نقد انیمیشن افسون (Encanto 2021) ؛ عشق عمیق‌ترین جادوهاست

با نقد انیمیشن افسون به سراغ یکی از آخرین و بهترین انیمیش‌های سال 2021 می‌رویم. با نقد انیمیشن Encanto 2021 در فیگار همراه ما باشید.

همان‌طور که یکی از کاراکترهای افسانه‎‌ای دنیای تخیل “آلبوس دامبلدور” می‌گوید: “بزرگترین جادو عشق است”. عشق است که در لحظه اتفاق می‌افتد و همیشگی نیست و این رازِ جادویی بودنش است.

در تحلیل انیمیشن افسون با عشق خالص سر و کار داریم. عشقی که در ماچ و بوسه خلاصه نمی‌شود. عشق در انیمیشن افسون خانواده است و جادویی که میان اعضای خانواده جریان دارد همان عشق است. ادامه متن حاوی اسپویلر است.

قلب تپنده این خانواده دختری سمپاتیک به نام میرابل است. او هیچ ویژگی جادویی ندارد (بر خلاف اعضای خانواده) اما نکته اینجاست که او خودِ خودِ جادویی است که خانه و خانواده را حفظ کرده است. در ادامه نقد انیمیشن افسون همراه فیگار باشید تا به این موضوع و مسائل دیگر انیمیشن خوبِ افسون بپردازیم.

نقد انیمیشن افسون

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد انیمیشن افسون خواهید خواند به شرح زیر است:

حلیل فیلم افسون, بررسی انیمیشن افسون
حلیل فیلم افسون, بررسی انیمیشن افسون

Encanto یک فیلم کمدی موزیکال و انیمیشن آمریکایی محصول 2021 است که توسط استودیو انیمیشن والت دیزنی تولید و توسط استودیو والت دیزنی موشن پیکچرز توزیع شده است.

شصتمین فیلم تولید شده توسط استودیو، به کارگردانی جرد بوش و بایرون هاوارد، کارگردانی مشترک توسط نویسنده Charise Castro Smith، و تهیه کنندگی Yvett Merino و Clark Spencer، با آهنگ‌های اصلی توسط Lin-Manuel Miranda ساخته شد.

صداپیشگان این فیلم استفانی بئاتریز (صدای میرابل انیمیشن افسون)، ماریا سیسیلیا بوترو، جان لگوئیزامو، مائورو کاستیو، جسیکا داروو، آنجی سپدا، کارولینا گایتان، دایان گوئررو و ویلمر والدراما هستند.

این فیلم در تاریخ 3 نوامبر 2021 در تئاتر ال کاپیتان در لس آنجلس به نمایش درآمد و در 24 نوامبر در ایالات متحده در یک نمایش 30 روزه در واکنش به همه‌گیری COVID-19 اکران شد. این فیلم جز بهترین انیمیشن های ۲۰۲۱ محسوب می‌شود. در ادامه به بررسی انیمیشن افسون ادامه می‌دهم.

ابرقهرمانیِ خانوادگی

نقد افسون, صدای میرابل انیمیشن افسون
نقد افسون, صدای میرابل انیمیشن افسون

در نقد افسون آلما مادریگالِ جوان و شوهرش در حالی که از خانه‌اش به دلیل درگیری مسلحانه شورشیان و غارت‌گران فرار می‌کند، همسرش پدرو به دست غارت‌گران کشته می‌شود.

او اما فرزندان سه قلوی خود را نجات می‌دهد: جولیتا، پپا و برونو. درین بین شمعِ او تبدیل به یک شمع جادویی می‌شود که در وهله اول تمام غارت‌گران را نابود می‌کند.

شمع برای آنها خانه‌ای جادویی به نام “کازیتا” ایجاد می‌کند. 50 سال بعد دهکده‌ای تحت حمایت شمع رشد کرده است و مادریگال‌ها دارای توانایی‌های فوق بشری هستند. با نقد انیمیشن افسون همراه فیگار باشید.

بیشتر بخوانید:

داستان انیمیشن افسون

, نقد انیمیشن Encanto 2021, تحلیل فیلم افسون
, نقد انیمیشن Encanto 2021, تحلیل فیلم افسون

آنها از توانایی‌های ابرقهرمانی شان که نظیرش را در مارول (بهترین انیمیشن های مارول) دیده‌ایم برای کمک به روستاییان استفاده می‌کنند. درین بین استعداد پیش‌گویی برونو باعث درگیری‌هایی درون خانواده می‌شود که موجب رفتن او از خانه می‌گردد.

پس از پنجاه سال (بهترین انیمیشن های تاریخی) از ایجاد شمع همه چیز روی روال به نظر می‌رسد در حالی که آتشی زیر خاکسترِ این خانه افسانه‌ای خوابیده که در ادامه نوشتار نقد انیمیشن افسون به آن خواهم پرداخت.

نژاد پرستی درون خانوادگی

داستان انیمیشن افسون, نقد انیمیشن Encanto 2021
داستان انیمیشن افسون, نقد انیمیشن Encanto 2021

میرابل شخصیت اول داستان انیمیشن افسون هیچ ویژگی ابرقهرمانی ندارد. به همین واسطه با میرابل (کوچکترین دختر جولیتا) به دلیل نداشتن هیچ موهبتی به گونه‌ای متفاوت رفتار می‌شود که گاها موجب موقعیت های کمیک در فیلم می‌شود (بهترین انیمیشن های کمدی 2022).

گویی نوعی از رایسیسم (نژادپرستی) درون خانوادگی درین خانواده در جریان است. این در حالی‌ست که میرابل حاضر است هست و نیستش را بی قید و شرط برای خانواده خود فدا کند و این کیمیای درونی اوست که او را از دیگران متمایز می‌کند و این کیمیا همان موهبتی است که دیگران ندارند و او در دل خود از آن موهبت غنی است. با نقد انیمیشن افسون همراه فیگار باشید.

میرابل و صداپیشه‌اش استفانی بئاتریز

نقد افسون, صدای میرابل انیمیشن افسون
نقد افسون, صدای میرابل انیمیشن افسون

این انیمیشینِ خوب (بهترین انیمیشن های 2022) من را به یاد مسخِ کافکا انداخت. وقتی شخصی در خانواده (به ویژه در جوامع نیمه مدرن) کارایی خود را از دست می‌دهد درون خانواده ترد می‌شود، نادیده گرفته می‎‌شود و جوری القا می‌شود که گویی موی دماغ است.

در ادامه میرابل ناگهان شکاف‌هایی را در کازیتا می‌بیند اما وقتی دیگران را صدا می‌کند تا بیایند و ببینند، تمام شکاف‌ها رفع شده است که بعدا متوجه می‌شویم کارِ برونو بوده.

ماموریتِ نجات

میرابل افسون, تحلیل انیمیشن افسون
میرابل افسون, تحلیل انیمیشن افسون

Mirabel تصمیم می‌گیرد تا جادوی Casita را نجات دهد. خواهر بزرگتر فوق العاده قوی او لوئیزا پیشنهاد می‌کند که اتاق برونو که در برج ممنوعه در کازیتا قرار دارد، ممکن است سرنخ‌هایی از این پدیده داشته باشد.

در داخل میرابل یک غار شنی را کشف می‌کند و تکه‌هایی از یک صفحه شیشه‌ای یشمی مات را بازیابی می‌کند که تصویری را تشکیل می‌دهد که او را نشان می‌دهد. این دست اتفاقات را بیشتر در انیمیشن‌های دی‌سی (بهترین انیمیشن های دی سی 2021) دیده بودیم.

میرابل در حالی که باعث از هم پاشیدن Casita می‌شود. پس از رفتن میرابل، لوئیزا متوجه می‌شود که قدرت‌هایش در حال ضعیف شدن هستند. در این بین باید اعتراف کرد این انیمیشن قابلیت تبدیل به یک انیمیشن سریالی را دارد (بهترین انیمیشن های سریالی). با نقد انیمیشن افسون همراه فیگار باشید.

بیشتر بخوانید:

نقد انیمیشن Encanto 2021

, تحلیل فیلم افسون, بررسی انیمیشن افسون
تحلیل فیلم افسون, بررسی انیمیشن افسون

شب بعد خواهر بزرگ میرابل، ایزابلا که می‌تواند گل‌ها را به میل خود رشد دهد، قرار است با ماریانو گوزمان نامزد کند. بزرگ‌ترین پسر عموی میرابل، دولورس، که شنوایی فوق‌انسانی دارد، اعتراف می‌کند که میرابل در حال صحبت با پدرش در مورد دیدن برونو است.

پیشنهاد ماریانو زمانی مختل می‌شود که کازیتا یک بار دیگر شروع به ترک برداشتن می‌کند و باعث می‌شود پپا که احساساتش آب و هوا را کنترل می‌کند طوفان رعد و برقی را ایجاد کند و مراسم به هم بریزد.

تحلیل انیمیشن افسون

بررسی انیمیشن افسون, نقد افسون, صدای میرابل انیمیشن افسون
بررسی انیمیشن افسون, نقد افسون, صدای میرابل انیمیشن افسون

میرابل متوجه می‌شود که برونو در دیوارها پنهان شده است. او در واقع هرگز خانه را ترک نکرده زیرا هنوز خانواده‌اش را دوست دارد. میرابل برونو را متقاعد می‌کند تا دوباره پیش‌بینی کند.

برونو چشم انداز دیگری ایجاد می‌کند که نشان می‌دهد کازیتا در حال فروپاشی است و تصویری از میرابل که ایزابالا را در آغوش گرفته است را نشان می‌دهد. با نقد انیمیشن افسون همراه فیگار باشید.

جادوی عشق

داستان انیمیشن افسون, نقد انیمیشن Encanto 2021
داستان انیمیشن افسون, نقد انیمیشن Encanto 2021

میرابل برای عذرخواهی از ایزابلا می‌رود و به طور تصادفی اعترافی دلخراش را برمی‌انگیزد: ایزابلا نمی‌خواهد با ماریانو ازدواج کند و برای خانواده این فداکاری را می‌خواست بکند.

این به ایزابلا کمک می‌کند تا در خود واقعی خود شکوفا شود و خواهران هم‌دیگر را در آغوش بگیرند. با این حال آلما متوجه می‌شود که ایزابلا تحت تاثیر میرابل قرار گرفته و میرابل را متهم می‌کند که باعث بدبختی‌های خانواده به دلیل نداشتن موهبت شده است. با نقد انیمیشن افسون همراه فیگار باشید.

بیشتر بخوانید:

میرابل افسون واقعی را داراست. او در نهایت می‌گوید که همه چیز واقعا تقصیر او بوده است که باعث شده همه کارها را به روش او انجام دهند. بحث آنها ناگهان شکاف بزرگی ایجاد می‌کند که کازیتا را نابود می‌کند.

شمع جادویی آلما علیرغم تلاش‌های بیهوده او برای نجات آن در دستان میرابل می‌میرد و عملا قدرت تمام مادریگال‌ها از بین می‌رود. در بخش بعدی نوشتار نقد انیمیشن افسون به نکته‌ای پنهان در بطن فیلم اشاره خواهم کرد. با نقد انیمیشن افسون همراه فیگار باشید.

میرابل به مثابه خانه

تحلیل فیلم افسون, بررسی انیمیشن افسون
تحلیل فیلم افسون, بررسی انیمیشن افسون

اگر دقت کرده باشید در بخشی از فیلم دست میرابل خراش برمی‌دارد و در همان حین خانه ترک می‌خورد. این اتفاق در همان لحظه این ظن را در من ایجاد کرد که نکند موهبتِ میرابل خانه بودنش باشد.

این ظن وقتی تقویت شد که مسئله پیش‌گویی پیش آمد و هر وقتی که میرابل ناراحت و غمگین می‌شد خانه دچار مشکل می‌شد و در نهایت هم دیدیم که خانه با دستان میرابل به حالت اولیه خود بازگشت. با نقد انیمیشن افسون همراه فیگار باشید.

بیشتر بخوانید:

همان‌طور که در ابتدای نوشتار عرض کردم جادو و موهبت میرابل عشق خالص او نسبت به خانه و خانواده و انسان‌هاست. او نماد نجات‌دهنده‌ و منجی‌ای است که نباید با نگاه به در در انتظار او باشیم. نجات دهنده در آینه است.

در نهایت برونو همراه با مادریگال ها و روستاییان برای بازسازی کازیتا متحد می‌شوند. میرابل هم ماریانو را به دولورس معرفی می‌کند. وقتی کار تمام شد کازیتا دوباره زنده می‌شود و جادوی خانه باز می‌گردد و در نهایت مادریگال ها اولین عکس خانوادگی خود را با میرابل و برونو می‌گیرند. با نقد انیمیشن افسون همراه فیگار باشید.

تکنیک

نقد افسون, صدای میرابل انیمیشن افسون, میرابل افسون
نقد افسون, صدای میرابل انیمیشن افسون, میرابل افسون

تحلیل فیلم افسون را با بررسی تکنیک بکار رفته در این انیمیشن تمام می‌کنم. با پیشرفت تکنولوژی و پدیدار شدن تکنیک انیمیشن‌سازی سه بعدی، شخصیت‌های خیالی دوبعدی فرصتی برای واقعی‌تر شدن پیدا کردند. چرا که حالا در پلتفرمی سه بعدی با عمق بالا و زاویه دیدهای متعدد قابلیت نمایش دارند.

در این تکنیک انیمیت کردن در مراحل پیچیده تر و بیشتری نسبت به روش‌های قبل انجام می‌گیرد که در نگاه کلی می‌توان به بعضی از این مراحل از جمله بافت گذاری، ریگ کردن کاراکتر و صحنه، نورپردازی، تنظیم موقعیت دوربین و زاویه دید اشاره کرد. با نقد انیمیشن افسون همراه فیگار باشید.

بیشتر بخوانید:

تحلیل انیمیشن افسون

صدای میرابل انیمیشن افسون, میرابل افسون,
صدای میرابل انیمیشن افسون, میرابل افسون

البته که در نتیجه چنین فرایندی روایتی بسیار چشمگیر و واقع‌گرایانه خلق خواهد شد. نرم‌افزارهای پیشرفته‌ای همچون مایا (Maya)، افترافکت، تری دی مکس (3D Max) و … در تولید این سبک مورد استفاده قرار می‌گیرند. با نقد انیمیشن افسون همراه فیگار باشید.

استریوسکوپ (Stereoscope)

میرابل افسون, تحلیل انیمیشن افسون
میرابل افسون, تحلیل انیمیشن افسون

یکی از موارد مورد استفاده در انیمیشن سه بعدی تکنولوژی استریوسکوپ است که با ایجاد اختلاف زاویه دید در چشم‌ها و توهم بصری تصاویر یک محیط مجازی به صورت سه بعدی مشاهده می‌شوند.

در ساخت انیمیشن‌های سه بعدی دیجیتال میتوان از این روش استفاده کرد تا خروجی کار از ماهیت نمایش سه بعدی برخوردار باشد که در فیلم افسون تمام این تکنیک‌ها مورد استفاده قرار گرفته بود.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد انیمیشن افسون سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


One thought on “نقد انیمیشن افسون (Encanto 2021) ؛ عشق عمیق‌ترین جادوهاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *