بهترین سریال ها با موضوع جهان های موازی ؛ به همراه بررسی علمی آنها

گیتی‌هایی موازی وجود دارند دقیقا مانند جهان و گیتی ما. همه این گیتی‌ها با ما در ارتباط هستند، در واقع آنها شاخه‌ای از گیتی ما هستند و گیتی ما نیز از دیگر گیتی‌گان شاخه گرفته شده‌ است. در معرفی و تحلیل بهترین سریال ها با موضوع جهان های موازی را بررسی و تحلیل خواهیم کرد.

جهان‌های موازی مبحثی جذاب در علم و فلسفه به شمار می‌رود که به هنر هم سرایت کرده است. در تاریخ سینما فیلم‌های زیادی با این مضمون ساخته شده. در بهترین سریال ها با موضوع جهان های موازی تاریخ به گربه شرودینگرِ درون این آثار خواهیم پرداخت.

معرفی و تحلیل بهترین سریال ها با موضوع جهان های موازی

به همراه بررسی علمی آنها

فهرست مطالبی که در معرفی و تحلیل بهترین سریال ها با موضوع جهان های موازی و بهترین سریال های چند جهانی خواهید خواند:

این نوشتار بروزرسانی می‌شود…

یکی از جذاب‌ترین کاورهای سریال دارک
بهترین سریال های چند جهانی

شیفتگانِ سریال Dark به خوبی می‌دانند که این مجموعه خوبِ نتفلیکس تا چه حد جالب و درگیر کننده است از تعدد شخصیت‌ها گرفته تا پیج و خم‌هایی که در داستان اصلی شاهدش هستیم. درین متن به سریال هایی با این تم می‌پردازیم و از جهت علمی آنها را بررسی می‌کنیم. پیشتر در نوشتار (معرفی و تحلیل بهترین فیلم های جهان های موازی تاریخ) به سراغ فیلمها رفته بودیم حالا به سراغ سریال‌هایی با این موضوع.

Dark

بهترین سریال ها با موضوع جهان های موازی
دوس‌داشتنی‌ترین کاراکترِ سریالِ دارک

تاریک یا تاریکی یک سریال اینترنتی در ژانر علمی تخیلی مهیج است که با همکاری باران بو اودار و یانتیه فریز ساخته شده و در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. تاریک از محصولات اورجینال نتفلیکس است و توسط همین شرکت ساخته و توزیع شده‌است؛ همچنین تاریک اولین سریال نتفلیکس است که به زبان آلمانی و توسط کشور آلمان ساخته شده‌است.

داستان سریال روایت‌گر گم شدن مرموز چند نوجوان است که شخصیت‌های دیگر را وارد چالش می‌کند. فصل اول سریال در ۱۰ قسمت یک ساعته در ۱ دسامبر ۲۰۱۷ توسط نتفلیکس منتشر شد. فصل اول سریال با استقبال بسیار خوب منتقدین و تماشاگران همراه شد. بسیاری از منتقدین این سریال را نسخه آلمانی سریال چیزهای عجیب می‌دانند و معتقدند تاریکی از نظر فضاسازی و قصه پردازی بسیار تحت تأثیر این سریال است. فصل دوم سریال در ۸ قسمت در تاریخ ۲۱ ژوئن ۲۰۱۹ منتشر شد. همچنین در تاریخ ۲۷ ژوئن ۲۰۲۰ سومین فصل از این مجموعه در ۸ قسمت انتشار یافت.

بررسی علمی Dark

یکی از جذاب‌ترین کاورهای سریال دارک
بهترین سریال های چند جهانی

هدف من در این بخش از مقاله نشان دادن چگونگی آمیختگی تاریکی منطق و تحولات علمی با مضامین، ایده ها و نمادهای غیبی است. من استدلال می‌کنم که رویکرد فلسفی سریال ما را به چالش می‌کشد تا درباره مضامین و ایده‌های آن به روشی متمایز و شاید ضد شهود فکر کنیم.

دیدگاهی که نه دیدگاه علمی و نه دیدگاه های غیبی را حذف نمی‌کند، بلکه به هر دو نیاز دارد. این استدلال نه چندان بر یک شکاف پارادایماتیک فرضی بین «علمی» و «غیبی» استوار است، بل‌که بیشتر بر این اعتقاد است که تأثیرات غیبی در تاریکی با افزایش گسترده‌تر و کلی‌تر علاقه به غیبت در زمینه ( فرهنگ عامه غربی). این اعتقاد به استفاده من از اصطلاح «غیبت»، پیشنهادی نظری توسط محقق مطالعات مذهبی کریستوفر پارتریج (2004) است. تحلیل من از تاریکی باید در چارچوب همین اصطلاح واحد اما گریزان واقع شود و درک شود.

محل تاریکی در سال 2019 [سال اولیه ای که در آن فصل 1 پیشرفت می کند] یک شهر کوچک آلمانی به نام ویندن است که توسط یک جنگل احاطه شده است و میزبان یک نیروگاه هسته‌ای است. داستان حول محور گروهی از شخصیت‌ها و خانواده‌هایی است که در ویندن زندگی می‌کنند.

در S01E01، میکل نیلسن یک پسر یازده ساله ناگهان ناپدید می‌شود در حالی که او و چند شخصیت کلیدی در شب در جنگل سرگردان هستند. ناپدید شدن او محرک زنجیره‌ای از تحولات است که نیروگاه در حال ظهور و یک مکان مرموز در جنگل را به اسرار شخصی برخی از روستاییان مرتبط می‌کند.

به سرعت مشخص می‌شود که شخصیت‌های سریال توانایی سفر در زمان را دارند و رازهای Dark حول مفهوم زمان تکامل می‌یابند. حضور میکل در سال 1986 در فرم فیزیکی او در سال 2019 اولین سفر از بسیاری از سفرهای این مجموعه است. این ایده که «همه چیز به هم مرتبط است» دائماً توسط شخصیت‌های سریال تکرار می‌شود.

بهترین سریال ها با موضوع جهان های موازی

یکی از جذاب‌ترین کاورهای سریال دارک
بهترین سریال های چند جهانی

در تاریکی زمان چرخه‌ای است. پایان این پتانسیل را دارد که آغاز واقعی باشد و بالعکس. گذشته، حال و آینده در هم می‌آمیزند. بنابراین، همانطور که مجموعه ادامه می‌یابد بازه‌های زمانی متفاوت و در عین حال با فاصله زمانی استاندارد 33 سال تنظیم می‌شوند. بیشتر و بیشتر درگیر می‌شوید، تا جایی که واقعاً به درک خوبی نیاز دارید تا آنها را از هم جدا نگه دارید. در تحلیلی که از سریال دارم، منطق Dark و برخورد آن با زمان و سفر در زمان را گسترش خواهم داد.

در نهایت مفهوم زمان و سفر در زمان است که سریال آن را ارائه می‌کند و ارتباط آن با دیدگاه‌هایی از علم و فلسفه علم در مورد یک موضوع را بیان می‌کند. سطح دوم به هسته دراماتیک یا روانشناختی سریال مربوط می‌شود سطحی که سریال از چندین مرجع کلیدی فلسفی و غیبی برای ترکیب منطق‌های جهانی و کلان کیهانی در مقیاس کوچک کیهانی استفاده می‌کند.

مقاله‌ای در سال 1994 درباره فیزیک کوانتومی سفر در زمان توسط دیوید دویچ، پزشک، و مایکل لاکوود، فیلسوف، یک عنوان فرعی قابل توجه – شاید طعنه آمیز – دارد: عقل سلیم ممکن است چنین سفرهایی را رد کند – اما قوانین فیزیک اینطور نیستند. نویسندگان افشای خود را با بازگویی «پارادوکس پدربزرگ» کلاسیک آغاز می‌کنند، که در آن نوه‌ای در سفر در زمان پدربزرگش را می‌کشد و احتمالاً تولد خودش را پاک می‌کند.

بهترین سریال ها با موضوع جهان های موازی

غار اسرار آمیزِ دارک
بهترین سریال های چند جهانی

پارادوکس‌هایی مانند اینها هنوز برای رد سفر در زمان بر مبنای دلایل منطقی و نظری به کار می‌روند. در فلسفه فیزیک: فضا و زمان (2012)، تیم مادلین نتیجه می‌گیرد که سفر در زمان از نظر منطقی ناسازگار است و بنابراین غیرممکن است. مشکل چنین میانبری این است که به جای بینش واقعی از قلمرو GR و فیزیک کوانتومی، عقل سلیم را پیش‌زمینه می‌کند.

فیزیک نظری در پی انیشتین، «عقل سلیم» را به چالش می کشد و تناقضاتی را که برخی دانشمندان ممکن است بخواهند از آن فرار کنند، رد نمی‌کند. مقاله کلاسیک در مورد این موضع دقیق، “پارادوکس های سفر در زمان” دیوید لوئیس از سال 1976 است. سفر در زمان، به قول پل ناهین، در واقع “فانتزی نهایی، افزوده علمی به جستجوی انسان برای جاودانگی است. از سوی دیگر، عنصر فانتزی هرگز واقعاً معادله را ترک نکرده است و برای بسیاری از دانشمندان، موضوع همچنان علمی-تخیلی است. سفر در زمان موضوع بحث جدی دانشگاهی است که در آن اتفاق نظر زیادی وجود ندارد.

Stranger Things

دختری که به سننش نمیخورد
دختری که به سننش نمیخورد

چیز‌های عجیب یا همان (Stranger Things) یکی از سریال‌های اصلی نتفلیکس است که توسط برادران دافر ساخته شده. آنها در چندین مصاحبه اعلام کردند که سریال چیزهای عجیب را تحت تأثیر فیلم‌ها و سریال‌های علمی تخیلی دهه هشتاد ساخته‌اند.

برادران دافر دوست داشتند سریال ترکیبی از یک درام جذاب و احساسات نوجوانانه باشد. سریال ارتباط بسیار زیادی به فرهنگ عامه مردم آمریکا و خصوصاً دهه هشتاد دارد و در آن ارجاع‌های متفاوت و زیادی به داستانی‌های ادبی، فیلم‌های سینمایی و موسیقی دوران دهه هشتادوجود دارد.

بهترین سریال ها با موضوع جهان های موازی

Stranger Things

وقایع سریال در دهه هشتاد میلادی در ایالت ایندیانا رخ می‌دهد. ایده اصلی سریال مرتبط با جهان موازی و نظریه دنیاهای چندگانه است. داستان فصل یکم پیرامون ناپدید شدن پسری نوجوان به نام ویل بایرز (نوآ اشنپ) می‌گذرد. این باعث می‌شود پای دوستان و خانواده او به ماجرا باز شود.

چیزهای عجیب با واکنش بسیار مثبتی از سوی منتقدان و خصوصاً تماشاگران همراه بود و در زمینه‌های شخصیت‌پردازی، اجرای تیم بازیگران؛ فضاسازی، موسیقی، نویسندگی و کارگردانی و ارجاعات هوشمندانه به عناصر دهه هشتاد مورد ستایش قرار گرفت.

بررسی علمی Stranger Things

یک پلان جذاب از سریال
یک پلان جذاب از سریال

این سریال نسخه تینیجری دارک است و تقریبا شبیه چیزی است که ممکن است انتظار داشته باشیم در سیاره دیگری پیدا کنیم. این توضیح شاید بهترین تعریف برای جمله‌ای باشد که بیان شد: این یک بُعدِ آینه‌ای از خودمان است. اما در این جهان موازی (Stranger Things) همه چیز کمی دور است. (نقد بخش اول فصل 4 سریال چیزهای عجیب)

مارسلو گلایزر استاد فیزیک و نجوم در کالج دارتموث گفت: “ما می‌دانیم که احتمالا به طور تصادفی، آزمایش دریچه‌ای دیدگاه ما را به یک واقعیت موازی باز کرد. ما نمی‌دانیم که بیگانه است یا زمینی، اگرچه به وضوح بیگانه و بسیار تهاجمی به نظر می‌رسد. یک احتمال این است که این موجودات از یک کرم‌چاله در فضا از نقطه دیگری در کهکشان آمده‌اند.

بهترین سریال ها با موضوع جهان های موازی

بازیگران سریال

اگر این را جهان موازی بنامیم و بیشتر در مورد اشکال حیات جایگزین فکر کنید، پس بله زندگی پیچیده عجیب و غریب مانند این می‌تواند در جایی دیگر در کهکشان قابل دوام باشد. به نظر می‌رسد نوعی رشد لزج همه‌چیز را می‌پوشاند. هیولاهای بدون چشم که به وضوح پس از نسل‌ها بدون نور خورشید تکامل یافته‌اند، آزادانه پرسه می‌زنند و به دنبال طعمه می‌گردند تا چهره‌شان باز شود و آنها را مصرف کند.

Maniac

بهترین سریال ها با موضوع جهان های موازی
بهترین سریال ها با موضوع جهان های موازی

مینی سریال نتفلیکس به نام مجنون (Maniac) اثری در ژانر کمدی سیاه است که توسط کری فوکوناگا و پاتریک سامرویل ساخته شده‌است. فیلم‌نامه این مینی‌سریال؛ اقتباسی از سریال نروژی به همین نام است. پاتریک سامرویل فیلم‌نامه بیشتر قسمت‌ها را نوشته‌است و کری فوکوناگا نیز کارگردانی تمامی اپیزودها را برعهده داشته‌است.

اما استون و جونا هیل از بازیگران اصلی این سریال هستند، این درحالی است که استون و هیل پیش از این هم در فیلم خیلی بد (Superbad) با یکدیگر همبازی بوده‌اند. سریال، داستان زن و مرد جوان و غریبه به نام‌های آنی و اوون را دنبال می‌کند که در حال سپری کردن آخرین مراحل یک محاکمه دارویی مرموز در آزمایشگاهی عجیب هستند. این سریال در مورد جهان های موازی است.

بهترین سریال ها با موضوع جهان های موازی

بهترین سریال ها با موضوع جهان های موازی
بهترین سریال ها با موضوع جهان های موازی

این در حالی است که آنی و اوون هردو گذشته و مشکلات پیچیده‌ای دارند که به مرور راز آن‌ها برملا می‌شود و تقدیرشان را به هم گره می‌زند. این سریال به زیبایی هرچه تمام‌تر قصه را در فضا و زمان‌های گوناگون روایت می‌کند. ایده داستانی این سریال را می‌توان عامل اصلی موفقیت آن دانست، آن هم نه فقط خاطر اورجینال بودنش بلکه ذات اثر به خودی خود جذب کننده و گیرا است.

در نهایت باید گفت موضوع سفر در زمان یکی از ایده‌ها و مباحث به‌شدت هیجان‌انگیز در ژانر علمی-تخیلی است و سریال Dark نیز به بهترین شکل ممکن آن را پیاده‌سازی کرده است. اگر شما هم به این سریال موفق و محبوب نتفلیکس علاقه دارید، قطعا عناوینی که در لیست بالا معرفی کردیم برایتان جذاب خواهد بود.

بررسی علمی Maniac

بهترین سریال ها با موضوع جهان های موازی
بهترین سریال ها با موضوع جهان های موازی

این سریال مانند یکی از آن رویاهای حماسی و سرگرم کننده است که در آن می‌توانید در شخصیت‌های کاملا متفاوت زندگی کنید و به ماجراجویی‌های وحشیانه بپردازید و همانطور که حتی رویاهای سرگرم کننده نیز می‌توانند مزیتی عمیقا شخصی و گاه آزاردهنده داشته باشند، Maniac در مورد روشی است (بیشتر دارویی تا روانپزشکی) برای کشف حافظه، غم و اندوه و آسیب. این آخرین مورد در بسیاری از سریال ها و فیلم‌های اخیر است – از Westworld تا Inside Out و Inception – که به شدت از علم برای تقویت یک روایت پیچیده و جعبه‌پازل استفاده می‌کند.

درین بخش از نوشتار بهترین سریال ها با موضوع جهان های موازی سری خواهیم زد به جناب فروید. رؤیاها از دیدگاهِ فروید گونه‌ای از خواستِ تحققِ آرزو در فرد است و وی رؤیا را شاهراه ورود به ناخودآگاه می‌دانست. فروید در این کتاب به‌طور کلاسیک می‌کوشد تا رؤیاها را تحلیل کند. وی برای این منظور نخست به مروری نسبتاً جامعی بر کارهای گذشتگان از زمان‌های دور تا زمانِ حاضر می‌کند و سپس نظریهٔ خود را بازگو می‌نماید.

بهترین سریال ها با موضوع جهان های موازی

بهترین سریال ها با موضوع جهان های موازی
بهترین سریال ها با موضوع جهان های موازی

وی معتقد بود محتوا و معنای هر رؤیا در مورد تحقق آرزوها و خواسته‌های سرکوب شدهٔ انسان است. آرامشی که به احتمالِ زیاد، فرد در تحققِ آرزوهای خود در رویایش حس می‌کند، در واقع بروز خواسته‌های سرکوب‌شده‌اش محسوب می‌شود؛ اما وقتی این رؤیاها با ارضای واقعیِ خواسته‌ها و تحققِ آن‌ها در تعارض باشد، تبدیل به کابوس می‌شوند.

فروید برای تفسیر رؤیا دو شیوه را معرفی می‌کند: اول، استفاده از تداعی‌های رؤیابین و دیگری تفسیرِ نمادهای موجود در رؤیا که یک شیوهٔ قدیمی است. در شیوهٔ تداعی، رؤیابین در حالتِ راحتی می‌نشیند و سعی می‌کند با به خاطر آوردنِ دوبارهٔ رؤیا، آنچه از تک‌تکِ صحنه‌ها برای وی «تداعی» می‌شود را بازگو کند.

Fringe

 بهترین سریال ها با موضوع جهان های موازی, بهترین سریال های جهان, فیلم سینمایی درباره جهان های موازی, سریال در مورد جهان های موازی
بهترین سریال ها با موضوع جهان های موازی, بهترین سریال های جهان, فیلم سینمایی درباره جهان های موازی, سریال در مورد جهان های موازی

فرینج یک مجموعه تلویزیونی علمی-تخیلی آمریکایی است که توسط جی. جی. آبرامز، الکس کورتزمن و روبرتو ارسی ساخته شده‌است. پخش این سریال درسال ۲۰۱۳ به پایان رسید. سازندگان این اثر جی. جی. آبرامز (سازنده سریال‌هایی چون لاست و آلیاس و کارگردان فیلم‌هایی چون مأموریت غیرممکن ۳ و پیشتازان فضا)، الکس کورتزمن و روبرتو ارسی (نویسندگان فیلم‌هایی چون مأموریت غیرممکن ۳ و پیشتازان فضا) هستند و سریال در مورد ماجراهای اداره پلیس اف.بی. آی در شعبه شهر بوستون در ماساچوست است.

این سریال تاکنون توسط منتقدان و تماشاگران با واکنش‌های خوبی روبرو شده‌است. مایکل جیاچینو آهنگ‌ساز این سریال است. او که خود برنده جایزه اسکار است، در گذشته سابقه همکاری با جی. جی. آبرامز در سریال لاست را داشته‌است. از گروه‌هایی که در تولید موسیقی متن سریال فرینج شرکت داشته‌اند می‌توان گروه لیدی‌تران را نام برد. به اعتقاد برخی، این سریال یادآور سبک داستان‌های سریال ایکس-فایلز است.

بهترین سریال ها با موضوع جهان های موازی

 بهترین سریال ها با موضوع جهان های موازی, بهترین سریال های جهان, فیلم سینمایی درباره جهان های موازی, سریال در مورد جهان های موازی
بهترین سریال ها با موضوع جهان های موازی, بهترین سریال های جهان, فیلم سینمایی درباره جهان های موازی, سریال در مورد جهان های موازی

دو قسمت اول این سریال پرخرج‌ترین قسمت‌های تاریخ سریال‌سازی جهان می‌باشند و برای ساخت آن‌ها رقمی معادل ۲۰ میلیون دلار هزینه شده‌است. فرینج بیش از ۴۰ بار نامزد دریافت جایزه در زمینه‌ها و جشنواره‌های مختلف شده‌است و برخی از آن‌ها را از آن خود کرده‌است. فصل اول فرینج به‌طور میانگین ۱۰٫۰۲ میلیون نفر در آمریکا بیننده داشت. این سریال در بیش از ۶۰ کشور جهان و ۸۰ شبکه تلویزیونی پخش می‌شد. این شاید بهترین سریال های جهان باشد.

بررسی علمی Fringe

 بهترین سریال ها با موضوع جهان های موازی, بهترین سریال های جهان, فیلم سینمایی درباره جهان های موازی, سریال در مورد جهان های موازی
بهترین سریال ها با موضوع جهان های موازی, بهترین سریال های جهان, فیلم سینمایی درباره جهان های موازی, سریال در مورد جهان های موازی

فرینج در مورد رویدادهای قابل توضیح و گاهی شبح‌آلود مربوط به اسرار پیرامون یک جهان موازی برای یک بیننده عادی می‌تواند به عنوان فانتزی یا درام یا صرفا سرگرمی تلقی شود، اما برای دانشمندان تصور می‌کنم که (نظر شخصی) چنین است. امر غنی‌سازی تخیل علمی و گشودن درها برای رسیدن به دانش جدید یا اندیشیدن به گونه‌ای دیگر در برخی مواقع به واقعیت تبدیل می‌شود و توالی اکتشافات و دانش در هیچ مقطعی از زمان متوقف نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین سریال ها با موضوع جهان های موازی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *