نقد فیلم Dune Part 2 (تلماسه بخش دوم) ؛ بهترین بلاک‌باستر علمی تخیلی قرن 21؟

ظهور پیامبران، انتقام، امپراطوری، وفاداری، غیرت، شهامت، علم، فلسفه و حماسه، همه و همه در نقد فیلم Dune Part 2 مورد بررسی دقیقی قرار می‌گیرند.

فیلم تلماسه: بخش دوم، بزرگ‌ترین و مورد انتظارترین اثر بلاک‌باستری سال 2024 است که نزدیک به 2 ماه پیش اکران شد و کیفیت تقریباً خوب آن، صبح امروز منتشر شد. این اثر، تاکنون فروش خوبی در باکس آفیس داشته و نزدیک 700 میلیون دلار فروخته است.

Dune: Part Two یک اثر علمی تخیلی و حماسی آمریکایی محصول سال 2024 به کارگردانی و تهیه‌کنندگی «دنیس ویلنوو» محسوب می‌شود که فیلمنامه آن را «جان اسپایتز» با الهام از کتابی به همین نام اثر «فرانک هربرت» نوشته است.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


این اثر، دنباله فیلم Dune (2021) محسوب می‌شود و دومین اقتباس سه قسمتی از رمان تلماسه 1965 است. این فیلم، داستان «پل آتریدس» را دنبال می‌کند که با مردم فرمن، (سیاره بیابانی آراکیس) متحد می‌شود تا علیه هارکونن‌ها به جنگ برود. با توجه به اینکه این اثر توانسته فروش فوق‌العاده‌ای کسب کند، در ادامه به نقد فیلم Dune 2 خواهیم پرداخت.

نقد فیلم Dune Part 2 (تلماسه بخش دوم)

نقد فیلم Dune Part 2
نقد فیلم Dune Part 2

«تیموتی شالامی»، «زندایا»، «ربکا فرگوسن»، «جاش برولین»، «دیو باتیستا»، «استلان اسکارشگارد»، «شارلوت رمپلینگ،»، «خاویر باردم»، «آستین باتلر»، «فلورانس پیو»، «کریستوفر واکن»، «لئا سیدو» و «انبوهی‌نیلینگ» در این اثر بازی و فیلم تلماسه: بخش دوم را به یکی از بهترین فیلم‌های 2024 تبدیل می‌کنند.

درباره فیلم

نقد فیلم Dune Part 2

مراحل توسعه این فیلم، پس از آن شروع شد که Legendary Entertainment حق پخش تلماسه را به دست آورد. «دنیس ویلنوو» در سال 2017 به عنوان کارگردان قرارداد امضا کرد و قصد داشت یک اقتباس دو قسمتی از رمان را به دلیل پیچیدگی آن بسازد.

قراردادهای تولید، فقط برای فیلم اول بسته شد و قسمت دوم بر اساس موفقیت فیلم اول باید چراغ سبز می‌گرفت. «ویلنوو» پس از اینکه بخش اول داستان خود را همزمان در سینما آی‌مکس و سرویس استریم اچ‌بی‌‌او (HBO Max) اکران کرد، نگران قطعیت دنباله بود؛ اما کمپانی برادران وارنر به او اطمینان دادند که دنباله آن قطعاً ساخته خواهد شد.

پس از موفقیت انتقادی و تجاری اولین فیلم، برادران وارنر، ساخت دنباله تلماسه: قسمت دوم را در اکتبر 2021 به صورت رسمی اعلام کردند. تصویربرداری اصلی، در یک استودیوی معروف در بوداپست انجام شد. همچنین، سکانس‌های کویری و طبیعی فیلم، در ایتالیا، اردن و ابوظبی رخ داد و تیم سازنده سعی کرد تا از محیط‌های طبیعی کشورهای خاور میانه نیز وام بگیرد.

این فیلم پس از تاخیر در نوامبر سال گذشته به دلیل اختلافات کارگری در هالیوود در سال 2023، اولین نمایش جهانی خود را در 15 فوریه 2024 (26 بهمن 1402) انجام داد و در 1 مارس 2024 (11 اسفند 1402) در ایالات متحده اکران شد و تحسین منتقدان را در نقد دومین قسمت فیلم Dune به دست آورد.

این اثر بیش از 600 میلیون دلار در سرتاسر جهان فروخت که آن را به پردرآمدترین فیلم سال 2024 تاکنون تبدیل می‌کند. فیلم سوم این سه‌گانه که Dune Messiah نام دارد نیز در حال حاضر در دست ساخت است. در ادامه این نوشته، به تحلیل داستان فیلم Dune 2 خواهیم پرداخت.

بهترین فیلم های زندیا (Zendaya) تا سال 2024

تحلیل و ابهام‌زدایی داستان فیلم

نقد فیلم Dune Part 2
نقد فیلم Dune Part 2

فیلم دوم «دنیس وینلوو» دقیقاً پس از اتفاقات قسمت ابتدایی رخ می‌دهد. پس از تخریب خانه «آتریدس» توسط «هارکونن»، پرنسس «ایرولان»، دختر امپراتور شادام چهارم، مخفیانه گزارش می دهد که ممکن است «پل آتریدس» هنوز زنده باشد.

در آراکیس، فضای وهم‌آلودی پابرجاست و تمام سربازان استیلگار فرمن، از جمله «پل» و مادر باردارش، لیدی «جسیکا»، بر یک گشت هارکونن غلبه می‌کنند. اولین چیزی قسمت دوم این فیلم را از بخش اول خودش متمایز می‌کند، عناصر اکشن فیلم است که از همان ابتدا میخ خودش را محکم بر پیکره فیلم می‌کوبد.

با وقوع این اتفاق، بیننده متوجه می‌شود که باید خود را با ترس و دلهره‌ای که به همراه اتفاقات اکشن رخ می‌دهد، آماده کند. این اتفاقات خشونت‌آمیز، به یک اثر بلاک‌باستری 3 ساعته امکان می‌دهد تا جذاب‌تر پیش برود و مانند قسمت اول، خسته‌کننده نباشد.

هنگامی که «جسیکا» و «پل» به سیچ تبر می‌رسند، برخی از فریمن‌ها گمان می‌کنند که آن‌ها جاسوس هستند، در حالی که «استیلگار» و دیگران، نشانه‌هایی از این پیشگویی را می‌بینند که مادر و پسری از دنیای بیرونی رفاه را برای آراکیس به ارمغان خواهند آورد. در اینجای داستان، صحبت‌هایی از «مهدی» (لسان‌الغیب) بهمیان می‌آید که نشان می‌دهد داستان دقیقاً روایت حضرت مهدی (حضرت عیسی برای مسیحیان) را بیان می‌کند.

وام گرفتن از یک شخصیت به نام «مهدی» که گویا ارمغان‌آورنده شادی و صلح و نجات برای یک سرزمین است، نشان می‌دهد که کارگردان تا چه اندازه خلاقانه این پیروی انسان‌ها از یک فرد را در فیلم به میان می‌آورد.

اگر بخواهیم با دقت فکر کنیم، می‌بینیم که فیلم در آینده‌ای دور رخ می‌دهد. ظهور یک فرد و کنترل او بر تمام اوضاع، نشان می‌دهد که کارگردان به انسان‌هایی که حتی در آینده‌ای فوق‌العاده دور، هنوز به برخی از اعتقادات خود پایبند هستند نیز نگاهی عمیق انداخته است.

در همین میان، «استیلگار» به «جسیکا» می‌گوید که مادر سیچ تبر در حال مرگ است و او باید با نوشیدن آب زندگی، سمی کشنده را مصرف کند. «جسیکا» زهر را تغییر می‌دهد و زنده می‌ماند. او پس از مصرف این زهر، خاطرات هر اجداد زن را در اصل و نسب خود به ارث می‌برد. افتادن این اتفاق نیز نشان می‌دهد که نویسنده و این داستان الهام‌گرفته شده از فرانچایز Dune، تا چه اندازه از داستان‌های اصیل مناطق مختلف بهره‌برداری شده است.

این مایع پیش از موعد ذهن دختر متولد نشده او را نیز بیدار می‌کند و به «جسیکا» اجازه می‌دهد با او ارتباط بگیرد.آن‌ها موافقت می‌کنند که تمرکز خود را بر متقاعد کردن فرمن‌های شمالی شکاک‌تر به این پیشگویی قرار دهند. «چانی» و دوستش معتقدند که این پیشگویی برای دستکاری فرمن‌ها ساخته شده و واقعیت ندارد؛ اما پس از اینکه «پل» اعلام می‌کند که قصد دارد در کنار فریمن‌ها بجنگد، او به خواسته آن‌ها احترام می‌گذارد.

در طول فیلم، «پل» و «چانی» عاشق همدیگر می‌شوند. به گفته برخی از منتقدان، این اتفاق زود رخ می‌دهد و روحی در رابطه آن‌ها وجود ندارد، اما می‌توان گفت که «ویلنوو» این اتفاق را صرفاً برای سرد پیش نرفتن داستان انتخاب می‌کند و به‌نظر موفق نیز است.

در همان یک ساعت ابتدایی فیلم، کارگردان وثت را غنیمت می‌شمارد و به خوبی نشان می‌دهد که «پل» در فرهنگ فرمن‌ها غوطه‌ور شده و کم کم، زبان آن‌ها را یاد می‌گیرد و دقیقاً به همان ناجی تبدیل می‌شود که آن‌ها می‌خواهند.

پس از اینکه «پل» تمام مهارت‌های این نژاد را یاد می‌گیرد، به عنوان نجات‌دهنده آن مردم برگزیده می‌شود و حالا نوبت رهبری اوست که «تیموتی شالامی» وظیفه آن را بر عهده دارد. نیمی از فیلم توسعه شخصیت «پل» پیش می‌رود و کارگردان تا اینجای کار موفق به انجام این کار می‌شود.

نقد فیلم Dune Part 2

فیلم Dune: Part 2

در نیمه دوم فیلم، ما با بخش شرارت فیلم آشنا می‌شویم. در همان ابتدای کار، «آستین باتلر» را مشاهده می‌کنیم که یک قاتل روان‌پریش است و می‌خواهد جایگزین پادشاه آراکیس شود. «بارون ولادیمیر هارکونن»، با یک مبارزه ساختگی، فدرت او را به رخ مردم آنجا می‌کشد.

در سکانس مبارزه‌ای که از او می‌بینیم، ترس در دل ما نیز جریان پیدا می‌کند. حضور «آستین باتلر» به عنوان شخصیت منفی داستان، بزرگ‌ترین نقطه پیشرفت فیلم است. او کاریزمای کافی برای دیوانه بودن را دارد و در همان سکانس جنگ گلادیاتوری خود، این را به تمام بینندگان نشان می‌دهد.

پس از سکانس جنگ او افراد مختلف، «مارگوت فنرینگ» (با بازی لیا سیدو)، به پیش او فرستاده می‌شود تا آن را به عنوان یک کویساتز هادراخ ارزیابی کند. اغوا شدن او در این 20 دقیقه اول معرفی‌اش، یک اتفاق عجیب بود که ترس و کاریزمای او را کاهش داد. شاید اگر دیرتر رخ می‌داد، شخصیت او بیشتر شکل می‌گرفت و جذاب‌تر بود.

در نیمه سوم فیلم، نوبت به حمله ارتش آراکیس به فرمن‌ها است. آن‌ها با نقشه‌ای همه‌جانبه، به خانه فرمن‌ها حمله می‌کنند و با مقابله عجیب آن‌ها رو‌به‌رو می‌شوند. جنگی سرتاسر عظیم میان آن‌ها رخ می‌دهد که بدون شک یکی از سینمایی‌ترین عظیم‌ترین جنگ‌های تاریخ سینما در قرن 21 محسوب می‌شود.

پس از مقابله جذاب و دیدنی فرمن‌ها با ارتش آراکیس، نوبت به مبارزه تن به تن شخصیت «آستین باتلر» با «تیموتی شالامی» می‌رسد که در تمام فیلم منتظر آن هستیم. این مبارزه نیز به شدت دیدنی است و تمام اِلِمان‌هایی که باید به عنوان یک اثر اکشن داشته باشد را رعایت می‌کند.

بهترین فیلم های تیموتی شالامی

بررسی ساختاری فیلم

نقد فیلم Dune Part 2

این فیلم، زیبا و چشم‌نواز است. در نقد دومین قسمت فیلم Dune چیزی به عنوان کمبود بصری برای بیننده دریافت نمی‌شود. «دنیس ویلنوو» به قدری روی جلوه‌های ویژه این فیلم کار کرده که چشمان شما باید بابت دیدن همچین اثر هنری از شما تشکر کنند.

در سکانس‌های اکشن نیز کمبود زیادی دیده نمی‌شود و دقیقاً به همان اندازه که ما شخصیت‌پردازی بازیگران را شاهد هستیم، سکانس هیجان‌انگیز نیز دریافت می‌کنیم.

لیست بازیگران نیز برای یک فیلم بلاک‌باستری کافی هستند تا شما فیلم را بپرستید. «زندایا» در این بخش بیشتر حضور دارد و توانسته از وظیفه‌ای «ویلنوو» روی دوش آن گذاشته، به بهترین شکل ممکن بهره ببرد. فیلم Dune 2، هدیه سینمایی «دنیس ویلنوو» به تمام سینما‌دوستان است و ای کاش می‌شد که آن را از سینمای آی‌مکس تماشا کرد.

آهنگساز این اثر نیز مانند بخش اول فیلم، «هانس زیمز» است و او دوباره در این فیلم، هنر خود را روی پرده سینما آورد. به گفته خودش، از آنجایی که این فیلم در جهانی دور از کره زمین رخ می‌دهد، موسیقی که او خلق کرده نیز شبیه به هیچ موسیقی دیگری نیست که تاکنون در جهان شنیده‌ایم.

نقد و نمرات منتقدین

نقد فیلم Dune Part 2

در بخش تحلیل فیلم تلماسه 2 ، این فیلم تا حد زیادی نقدهای تحسین‌برانگیزی از منتقدان دریافت کرد. تلماسه 2، به دلیل جلوه‌های بصری و بازی‌های برجسته بازیگران، مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. برخی از منتقدان، آن را یکی به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های علمی تخیلی تمام دوران خواندند.

در وب‌سایت جمع‌آوری نقد Rotten Tomatoes این فیلم نمره 93 درصد را از 411 نقد منتقد، با میانگین امتیاز 8.4/10 دریافت کرد. منتقدان این وب‌سایت به صورت کلی گفتند:

تلماسه: قسمت دوم، از لحاظ بصری هیجان‌انگیز و از لحاظ حماسی، دیوانه‌کننده است. حالا «دنیس ویلنوو» طرفداران زیادی در سرتاسر جهان دارد.

همچنین، متاکریتیک که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس 62 نقد منتقد، امتیاز 79 از 100 را به فیلم اختصاص داد که نشان‌دهنده نقدهای عموماً مطلوب است. تماشاگران CinemaScore نیز به فیلم نمره ​A را در مقیاس A+ تا F دادند.

جمع‌بندی نقد فیلم Dune Part 2

نقد فیلم Dune Part 2
نقد فیلم Dune Part 2

به طور کلی، در نقد تلماسه 2 ، جنبه‌های فنی به خوبی رعایت شده بودند و باید این فیلم را تحسین کرد. این اثر، به خوبی داستان خود را گسترش داد، اما نتوانست به طور کامل ظرافت‌های کتاب را با موضوعاتی مانند امپریالیسم تطبیق دهد. تلماسه 2 بدون شک می‌تواند در اسکار 2024 در دو بخش بهترین کارگردانی و بهترین جلوه‌های ویژه نامزد شود.

پرسش های متداول

کیفیت خوب فیلم Dune Part 2 در چه تاریخی پخش شد؟

کیفیت Web-dl این اثر، 18 فروردین 1403 لو رفت.

با توجه به نقد فیلم Dune Part 2 آیا تلماسه 3 ساخته خواهد شد؟

شب گذشته، هالیوود ریپورتر به صورت رسمی اعلام کرد که Dune Part 3 نیز ساخته می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب نقد فیلم Dune Part 2 چه بود؟ آیا شما این فیلم را تماشا کرده‌اید؟ لطفا نظرات خود را از تجربه تماشای فیلم‌های او با فیگار در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *