بهترین سریال ها درباره زندان از نگاه سایت فیگار ؛ خشونت در پشت میله‌های فلزی!

زندان طیف منحصربفردی از مسائل و تنش‌های اجتماعی را نشان می‌دهد. در این مقاله می‌خواهیم به بهترین سریال ها درباره زندان از نگاه سایت فیگار بپردازیم.

یکی از جذابترین موضوعاتی که در فیلم‌ها و سریال‌ها می‌توان به آن پرداخت، چالش‌هایی است که زندانیان در پشت میله‌های فلزی با آن روبرو هستند. زندان به عنوان مکانی که می‌تواند سرشار از خشونت باشد همواره توسط فیلمسازان بسیاری مورد منقد قرار گرفته است. برای اینکه درک بهتری از این چالش‌ها بیابیم می‌توانیم بهترین سریال ها در مورد زندانی ها را تماشا کنیم تا با دنیای آن‌ها بیشتر آشنا شویم.

بهترین سریال ها درباره زندان از نگاه سایت فیگار

خشونت در پشت میله‌های فلزی!

در این قسمت فهرست عناوین بهترین سریال ها درباره زندان از نگاه سایت فیگار را در یک نگاه می‌توانید مشاهده کنید:

  1. Girls Incarcerated (2018)
  2. For Life (2020)
  3. Escape At Dannemora (2018)
  4. Orange Is The New Black (2013)
  5. Oz (1997)
  6. Wentworth (2013)
  7. Prison Break (2005)
بهترین سریال ها درباره زندان
بهترین سریال ها درباره زندان

سریال‌های که به زندان و اتفاقات درون آن پرداخته‌اند به قدری زیاد هستند که برای انتخاب بهترین آن‌ها همواره با مشکل روبرو هستیم. در اینجا سعی کرده‌ایم تا بهترین سریال ها درباره زندان از نگاه سایت فیگار را به شما معرفی کنیم تا برای انتخاب آن‌ها وقت کمتری بگذارید. بیایید با هم محبوب ترین سریال ها درباره زندان را بررسی کنیم و در یک زمان مناسب به تماشای این لیست جذاب بپردازیم.

Girls Incarcerated (2018)

بهترین سریال ها درباره زندان
بهترین سریال ها درباره زندان

سال‌های نوجوانی از حساس‌ترین سال‌های زندگی است که هم می‌تواند شخصیت ما را شکل دهد و هم می‌تواند کاملاً ما را از بین ببرد. داستان درباره زندگی چند دختر نوجوان است که در یک زندان در مدیسون نگهداری می‌شوند.

سریال به عنوان یکی از بهترین سریال‌ها درباره زندان تأثیر این شرایط بر زندگی آن‌ها را نشان می‌دهد. گاهی اوقات شرایط این فضا غیرقابل تحمل می‌شوند. چون دخترها دلتنگ خانه و خانواده می‌شوند و این موضوع بر زندگی‌شان تأثیر جدی دارد.

با این وجود حتی در چنین شرایطی سعی می‌کنند در داخل فضای زندان آرامش و آسایش را برقرار کنند. در عین حال، هر کاری می‌کنند تا از دردسر و مشکلات پیشگیری شود.

آن‌ها حتی فارغ التحصیلی و تولدها را هم کنار هم جشن می‌گیرند. این سریال مستندگونه باعث می‌شود به خاطر چیزهای کوچک شکرگزار باشید. چون متوجه می‌شوید بعضی از مردم چه زندگی سختی دارند. طوری که حتی نمی‌توانند یک زندگی معمولی داشته باشند.

For Life (2020)

بهترین سریال ها درباره زندان
بهترین سریال ها درباره زندان

سریال For Life (برای زندگی) سریال بیوگرافی و درام حقوقی محصول سال ۲۰۲۰ و ساخته هنک اشتاینبرگ است که تا کنون یک فصل از آن از شبکه ABC پخش شده است.

سریال بر اساس زندگی واقعی آیزاک رایت جونیور (Isaac Wright Jr) ساخته شده که به اشتباه برای جرمی که مرتکب نشده بود، به زندان محکوم شده بود. سریال خیلی زود با استقبال و نظر مثبت مخاطبان و منتقدان روبرو شد و توانست امتیازهای خوبی دریافت کند.

بسیاری از منتقدان بازی تقش اول سریال، یعنی نیکلاس پیناک (Nicholas Pinnock) را ستودند. پیناک بیشتر برای بازی در سریال مارسلا (Marcella) و تاپ بوی (Top Boy) شناخته شده است.

فصل اول سریال برای زندگی از ۱۲ قسمت تشکیل شده و استینبرگ، رایت جونیور، جکسون و کمپانی تولید G-Unit Film & Television به همراه رابینسون و گرینسپن از Doug Robinson Productions و راسل فاین (Russell Fine) تهیه کنندگان سریال هستند.

سریال For Life موضوعاتی همچون بی‌عدالتی و نژادپرستی و خطاهایی که در سیستم زندان رخ می‌دهند را به تصویر می‌کشد؛ موضوعاتی که بعد از مرگ جورج فلویددر آمریکا پررنگ‌تر شد.

داستان سریال درباره یک زندانی به نام آرون والاس است که به خاطر جرمی که مرتکب نشده، محکوم به حبس ابد می‌شود. او برای تبرئه شدن، تصمیم می‌گیرد که خودش دست به کار شده و تبدیل به یک وکیل ماهر شود تا بتواند خود را تبرئه کند.

Escape At Dannemora (2018)

بهترین سریال ها درباره زندان
بهترین سریال ها درباره زندان

Escape at Dannemora عنوان مجموعه درامی می باشد که در قالب مینی سریالی هشت قسمتی ساخته شد. Benicio Del Toro که با فیلم سینمایی Traffic موفق به دریافت عنوان اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل گشته و Patricia Arquette که با درام متفاوت Boyhood که کسب اسکار بهترین بازیگر نقش زن مکمل را در کارنامه دارد از بازیگران اصلی این مجموعه می باشند.

داستان سریال که بر اساس حوادثی واقعی به رشته تحریر در آمده است به شرح اقدام به فرار پیچیده و خلاقانه دو زندانی متهم به قتل و مواجه با محکومیت های سنگین به نام های Richard Matt و David Sweat در سال 2015 از زندان به شدت تحت مراقبت و فوق امنیتی Clinton Correctional Facility می پردازد که حوادث آن مدت ها در تیتر خبری رسانه ها قرار داشت و منجر به بزرگترین عملیات جستجوی تاریخ شمال ایالت نیویورک گشت.

Orange Is The New Black (2013)

بهترین سریال ها درباره زندان
بهترین سریال ها درباره زندان

به احتمال زیاد “نارنجی مد جدید است” شناخته‌شده‌ترین سریال این لیست است. داستان درباره یک زن جوان است که قبلاً با پارتنر دگرباش خود مواد مخدر قاچاق می‌کرده و به همین دلیل به زندان افتاده.

از آنجایی که این اولین بار است او به زندان افتاده، بنابراین کم کم با زندگی در زندان سازگار می‌شود و با کسانی آشنا می‌شود که می‌توانند در آینده او را به دردسر بیندازند.

اولین فصل‌های این سریال جذاب و خیره کننده هستند و در فصل‌های اولیه اشکتان بند نمی‌آید. با این وجود کم کم جذابیت خود را از دست می‌دهد. پس این سریال را تماشا کنید و لذت ببرید. جذابیت فصل‌های آغازین این سریال را به یکی از بهترین سریال‌ها درباره زندان تبدیل می‌کند.

همچنین گاهی اوقات بسیار خنده‌دار است و اپیزود آزمایشی شگفت‌انگیز لحن اتفاقات آینده را با ترکیبی خوب از لحظات جدی و لحظات سبک تعیین می‌کند.

متأسفانه، هیچ برنامه‌ای برای ادامه این سریال وجود ندارد، اما با 7 فصل به یاد ماندنی، توانست طرفداران زیادی را در سال‌های پس از انتشار پیدا کند، بنابراین جای تعجب نیست که این سریال یک انتخاب محبوب است.

Oz (1997)

بهترین سریال ها درباره زندان
بهترین سریال ها درباره زندان

OZ که در لغت اشاره به بخشی در زندان خیالی به نام Oswald State Correctional Facility  در نیویورک دارد که داستان سریال در آن روایت می شود. عنوان درام جنایی- تعلیقی می باشد.

تمام فصول این مجموعه هشت قسمت می باشد، به استثنای فصل چهارم مجموعه که به دلیل وقفه ای که در کار ساخت سریال در حال پخش The Sopranos در آن زمان بوجود آمد از سوی مسئولان شبکه سفارش تعداد اپیزودهای اضافی را دریافت کرد.

Tom Fontana که علاوه بر ساخت سریال در تمام اپیزودهای آن به عنوان نویسنده فعالیت کرده است، در حالی که کار تولید سریال را برای فصل چهارم آغاز کرده بود مجبور به نویسندگی برای تعداد اپیزودهای بیشتری برای این فصل گشت.

از نکات جالب توجه در داستان پردازی مجموعه جسارت عوامل آن در به تصویر کشیدن صریح خشونت، قصاوت و وقایع جنسی هولناکی است که در یک زندان فوق امنیتی قابل رخ دادن می باشد.

امری که در طول زمان پخش آن گاه و بیگاه با انتقاداتی نیز مواجه می گشت. اگرچه مجموعه در طول زمان پخش برخلاف مخاطبان با بی مهری منتقدان مواجه گشت و هیچ جایزه معتبری را کسب نکرد اما پس از اتمام به آن بهای بیشتری داده شد.

و علاوه بر پخش در کشورهای مختلف جهان از سوی وبسایت EW به عنوان هفتادسومین مجموعه برتر پخش شده در بین سال های 1983 تا 2008 معرفی شد. و انجمن نویسندگان آمریکا آن را را در لیست صدویک سریال برتر تاریخ از نظر نویسندگی قرار داد.

OZ  بخش وحشتناکی در درون زندان Oswald State Correctional Facility است. که در آن احتمال وقوع هر بلایی بر سر زندانیان بویژه افراد ضعیف ممکن است. جایی که اگرچه به ظاهر در کنترل نگهبانان است.

اما در واقع توسط گروههای مختلف شکل گرفته توسط زندانیان همچون باند ایتالیایی ها، سیاه پوستان، مسلمانان و…. اداره می شود. در این میان روانپزشکی به نام Tim McManus در درون این بخش رعب آور واحد آزمایشگاه گونه ای به نام  Emerald City را ایجاد کرده است که بنا دارد با رویکردی جدید به درمان ناهنجاری های این زندانیان خطرناک بپردازد.

با این حال اگرچه این بخش ظاهری آراسته تر از سایر قسمت های OZ دارد و انبوهی از قوانین دست و پا گیر در این بخش حاکم است. اما اینها مانعی از انجام اقدامات تبهکارانه ساکنان آن نمی باشد.

در این میان با ورود زندانی سیاه پوست مسلمانی به نام Kareem Said که در تلاش برای ایجاد گروهی مخصوص به خود در Emerald City می‌باشد و عده‌ای زندانی تازه وارد دیگر اوضاع در بخش با تغییراتی مواجه می‌گردد.

Wentworth (2013)

بهترین سریال ها درباره زندان
بهترین سریال ها درباره زندان

Wentworth یا Wentworth Prison عنوان مجموعه درام استرالیایی می باشد که با الهام از مجموعه موفق Prisoner: Cell Block H که بین سال های 1986-1979 از شبکه Network Ten این کشور پخش می شد توسط مجموعه شرکت های Foxtel ساخته شده است و پخش فصل نخست آن در ده قسمت بوسیله شبکه کابلی SoHo وابسته به Foxtel از اول ماه می 2012(سیزدهم اردیبهشت 91) آغاز گشت و با استقبال خوب مخاطبان مواجه گشت.

خروج غم بار و هولناک از دنیای آزاد خارج و ورود به زندان سرآغاز داستان Bea Smith می باشد. زنی میانسال و وحشت زده که به اتهام تلاش برای قتل همسر خشن خود دستگیر شده و در انتظار دادگاهش به زندان Wentworth منتقل گشته است.

اما ورود به زندان و تلاش برای تطابق یافتن با محیط جدید تازه آغاز ماجراست چراکه به زودی Franky یکی از روسا و قلدرهای زندان که به شدت تحت نظر Meg رییس زندان می باشد باخواسته ای پرخطر به سراغ او می آید. درهمین حال بازگشت Jacs رییس دار و دسته دیگری از زندانیان به بخش عمومی و رقابت او با Jacs اوضاع را پیچیده تر می‌کند.

سریال “ونتورث” کم و بیش به سریال استرالیایی “نارنجی مد جدید است” (Orange is the New Black) شباهت دارد و البته لحن آن کمی جدی‌تر است. قهرمان سریال بئا اسمیت است.

او به خاطر قتل همسر خودش منتظر حکم است. در حالی که درباره حکم خود اطلاعات جدید دریافت می‌کند، باید برای خو گرفتن با زندان خود را آماده کند و برای زنده ماندن تمام تلاشش را به خرج دهد.

این سریال به زیبایی ساخته شد و متن و اجرای آن عالی است. اگر تماشای سریال‌های درام مدرن را دوست دارید و از حال و هوای دهه 80 خوشتان می‌آید، پس حتماً باید این سریال را تماشا کنید.

Prison Break (2005)

بهترین سریال ها درباره زندان
بهترین سریال ها درباره زندان

سریال 4 فصلی درام-هیجانی گسست زندان (یا به قول معروفش “فرار از زندان”) از تلویزیون سراسری ایالات متحده و پس از آن سایر نقاط دنیا پخش شد و توانست به یکی از پر بیننده ترین سریال های معاصر تبدیل شود. اما چرا چنین مجموعه یا مجموعه هایی موفق می شوند به عوامل چندی مربوط می شود که بایستی مورد بررسی قرار گیرد.

این سریال حول شخصیت دو برادر می چرخد که یکی تقریباً غیر گناهکار است اما به دلایلی عمداً برای قتل برادر رئیس جمهور آمریکا مجرم جلوه داده شده و محکوم به مرگ است ( Lincoln Burrows) و دیگری (Michael Scofield) در پی نجات او می‌باشد. کل چهار فصل بر سر تلاش این دو برای رهایی از قانون بی قانونی و قدرت های پشت پرده این توطئه می‌گذرد.

سریال درباره گسستن زندان است، زندان میله های آهنی و زندان ظلم یک دولت، اما نه فقط زندان ظاهری و بیرونی، برای گسستن زندان های درونی، گرچه اظهاری نمی شود و مانند بسیاری از سریال های رایج سایر نقاط جهان همه چیز به بیان نمی آید و روند کند خود را تا نتیجه طی می‌کند و در عین حال چنین نتیجه هایی ماندگارتر هستند.

بهترین سریال ها درباره زندان
بهترین سریال ها درباره زندان

مایکل انسانی باهوش است که هوش خود را در خدمت رهایی انسان ها به کار گرفته، و مهمترین آن ها: رهایی یک مجرم بی گناه که برادر او نیز هست. اینکه اسم فامیل لینکون با مایکل فرق دارد خود نتیجه گیری برادری همه انسان ها ست (و البته در سریال نیز دلیلی برای منطقی بودن آن بیان می شود).

در سریال انسان ها به کارهای ناشایست روی می آورند تا زنده بمانند، زندگی جنگلی اوج می گیرد، و عده ای برای کسب قدرت به کاری متوسل می شوند.

لحظات تصمیم گیری در جریان سریال اغلب سریع است؛ به مانند زندگی، اما از روی تفکر گذشته (آینده نگری؛ مانند خالکوبی بدن مایکل) و در گسستن هر راهی، ایده ای برای راهی دیگر هست (امید را پایانی نیست) و مشکل تنها این جاست که این ها همه انسانند و گاه اشتباه می کنند، حتی مایکل! و محبوب او که بارها اسیر مخدر شده تا دنیا را فراموش کند. اما آیا دنیا نیز او را فراموش خواهد کرد؟

سریال پر از حالاتی ست که باید بین اعتماد به اطرافیان و عدم آن تصمیم گرفت، اغلب عدم اعتماد پیروز است! دنیای امروز دنیای اعتماد نیست! شاید برای همین است که مایکل بیشتر با کودکان عهد می بندد تا کاری را برایش انجام دهند تا بزرگسالان!

بعضی فراری ها تا مدت ها اصلاح نمی شوند اما آنچه اصلاح کننده می تواند باشد خود زندگی است با پیچ و خم هایش. سیر تحول انسان‌ها به کندی رخ می‌دهد و البته برخی حالات نیز در طی مسیر مشخص می‌شود.

افرادی چون “ماهُن” نماد انسان‌های خاکستری عصر ما هستند. ما یکی از بهترین بازی ها را از او می‌بینیم و به گفته منتقد آمریکایی بهترین بازیگر تلویزیونی حال حاضر است که علاوه بر بازی در نقش یک مامور FBI، به طرزی شگفت انگیز نقش یک پدر شکست خورده در زندگی، و یک انسان باهوش و دو وجهی را بازی می‌کند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین سریال ها درباره زندان از نگاه سایت فیگار سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *