بهترین فیلم‌های ساخته شده در دیزنی بر اساس کتاب از نگاه سایت فیگار

بسیاری از شخصیت‌های دیزنی اغلب وجود خود را مدیون کتاب‌ها هستند؛ از این‌رو بهترین فیلم‌های ساخته شده در دیزنی بر اساس کتاب را اینجا برایتان آورده‌ایم.

دیزنی با فیلم‌هایی مانند سفید برفی، زیبای خفته و پری دریایی کوچولو، همیشه در تلاش بوده تا داستان‌ کتاب‌ها را از صفحه کاغذی به صفحه نمایش بزرگ‌تری بیاورد.

بسیاری از فیلم‌ها و شخصیت‌ها وجودشان را مدیون افسانه‌ها، داستان‌ها و ادبیات هستند که البته گاهی اوقات می‌توان فراموش کرد که نسخه کتابی اول منتشر شده یا فیلم؟

بهترین فیلم‌های ساخته شده در دیزنی بر اساس کتاب

بهترین فیلم‌های دیزنی که نمی‌دانستید از روی کتاب ساخته شده‌اند!

شما می‌توانید فهرست بهترین فیلم‌های ساخته شده در دیزنی بر اساس کتاب را در لیست زیر مشاهده کنید:

بهترین فیلم‌های ساخته شده در دیزنی بر اساس کتاب
بهترین فیلم‌های ساخته شده در دیزنی بر اساس کتاب

خوب است بدانید که بسیاری از بهترین و درخشان‌ترین داستان‌های دیزنی منشا ادبی دارند و برخی حتی پیش از خود میکی موس خلق شده‌اند. در این مقاله بهترین فیلم‌های ساخته شده در دیزنی بر اساس کتاب که نمی‌دانستید روزگاری این داستان‌ها روی صفحات کاغذی کتاب نفس می‌کشیدند را برایتان لیست کرده‌ایم.

Mary Poppins

فیلم‌هایی که در دیزنی از روی کتاب ساخته شده‌اند
فیلم‌هایی که در دیزنی از روی کتاب ساخته شده‌اند

هرکسی که فیلم نجات آقای بنکس را دیده باشد، می‌داند که والت دیزنی مجبور شد برای ساخت فیلم اقتباسی مری پاپینز، با چنگ و دندان بجنگد. به‌خصوص که نویسنده آن خانم تراورز (P.L. Travers) به‌طور باورنکردنی در مورد محافظت از شخصیت محبوبش مصمم بود. در حالی که دیزنی روی پروژه‌هایی مانند سفید برفی و پینوکیو کار می‌کرد، تراورز در حال خلق یک پرستار بچه همراه با یک چتر بود.

البته چندین تفاوت بین نسخه کتاب مری پاپینز و فیلم ساخته شده توسط جولی اندروز (Julie Andrews) وجود دارد، اما به‌راحتی می‌توان حدس زد که چرا والت دیزنی می‌خواهد این کتاب را اقتباس کند. باتوجه به شخصیت مری پاپینز درخصوص شوخ طبعی، شعر و شیطنت‌هایش، این شخصیت به ایده‌آل‌های والت دیزنی نزدیک بود و درنهایت این فیلم اقتباسی به لیست بهترین فیلم‌های ساخته شده در دیزنی بر اساس کتاب، اضافه شد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم ها بر اساس انیمیشن های محبوب

The Black Cauldron

فیلم‌هایی که در دیزنی از روی کتاب ساخته شده‌اند
فیلم‌هایی که در دیزنی از روی کتاب ساخته شده‌اند

اگرچه زمانی که این انیمیشن برای اولین بار منتشر شد مورد بررسی و نقد بسیاری قرار گرفت و همه بر این باور بودند که اقتباس پنج کتاب در یک فیلم کمتر از 90 دقیقه‌ای از ابتدا یک کار احمقانه بوده است، اما این نقدهای منفی بدان معنا نیست که تلاشی در ساخت این فیلم صورت نگرفته است!

کتاب‌های لوید الکساندر (Lloyd Alexander) مجموعه‌ای تاریک از شمشیرها و جادوگری بودند که از اساطیر  انگلیسی بیرون می‌آمدند و البته بسیار شبیه به ارباب حلقه‌ها تالکین بودند. مطمئنا کمپانی دیزنی جسورانه تلاش کرد تا یک اقتباس را انجام دهد که البته موفق هم شد.

The Great Mouse Detective

بهترین فیلم دیزنی بر اساس کتاب
بهترین فیلم دیزنی بر اساس کتاب

یکی دیگر از فیلم‌هایی که در دیزنی از روی کتاب ساخته شده‌اند، کاراگاه موش بزرگ است. بسیاری از فیلم‌ها در دیزنی وجود دارند که طرفداران طی سال‌ها برای ساخت دنباله‌های آن‌ها التماس می‌کردند، یکی از این انتخاب‌ها بی‌شک کارتون کاراگاه موش بزرگ بود.

این فیلم با الهام از چندین خلق شد. شخصیت‌هایی مانند باسیل، پروفسور راتیگان، دکتر داوسون و حتی تصویری از زندگی باسیل مستقیما با اقتباس از شخصیت شرلوک هلمز در کتاب‌ها ظاهر می‌شوند. با این حال جای تعجب دارد که چرا دیزنی دنباله این شاهکار اقتباسی را نساخت.

101 Dalmatians

بهترین فیلم دیزنی بر اساس کتاب
بهترین فیلم دیزنی بر اساس کتاب

برخلاف شراکت پر سر و صدای دیزنی با تراورز (P.L. Travers)، مکاتبات دوستانه او با نویسنده دودی اسمیت (Dodie Smith)، سبب پیدایش یکی‌دیگر از بهترین فیلم‌های ساخته شده در دیزنی بر اساس کتاب شد، همانطور که بعدها مستند شد 101 سگ خالدار، نتیجه نهایی یکی از شیک‌ترین فیلم‌های انیمیشن دهه 60 بود. پونگو، پردیتا و بچه‌های خالدار آن‌ها برای اولین بار در سال 1956 روی صفحات رمان اسمیت با همین نام قرار گرفتند و خیلی زود چشمان انیماتور مشهور را به خود جلب کردند.

فیلم فقط یک یا دو صحنه را از کتاب اصلی الهام می‌گیرد و برای صرفه‌جویی در زمان، شخصیت‌ها و صحنه‌های خاصی را حذف می‌کند؛ اما فیلم به خوبی اتفاقات رمان را دنبال کرده است. حتی شخصیت ظالمانه کروئلا قبل از اینکه در صحنه‌های فیلم نمایان و به یکی از نمادین‌ترین شخصیت‌های شرور دیزنی شود، برای اولین بار در صفحات این کتاب خلق شد.

The Fox And The Hound

بهترین فیلم‌های ساخته شده در دیزنی بر اساس کتاب
بهترین فیلم‌های ساخته شده در دیزنی بر اساس کتاب

تاد و کوپر ممکن است بهترین دوستان در اقتباس دیزنی از رمان دانیل پی مانیکس (Daniel P. Mannix) باشند، اما منبع اصلی، آن‌ها را کمی  متفاوت ترسیم می‌کند.

این فیلم که در لیست بهترین فیلم‌های ساخته شده در دیزنی بر اساس کتاب، جای خوش کرده است داستان یک روباه جوان و یک سگ شکاری است که در فصل تابستان و در فصل شکار با هم آشنا و دوست می‌شوند.
اما با پایان یافتن فصل تابستان و اتمام فصل شکار از هم جدا می‌شوند و سگ شکاری با صاحب خود به منزل خود می‌روند. در بهار سال آینده، این دو باز هم همدیگر را می‌بینند با این حال این بار این سگ، تبدیل به یک سگ آموزش دیده شده‌ است و ناخود آگاه با روباه و حیوانات دیگر، دشمن شده‌ است.

Bambi

بهترین فیلم دیزنی برا اساس کتاب
بهترین فیلم دیزنی برا اساس کتاب

می‌توان بامبی را یک فیلم احساسی و بهترین فیلم دیزنی بر اساس کتاب نامید. کشته شدن مادر بامبی به دست یک شکارچی بد ذات قطعا اشک بسیاری از افراد را در آورد؛ اما این در مقایسه با روایت تند و نابخشودنی که فلیکس سالتن (Felix Salten) در دهه 1920 نوشت بسیار جزئی است.

مسلما وقایع زندگی بامبی در این فیلم از کتاب سرچشمه می‌گیرند، اما خوب است بدانید که در فیلم با لبه بسیار تیزتری به وقایع پرداخته شده است.

The Brave Little Toaster

بهترین فیلم دیزنی بر اساس کتاب
بهترین فیلم دیزنی بر اساس کتاب

صرف نظر از کتاب یا فیلم، توستر کوچولو شجاع کمی عجیب است. دیزنی که در ابتدا به عنوان یک رمان علمی-تخیلی توسط توماس ام دیش (Thomas M. Disch)، این انیمیشن را منتشر کرد، چیز زیادی به غیر از اعداد موسیقی و چند شخصیت و نام جدید اضافه نکرد مثلا کربی را هوور می‌نامند.
توستر، بلنکی، کربی، لمپی و رادیو همگی در یک مفهوم ادبی حضور دارند و به حساب می‌آیند، و تلاش آن‌ها برای اتحاد دوباره با استاد محبوبشان به طرز عجیبی دلچسب است.

The Sorcerer’s Apprentice

بهترین فیلم دیزنی بر اساس کتاب
بهترین فیلم دیزنی بر اساس کتاب

دیمز تیلور (Deems Taylor) آن را در سکانس آغازین به بهترین شکل توصیف کرد:«داستان اول شد و آهنگساز موسیقی را نوشت تا با آن همراه شود و افسانه‌ای درباره جادوگری که شاگردی داشت.» اگرچه میکی موس ممکن است چهره داستان این روزها باشد، شعر اصلی یوهان ولفگانگ فون گوته (Johann Wolfgang von Goethe ) همان چیزی بود که الهام بخش موسیقی و یکی از نمادین‌ترین نقش‌های میکی بود. درباره بهترین موسیقی های دیزنیبخوانید.

اگرچه تفسیرها از نظر موسیقی ساخته شده توسط پل دوکاس (Paul Dukas) باز است، اما سکانس انیمیشنی از Fantasia به طور کاملا موثری از طرح داستان پیروی می‌کند. خوب است بدانید که کلاه جادویی میکی 100 درصد اضافه شده دیزنی است؛ اما جاروها، طلسم جادویی و استاد خشمگین همگی بخشی از متن اصلی هستند.

Who Framed Roger Rabbit

بهترین فیلم دیزنی بر اساس کتاب
بهترین فیلم دیزنی بر اساس کتاب

چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟ یکی از سرگرم‌کننده‌ترین و بهترین فیلم‌های ساخته شده در دیزنی بر اساس کتاب در دهه 80 بود، اما بیشتر بینندگان معمولی ممکن است ندانند که این فیلم از تمثیلی برای اعمال نژادپرستانه در عصر طلایی هالیوود توسط گری کی ولف (Gary K. Wolf) سرچشمه می‌گیرد. اثر اصلی، در یک کتاب کمیک بود و بسیاری از شخصیت‌ها حفظ شدند.

همانطور که گفته شد، دیزنی قطعا داستان را برای خود ساخت و از مسیر روایی خارج شد. با این حال، ولف چنان طرفدار نمایش بود که دنباله، Who P-p-p-plugged Roger Rabbit، رمان اصلی را به نفع وقایع فیلم بازنویسی می‌کند.

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم‌های ساخته شده در دیزنی بر اساس کتاب سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *