نقد فیلم جویندگان (The Searchers 1956) ؛ تحلیل ساختاری روایت جان فورد

[yasr_overall_rating]در این نوشتار به فیلم The Searchers به کارگردانی جان فورد خواهیم پرداخت. در ادامه با فیگار همراه باشید تا با نقد فیلم جویندگان و تحلیل ساختاری روایتی که جان فورد دارد آشنا شویم.

پیرنگ ساده جستجو در این قصه تلخ تبدیل به یک مطالعه عمیق روان شناختی در شخصیتی می‌شود که از سرخپوستان به گونه‌ای وسواسی نفرت دارد و مصمم است از آنها به خاطر کشتن تنها عشق زندگی اش و ربودن برادرزاده اش انتقام بگیرد.

برای ایفای نقش ضد قهرمانی مثل این ادواردز چه کسی بهتر از جان وین، شمایل اصلی سینمای وسترن. ما با تمام وجود دوست داریم با ایتن همذات پنداری کنیم، اما اعمال وحشیانه او ما را پس می‌زنند.

به علاوه، ما با مارتین پلی نیز که یک رگ سرخپوست دارد همذات پنداری می‌کنیم، قهرمان، که از عموی ناتنی خود ایتن طلب راهنمایی می‌کند. گرچه ایتن به عنوان استاد آداب و رسوم سرخپوستان و زندگی در صحرا مورد احترام است، اما مارتین در زیر نقاب قهرمان ایتن، تعصب او و میل وسواسی اش به انتقام را می‌بیند و درک می‌کند که گشتن به دنبال دبی می‌تواند در نهایت منجر به مرگ او به دست ایتن شود.

نقد فیلم جویندگان (The Searchers 1956)

تحلیل ساختاری روایت جان فورد

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم جویندگان خواهید خواند به شرح زیر است:

  • تحلیل ساختاری روایت جان فورد
  • ایتن
  • انتقام
  • آغاز جستجو
  • اختلاف
  • سرنخ
  • نامه
  • ژرفترین نقطه ساختاری روایت فورد
  • تهدید
  • تجدید حیات
  • عوامل فیلم

ایتن ادواردز (جان وین):

بالاخره پیداشون میکنیم، قول می‌دم. مطمئنم پیداشون می‌کنیم، درست همون قدر که از چرخش زمین اطمینان دارم.

نقد فیلم جویندگان ؛ نقد فیلم The Searchers
نقد فیلم جویندگان ؛ نقد فیلم The Searchers

تگزاس. ۱۸۶۸. دنیای عادی ناپایدار مهاجران سفید پوست که می‌کوشند تمدن را به سرزمینی وحشی و متخاصم بیاورند. در فیلم جویندگان، سه دنیا با هم برخورد می‌کنند: مهاجران، سرخپوستان و صحرا. مهاجران و سرخپوستان قادر به تعامل با هم نیستند مگر با خشونت و ویرانی. هر دوی آنها در برابر صحرا آسیب پذیرند. اما یک مرد از قدرتهای ویژه ای برخوردار است که او را قادر می‌سازد میان این سه دنیا رفت و آمد کند: ایتن ادواردز.

ایتن ؛ فیلم های کلاسیک

نقد فیلم جویندگان ؛ نقد فیلم The Searchers
نقد فیلم جویندگان ؛ نقد فیلم The Searchers

ایتن مردی از صحراست که به گونه ای وسواسی از سرخپوستان نفرت دارد، ولی با زبان و سنتهای آنها بیشتر از برادر زاده سرخپوست خود آشناست.

او یک تکرو تراژیک است؛ بیگانه با خانواده و جامعه و فرهنگ خود. گرچه بشدت عاشق مارتا بوده است، اما آوارگی را ترجیح داده و با امتناع از مزرعه داری، به برادرش آرون اجازه داده با مارتا ازدواج کند و ساکن شود.

مسئله درونی ایتن این است که انتقام مرگ مارتا را بگیرد و احساس گناهش را از اینکه نبوده تا جان مارتا و آرون را نجات دهد پاک کند. مسئله بیرونی ایتن این است که برادرزاده‌اش را پیدا کند.


بیشتر بخوانید: نقد فیلم هفت سامورایی ؛ تحلیل ساختاری روایت کوروساوا


ایتن مارتین پلی، پسرخوانده آرون و مارتا، را پیدا کرده است، اما از پذیرش او به عنوان عضوی از خانواده امتناع می‌کند چون یک هشتم خونش از سرخپوستان چروکی است.

مسئله بیرونی مارتین این است که جان خواهر خوانده اش دبی را نجات دهد. مارتین هم به دنبال انتقام است، اما او یک مسئله درونی هم دارد: یافتن عشق و جایی برای زندگی با دوستش الوری.

انتقام ؛ بهترین فیلم های کلاسیک جهان

نقد فیلم جویندگان ؛ نقد فیلم The Searchers
نقد فیلم جویندگان ؛ نقد فیلم The Searchers

در داستانهای انتقام، عملى خلاف اخلاق باعث به هم خوردن نظم طبیعی امور می‌شود که باید اصلاح گردد. در فیلم جویندگان، این دعوت به ماجرا زمانی است که خانواده آرون قتل عام می‌شوند و دبی خردسال ربوده می‌شود. این دعوت را می‌توان به دو مرحله تقسیم کرد:

  • گله لارس یورگنسن ربوده می‌شود: حقله کومانچی ها برای وادار کردن مردان به ترک مزرعه های خود و بی دفاع گذاشتن آنها، که مقدمه ای می‌شود برای…
  • حمله مرگبار «رئیس اسکار» به مزرعه ارون ادواردز.

ایتن به ویرانه های سوخته خانه آرون بر می‌گردد. او از مارتین در برابر وحشت روبه رو شدن با جسدهای قصابی شده و تکه تکه مارتا و ارون و پسرشان محافظت می‌کند. پیدا شدن عروسک دبی ثابت می‌کند که او و خواهرش لوسی ربوده شده اند. این عمل وحشیانه ایتن و مارتین را وادار به یک ماجراجویی جدی و خشونت آلود می‌کند بی آنکه فرصت امتناع داشته باشند.

آغاز جستجو ؛ بهترین فیلم های کلاسک

نقد فیلم جویندگان ؛ نقد فیلم The Searchers
نقد فیلم جویندگان ؛ نقد فیلم The Searchers

جستجو برای یافتن دخترها و گرفتن انتقام باید آغاز شود. ایتن برای ورود به دنیای ویژه آن چنان مصمم است که مراسم خاکسپاری را بی مقدمه پایان می‌دهد و پدر روحانی سروان ساموئل کلایتون و گروه تعقیب را وادار به عبور از این ماجراجویی و دل به دریا زدن می‌کند.

آنها این سفر را آغاز می‌کنند، که طی آن بسیاری با طیب خاطر در برابر چالشهای پیش رو تسلی می‌شوند و به دنیای عادی بر می گردند. برخی در طی سفر جان می بازند، اما دو قهرمان داستان از عهده چالش برخواهند آمد و سفر را تا انتها ادامه خواهند داد.

اختلاف ؛ بهترین فیلم های کلاسیک جهان

نقد فیلم جویندگان ؛ نقد فیلم The Searchers
نقد فیلم جویندگان ؛ نقد فیلم The Searchers

گروه تعقیب به دلیل کشمکش جبهه رقیب بتدریج ضعیف می‌شود. کلایتون (یک استاد ملون و نماینده قوانین انجیل و جامعه – به ترتیب در مقام پدر روحانی و افسر سواره نظام تگزاس) و ایتن (استاد صحرا و فرهنگ سرخپوستان) سر اینکه چه باید کرد اختلاف دارند.

ایتن سرانجام کلایتون و گروه او را طرد می‌کند. او در حالی که فقط مارتین و برد یورگنسن، دوست پسر لوسی، را همراه دارد پیش می رود. طولی نمی‌کشد که برد هم در برابر آزمونهای سفر تسلیم می‌شود. وقتی ایتن خبر مرگ لوسی را می‌آورد، برد دیوانه وار به سوی اردوگاه سرخپوستان می‌تازد و جان خود را از دست می‌دهد.


بیشتر بخوانید:

نقد فیلم The Scary House 2020 (خانه ترسناک) ؛ نوستالژی ترسناک

نقد فیلم American Traitor: The Trial Of Axis Sally : هیاهوی بسیار برای هیچ


ایتن و مارتین دو سال دیگر به جستجوی ناموفق خود ادامه می‌دهند، اما ایتن هنوز مصمم است. آزمون زمان سلامت دبی را تضمین کرده است. او را مثل یک سرخپوست بزرگ خواهند کرد تا به سن ازدواج برسد. آنها به خانه یورگنسن بر می گردند و مارتین دوباره به لوری می‌رسد.

یورگنسن نامه ای از فاترمن و تکه ای از پیش بند دبی را به ایتن میدهد. این دعوت باعث می‌شود ایتن جستجو را از سر بگیرد این بار تنها. او از همراه بردن مارتین در سفر امتناع می‌کند و با این استدلال که دبی خویشاوند نسی او نیست، بدون او می رود.

لوری هم در تلاش برای منصرف کردن مارتین از ادامه جستجو، او را ترغیب به ماندن و متعهد شدن به سفر عشق و خانواده می‌کند. اما مارتین هشدار می‌دهد که خطرات جستجو برای یافتن دبی افزایش یافته، و چون ایتن معتقد است که دبی توسط سرخپوستان بدنام شده، مارتین نگران است که مبادا عمویش بعد از یافتن دبی او را بکشد. لوری نمی تواند در برابر سماجت مارتین مقاومت کند و او را به بازگشت به سفر تشویق می‌کند.

سرنخ ؛ بهترین فیلم های کلاسیک

فاتر من نخستین سرنخ محکم را درباره محل نگهداری دبی به دست می‌دهد و به ایتن می‌گوید که او با یک قبیله کومانچی به رهبری «رئیس اسکار» است.

وقتی ایتن پاداش فاترمن را به بعد از پیدا شدن زنده دبی موکول می‌کند، وی حریصانه نقشه می‌کشد که آیتن و مارتین را در خواب غافلگیر کند. ایتن خیانت فاترمن را پیش بینی می‌کند و او را می‌کشد. این کار باعث افزایش خطر می‌شود، چون از حالا ایتن به جرم قتل تحت تعقیب است.

نامه ؛ فیلم های کلاسیک

چند سال می گذرد. ایتن و مارتین طبق نشانی های فاترمن پیش می روند و با آزمونهای بیشتری روبه رو می‌شوند. شرح این وقایع را در نامه ای می‌خوانیم که مارتین برای لوری نوشته است.

  • یک زن ملون سرخپوست به نام لوک آنها را به یک دهکده کومانچی هدایت می‌کند که مورد حمله سواره نظام قرار می‌گیرد.
  • دبی نه در میان کشته شدگان است و نه در میان اسیران سواره نظام، که چند دختر هیستریک سفید پوست هستند. (ایتن این دختران را دیگر سفید پوست نمی‌داند و با این کار نژادپرستی خود را آشکار می‌کند و نشان میدهد که اگر دستش به دبی برسد چه خطری او را تهدید می کند.)

لوری خواندن نامه مارتین را به اتمام می‌رساند. با اتمام نامه، مرحله آزمون بزرگ در سفر عشق و خانواده برای آنها تمام شده. لوری، به جای انتظار کشیدن برای بازگشت عشق حقیق اش، یک رقیب را انتخاب می کند.


بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Censor (سانسور 2021) : اثری ارزشمند و برجسته در ژانر وحشت

نقد فصل اول سریال Sweet Tooth (دندان شیرین 2021) : اثری منسجم و هویت دار


اگر مارتین به جستجو ادامه دهد، خود را در همان سفر تراژیکی خواهد یافت که ایتن پای در آن گذاشته است، بدون هیچ تعهدی به خانه و کاشانه.

ژرفترین نقطه ساختاری روایت فورد ؛ نقد فیلم جویندگان

سرانجام ایتن و مارتین راهیابی به ژرفترین نقطه ساختاری روایت فورد را آغاز می‌کنند. در حالی که دیگر هیچ نشانی از محل دبی ندارند، سرنوشت آنها را به میخانه ای در نیومکزیکو می‌کشاند و در آنجا با موز پیر آشنا می‌شوند.

این منادی از محل زندگی دبی خبر دارد و ملاقاتی را با فیگه روآ (متحد نگهبان آستانه) ترتیب می‌دهد. فیگه روآ آنها را به عنوان تاجر به اردوگاه اسکار می‌برد. «رئیس اسکار» از چادر خود بیرون می اید. ایتن با او رو در رو می‌شود. چشم در چشم، بازتاب یکدیگر قهرمان و سایه یا دشمن.

آنها وارد چادر اسکار می‌شوند، ژرفترین غار، و اسکار پوست سرهایی را که به تلافی مرگ دو پسرش کنده نشان می‌دهد. ایتن و مارتین وحشت زده سر بلند می‌کنند و دبی را می‌بینند که این نمادهای مرگ را به دست دارد و لباسی پوشیده که معرف مردم سایه است، چیزی که ایتن بیش از همه از آن وحشت داشت. به واقعیت تبدیل می‌شود: دبی زن اسکار است.

ایتن و مارتین، در اردوگاه سرخپوستان، سعی می کنند حرکت بعدی اسکار را پیش بینی کنند. دبی از تپه ای پایین می اید، یک تجدید حیات بصری – ماهم مثل مارتین امیدواریم که دبی آزاد شده باشد.

تهدید ؛ نقد فیلم جویندگان

اما این یک تجدید حیات کاذب است، یک وارونگی؛ دبی به مارتین هشدار می‌دهد که آنجا را ترک کنند. او زمانی دعا می‌کرد که مارتین قهرمان او باشد، اما اکنون سرخپوستان مردم او هستند.

ایتن با شنیدن اعتراف دبی به این نکته وحشتناک تهدید می کند که دبی را خواهد کشت، آزمون بزرگ. مارتین از دبی دفاع می کند و به اروی ایتن اسلحه میکشد. ایتن اگر مجبور شود مارتین را می کشد، اما جنگجویان اسکار حمله می کنند و ایتن زخمی می شود. ایتن و مارتین بدون دبی فرار می کنند و به یک غار پناه می برند.


بیشتر بخوانید:

نقد سریال Mare Of Easttown (میر شهرک شرقی 2021) : کیت وینسلت بهترین انتخاب

نقد فیلم Spirit Untamed (روح آزاد 2021) : کارتونی برای بچه‌ها


مارتین زخمهای ایتن را مداوا می‌کند؛ اما ایتن که با مرگ روبه رو شده، آخرین وصیت خود را می‌کند. او نتوانسته دبی را بکشد و برای راه بازگشت آماده می شود، حتی اگر به معنای پذیرش مرگ خویش باشد.

ایتن همه چیز را برای مارتین به ارث می‌گذارد و دبی را طرد می‌کند. پاداش ایتن اقرار اوست به اینکه دبی را «خویشاوند خونی» نمی‌داند. این همان پاداش تلخ است که مارتین از آن وحشت دارد.

مارتین، که از انگیزه های ایتن بخوبی آگاه است، دیگر ایتن را سایه خود یا دشمن خود می‌داند. این آزمون بزرگ آغازگر راه بازگشت آنهاست.


بیشتر بخوانید: فیلم های مورد علاقه تارانتینو ؛ لیست 25 فیلم مورد علاقه کوئنتین تارانتینو


آنها به مزرعه یورگنسن برمی‌گردند و ازدواج لوری را با چارلی مکوری رقیب به هم می‌زنند. مارتین، لوری را به زور از آنجا می‌برد و عشق خود را به او ابراز می‌کند. حالا مارتین این آگاهی را پیدا کرده است که دنباله رو ایتن نخواهد بود. او به عشق و کانون خانواده وفادار خواهد ماند.

معمولا راه بازگشت قهرمان را به سوی خانه سوق می‌دهد؛ اما این راه بازگشت قهرمانان را دوباره وارد دنیای ویژه می‌کند. آنها در آزمون بزرگ شکست خوردند و حالا ایتن و مارتین باید بار دیگر سفر را در پیش گیرند و آن را تا پایان ادامه دهند. تعلیق افزایش می‌یابد، زیرا ما میدانیم که قهرمان و استاد چه موضعی دارند.

در حالی که آنها منتظر حمله صبحگاهی هستند، مارتین سفر شخصی خود را ادامه می دهد و کلایتون و ایتن را قانع می کند که اجازه دهند دزدکی وارد اردوگاه شود و دبی را بیرون بیاورد، که شروع سکانس تجدید حیات است.

او دبی را در چادر اسکار پیدا میکند. دبی قهرمان خود را، که پاسخی است به دعاهایش، در آغوش میگیرد. اسکار آنها را پیدا می‌کند و مارتین رئیس سرخپوستان را با گلوله می‌کشد. تیراندازی او علامتی است برای ایتن و کلایتون تا حمله را آغاز کنند.

ایتن جسد اسکار را می‌یابد و پوست سر او را می‌کند. کار ایتن گرچه وحشیانه است، اما بازتابی است از اعتقاد اسکار به کندن پوست یک سر در ازای مرگ یکی از عزیزان.

این تنها وسیله ای است که ایتن برای گرفتن انتقام مرگ مارتا در اختیار دارد. ایتن تبدیل به سایه خود می‌شود و پوست سر دشمنش را میکند. (این عمل پالاینده در واقع سایه ایتن را تطهیر می‌کند و به او اجازه میدهد دبی را بپذیرد.)

تجدید حیات ؛ بهترین فیلم های کلاسیک جهان

ایتن دبی را دنبال می‌کند. برادر زاده اش را با قدرت از زمین بلند می‌کند و در حرکتی زیبا و به نشانه پذیرش، او را روی دستانش می برد. (تجدید حیات روانی ایتن و نیز تجدید حیات جسمانی دبی.) پالایش عاطفی ایتن، که نتیجه پذیرندگی اوست، مرحله تجدید حیات این ماجراجویی را کامل می‌کند.
ایتن و مارتین دبی را به مزرعه یورگنسن باز می گردانند؛ بازگشت او به آغوش «خانواده» همان اکسیر است. مارتین دوباره به لوری می رسد، پایبندی خود را به او نشان می‌دهد و آنها اکسیر عشق را با هم تقسیم می‌کنند.

ایتن بیرون تنها می‌ماند، قاب بندی شده در چارچوب در، قهرمان تکرو تراژیک با تعللی آزارنده. او از پذیرش آستانه ای که به آسایش زندگی خانوادگی می انجامد امتناع می‌کند و بر می‌گردد تا آوارگی اش را در بیابان پی بگیرد. در تصویری شاعرانه، که مشابه با تصویر افتتاحیه فیلم است، در بسته و تصویر تاریک می‌شود.

عوامل فیلم ؛ نقد فیلم جویندگان

  • کارگردان: جان فورد
  • فیلمنامه‌نویس: فرانک اس نیوجنت بر پایه جویندگان اثر آلن له می
  • بازیگران: جان وین، جفری هانتر، ورا مایلز، وارد باند و ناتالی وود
  • موسیقی: ماکس اشتاینر
  • فیلم‌بردار: وینتون هاچ
  • تدوین‌گر: جک مری
  • شرکت تولید: سی.وی. ویتنی پیکچرز
  • توزیع‌کننده: برادران وارنر
  • تاریخ‌ انتشار: ۱۶ مه ۱۹۵۶ (تئاتر شیکاگو)
  • مدت زمان: ۱۱۹ دقیقه
  • کشور ایالات: متحدهٔ آمریکا
  • زبان انگلیسی
  • هزینهٔ فیلم ۳٫۷۵ میلیون دلار

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بررسی و نقد فیلم جویندگان چیست؟ نظرات خود را با فیگار در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *