فیلم‌های کلاسیکی که در زمان خود منفور بودند از نگاه سایت فیگار

بسیاری از فیلم‌ها در سال‌های ابتدایی مورد توجه قرار نمی‌گیرند؛ اما امروزه شاهکارند. حال می‌خواهیم فیلم‌های کلاسیکی که در زمان خود منفور بودند را معرفی کنیم.

خوب است بدانید بسیاری از فیلم‌هایی که امروز محبوب هستند، برخلاف تصورتان در ابتدای اکرانشان با نقد‌های وحشتناک بسیاری روبرو شده‌اند که با دانستن آن‌ها حتما شوکه می‌شوید!

اما خوشبختانه، این فیلم‌ها ثابت می‌کنند که ارزیابی مجدد همیشه امکان‌پذیر است و یک فیلم می‌تواند زندگی تازه‌ای پیدا کند، حتی مدت‌ها پس از رها شدن از سینما.

یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌هایی که در سال 2022 اکران شد، بدون شک Predator prequel Prey بود که بسیار هم مورد توجه تماشاچیان قرار گرفت. اما نقطه تمایز این فیلم با Predator که در سال 1987 اکران شد، این است که Predator برخلاف محبوبیتی که اکنون دارد، در زمان خودش نقدهای متفاوتی دریافت کرد که برخی از آنها کاملاً منفی بودند.

فیلم‌های کلاسیکی که در زمان خود منفور بودند

در لیست زیر با فیلم‌های محبوبی که زمانی منفور بودند آشنا می‌شوید!

شما می‌توانید فهرست نفرت‌انگیزترین فیلم‌های کلاسیک را در لیست زیر مشاهده کنید:

فیلم‌های کلاسیکی که در زمان خود منفور بودند
فیلم‌های کلاسیکی که در زمان خود منفور بودند

در طول تاریخ سینما فیلم‌های کلاسیک بسیاری ساخته شدند که با نقدهای منفی بسیاری در ابتدای انتشارشان روبرو شدند. در ادامه این نوشتار قصد داریم 10 تا از فیلم‌های کلاسیکی که در زمان خود منفور بودند را معرفی کنیم.

Blow Out

فیلم‌های منفور کلاسیک
فیلم‌های منفور کلاسیک

برایان دی پالما (Brian De Palma) در دوران اوج خود یعنی در دهه‌های 1970 و 80، آلفرد هیچکاک (Alfred Hitchcock) جدید بود، نویسنده‌ای توانمند که می‌دانست چگونه با سبک منحصر به‌فرد خود، مخاطبان را به وحشت بیندازد. Blow Out با بازی جان تراولتا (John Travolta) در نقش یک تکنسین صدا که شواهد صوتی یک قتل را جمع آوری می‌کند، نظر مثبت منتقدان را به خود جلب کرد، اما تماشاگران به دلیل پایان تلخ آن ناامید شدند.

با این حال، Blow Out به مرور زمان به یک کلاسیک کالت تبدیل شد و به خاطر تعلیق، لحن تاریک و عملکرد عالی مورد توجه تماشاچیان قرار گرفت. از طرفداران برجسته این فیلم می‌توان به راجر ایبرت (Roger Ebert) و کوئنتین تارانتینو (Quentin Tarantino) اشاره کرد.

Fantasia

فیلم‌های منفور کلاسیک
فیلم‌های منفور کلاسیک

یکی دیگر از فیلم‌های کلاسیکی که در زمان خود منفور بودند، Fantasia است. والت دیزنی که پس از انتشار انیمیشن پرطرفدار سفید برفی و هفت کوتوله، حسابی به موفقیت رسیده بود، فانتزیا را به عنوان یک جهش رو به جلو برای انیمیشن در نظر گرفت.

اما این فیلم به دلیل ماهیت آوانگارد بودنش جلوتر از زمان خود و پایان جنگ جهانی دوم یک شکست مالی بود. بازار اروپا همچنین در جامعه موسیقی کلاسیک مورد تمسخر قرار گرفت و ایگور استراوینسکی ( Igor Stravinsky)، آهنگساز نمادین، اجرای موسیقی خود را غیر قابل اغماض خواند.

بیشتر بخوانید:

با انتشار مجدد در سال 1969، مخاطبان به خاطر انیمیشن فوق‌العاده‌اش و استفاده پیشرفته از موسیقی برای روایت داستان در فیلم، شروع به قدردانی از Fantasia کردند. همچنین به دلیل اثبات این موضوع که دیزنی ترسی از چرخش تاریک ندارد، به خوبی شناخته شد.

Fast Times At Ridgemont High

بهترین فیلم کلاسیک منفور
بهترین فیلم کلاسیک منفور

یک کمدی بی‌نظیر در دهه 1980 که ترکیبی از طنز بی‌رحمانه‌ بود، از همان ابتدا Fast Times at Ridgemont High بین تماشاگران محبوب بود و با بودجه 5 میلیون دلاری بیش از 27 میلیون دلار در باکس آفیس داخلی به دست آورد. درعوض مورد تنفر بسیاری از منتقدان از جمله راجر ایبرت (Roger Ebert) قرار گرفت.

در حالی این فیلم  قطعاً دارای برخی از عناصر قدیمی است، محبوبیت Fast Times تنها با گذشت زمان رشد کرد و افتخاراتی را از سوی مؤسسه فیلم آمریکا کسب کرد. این فیلم همچنین باعث آغاز فعالیت ستارگانی مانند جادج راینهولد (Judge Reinhold)، جنیفر جیسون لی (Jennifer Jason Leigh)، فیبی کیتس (Phoebe Cates) و شان پن (Sean Penn) شد.

The Night Of The Hunter

بهترین فیلم کلاسیک منفور
بهترین فیلم کلاسیک منفور

این فیلم برای مخاطبان مدرنی که طرفدار سینمای دهه 1950 هستند، کاملاً شوک‌کننده است؛ زیرا داستانی تاریک و روان‌شناختی از خانواده‌ای است که خود را در وحشت یک قاتل زنجیره‌ای می‌بینند که خود را به عنوان یک واعظ نشان می‌دهد. در واقع، همین تاریکی باعث شد که در آن زمان به یک شکست انتقادی تبدیل شود، و همچنین با گروه‌های ناظر مذهبی بحث برانگیز شود.

این فیلم که یکی از فیلم‌های کلاسیکی که در زمان خود منفور بودند، است؛ امروزه از آن به عنوان یک شاهکار جذاب یاد می‌شود که زمینه جدیدی را برای این ژانر ایجاد کرد. بی‌شک در این شاهکار بازی رابرت میچام (Robert Mitchum) در نقش پاول یکی از بهترین‌های او محسوب می شود. عنصر دیگری که برای ستایش مورد توجه قرار گرفته است، فیلمبرداری است که به فیلم حالت شومی می‌بخشد که کاملا داستان را تکمیل می‌کند.

Peeping Tom

نفرت‌انگیزترین فیلم‌های کلاسیک
نفرت‌انگیزترین فیلم‌های کلاسیک

این فیلم داستان مارک لوئیس، قاتل زنجیره‌ای را روایت می‌کند که از قربانیان خود فیلم می‌گیرد تا لحظات مرگ آن‌ها را جاودانه کند. می‌توان آن را پاسخ بریتانیایی به Psycho نامید، زیرا مارک شخصیتی جذاب است که به‌طور واقع‌گرایانه فرآیندهای ذهنی یک قاتل زنجیره‌ای را مانند نورمن بیتس (Norman Bates.) به تصویر می‌کشد.

متأسفانه، نقدهای Peeping Tom در زمان اکران، بسیار منفی بود و بسیاری از منتقدان از محتوای خشونت‌آمیز و جنسی آن منزجر شدند و در نتیجه به این فیلم آسیبی جدی وارد شد. در مقابل، منتقدان اخیر اغلب Peeping Tom را یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک تمام دوران و همچنین یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های اسلشر می‌نامند. درباره خشن ترین سکانس های تاریخ سینما بیشتر بخوانید.

Predator

نفرت‌انگیزترین فیلم‌های کلاسیک
نفرت‌انگیزترین فیلم‌های کلاسیک

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم یکی دیگر از فیلم‌های کلاسیکی که در زمان خود منفور بودند، Predator بود. از آنجایی که Prey اکنون در Hulu پخش می‌شود، برای طرفداران منطقی است که برای اکشن‌های علمی تخیلی کلاسیک به Predator اصلی نگاه کنند.

چیزی که ممکن است بسیاری از طرفداران فیلم ندانند این است که در سال 1987، نقدها کاملاً متفاوت بود، به طوری که الویس میچل (Elvis Mitchell) از نیویورک تایمز فیلم را وحشتناک و کسل کننده نامید و حتی منتقدانی که مثبت‌تر بودند، مانند راجر ایبرت (Roger Ebert)، اکشن و سرعت را تحسین کرد، اما در مورد داستان‌سرایی محتاط بود. همچنین درباره فیلم های توصیه شده توسط راجر ایبرت بخوانید.

The Producers

فیلم‌های کلاسیکی که در زمان خود منفور بودند
فیلم‌های کلاسیکی که در زمان خود منفور بودند

ممکن است این فیلم کار مل بروکس (Mel Brooks) را به عنوان یکی از کارگردانان بزرگ کمدی آغاز کرده باشد، اما با توجه به اینکه این فیلم یکی از فیلم‌های با رتبه برتر بروکس در Rotten Tomatoes است، شاید تعجب‌آور باشد که بدانید در ابتدا با استقبال متفاوتی مواجه شد. پائولین کائل معروف (Pauline Kael)  آن را به طرز  وحشتناکی آماتور و خام نامید و با استفاده بیش از حد از کلیشه‌های یهودی در این فیلم مخالفت کرد.

خوشبختانه بروکس، این فیلم پس از دریافت نامزدی جایزه اسکار برای بهترین فیلمنامه اورجینال، به‌سرعت به شهرت رسید و اکنون این فیلم توسط اکثریت قریب به اتفاق منتقدان به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های مل بروکس شناخته می‌شود. شوخ‌طبعی آن یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت کارگردانان بود و سیخ بی‌رحمانه نازیسم توسط تهیه‌کنندگان را می‌توان پیش‌نمایش فیلم Blazing Saddles دانست که همین کار را با نژادپرستی ضد سیاه‌پوستان انجام می‌دهد.

The Thing

فیلم‌های کلاسیکی که در زمان خود منفور بودند
فیلم‌های کلاسیکی که در زمان خود منفور بودند

The Thing اثر جان کارپنتر (John Carpenter) یک شاهکار ترسناک علمی-تخیلی است، اما یک بمب باکس آفیس بود و به دلیل لحن تاریک و ترسناک بدنی گرافیکی اش نقدهای منفی دریافت کرد. به گفته Den of Geek، منتقدان آنقدر روی این فیلم سخت گرفتند که مجله ژانر Cinefantastique جلدی را چاپ کرد که در آن می‌پرسد: آیا  The Thing منفورترین فیلم تمام دوران است؟

مانند بسیاری از فیلم‌های کلاسیکی که در زمان خود منفور بودند، The Thing جان تازه‌ای در بازار فیلم‌های خانگی نوپا پیدا کرد، جایی که تماشاگران از گروه بازیگران بااستعداد و جلوه‌های ویژه درجه یک، که شامل یک بیگانه وحشتناک و زشت بود، قدردانی کردند. بسیاری سعی کرده‌اند بفهمند که چرا این فیلم در ابتدا با مردم ارتباط برقرار نکرد؛ اما خود کارپنتر به بهترین نحو آن را گفت: «این فیلم برای آن زمان خیلی قوی بود».

Slap Shot

فیلم‌های منفور کلاسیک
فیلم‌های منفور کلاسیک

یک کمدی خنده‌دار درباره یک تیم هاکی در بیسبال که برای به دست آوردن محبوبیت به بازی‌های خشونت آمیز می‌پردازد، Slap Shot امروزه مورد علاقه طرفداران این ورزش است، اما بسیاری از منتقدان نقدهای متفاوت یا حتی منفی به آن دادند. حتی در سال 1977، نشانه‌هایی از ارزیابی انتقادی یافت شد، به طوری که ژن سیکل (Gene Siskel) از بررسی متوسط خود در بعدها پشیمان شد.

نیومن در سومین همکاری خود با کارگردان جورج روی هیل (George Roy Hill)، نقش قهرمان داستان، رجی دانلوپ را با حس شوخ‌طبعی که بسیاری از او انتظار ندارند، بازی می‌کند. نانسی داود (Nancy Dowd) نویسنده فیلمنامه، با استفاده از تجربه برادر خود به‌عنوان یک بازیکن بیسبال به‌عنوان الهام‌بخش، این فیلمنامه را خلق کرد.

The Warriors

فیلم‌های منفور کلاسیک
فیلم‌های منفور کلاسیک

آخرین فیلم از فیلم‌های کلاسیکی که در زمان خود منفور بودند در این مطلب The Warriors است، که امروز یک فیلم کلاسیک کالت است، با داستان یک باند خیابانی دلسوز در حال فرار پس از دستگیری آن‌ها برای قتل، یک جعبه ماسه ای سرگرم کننده برای اسطوره شناسی جالب است، اما بسیاری از منتقدان آن را ورد تمسخر قرار دادند. پاسخی معمولی از سوی فرانک ریچ (Frank Rich) از تایم دریافت شد که او فیلم را چنین توصیف کرد:« آنقدر جالب نیست که سرگرم کننده باشد یا آنقدر سنگین و قابل تفکر نیست که جدی باشد.»

مهم نیست که منتقدان چه می‌گویند، بسیاری از بینندگان حتی در آن زمان تحت تأثیر فیلم‌سازی تلطیف و سبک والتر هیل ( Walter Hill) قرار گرفتند و مطمئن شدند که فیلم همچنان قدرت خود را حفظ می‌کند. شکی نیست که جنگجویان هنوز هم امروزه علاقه زیادی به خود جلب می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار فیلم‌های کلاسیکی که در زمان خود منفور بودند سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *