تاثیر تغییرات دلار روی قیمت کنسول ها در ایران ؛ ارتباط قیمت دلار با بازار کنسول ها

چرا تغییر قیمت دلار روی قیمت Xbox X و PS5 در ایران تاثیر انچنانی ندارد؟ در این مقاله به برسی روابط بین تغییرات دلار و قیمت کنسول ها می پردازیم. در ادامه با نوشتار تاثیر تغییرات دلار روی قیمت کنسول ها در ایران همراه فیگار باشید.

این سوال که چرا به طور کلی این کم و زیاد شدن قیمت دلار تاثیر زیادی روی قیمت کنسول‌ها نمی‌گذارد فکر خیلی از بازیکنان رو در گیر کرده چند وقت پیش قیمت دلار پس از ماه‌ها رونده صعودی شروع به پایین آمدن کرد و به همین دلیل این امیدی بود برای بازیکنان که قرار است قیمت کنسول‌های نسل جدید کمی کاهش یابد. ولی حال که قیمت دلار روند صعودی به خود گرفته‌ها و کنسول‌ها هم نسبت به هفته‌های پیش گران‌تر شده‌اند.

تاثیر تغییرات دلار روی قیمت کنسول ها در ایران

ارتباط قیمت دلار با بازار کنسول ها

تاثیر تغییرات دلار روی قیمت کنسول ها در ایران ؛ تغییرات دلار روی کنسول ها تاثیر زیادی ندارد!
تاثیر تغییرات دلار روی قیمت کنسول ها در ایران ؛ تغییرات دلار روی کنسول ها تاثیر زیادی ندارد!

 کمبود قطعات بزرگ‌ترین مشکل است ؛ تاثیر تغییرات دلار روی قیمت کنسول ها در ایران

یکی ار مهم ترین موضوعاتی که بازار جهانی کنسول درگیر آن شده از زمان عرضه کنسول ها تا به امروز، کمبود قطعات است. شرکت SONY چند وقت پیش اعلام کرد کمبودهای مربوط به PlayStation 5 به احتمال زیاد همچنان به دلیل پاندمی ویروس کرونا در جهان تا ماه ها یا حتی سال های دیگر هم ادامه خواهد داشت و از طرفی گزارش‌هایی مربوط بر اتمام موجودی Xbox X و Xbox S فروشگاه‌ها به گوش می‌رسد.

این مشکلات باعث شده تا در کشورهایی مثل ایران که شرکت های کنسول سازی در آن ها نمایدگی رسمی ندارند، همچنان شاهد قیمت‌های غیرواقعی برای این کنسول ها باشیم. به عنوان مثال Xbox سری ایکس ۵۰۰ دلاری که قیمت پایین تری نسبت به مدل‌های ۴۰۰ و ۵۰۰ دلاری Ps5 در ایران دارد، همچنان با قیمت‌ ۱۶ میلیون تومانی در بازار داخل ایران حدود ۵ میلیون تومان با قیمت اصلی خود اختلاف دارد.

این موضوع در مورد پلی PS5 و PS5 دیجیتال صادق است. به همین دلیل مشکلات در واردات کنسول ها و بازار غیررسمی بزرگی که در ایران شکل گرفته، آوردن کنسول حتی در زمانی که قیمت دلار رونده نزولی پیدا کرده کار سختی است و این عوامل باعث می‌شود که کنسول ها در ایران قیمتی غیرواقعی در بازار داشته باشند.

تاثیر تغییرات دلار روی قیمت کنسول ها در ایران ؛ تغییرات دلار روی کنسول ها تاثیر زیادی ندارد!
تاثیر تغییرات دلار روی قیمت کنسول ها در ایران ؛ تغییرات دلار روی کنسول ها تاثیر زیادی ندارد!

تغییرات قیمت کنسول ها؛ تاثیر تغییرات دلار روی قیمت کنسول ها در ایران

نکته ای که در مورد بازار کنسول‌های در ایران وجود دارد این است که تقریبا هیچ قیمت ثابتی برای این کنسول‌ها وجود دارد و دائما در حال تغییر است. تغییرات قیمت دلار آمریکا طی روز ها و هفته ها، روی قیمت نهایی بسیاری از فروشگاه‌هایی که این محصولات را عرضه می‌کنند تاثیر بگذارد.

البته مانند بازار ایران این تاثیرات به صورتی نیستند که اختلاف قیمت سابق با قیمت جدید بسیار زیاد باشد. به عنوان مثال در زمانی که قیمت دلار در حال ورود به بیست هزار تومان بود، PS5 با قیمتی نزدیک به ۲۰ میلیون تومان عرضه می‌شد. حالا که دلار در حال نزدیک شدن به ۲۴ هزار تومان هست، PS5 حدود ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

در واقع موضوعاتی که خارج از ایران روی غیرواقعی شدن کنسول ها نقش دارند و به‌ مقداری قیمت ها را غیرواقعی کرده‌اند. حتی اگر قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان هم وارد شود نباید انتظار کاهش خیلی زیادی در قیمت آن‌ها باشیم.

کمبود موجودی قطعات در جهانی، به وجود آمدن بازار غیر رسمی در ایران برای فروش کنسول‌ها، تغییرات قیمت و اختلاف زیاد قیمت های سابق با حال، باعث شده که قیمت ثابتی برای کنسول‌ها در ایران وجود نداشته باشد. بعضی از افراد که خود را به عنوان فروشنده کنسول معرفی می‌کنند  ادعا میکنند که می‌توانند PS5 را بدون هیچ گونه اختلاف قیمت کنسول هارا در ایران برای گیمر ایرانی تهیه‌ کنند، ادعایی که ممکن است به احتمال زیاد درست نباشد و فقط قصد سو استفاده کردن از این اوضاع بد بازار را داشته باشند.

کلام آخر

شرایط برای خرید کنسول در ایران افتضاح است و مشخص نیست که  کی قرار است شاهد واقعی‌تر شدن قیمت‌ها باشیم. رفع کمبود موجودی جهانی کنسول‌ها مطمئنا تاثیر زیادی روی قیمت‌ها خواهد گذاشت و برخی از مشکلات بزرگی را رفع خواهد کرد، البته اگر قیمت دلار افزایش پیدا نکند.


بیشتر بخوانید:


نظر شما درباره تاثیر تغییرات دلار روی قیمت کنسول ها در ایران چیست؟ آیا به نظر شما ممکن است یک روزی مشکلات بازار کنسول ها در ایران رفع شود؟ شما آینده بازار کنسول ها در ایران را چگونه می‌بینید؟

نظرات خود را با ما در بخش نظرات سایت فیگار به اشتراک بگذارید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *