تحلیل و نقد انیمیشن The Bad Guys ؛ دوست‌داشتنی‌ترین خلاف‌کارهای دنیا

انیمیشن مانند خواب، پلتفرمی جذاب برای تحقق رویاهاست. در نقد انیمیشن The Bad Guys به رویایی سراسر اکشن و کمیک خواهیم پرداخت که به غایت این رویا را محقق ساخته است.

نقد انیمیشن بچه‌های بد به اکت و ری‌اکت میان عناصر هنری و گاها کودکانه و اغلب بزرگانه فیلمی می‌پردازد که پر است از ریتم و هیجان و البته شوخی‌های جذاب و به جا و درجا.

تحلیل و نقد انیمیشن The Bad Guys

دوست‌داشتنی‌ترین دزدهای جهان

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد انیمیشن The Bad Guys خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد انیمیشن بچه‌های بد
نقد انیمیشن بچه‌های بد

بچه‌های بد یک فیلم کمدی انیمیشن  آمریکایی محصول سال ۲۰۲۲ است که توسط کمپانی DreamWorks Animation تولید و توسط یونیورسال پیکچرز توزیع شده است. این فیلم توسط پیر پریفل (در اولین کارگردانی بلند خود) بر اساس فیلمنامه‌ای از اتان کوهن ساخته شد و به طور کلی بر اساس مجموعه کتاب‌های کودکان به همین نام اثر آرون بلبی ساخته شده است.

صداپیشگان این فیلم سم راکول، مارک مارون، آکوافینا، کریگ رابینسون، آنتونی راموس، ریچارد آیواد، زازی بیتز، الکس بورشتین و لیلی سینگ هستند. داستان گروهی از حیوانات جنایتکار را روایت می‌کند که به محض دستگیر شدن وانمود می‌کنند که سعی می‌کنند خود را به عنوان یک شهروند نمونه اصلاح کنند، زیرا یک شرور جدید نقشه‌های خودش را دارد.

نقد ساختاری

داستان کارتون بچه های بد, داستان Bad Guys, تحلیل انیمیشن The Bad Guys
داستان کارتون بچه های بد, داستان Bad Guys, تحلیل انیمیشن The Bad Guys

آشنایی با دنیای فیلم از رستورانی آغاز می‌شود که گرگ و همکارش برای صرف میان‌وعده به آن مراجعت کرده‌اند. در ابتدای امر انسان دچار این خطا می‌شود که در دنیا و منطق فیلم دیدن حیوانِ انسان‌پوش مردم عادی را می‌ترساند در صورتی که این مسئله در دنیای فیلم قابل قبول است. نکته‌ای که باعث وحشت آدمها می‌شود تبهکار بودن اشخاص مذکور است. با همین سکانس کوتاه مخاطب با دنیای فیلم آشنا می‌شود.

شخصیت‌پردازی در فیلم با لحنی سلیس اتفاق می‌افتد، سهل و همه فهم. در ده دقیقه‌ی ابتدایی ما همه کارکترهای اصلی را به خوبی و با مهارتی ساده می‌شناسیم و موجوداتِ بانمکِ فیلم، کاراکتر هستند نه تیپ.

نقد انیمیشن The Bad Guys

نقد انیمیشن The Bad Guys, نقد انیمیشن بچه‌های بد, داستان کارتون بچه های بد
نقد انیمیشن The Bad Guys, نقد انیمیشن بچه‌های بد, داستان کارتون بچه های بد

کمدی فیلم در بِستر درام به خوبی اتفاق می‌افتد و شوخی‌های متنوعی در طول فیلم انسان را می‌خنداند. شوخی‌ها هم برای کودک است و هم برای بزرگسال. هم برای هوش پایین و هم برای هوش بالا. نکته اما این است که هیچ شوخی‌ای به شعور آدم توهین نمی‌کند. شوخیِ کنار زدن تابلوی اورجینالِ مونالیزا برای بزرگسال است و شوخیِ بلعیدنِ همه خوکچه‌ها توسط مار برای همه. دوری از شوخی‌های جنسی نه تنها ضعفی برای این انیمیشن خوب محسوب نمی‌شود بل نقطه قوتی است و گویی این نکته را گوش‌زد می‌کند که برای خنداندن لزومی به پایین کمر نیست.

در حالت کلی این انیمشین یک اکشن کمدی جذاب برای تمام سنین و سلایق است. انیمیشینی با داستانی سراسر دراماتیک با گره‌های خوب داستانی و پر از شگفتی‌های لحظه‌ای که با فرمِ انیمیشن سازی‌اش هم‌خوانی کامل دارد. پیشتر در (نقد انیمیشن افسون Encanto 2021) به این سبک از انیمیشن‌سازی پرداخته بودم.

بیشتر بخوانید:

داستان The Bad Guys

داستان کارتون بچه های بد, داستان Bad Guys, تحلیل انیمیشن The Bad Guys
داستان کارتون بچه های بد, داستان Bad Guys, تحلیل انیمیشن The Bad Guys

تحلیل انیمیشن The Bad Guys را با نگاهی به داستان آن ادامه می‌دهیم. در لس‌آنجلس جایی که انسان‌ها و حیوانات انسان‌نما با هم زندگی می‌کنند The Bad Guys باندی از حیوانات جنایتکار بدنام به رهبری آقای گرگ وجود دارد. گرگ و دار و دسته‌اش معروف به دزدی‌های وقیحانه هستند. داستان کارتون بچه های بد اینگونه شروع می‌شود.

او تلاش می‌کند تا جایزه دلفین طلایی را در یک جشن از پروفسور روپرت مارمالاد (خوکچه هندی) بدزدد. در طول دزدی گرگ وقت آزاد خود را صرف جیب‌بری افراد مختلف می‌کند اما به طور ناخواسته به یک زن مسن کمک می‌کند و به خاطر این کارِ خوب مورد تمجید قرار می‌گیرد که منجر به این می‌شود که گرگ خود را تحت تأثیر اعمال اشتباه خود ببیند. پس از افشای این باند و دستگیری آنها، گرگ مارمالاد را متقاعد می‌کند تا آنها را اصلاح کند ولی در اصل او قصد دارد از این تظاهر برای سرقت مجدد جایزه سوء استفاده کند.

نقد انیمیشن The Bad Guys

نقد انیمیشن The Bad Guys, نقد انیمیشن بچه‌های بد, داستان کارتون بچه های بد, داستان Bad Guys, تحلیل انیمیشن The Bad Guys
نقد انیمیشن The Bad Guys, نقد انیمیشن بچه‌های بد, داستان کارتون بچه های بد, داستان Bad Guys, تحلیل انیمیشن The Bad Guys

مارمالاد بدها را به خانه‌اش دعوت می‌کند اما درس‌های او روحیه نظم‌ناپدیری آن‌ها را ثابت می‌کند. به نظر می‌رسد قادر به انطباق با مفهوم رفتار خوب نیستند.

وقتی بدها دزدی جدیدی را انجام می‌دهند تا دوباره جایزه را بدست آورند گرگ نمی‌تواند خود را مجبور به اتمام نقشه کند. ناگهان یک شهاب‌سنگ به نمایش گذاشته می‌شود که باعث می‌شود افراد بد برای سرقت آن مقصر شناخته شوند. هنگامی که باند دوباره دستگیر می‌شنود، مارمالاد در خلوت با آنها ملاقات می‌کند و نشان می‌دهد که او شهاب سنگ را دزدیده و خود را به عنوان پیرزن مبدل کرده است.

در زندان ولف به گروهش توضیح می‌دهد که دیگر نمی‌خواهد یک جنایتکار باشد و آنها می‌توانند بهتر باشند اما مار قبول نمی‌کند زیرا گرگ به خاطر سرسختی‌اش سر او فریاد می‌زند و مار را عصبانی می‌کند تا به او حمله کند. در نهایت روباهِ پنجه طلا آنها را نجات می‌دهد و نشان می دهد که چه کسی است، کسی که وقتی خودش سعی کرد جایزه را بدزدد، اصلاح شد.

بیشتر بخوانید:

نقد انیمیشن The Bad Guys

نقد انیمیشن The Bad Guys, نقد انیمیشن بچه‌های بد, داستان کارتون بچه های بد, داستان Bad Guys, تحلیل انیمیشن The Bad Guys
نقد انیمیشن The Bad Guys, نقد انیمیشن بچه‌های بد, داستان کارتون بچه های بد, داستان Bad Guys, تحلیل انیمیشن The Bad Guys

در ادامه داستان Bad Guys پس از رسیدن به امنیت، افراد بد گرگ را به دلیل خیانت به آنها ترک می‌کنند. هنگامی که آنها به مخفیگاه خود باز می‌گردند، متوجه می‌شوند که به طور کامل غارت شده‌اند زیرا گرگ مکان آن را به عنوان غرامت به روباه نشان داده بود.

بعد از اینکه مار با کمال میل به کوسه آخرین دارایی خود را از روی مهربانی می‌دهد همه متوجه می‌شوند که می‌توانند راه خود را تغییر دهند و به کمک گرگ بروند. با این حال مار آن را انکار می‌کند و آنها را رها می‌کند تا با مارمالاد متحد شود. مارمالاد که قصد دارد از شهاب‌سنگ برای قدرت دادن به یک دستگاه کنترل ذهن استفاده کند تا ارتشی از خوکچه‌های هندی را هیپنوتیزم کند تا از صندوق‌های خیریه غارت کنند.

نقد انیمیشن The Bad Guys

نقد انیمیشن The Bad Guys, نقد انیمیشن بچه‌های بد
نقد انیمیشن The Bad Guys, نقد انیمیشن بچه‌های بد

در همین حین گرگ و روباه وارد خانه مارمالاد می‌شوند تا شهاب سنگ را بدزدند و سپس توسط مارمالاد و مار دستگیر می‌شوند. قبل از اینکه بتوانند این دو را به پایان بکشند بقیه افراد بد آنها را نجات می‌دهند. آنها سپس شهاب سنگ را برمی‌دارند و نقشه‌های مارمالاد را خنثی می‌کنند. پس از تلاشی سرسام‌آور، Bad Guys به ایستگاه پلیس می‌رسند تا شهاب‌سنگ را تحویل دهند تا اینکه یکهو تصمیم می‌گیرند به دنبال مار بروند و با وجود خیانت او را برگردانند.

در طول تعقیب و گریز مارمالاد به مار خیانت می‌کند و بدها جان خود را برای نجات او به خطر می‌اندازند و در ازای شهاب‌سنگ با مارمالاد برای امنیت مار چانه می‌زنند. با آشتی گرگ و مار، باند با موفقیت مار را نجات می‌دهند و از مرگش جلوگیری می‌کنند.

پس از از بین بردن کلاه مارمالاد افراد بد خود را به مقامات تسلیم می‌کنند تا روباه نتواند گذشته جنایتکارانه‌ی سابق خود را فاش کند. مارمالاد تلاش می‌کند تا اعتبار خود را بازیابی کند و شهاب‎‌‌سنگ را به دست آورد اما مشخص می‌شود که این شهاب‌سنگ تقلبی است، که توسط مار مخفیانه جابجا شده است.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد انیمیشن The Bad Guys سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


2 thoughts on “تحلیل و نقد انیمیشن The Bad Guys ؛ دوست‌داشتنی‌ترین خلاف‌کارهای دنیا

  1. فیلم قشنگی بود
    از دریم ورکس این چند وقت فیلم های خوب زیادی ندیده بودیم ولی بد گایز میتونه شروع خوبی برای بازگشت شرکت دریم ورکس به دوران اوج باشه

  2. سلام
    فیلم قشنگی بود
    اما یه سوال دارم
    وقتی ولف و بقیه در راه دزدین اون مجسمه طلایی دستگیر شدن
    و فرماندار یا همون پنجه زرشکی بهش گفت از فرصتت درست استفاده کن
    ولف وقتی میخواست در ماشینو ببنده یه حرکت عجیب زد که معنیشو نمیفهمم!!
    انگشت اشاره و انگشت وسطشو گذاشت کنار سرش که واسمون تا اینجا غیر عادی نیست
    اما بعدش دستشو چرخوند و سمت فرماندار گرفت
    معنی این حرکت چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *