران

تلسکوپ رصدخانه ملی ایران

به گزارش منابع خبری:

اولین نورگیری رصدخانه ملی ایران امروز بعد از ۲۳ سال تلاش محققان کشور صورت گرفت و به گفته محققان این طرح با استفاده از تلسکوپ ۳.۴ متری آن می‌توان کهکشان‌های پُرحجم در فاصله ۶۶ میلیارد میلیارد کیلومتری را رصد کرد.

این رصدخانه بزرگترین پروژه ملی علمی کشور در حوزه نجوم است که در دستور کار پژوهشگاه دانش‌های بنیادی قرار گرفت و اکنون در قله‌ ۳۶۰۰ متری گرگش که با طی کردن مطالعات مکان‌یابی ۶ ساله انتخاب شد، آخرین فاز پایانی خود را کامل کرده است.

در ادامه میتوانید عکس گرفته شده توسط رصدخانه ملی ایران را تماشا کنید:

رصدخانه ملی ایران
تلسکوپ رصدخانه ملی ایران, عکس گرفته شده توسط رصدخانه ملی ایران

دریافت “نخستین نور” آغاز مجموعه‌ای از فعالیت­‌هاست که هدف از آنها شناخت رفتار اپتیکی، کنترلی و مکانیکی تلسکوپ و سنجش ویژگی‌های اصلی تلسکوپ نظیر ابعاد لکه نوری در کانون و قابلیت کنترلیِ آن مانند هدف‌گیری و رهگیری تلسکوپ و همچنین عملکرد اپتیک فعال است.

این فرآیند با انجام تنظیمات نهایی تلسکوپ و تجمیع نرم‌افزارها به بهره‌برداری علمی از تلسکوپ منتهی می‌شود. داده‌های تصاویر اولین نور نشان می‌­دهد که تلسکوپ در ابتدای فرآیند، کیفیت تصویر 0.8 ثانیه قوسی منطبق بر دید نجومیِ متوسط سایت رصدی گرگش را در کانون اصلی و در گستره میدان دید 2 دقیقه قوسی فراهم می‌کند.

اخبار بیشتر:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *