بیوگرافی شاپور جورکش شاعر و مسافر اتوبوس مرگ

شاپور جورکش یکی از حماسه آفرینان در دنیای ادبیات بوده که شعرهای بسیاری را خوانده است. حال می خواهیم بیوگرافی شاپور جورکش را شرح دهیم.

امروز می خواهیم شرح حال شاعر محبوب شاپور جورکش بزرگترین نوسنده و شاعر ایرانی را برای شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

بیوگرافی شاپور جورکش

زندگینامه شاپور جورکش

شاپور جورکش متولد ۱۰ بهمن ۱۳۲۹ است. شاپور جورکش شاعر، مترجم، منتقد و پژوهشگر ادبی و نمایشنامه‌نویس بود. شاپور جورکش متولد شهرستان فسا در فارس است و تا زمان مرگش در شیراز زندگی می‌کرد. آثار متعددی از شاپور جورکش منتشر شده که بوطیقای شعر نو معروفترین آن‌ها است.

شاپور جورکش منتقد ادبی، شاعر، مترجم و نمایشنامه‌نویس معاصر ایرانی است، تحصیلات خود را تا دریافت مدرک فوق لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه شیراز ادامه داد. مدتی تا سال ۱۳۵۸ در دانشگاه تدریس می‌کرد. او گروه ترجمه شیراز را هدایت و در دانشگاه‌های خصوصی و مراکز آموزشی به تدریس می‌کرد.

بیوگرافی شاپور جورکش
شرح زندگی شاپور جورکش

شرح حال شاعر محبوب شاپور جورکش

در ادامه می‌توانید تصویری از شاپور جورکش شاعر بزرگ ایران را ببینید:

بیوگرافی شاپور جورکش
بیوگرافی شاپور جورکش

معروفترین کتاب شاپور جورکش بوطیقای شعر نو نام دارد که با رویکردی جدید و تازه شعر و شاعری نیما یوشیج را بررسی می‌کند. این کتاب توسط انتشارات ققنوس منتشر شده‌ است و از کامل‌ترین کارها در زمینه شعر نیما یوشیج است. کتاب “زندگی، عشق و مرگ از دیدگاه صادق هدایت” نیز از بهترین کارهای حوزه هدایت‌پژوهی شناخته شده و در کنار کتاب دکتر محمد صنعتی از بهترین آثار این دوره‌ است.

این پژوهش در سال ۷۴ توسط نشر آکه به چاپ رسیده‌است. همین دو کتاب نقد و پژوهش کافی‌است تا جورکش را به عنوان پژوهشگر و منتقدی راهگشا تثبیت کند. جورکش تاکنون دو منظومه شعر با نام‌های «هوش سبز»(انتشارات نوید) و «نام دیگر دوزخ» (انتشارات آگه) به چاپ رسانده‌است. «دموکراسی و هنر» و «درآمدی تاریخی بر نظریه‌های ادبی از افلاطون تا بارت»، «پست مدرنیسم» و «خفیه‌نگاری خشونت در سرزمین آدم‌لتی‌ها» از آثار این شاعر، منتقد ادبی و مترجم هستند.

زندگینامه شاپور جورکش

بیشتر بخوانید:

جهت خواندن اخبار درباره چهره‌ها به دسته اخبار سلبریتی و اخبار هنرمندان ترکیه مراجعه کنید. در ادامه حتما نظر خود را در خصوص این خبر برای ما کامنت کنید.

دیدگاه شما در خصوص بیوگرافی شاپور جورکش چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با فیگار در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *