عصیان مردم چین به محدودیت‌های کرونایی بعد از آتش سوزی ساختمانی در اورومچی

عصیان مردم چین در شهرهای بزرگ پس از آن آغاز شد که خبر تلفات آتش‌سوزی در یک ساختمان در شهر اورومچی، در شبکه‌های اجتماعی چینی دست به دست شد.

عصیان مردم چین به محدودیت‌های کرونایی

براساس روایت‌های موجود، سختگیری‌های کرونایی باعث شده‌ بود که ماموران آتش‌نشانی و امداد نتوانند به‌موقع برای مهار آتش سوزی ساختمانی در اورومچی چین برسند و این تاخیر باعث مرگ ۱۰ نفر و مصدومیت ۹ نفر دیگر شده است.

در اورومچی، مرکز استان سین‌کیانگ، اعتراضات از روز جمعه و یک روز پس از آتش‌سوزی آغاز شد. نزدیک به ۳۰۰ نفر از شهروندان اورومچی در اعتراض به سخت‌گیری‌هایی که باعث شده ‌بود ۴ میلیون شهروند این شهر به مدت ۱۰۰ روز مجبور به ماندن اجباری در خانه‌های خود شوند، روز جمعه به خیابان‌ها آمدند.

بیشتر بخوانید:

واکنش شدید رامبد جوان به شایعه ها درباره او [+جزئیات و عکس]

دلایل آغاز اعتراضات در چین چیست؟ + [ویدیویی از معترضان به مقررات قرنطینه]

اعتراض به محدودیت های کرونایی در چین

اعتراض به محدودیت های کرونایی در چین
اعتراض به محدودیت های کرونایی در چین

گزارش‌هایی وجود دارد که عامل تلفات بالای این آتش‌سوزی، دیر رسیدن ماشین‌های آتش‌نشانی به محل حادثه بود، ازجمله گزارش شده است که پارک غیرقانونی خودروها و بسته‌ بودن مسیر، باعث تاخیر شده است. مسوولان محلی گفته‌اند که در مورد دلایل این تاخیر تحقیق می‌کنند.

اما آنچه خشم عمومی در مورد این حادثه را افزایش داده است، شایعه‌ها در مورد قرنطینه بودن ساختمان مذکور است. دولت چین، محله‌ها و ساختمان‌هایی را که از نظر مقام‌های دولتی «ریسک بالا» داشته ‌باشند، کاملا قرنطینه می‌کنند و با پلمب درهای ورود و خروج ساختمان‌های بزرگ، اجازه رفت و آمد ساکنان را به خارج از ساختمان نمی‌دهند.

ماجرای هشتگ a4 revolution چیست؟ + [جزئیات تظاهرات در چین]

هنوز مشخص نیست که آیا افرادی که در این حادثه جان باخته‌اند، می‌توانستند آزادانه از محل حادثه خارج شوند یا در خانه‌های خود محبوس بوده‌اند. مقام‌های محلی جمعه شب در یک کنفرانس خبری ادعا کردند که ساختمان مذکور «ریسک پایین» کرونا تشخیص داده‌ شده ‌بود و درهای آن قفل نبوده است.

تظاهرات در شهرهای مختلف چین

تظاهرات در شهرهای مختلف چین
تظاهرات در شهرهای مختلف چین, عصیان مردم چین

استفاده از کاغذهای سفید، ابتدا در هنگ‌کنگ به عنوان نمادی در برابر استبداد حزب کمونیست چین در اعتراضات رایج شده‌ بود و حالا در اعتراضات اخیر به سرزمین اصلی چین کشیده شده است.

در حالی که ساکنان چندین شهر چین خشم خود را از قرنطینه طولانی‌مدت و سیاست دولت پکن در مقابله با شیوع کرونا ابراز کردند، صدها نفر نیز در شانگهای دست به تظاهرات زدند. تجمع ساکنان شانگهای که از روز شنبه آغاز شده بود، روز یکشنبه ششم آذر به تظاهرات تبدیل شد.

بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی چون «مرگ بر حزب کمونیست چین» و «مرگ بر شی جین‌پینگ»، خواستار لغو قرنطینه در استان سین‌کیانگ و دیگر نقاط چین شدند.

حمله ارتش سایبری چین به توئیتر و ممانعت برای اعتراضات در چین

تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است نشان می‌دهد که اعتراض‌ها در شهرهای مختلف چین از پکن و شانگهای گرفته تا ووهان، شیان، نانجینگ، چونگ‌کینگ و چنگدو با شعارهایی علیه ساختار حاکم شنبه‌شب و صبح یکشنبه در جریان بود.

دانشجویان در دانشگاه چینگ‌هوا، یکی از برجسته‌ترین مراکز آموزشی چین، خواستار پایان قرنطینه کرونایی شده‌اند و شعار «آزادی پیروز خواهد شد» سر داده‌اند. در شانگهای جمعیت معترضان صبح یکشنبه برای دومین روز متوالی به خیابان اورومچی مرکزی آمدند و در ووهان، معترضان نرده‌های جداسازی جمعیت برای مبارزه با کرونا را شکستند.

اما شعارهای معترضین در بسیاری نقاط فقط به اعتراض به سخت‌گیری‌های کرونایی محدود نماند. در شانگهای، معترضان در اقدامی بی‌سابقه علیه حزب حاکم کمونیست و شخص شی جین‌پینگ، رییس‌جمهور شعار دادند.

ویدیویی از یکی از مادرانی که فرزندانش را در آتش سوزی ساختمانی در اورومچی چین از دست داد:

بیشتر بخوانید:

عصیان مردم چین


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *