نقد فیلم عنکبوت ؛ به قلم محمدولی دارابی

هنگامی که دستگاه قضا، جهت ریشه‌یابی فساد‌های موجود در لایه‌های زیرین جامعه اقدام اساسی نمی‌کند و صرفاً چشمش را بر روی حقایق می‌بندد، هیولاها‌ی انسان‌نما، فرصت را مغتنم می‌شمارند و با عرض اندامِ جنون‌آور، موجب رعب و وحشت‌ مردم می‌شوند؛ همچون قاتل‌های زنجیره‌ای. در ادامه با نوشتار نقد فیلم عنکبوت همراه با فیگار بمانید.

فیلم «عنکبوت» به سلسله‌ قتل‌های زنجیره‌ای توسط سعید حنایی در طول سال‌های 1379 و 1380 در شهر مشهد می‌پردازد. مردی که تصمیم گرفته بود با کشتن زنان خیابانی، چهره‌ی شهر را از فساد پاک کند. سوژه‌ای تکان‌دهنده که می‌توانست یک الگوی منحصربه‌فرد در ژانر جنایی سینمای ایران باشد؛ اما حیف…

نقد فیلم عنکبوت

به قلم محمدولی دارابی

نقد فیلم عنکبوت, بررسی فیلم عنکبوت, تحلیل فیلم عنکبوت
نقد فیلم عنکبوت, بررسی فیلم عنکبوت, تحلیل فیلم عنکبوت

ایده‌ای هدررفته که پرداختی بسیار دم‌دستی دارد. فیلمنامه در سطح حرکت می‌کند و نمی‌تواند پا را فراتر از حد توقع جلو بگذارد. همه چیز مهیا بود تا با یک ساختارِ منسجم و پویا افزون بر دراماتیزه‌کردن سوژه، شاهد فیلمی تمام عیار باشیم اما تمرکز اندک بر روی تقویت بار درام داستان، با اثری به سان مستند مواجه شدیم.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم عنکبوت, بررسی فیلم عنکبوت, تحلیل فیلم عنکبوت
نقد فیلم عنکبوت, بررسی فیلم عنکبوت, تحلیل فیلم عنکبوت

وقایع قتل که برای بیننده تصویر‌سازی می‌شود، نگاهی اجمالی و سرسری به آن حوادث هولناک دارد که رفته رفته، بعد از قتل اول از آن شدت رخداد کاسته و خسته‌کننده می‌شود. حتی اطلاعات گنجانده شدن در متن هم نکته‌ی ویژه‌ای عاید مخاطب نمی‌کند که تنها متکی بر اخبار و گزارشات روزنامه‌ها و حتی مستند جنجالی “و عکنبوت آمد” می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم عنکبوت, بررسی فیلم عنکبوت, تحلیل فیلم عنکبوت
نقد فیلم عنکبوت, بررسی فیلم عنکبوت, تحلیل فیلم عنکبوت

با توجه به شخصیتی که عقاید و تعصبات خشک دینی-مذهبی و دٌگم دارد، انتظار می‌رفت با درامی روان‌شناسانه روبه‌رو شویم. درامی که به واکاوی ریشه‌ها و دلایل شکل‌گیری چنین شخصیتی بپردازد. انگیزه‌های این قاتل زنجیره‌ای، دلایل بسیار سستی دارد و این تحول شخصیت، خوب در نیامده. شوربختانه روایت «عنکبوت» به گونه‌ای است که فراتر از گزارش‌های ژورنالیستی منتشر شده در نشریات آن زمان نمی‌رود و فیلم به مانند تکه‌ پار‌ه‌های روزنامه‌های به‌هم‌چسبیده شده است.

بیشتر بخوانید:

تصور محسن تنابنده در چنین نقشی، سخت و غیرقابل انتظار است. از سویی چون بار پیشبرد داستان به عهده‌ی اوست، تنابنده به خوبی خودش را به ویژگی‌های سعید حنایی نزدیک و هویت او را برای بیننده بازسازی کرد. جنس بازی خونسردانه، اندام‌ افتاده، نگاه‌های نافذ، سکوت‌های به‌جا، آکسان‌گذاری خلاقانه کلمات و گریم تا حدودی طبیعی‌اش، نقش ماندگاری را در سینمای ایران خلق می‌کند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم عنکبوت سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید از طریق اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *