همنواز

نقد فیلم خجالت نکش 2 ؛ فیلمی که به زور می‌خواهد بخنداند

در این مطلب از فیگار، به نقد فیلم خجالت نکش 2 که یکی از جدیدترین آثار سینمایی کمدی ایرانی است می‌پردازیم و به نقاط قوت و ضعف آن اشاره می‌کنیم.

امروزه در سینمای ایران، فیلم‌های کمدی طرفداران زیادی دارند و کارگردانان مختلف با داستان‌های متنوع به ساخت آثار طنز پرداخته‌اند. یکی از آثاری که در چند سال اخیر محبوبیت بسیاری پیدا کرد، فیلم خجالت نکش بود که با ایفای نقش «احمد مهران‌فر» و «شبنم مقدمی» مخاطبان را مجذوب خود کرد و در گیشه تا 5 میلیارد تومان فروش داشت.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و برای دانلود فیلم‌ها و سریال‌های روز دنیا به کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


نقد فیلم خجالت نکش 2

در ادامه لیست مطالب مرتبط با نقد فیلم خجالت نکش 2 را مشاهده خواهید کرد:

نقد فیلم خجالت نکش 2
نقد فیلم خجالت نکش 2

پس از موفقیت فیلم اول، عوامل تصمیم گرفتند که قسمت دوم فیلم خجالت نکش را بسازند. این فیلم سر و صدای زیادی به پا کرد و طرفداران فیلم اول دوست داشتند ادامه ماجراهای «قنبر» و «صنم» را شاهد باشند. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی فیلم خجالت نکش 2 بپردازیم، اما قبل از آن به عوامل و موضوعات فیلم اشاره خواهیم کرد.

درباره فیلم

نقد فیلم خجالت نکش 2
نقد فیلم خجالت نکش 2

خجالت نکش 2: جدایی قنبر از صنم به کارگردانی «رضا مقصودی» و تهیه‌کنندگی «سید امیر پروین حسینی»، دنباله‌ای از فیلم موفق خجالت نکش است که در ژانر کمدی اجتماعی ساخته شد.

این فیلم با بازی «احمد مهران‌فر» در نقش «قنبر» و «شبنم مقدمی» در نقش «صنم»، داستانی طنزآمیز از یک زوج روستایی را روایت می‌کند که پس از آشنایی با دکتر قلابی در اینستاگرام و باوری به نحسی روز عقد خود، به جدایی و بازگشت دوباره به زندگی مشترک‌شان دست می‌زنند.

فیلم با تکیه بر شخصیت‌های محبوب قسمت اول، روابط پیچیده «قنبر» و «صنم» را در موقعیت‌های طنز و انتقادی بررسی می‌کند. در کنار روایت این داستان عاشقانه، فیلم به مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز اشاره دارد و موفق شده است جایگاه ویژه‌ای در میان مخاطبان ایرانی به‌دست آورد.

نظرات منتقدان

نقد فیلم خجالت نکش 2
نقد فیلم خجالت نکش 2

در ادامه نظرات و نقد منتقدان مختلف ایرانی در مورد فیلم خجالت نکش 2 مشاهده خواهید کرد.

جوان آنلاین – افشین علیار

«رضا مقصودی» سال‌ها در سینما و تلویزیون فیلمنامه نوشته است و غالباً به موضوعات کمدی پرداخته است، اما احساس می‌شود او برای فیلم خودش قادر به خلق موقعیت‌های ساده هم نبوده، به همین جهت خجالت نکش 2 مانند قسمت نسخه اول نقص‌های شدیدی در فیلمنامه دارد. اینکه از دو بازیگر کمدی برای ایجاد ژانر استفاده شود قطعاً کافی نیست، به این لحاظ که حتی «شبنم مقدمی» و «احمدمهران‌فر» به عنوان زوج بازیگر در قسمت دوم شوخی‌های قسمت اول را تکرار می‌کنند و به همین دلیل انگار کارگردان نکته‌ای برای ارائه نداشته است. حتی نوع بازی «مقدمی» و «مهران‌فر» هم نتوانسته کمدی را شکل بدهد. در خجالت نکش 2 حتی طرح دو خطی هم احساس نمی‌شود، قصه لاغر و کم جانی دارد که به فیلمنامه نمی‌رسد.

روزنامه گویه – رضا منتظری

معتقدم خجالت نکش 2 واقعا فیلم نیست و مانند آثاری است که صرفا یک کالای تجاری هستند ساخته شده است تا بتواند یک تعدادی مخاطب را صرف حضور یک سری از بازیگران مطرح و چهره در فیلم و همچنین با اتکا به اقبال نسبی که از ورژن اصلی این فیلم شد به سالن سینما‌ها بکشاند. اگر به آمار فروش فیلم‌ها نگاه کنیم حرف بنده تایید شده است چون فکر نمی‌کنم این فیلم اقبال چندانی در گیشه بدست بیاورد و این دست فیلم‌ها ساخته می‌شوند تا یک پول بسیار خوبی را در جیب پخش کننده‌ها، سینمادارها، تهیه‌کننده‌ها و سرمایه گذار‌ها سر ریز کنند که باز هم بحث فریب مخاطب است که مخاطب عام را با یک سری رنگ و لعاب فریب می‌دهند.

سینماسینما – فرزانه متین

تمام موقعیت هایی که باعث می‌شود تبسمی بر لب مخاطب بنشید، دعوای بین «قنبر» و «صنم»،فحش دادن و دمپایی پرت کردن است. بازی‌ها به شدت ضعیف است و شخصیت پردازی صورت نگرفته است. این زوج دوست داشتنی هیچکدام حتی به تنهایی نتواسته‌اند بازی قوی از خود نشان دهند در صورتی که هر کدام از آنها قابلیت آن را دارند که بار طنز را به دوش بکشند. فیلمنامه مستحکم نیست و به قولی سطحی است. در این اثر نه چندان کمدی به مسائلی از قبیل خرافه پرستی، طلاق و ازدواج مجدد و فرار از خانه که تبدیل به یک سنت در روستا شده، پرداخت شده است که نه تنها به موقعیت طنز فیلم کمکی نکرده بلکه از منظر اخلاقی، اثر را مبتذل کرده است. البته در فیلم اشاره به شیادان فضای مجازی نیز شده، اما تاثیر و آسیب‌هایش به دلیل تم کمدی، چندان موثر نیست.

نقد خجالت نکش 2

نقد فیلم خجالت نکش 2
نقد فیلم خجالت نکش 2

امروزه در دنیای سینمای ایران و جهان مد شده است که هر فیلمی فروش خوبی داشت، حتما باید قسمت دوم آن ساخته شود. این یک امر طبیعی شده و اگر فیلمی به یک موفقیت تجاری تبدیل شود، صددرصد بدانید که قسمت‌های بعدی هم در کار خواهد بود. فیلم خجالت نکش هم از این موضوع بهره برده و به دلیل موفقیت قسمت اول، باعث شد که دنباله آن را شاهد باشیم.

این فیلم ادامه ماجرای قسمت اول را روایت می‌کند و ما دوباره شاهد اشتباهات طنز آمیز «قنبر» و حرص خوردن «صنم» هستیم. ماجرا از جایی شروع می‌شود که «قنبر» به حرف یک رمال در مورد نحس بودن ماه ازدواجش گوش می‌دهد و به جایی می‌رسد که از «صنم» جدا می‌شود تا دوباره در یک زمان درست ازدواج کنند.

خجالت نکش 2 تمام بار کمدی خود را به دوش دو بازیگر اصلی انداخته و ظاهرا هیچ ایده‌ای برای داستان پردازی و خلق موقعیت‌های کمدی ندارد. حتی بازی «احمد مهران‌فر» و «شبنم مقدمی» نتوانسته این فیلم را قابل قبول کند. مخاطب تا جایی می‌تواند تمام توجه خود را به بازیگری این دو سوق بدهد؛ به غیر بازی ما نیاز داریم تا یک داستان قابل قبول هم شاهد باشیم تا بر اساس آن موقعیت‌های کمدی خلق شود.

داستان پردازی فیلم به شدت ضعیف است و تقریباً از دقیقه 30 به بعد نمی‌داند که حتی می‌خواهد چه چیزی را برای مخاطب به تصویر بکشد، نمی‌داند که هدف چیز و چه پیامی می‌خواهد منتقل کند. پایه گذاری کمدی فیلم تماماً به فحش و ناسزاگویی «قنبر» و «صنم» و پرتاب دمپایی ختم می‌شود و دقیقا می‌خواهد همان موضوعات قسمت اول را پیاده‌سازی کند.

یکی مشکلاتی که به شدت این فیلم را اذیت می‌کند، تغییرات بزرگ در تیم بازیگری است که ما بسیاری از آن‌ها را برای اولین بار شاهد هستیم و تمام چیزی که از آن‌ها می‌فهمیم، توسط «هدیه» (دختر قنبر و صنم) در ابتدای فیلم گفته می‌شود. شخصیت پردازی شدیداً ضعف دارد و وجود هر فردی در داستان بی‌هدف است و صرفا برای جلو بردن داستان حضور دارند، داستانی که هیچ معنایی ندارد و تقریبا یک توهین بزرگ به مخاطب سینما است.

به طور واضح فیلم می‌خواهد با استفاده از محبوبیت قسمت اول، موفقیت فروش را تکرار کند. گویی این فیلم آمده تا به هر شکلی که شده، دوباره پولی در بیارود و جیب فیلمسازان را پر کند.

جمع‌بندی

نقد فیلم خجالت نکش 2
نقد فیلم خجالت نکش 2

فیلم خجالت نکش 2 یک اثر کمدی خانوادگی است که در ارائه یک طنز خوب ناموفق ظاهر می‌شود. اگر به دنبال یک اثر کمدی خوب هستید، این فیلم ارزش دیدن ندارد و می‌توانید وقت خود را صرف آثار بهتری کنید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب نقد فیلم خجالت نکش 2 چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *