دلایل آغاز اعتراضات در چین چیست؟ + [ویدیویی از معترضان به مقررات قرنطینه]

محدودیت‌های کرونایی، حکومت کمونیست، آتش سوزی ساختمانی در شهر اورومچی چین و بسیاری عوامل دیگر از دلایل آغاز اعتراضات در چین هستند.

در ادامه ویدیوی صحبت‌های زن اویغوری را که در بیست‌وچهارم نوامبر در اثر آتش‌سوزی ساختمان محل سکونتش در چین دو فرزندش را از دست داد، ببینید. پس از آغاز آتش‌سوزی، ماشین آتش‌نشانی به آنجا اعزام می‌شود اما به دلیل مقررات قرنطینه، اجازه پیدا نمی‌کنند وارد منطقه شوند و در نتیجه دست کم ده نفر مرده‌اند.

ویدیوی مادری که فرزندانش را در آتش سوزی ساختمانی در چین از دست داد را تماشا کنید:

بیشتر بخوانید:

نصب حفاظ ایمنی روی کامیون ها اجباری شد! [+جزئیات]

حمله ارتش سایبری چین به توئیتر و ممانعت برای اعتراضات در چین

دلایل آغاز اعتراضات در چین چیست؟

این فاجعه باعث موجی از اعتراضات بی‌سابقه در چین شده است. در ابتدا مردم شهر اورومچی، محل حادثه، بیرون آمدند و اعتراض خود را نسبت به مقررات قرنطینه اعلام کردند. بعد مردم شانگهای بیرون آمدند و خواهان کناره‌گیری حزب کمونیست چین و شخص شی جین‌پینگ شدند که واقعاً بی‌سابقه و حیرت‌انگیز است.

روز بعد اعتراضات پراکنده‌ای در دیگر جاها شکل گرفت و دانشجویان دانشگاه‌های شینهوا و پکن هم به اعتراضات پیوستند. تا الآن می‌دانیم در شهرهای دیگر، از جمله ووهان و چنگدو هم مردم به خیابان آمده‌اند و شعار داده‌اند «یا آزادی یا مرگ» و «امپراتور نمی‌خواهیم» و «امپراتور مادام العمر نمی‌خواهیم.»

خیلی بعید است چنین اعتراضی به تغییر رژیم یا دبیرکل حزب منجر شود اما بدون شک اتفاق بزرگی است. طی همین دو روز، کنشگران و دگراندیشان چینی می‌گویند:

سال‌هاست چنین اعتراضاتی نداشته‌ایم.

و بعضی متخصصان چین می‌گویند:

فکر نمی‌کردیم در عمرمان این صحنه‌ها را به چشم ببینیم.

بیشتر بخوانید:

عصیان مردم چین به محدودیت‌های کرونایی بعد از آتش سوزی ساختمانی در اورومچی

ماجرای هشتگ a4 revolution چیست؟ + [جزئیات تظاهرات در چین]

شعارهای مردم معترض در چین

دلایل آغاز اعتراضات در چین
دلایل آغاز اعتراضات در چین

معترضان شانگهای فریاد می‌کشند:

نه به دیکتاتوری، بله به دموکراسی
رهبر نمی‌خواهیم، رأی می‌خواهیم
ما در کنار مردم سین‌کیانگ هستیم

در اکتبر گذشته و پیش از انتخاب شی جین‌پینگ به دبیرکلی حزب کمونیست چین برای سومین بار، فردی بنری رو از یکی از پل‌های پکن آویزان کرد که روی آن نوشته شده بود

«برده نباشید، شهروند باشید»

«شی جین‌پینگ دیکتاتور و خائن را برکنار کنید»

بنر سریعاً جمع شد اما در روزها و شب‌های بعد افرادی روی دیوارهای شانگهای و دیگر شهرها برچسب‌هایی می‌زدند که رویشان نوشته شده بود

«نه به دیکتاتوری، بله به دموکراسی»

«رهبر نمی‌خواهیم، رأی می‌خواهیم»

یا روی دیوارهای توالت‌های عمومی، تنها جایی که هنوز از چشم دوربین‌های حزب کمونیست در امان است، تند و تند همین شعارها را می‌نوشتند. حالا همان شعارها و این بار علنی و با صدای بلند تکرار می‌شود، بعد علیرغم پروپاگاندای حزب کمونیست چین که می‌گوید مردم سین‌کیانگ تجزیه‌طلبند، مردم شانگهای با آنها اعلام و همبستگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

شعارهای مردم معترض در چین


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *