نقد انیمه حباب ؛ از کاپیتان سوباسا تا حبابی که دیر ترکید

شاید شما هم مثل من اولین انیمه‌ای که دیده‌اید سوباسا باشد. اکنون اما صنعت انیمه‌سازی وارد عرصه‌ای قابل توجه و شایان تحسین (از بعد جذب مخاطب) شده است. در نقد انیمه حباب به این عرصه خواهم پرداخت و Bubble 2022 را از ابعاد مختلف بررسی خواهم کرد.

در دوران نوجوانی (15 سال پیش) دوستی داشتم که علاقه وافری به هرزه‌نگاری کارتونی داشت و من هیچ‌گاه درکِ مشخصی نسبت به حسِ او نداشتم. اکنون اما با دیدن انیمه‌ها و توجه به مضامین هنتای، یوری و یائوییِ بعضا آشکار و بیشتر پنهانِ درونِ آنها متوجه می‌شوم که او (دوستِ اسبقم) تنها نبوده و آدمهای زیادی چنین سلیقه و گرایشی دارند که البته قابل احترام است.

فیلمِ (انیمه‌ی) جباب از جهت ساختار دراماتیک و زیبایی‌های بصری و صداگذاری و صداپیشگی و موسیقی حرفهای زیادی برای گفتن دارد که در ادامه متنِ نقد انیمه Bubble به آن‌ها خواهم پرداخت اما پیشتر بیایید و نگاهی به اطلاعاتِ فیلم و همچنین مفاهیم جنسی ذکر شده در پاراگرافِ بالا بی‌اندازیم.

نقد انیمه حباب

عموی سوباسا عمویش نبود؟

بررسی انیمه حباب
بررسی انیمه حباب, نقد انیمه حباب

حباب یک انیمه ژاپنی پسا آخرالزمانی محصول سال ۲۰۲۲ است که توسط استودیو ویت تولید شده است. کارگردان تتسورو آراکی و نویسنده اوروبوچی است. این فیلم در 10 فوریه 2022 در جشنواره بین المللی فیلم برلین به نمایش درآمد. پس از آن در 28 آوریل 2022 در سراسر جهان در نتفلیکس منتشر شد.

هنتای، یوری و یائویی

تحلیل انیمه bubble
تحلیل انیمه bubble, نقد انیمه حباب

هِنتای نام لغتی به زبان ژاپنی است که به معنای “تغییر شکل” است. در فرهنگ عامه ژاپنی هنتای دارای بار منفی است و در زبان عامیانه به معنای “هیزی جنسی” یا “منحرف” بکار می‌رود. در کشورهای غربی کلمه هنتای اصطلاحی است که به داستان‌های مصور پورنوگرافی و انیمیشن‌های مخصوص بزرگسالان و به‌ ویژه انیمه و مانگا ژاپنی مخصوص بزرگسالان گفته می‌شود.

نقد انیمه حباب

داستان انیمه حباب, نقد انیمه bubble, داستان انیمه bubble
داستان انیمه حباب, نقد انیمه bubble, داستان انیمه bubble

خرید، فروش یا تماشای هنتای برای افراد زیر هیجده سال در ژاپن و کشورهای غربی ممنوع است. انیمه و مانگاهای هنتای اجازه می‌دهند تا عنصر میل جنسی و قدرت تخیل که از لحاظ طبیعی و اجتماعی غیرقابل به تصویر کشیده شدن باشند، بدینگونه تولید شوند. این عناصر می‌توانند از حالات غیرمعمول آمیزشی تا سناریوهای غیرعادی یا آمیزش جنسی غیرقابل قبول از لحاظ ظرفیت اجتماعی را در بر بگیرد.

یوری واژه‌ای ژاپنی برای توصیف سبکی است که شامل ابراز علاقه و عشق میان زنان می‌باشد. یائویی نیز به عنوان عشق پسرانه یک ژانر رسانه‌ای داستانیِ سرچشمه گرفته از ژاپن است که موضوع آن روابط میان شخصیت‌های مرد است.

کارکردِ هنتای و مشتقاتش در انیمه حباب

نقد انیمه bubble, داستان انیمه bubble
نقد انیمه bubble, داستان انیمه bubble, نقد انیمه حباب

اگر یک بار با دقت از سر تا به ته جباب را تماشا کنید متوجه میزانسن‌های نامتعارف با موقعیت و خارج از خط داستانی می‌شویم. در اینجا از تشریح کامل این میزانسن‌ها معذور هستم اما در حد توانِ ممیزی به برخی از آنها خواهم پرداخت. از پوزهای نامتعارفِ دخترِ حبابی (یوتا) شروع می‌کنیم. یوتا در اکثر پلان‌ها به شکل نامتعارفی نشست و برخاست می‌کند. به شکلی که نمای متفاوتی از خود ارائه دهد.

نکته بعدی در خصوص پوشش و اعضای بدنِ کاراکتر شین است. او در چند پلان به شکلِ نامعقولی ظاهر می‌شود و انسان را به این فکر فرو می‌برد که در حالِ دیدنِ چه کانسپتی است. همچنین رفتارها و اکت‌ها و ری‌اکت‌های کاراکترها (خجالت‌ کشیدن‌های نامتعارف و…) به شدن با فرهنگ هنتای هماهنگ است. از ذکر نکات دیگر در خصوص هماهنگی حباب با این فرهنگ معذور هستم.

نقد انیمه حباب

داستان انیمه حباب, نقد انیمه bubble, داستان انیمه bubble
داستان انیمه حباب, نقد انیمه bubble, داستان انیمه bubble

حال به نکته اساسی در خصوص مشکل حضور و ظهورِ زیر پوستیِ این فرهنگ در این انیمه به خصوص اشاره می‌کنم. این فرهنگِ ذکر شده به خودِ خود از نظر بنده هیچ مشکلی ندارد. در هنر به هیچ محدودیتی نباید قائل بود. اما نکته آزاردهنده مخفی کردنِ این فرهنگ در فیلم است. این رفتار مانند چپاندنِ تبلیغات الکل و سیگار و مکدونالد و کوکاکولا در فیلم‌های هالیوودی است. وارد کردن این خواست‌ها در ناخودآگاه مخاطب، بهره‌کشی مغزی و استثمار ذهنی مخاطبی است که تنها هدفش تماشای یک فیلم و یا یک انیمه عادی بوده است. 

بیشتر بخوانید:

حبابِ زیبایی‌شناسی

نقد انیمه حباب, تحلیل انیمه bubble, بررسی انیمه حباب
نقد انیمه حباب, تحلیل انیمه bubble, بررسی انیمه حباب

از مسائل جنسی که بگذریم حباب فیلمی با ساختار دراماتیکِ قوی‌ای است. شهری که حالا پادآرمان‌شهر شده، نقطه شروع کائوس، روند خطی روایت در کائوس، تولید عشقِ فانتزی در کائوس و در نهایت پایانِ تراژیک در بستر کائوس و… همه و همه نشان از کنش و واکنش‌های متناسبِ عناصرِ هنری این انیمه زیبا است.

بازی رنگ و زنگ و نقش و نگار و کنتراست‌های دراماتیک و ازدحام و تنوع در تنالیته رنگ‌های به کار رفته و کارکردِ خوب آن در جهت هرچه بیشتر فانتزی کردن و دراماتیزه کردن فیلم هم از ویژگی‌های خوب کارکردی اثر است.

نقد انیمه حباب

نقد انیمه حباب, تحلیل انیمه bubble, بررسی انیمه حباب, داستان انیمه حباب, نقد انیمه bubble, داستان انیمه bubble
نقد انیمه حباب, تحلیل انیمه bubble, بررسی انیمه حباب, داستان انیمه حباب, نقد انیمه bubble, داستان انیمه bubble

از نکات مثبت در بررسی انیمه حباب صداگذاری خوب: از صداپیشگان (با آن احساساتِ خاصِ ژاپنی) تا صدای امبیانس و…، موسیقی خوبِ ساوانا گوش‌نواز است و می‌توان در حالت کلی گفت هر صدایی در این فیلم به گوش می‌رسد جذاب جلوه می‌کند.

شخصیت‌پردازی اما تا حدودی کلیشه‌ای است. به نظر می‌رسد مولف اثر حتی در شخصیت‌پردازی دختری که از حباب ساخته شد (یوتا) هم حرفی برای گفتن نداشته است. در صورتی که وقتی ما با موجودی ناشناخته و نامتعارف (مثل جوکر، هیولا، زیزیگولو و…) طرف هستیم دستمان برای شکل دادن به این خمیرِ بکر باز باشد. اما یوتا عملا یک دخترِ احساسیِ تیپیکال از آب در آمده که کاکردش سرخ کردنِ گونه‌های هیبیکی است و البته پوزهای منحصر به فردش… که چه عرض کنم… نقد انیمه bubble را با داستانش به پایان می‌رسانیم.

بیشتر بخوانید:

داستان انیمه حباب

نقد انیمه حباب, تحلیل انیمه bubble, بررسی انیمه حباب
نقد انیمه حباب, تحلیل انیمه bubble, بررسی انیمه حباب

در ادامه تحلیل انیمه bubble به داستان انیمه حباب می‌پردازیم. در آینده نزدیک جهان توسط حباب‌هایی مورد حمله نرم قرار می‌گیرد که قوانین فیزیک را زیر پا می‌گذارد. انفجار در برج توکیو تمام حباب‌های توکیو را متمرکز می‌کند و شهر را غیرقابل سکونت می‌کند. جوانان از محدودیت‌ها عبور می‌کنند و به هر نحوی که شده در آنجا زندگی می‌کنند و از مسابقات پارکور به عنوان وسیله‌ای برای داد و ستد و مبادله منابع استفاده می‌کنند.

در یکی از تیم‌های پارکور (بلو بلیزز) مرد جوانی به نام هیبیکی استعداد استثنایی پارکور دارد. اما به دلیل حساسیت شنوایی فوق‌العاده از دیگران دوری می‌کند. برج توکیو به دلیل ناهنجاری‌های جاذبه همچنان مکانی غیرممکن برای دسترسی است. یک روز هیبیکی سعی می‌کند از برج بالا برود زیرا آواز زنی را می‌شنود.

او تقریباً موفق می‌شود اما در نهایت به درون اقیانوس می‌افتد جایی که بازدم نهایی او با برخی از حباب‌ها ترکیب می‌شود و یک زن جوان مرموز را می‌سازد. او به وضوح تازه وارد کالبد انسان شده است اما به سرعت از دیگران یاد می‌گیرد. هیبیکی نام او را “Uta” (آهنگ) می‌گذارد زیرا آهنگی را که او در ذهنش می‌شنود می‌داند.

نقد انیمه حباب

داستان انیمه حباب, نقد انیمه bubble, داستان انیمه bubble
داستان انیمه حباب, نقد انیمه bubble, داستان انیمه bubble

در ادامه داستان انیمه bubble یوتا و هیبیکی با هم پارکور تمرین می‌کنند و تیمی به نام مورتیسیان/آندرتیکرز را شکست می‌دهند اما در آخرین بار وقتی اوتا هیبیکی را لمس می‌کند بازویش به صورت حباب محو می‌شود. فعالیت حباب ها دوباره شروع می‌شود بنابراین ساکنان توکیو باید فرار کنند. اوتا برای جلوگیری از آن به برج توکیو می‌رود. هیبیکی می‌رود تا او را نجات دهد.

در صحنه آخر آنها یکدیگر را نجات می‌دهند اما یوتا مانند داستان پریان هانس کریستین اندرسن “پری دریایی کوچک” به حباب تبدیل می‌شود. او در آخرین نفس خود به هیبیکی می‌گوید که قدر انسان بودن را بداند. با از بین رفتن حباب‌ها شهروندان توکیو بازگشته و شروع به بازسازی شهر می‌کنند. تیم‌های پارکور نیز به زندگی خود ادامه می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد انیمه حباب سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


2 thoughts on “نقد انیمه حباب ؛ از کاپیتان سوباسا تا حبابی که دیر ترکید

  1. نظر شما که در غالب نقد ارائه کردید محترمه ولی پیشنهاد می‌کنم یکبار به نقدهای خارجی نگاهی کنید شاید این باورتان که خواننده نفهم است کمی تغییر کند.

    1. منم پیشنهاد میکنم شما یکبار به لغتنامه دهخدا نگاه کنید شاید باورتون در مورد غالب نقد من تغییر کنه.
      در ضمن شما یک خط از نقد منو بیارید که گفته باشم خواننده نفهمه من دیگه نقد نمینویسم. به قول مامانِ فارِست، احمق و نفهم کسیه که کارای (شما بخونید حرفای) احمقانه میکنه (میزنه) ; )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *