بررسی بازی ENDER LILIES QUIETUS OF THE KNIGHTS ؛ زیبایی افسردگی


در این نوشتار قرار است به بررسی بازی ENDER LILIES QUIETUS OF THE KNIGHTS بپردازیم. در ادامه با فیگار و نقد این بازی همراه ما باشید.Ender Lilies: Quietus of the Knights عنوانی است که گرچه همچنان المان‌ها و ویژگی‌های ژانر مترویدوانیا را دارد، اما از جهات مختلف خود را متمایز میکند. در حالی که عالی و بی‌نقص نیست، اما هیچ چیزی نمی‌تواند فضای با شکوه این بازی را از چشم بیاندازد.

در Ender Lilies بازیکنان کنترل دختر بچه‌ای به نام لیلی را در دست می‌گیرند و به ماجراجویی و اکشتاف سرزمین‌هایی به نام پادشاهی‌های Land’s End می‌پردازند. این بازی شما را در مجموعه ای از بناهای تاریخی‌ای که زمانی با شکوه بودند رها می‌کند. بارانی گیج کننده که بارانی از جنس مرگ است را در ذهن شما نهادینه می‌کند، بارانی که زمین را پوشانده و موجودات زنده را به موجوداتی مرده به نام. بلایتِد (Blighted) تبدیل کرده است. البته باید گفت روایت داستان بازی علت اصلی تجربه لذت بخش این بازی نیست، چرا که داستان بازی در طول ماجراجویی‌های‌تان به آرامی روایت می‌شود. جذبه اصلی این بازی گیم‌ پلی آن است.

در حالی که بازی های این سبک معمولاً بسیار دشوار تلقی می‌شوند، اما Ender Lilies کاملاً برعکس است. محدوده حرکتی لیلی محدود است زیرا او فقط میتواند بپرد و جاخالی (یا داج، Dodge) بدهد. او مبارزات خود را با کمک Moveset خود (که شامل یاری گرفتن از موجوداتی که از آن‌ها به عنوان ارواح یاد می‌شود) است،  پیش می‌برد. این ارواح در دنیای بازی و در طول نبرد‌ها جمع‌ آوری می‌شوند و هر یک کاربرد و مزیت خاص خود را برای موقعیت‌های مختلف دارند.

بررسی بازی ENDER LILIES QUIETUS OF THE KNIGHTS ؛ داستان بازی Ender Lilies

زیبایی، سادگی و افسردگی

بررسی بازی ENDER LILIES QUIETUS OF THE KNIGHTS ؛ زیبایی، سادگی و افسردگی
بررسی بازی ENDER LILIES QUIETUS OF THE KNIGHTS ؛ زیبایی، سادگی و افسردگی

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد و بررسی بازی Ender Lilies Quietus of the Knights مشاهده خواهید کرد به شرح زیر می‌باشد:

  • داستان بازی 
  • فضای بازی
  • گیم پلی بازی 
  • جمع بندی

نقاط قوت:

  • گرافیک و زیبایی های بصری چشم نواز
  • ساندترک و موسیقی گوش‌نواز و در خور تم بازی
  • فضا سازی تحسین برانگیز

نقاط ضعف:

  • گیم پلی تکراری، بیش از حد ساده و محدود
  • چالش برانگیزی کم به عنوان بازی‌ای در سبک دارک سولز

از زمانی که برای اولین بار در مورد ENDER LILIES: Quietus of the Knights خواندیم، حتما همگی مجذوب آن شدیم. به وضوح داد می‌زد که من به نوعی مواد مخدر ژانر مترویدوانیا هستم. راستش را بخواهید، همین جا میتوانیم به شما بگوییم که این بازی یکی از بهترین و صیقلی ترین نمونه های ژانری است که طی سال ها بازی کرده‌ایم، حتی به طور غیر قابل توضیح نسخه فیزیکی ندارد.

این داستان توسط Adglobe Montreal ،Adglobe Tokyo و Live Wire ساخته شده است، یک داستان خیره کننده و غم انگیز در مورد سرزمینی است که ویران شده است.  (Blight) یا طاعونی مرموز زمین را ویران کرده و شهروندان و حیوانات متوسط ​​را به هیولاهای وحشتناک تبدیل کرده است.

این نه تنها هوشیاری آنها را از بدنشان بدست می‌آورد، بلکه آنها را توانمند میکند و آنها را به وحشتهای مرگ ناپذیر تبدیل میکند. تنها راه مقابله با این تهدید ماورا طبیعی این است که یک راهبه سپید پوش آنها را پاک کند، و روح آنها را آرام کند. و بدین ترتیب داستان ما آغاز میشود، همانطور که یک دختر کوچک و اثرگذار به نام لیلی از خواب جادویی بیدار میشود…

داستان اندر لیلی با فضایی مبهم آغاز می‌شود. و این فضای مبهم و رازآلود به تدریج و ذره ذره به لطف یادداشت هایی که پیدا میکنید آشکار میشود، که به آرامی دامنه کامل آنچه را که اتفاق افتاده نشان میدهد.

خوشبختانه، لیلی از فاجعه جان سالم به در برده و او توسط یک محافظ که خود را شبح یک شوالیه معرفی و به رویت لیلی در می‌آورد همراهی می‌شود. اگرچه ممکن است او مرده باشد، اما هنوز در خدمت است و قادر است برای حمله به دشمنان شما به شکل فیزیکی در اختیار باشد.

این شبح شوالیه فقط یکی از این امیدهایی است که در تلاش خود در این ساختار ماجراجویی با آن روبرو خواهید شد و سرانجام یک گروه شبح مانند را در اختیار خواهید داشت. فقط به خاطر داشته باشید، شما باید روحیه خود را ابتدا با ریتم و تمپوی بازی متناسب نگه دارید و بر اساس مبارزه با دشمنان قدرتمند، به دست ‌آوردن قدرت‌های آن‌ها، بازگشت به نقاط قبلی و کند و کاو کردن با قدرت‌های جدید برای پیدا کردن راه‌های تازه به این ماجراجویی ادامه دهید.

فضای بازی Ender Lilies ؛ بررسی بازی ENDER LILIES QUIETUS OF THE KNIGHTS

فضای بازی Ender Lilies ؛ بررسی بازی ENDER LILIES QUIETUS OF THE KNIGHTS
فضای بازی Ender Lilies ؛ نقد و بررسی بازی ENDER LILIES QUIETUS OF THE KNIGHTS

اکتشاف قسمت مهمی از گیم پلی بازی است. بازگشت به مناطق قبلی با توانایی‌های حرکتی تازه یافت شده در خط مقدم تجربه Metroidvania است و Ender Lilies از این فلسفه در طراحی خود استفاده میکند. خوشبختانه، مسیرهای تازه پیدا شده معمولاً ارزشمند هستند، در حالی که ارواح و موارد جدید در پله‌های بعدی مهم می‌شوند.

اگر مجبور شویم یک ویژگی را انتخاب کنیم که Ender Lilies در آن برتری دارد، بدون شک جو و فضاسازی آن است. توسعه‌ دهندگان به طرز ماهرانه‌ای این مهارت استادانه از احساس ناخوشایند و در عین حال آرام بخش از فضای پچ پچ آلود را از همان بخشهای ابتدایی گیم پلی به تصویر می‌کشند. موسیقی متن این بازی که لحن غم انگیز و مالیخولیایی را در آغوش میگیرد، در این احساس نقش اساسی دارد.

فضای این بازی بسیار عجیب و خاص اتفاق می‌افتد، به شکلی که هم دوست‌داشتنی جلوه گر می‌شود و هم ترسناک. یکی از این تناقضات متناسب با ساختار روایت بازی، خود لیلی می‌باشد که بسیار دور از قهرمان اصلی است که از یک بازی با این ماهیت انتظار هم می‌رود. ما کاملا متوجه می‌شویم که او احساس غریبی می‌کند، تا آنجا که حضورش در این محیط ناپسند می‌تواند ناراحت کننده به نظر برسد. و این ناراحتی را می‌توان با حضور مداوم باران و استرسی که در لیلی و ما ایجاد می‌کند به وضوح متوجه شد.

انیمیشن های زیبا از مناظر شگفت انگیز، که خالی اما پر از مرگ می‌باشد جنگل را انباشته کرده است. واقعاً نمیتوان به اندازه کافی مثال زد که پس زمینه ها در هر لحظه چقدر می‌تواند حسی متفاوت و غریب در بازیکنان  ایجاد کند. حتی نمی‌توان تعداد ساعات و تلاشی را که باید برای ایجاد جهانی به این زیبایی به این چشم نوازی و مسحورکنندگی می‌گذرانیم را حس کرد.

Ender Lilies: Quietus of the Knights یک تجربه برجسته است. از جنگ با ریتم و تمپوی مناسب آن گرفته تا تصاویر نفس‌گیر آن، در واقع چیزی برای هر طرفدار عاشق یک پارادوکس جدی وجود دارد. چالش حداقلی ممکن است به خوبی با بازیکنان هاردکور همراه نباشد، اما کاوش در این دنیای مخوف ارزش کافی را دارد.

یکی از مواردی که در مورد ENDER LILIES بیشتر می‌شود مانور داد، نبرد است. شما می‌توانید با توجه به دکمه‌هایی که در اختیار دارید همزمان 3 روح را کنترل کنید. و به محض از بین بردن یک رئیس اصلی، آنها نه تنها شمشیر خود را به شما میدهند، بلکه به شما کمک می‌کنند کاوش کنید و به ماجراجویی ادامه دهید.

مهمترین نکته‌ای که در این بازی باید مورد توجه قرار گیرد، نبردهای شدیدی هست که با هر باس خواهید داشت. هیچکدام از آنها آسان نیست. و اگرچه آنها ما را وادار می‌کنند که برای هر پیروزی تلاش کنیم، اما همه آن مبارزه‌ها بسیار لذت بخش و گیرا هستند. جریان مشخصی برای نبرد وجود دارد، مخصوصاً در این نبردهای سخت. هر کدام دارای چندین فاز و موارد دیگر هستند، حتی اشکال مختلفی دارند.

بررسی بازی ENDER LILIES QUIETUS OF THE KNIGHTS
بررسی بازی ENDER LILIES QUIETUS OF THE KNIGHTS

در بازی با تعداد انگشت شماری از نبرد با رئیس واقعی روبرو می‌شویم، اما همه آنها کاملاً متفاوت هستند و ما را مجبور می‌کنند که به سرعت الگوهای آنها را یاد بگیریم. همین امر در مورد همه چیز که شما را با مقاومت روبرو می‌کنند نیز صدق میکند.

اگر در یک بازی با جهانی گسترده جهت کشف مواجه نشوید حتما یک Metroidvania واقعی نخواهد بود. می‌توان تایید کرد که دنیای ENDER LILIES به اندازه‌ای متناسب، خیره کننده و خطرناک است.

این بازی ویدئویی، به عنوان بیانی فراتر از سرگرمی، توانایی تعلق به هنرهای زیبا را دارد، باید تأکید کنیم که این مهم را از طریق دو بخش اصلی خود، یعنی نقاشی و موسیقی متمایز میکند، به دست می آورد. به این ترتیب، Ender Lillies دقیقاً در نقطه تلاقی سه مرز واقع شده و ما را به سفری دعوت میکند که علاوه بر انجام نقش قهرمان از طریق کنترل و سایر مواردی که آنها باید خودشان کشف کنند، ما از یک موسیقی متن گوش نواز و یا حتی چشم‌نواز و یک طراحی هنری خارق العاده لذت خواهیم برد.

هر دو بخش، بصری و صوتی، به گونه ای متمرکز شده اند که همه چیز برای ایجاد احساسات است. بیشتر محرک های ایجاد شده بین غم و اندوه، ناامیدی و گناه نوسان میکنند، اما یک نور تابشی همیشه وجود دارد که تعادل استادانه ای را بین درد از دست دادن و خوشبختی بهبودی ارائه میدهد.

کشف حقایق موجود در پس افراد و حوادث منطقه در حالی که در ویرانه های یک پادشاهی بزرگ به یک لحن مالیخولیایی از طرف خود سرگردان میشویم، به همان راحتی که به نظر میرسد، یک لذت واقعی است.

بازی با جهانی غنی و گیرا، با شخصیت های انسانی و جالب، با مبارزات اعتیاد آور، متنوع و دقیق، با مناطق عمیق و زیبا، با موسیقی زیبا، انباشته شده است. حتی بدون کمال بودن، این سفر قادر به بروز احساسات زیادی در گیمر است که هر نقصی در زیر بار ایجاد احساس کاملاً ناچیز است… و Ender Lilies، دقیقاً در ایجاد احساسات عالی است.

بنابراین، ما نمیتوانیم این قسمت را برای آنچه که هست به شدت توصیه کنیم: یک ترکیب عالی که هیچ طرفدار مترویدوانیا نمیتواند از آن بگذرد. حتی اگر سبک رمزآلودانه قابل روایت و قابل پخش آن ممکن است باعث بیگانگی افراد خارج از ژانر شود. Ender Lilies به ما یادآوری میکند که چرا بازی های ویدیویی میتوانند هنری باشند.

گیم پلی بازی Ender Lilies : بررسی بازی ENDER LILIES QUIETUS OF THE KNIGHTS

بررسی بازی ENDER LILIES QUIETUS OF THE KNIGHTS
بررسی بازی ENDER LILIES QUIETUS OF THE KNIGHTS

پیش‌تر و در مقدمه‌ای از گیم پلی این بازی ریز اشاراتی به اساس گیم پلی و نحوه مبارزه کردن لیلی شد، ولی اگر بخواهیم توضیحات کاملی راجع به سیستم مبارزه در این بازی بدهیم باید به جزئیات نبرد در این بازی بپردازیم.

بازی Ender Lilies بازی‌ای اشکن بر محوریت جاخالی دادن به موقع، حمله به موقع و سایر مانور‌هایی است که در یک بازی اشکن قادر به انجام آن هستید، پس تایمینگ صحیح و به موقع حرکت زدن مهمترین عامل گیم پلی این بازی است.

این بازی نیازمند چابکی و ری‌اشکن خوب، صبر و بردباری و رمزگشایی الگوها و پَتِرن‌هایی است که دشمنان لیلی به کار می‌برند، دقیقاً آن چیزی که از یک بازی مشابه به بازی دارک سولز باید انتظار داشت.

پیش‌تر به استفاده از ارواح که یکی از ویژگی‌های گیم‌پلی این بازی است شد؛ در ادامه توضیحات راجع به این ارواح باید گفت که روحی به نام Umbral Knight پرکاربردترین این ارواح است چرا که استفاده از توانایی او نه دوره ریکاوری توانایی (یا Cooldown) دارد و نه تعداد محدود استفاده از توانایی‌اش. این به این معنی است سایر ارواح متحد لیلی و توانایی‌هایشان شامل کول‌دان و گاهاً محدودیت استفاده از توانایی‌هایشان هستند. در مقابل آمبْرال نایت یا شوالیه سایه محدودیت استفاده ندارد و بن و پایه سیستم نبرد بازی محسوب می‌شود.

بررسی بازی ENDER LILIES QUIETUS OF THE KNIGHTS
بررسی بازی ENDER LILIES QUIETUS OF THE KNIGHTS

با اینکه Umbral Knight تنها قادر به حمله با حرکات ساده شمشیر است، ولی تاثیرگذاری همین حملات ساده و سرعت اجرای آنان، این حرکات را به یکی از برترین حرکات جنگی برای شکست دادن انواع دشمن در این بازی تبدیل کرده است.

اگر باید به المان‌ها و عناصر گیم پلی این بازی خرده گرفت، باید آن را به عدم وجود انعطاف در ایجاد کامبو‌های مختلف در این بازی اختصاص داد چرا که این کمبود در گیم پلی بازی، توانایی به خرج دادن خلاقیت در بازی را از بازیکنان صلب می‌کند. برای مثال، Umbral Knight که توانایی شمشیرزنی‌‌اش با حرکات ساده به وضوح توضیح داده شد، هیچ توانایی دیگری با توجه به بیس و پایه توانایی‌هایش یعنی شمشیرزنی ندارد و حرکات او بسیار ساده و بیسیک هستند.

و نتیجه این نقصان چیزی جز معمولی جلوه یافتن دشمنان حتی با در نظر گرفتن ارواحی که بازیکنان قادرند به دست آورند، نیست. (چرا که دشمنان با روح خاصی به طور جدی کانتر و مقابله نمی‌شوند).

در بهترین حالت یک بازیکن می‌تواند با ترتیب‌دهی خوب، هماهنگی‌ای مناسب در پروسه استفاده از ارواح و توانایی‌هایشان ایجاد کند که خود نوعی کامبو زدن هم به حساب آید،ولی باز هم به دلیل انجام گیری اتوماتیک حرکات، بازیکان تأثیر مستقیمی در ایجاد این کامبو‌ها نخواهند داشت.

سایر مکانیک‌های بازی شاید مکملی برای سادگی بیش از حد بازی و خارج کردن آن از این وضعیت باشند.

برای مثال، بازیکنان می‌توانند ارواح را با توجه به متریال و موادی که در دنیای بازی می‌یابند آپگرید و بهینه کنند.

مکانیکی به نام رلیک ها وجود دارد که در واقع اکسسوری و آیتم‌های جانبی‌ای قابل استفاده‌ای هستند که در افزایش یا کاهش بعضی پارامتر‌های کاراکترتان مثل HP، Healing و Damage به نفع شما و کاراکترتان تأثیر مثبت دارند.

البته این دو المان هم ساده هستند و به راحتی انجام می‌گیرند و به چالش و سختی بازی چیزی نمی‌افزایند و با اعمال خیلی ساده‌ای که دارند از همان الگو سادگی بازی پیروی می‌کنند و گیم پلی آن را بی چالش نگه می‌دارند.

Boss‌های که بر روی کاغذ و به صورت تئوریک فکر و انتظار شما را به بازی‌ای با Boss‌هایی به سختی بازی Dark Souls سوق می‌دهند، المان و عنصری مهم در این بازی به نظر می‌آیند.

افسوس آنکه این Boss ها آنچنان چالش برانگیز نیستند و با در نظر گرفتن تم اصلی گیم پلی این بازی، یعنی سادگی و راحتی، این امر سورپرایز کننده هم نیست.

بررسی بازی ENDER LILIES  QUIETUS OF THE KNIGHTS ؛ نقد و بررسی بازی اندر لیلیز
بررسی بازی ENDER LILIES  QUIETUS OF THE KNIGHTS ؛ نقد و بررسی بازی ENDER LILIES

شکست Boss ها هر چقدر که پیش بروید به مهارت بیشتری نیاز خواهد داشت، اما با کمی تجربه در این سبک، این سخت شدن تدریجی هم برای بازیکنی با تجربه چالشی به حساب نخواهد آمد و به دست آوردن الگو و پترن محدود حملات این Boss ها امری کاملا شدنی و تقریباً ساده خواهد بود.

سادگی بازی ذاتاً آن را بازی بدی نمی‌کند و یا آناً آن را خسته کننده، ولی باز هم تکراری بودن و تک بعدی بودن گیم پلی بازی تأثیر منفی خود را در لذت بخشی بازی خواهد داشت. در واقع زیبایی همیشه، بر خلاف آنچه که در بین عوام رواج دارد، در سادگی نیست و گیم پلی‌ای با المان‌های پیچیده‌تر می‌توانست نقص این بازی یعنی گیم پلی آن را به کلی برطرف نماید.

ولی ما تلاش در سادگی گیم پلی بازی را به حساب تلاش بر هایلایت کردن و بهتر نمایان کرد و جلوه دادن سایر جوانب این بازی یعنی گرافیک، داستان و درونمایه آن می‌گذاریم تا کمی از بار نا‌ امیدی‌ای که در ما به خاطر گیم پلی نه چندان متنوع این بازی القا شد، کاسته شود.

در نهایت گفتی است، ماجراجویی و اکتشاف بخش عظیمی از سایر جوامب گیم پلی این بازی را در بر می‌گیرد و بازگشت به مناطقی که در گذشته آن‌ها را پشت سر گذاشته بودید با توانایی‌های جدید پس از پشت سر گذاشتن آنان به دست آوردید یکی از مهمترین جوانب تجربه یک بازی در سبک مترویدوانیا می‌باشد بازی Ender Lilies به خوبی فلسفه سبک مذکور را به خوبی در خود جای داده است و این بسی قابل تقدیر است چراکه هر چه یک بازی به عوامل کلیدی و ریشه‌ای آن سبک منجمله فلسفه آن پایبند باشد، نتیجه نهایی، یعنی حسی که بازی به بازیکن میدهد، مطلوب‌تر و دلپذیر‌تر خواهد بود.

اگر در یافتن مناطق جدید در مپ بازی با وقتتان سرمایه‌گذاری کنید، بدون شک از حاصل این امر پشیمان نخواهید شد چرا که این بازی، بازیکنان را دائما به خاطر جست‌و‌جو‌ها، ماجراجویی‌ها و اکتشافاتشان اجر می‌دهد و ارواح یا آیتم‌های جدیدی بر سر راهشان قرار می‌دهد.

جمع بندی ؛ برررسی بازی ENDER LILIES  QUIETUS OF THE KNIGHTS

برررسی بازی ENDER LILIES  QUIETUS OF THE KNIGHTS
برررسی بازی ENDER LILIES  QUIETUS OF THE KNIGHTS

بازی Ender Lilies قطعا از گرافیکی بی نظیر، موسیقی ای گوش نواز و داستانی جذاب به حدی که شما را تا پایان بازی سرگرم نگه دارد برخودار است اما از طرفی نیز این بازی از گیم پلی‌ای تکراری رنج می‌برد که محدودیت‌هایی محسوس در ایجاد فضایی برای خلاقانه عمل کردن بازیکنان در آن وجود دارد.

با این حال، این بازی توانایی جذب طرفداران این سبک از بازی و ارضا توقعاتشان را داراست و حتی شاید بتواند از مرز خود پا پیش بگذارد و مخاطبانی که در وهله اول نسبت به این سبک بی‌تفاوت اند را، به آن جذب کند و به طرفداران خود بیافزاید.

در نهایت باید گفت با اینکه امیدوارانه می‌توان این بازی را به هر گیمری پیشنهاد کرد و از جوانب گرافیکی-موسیقیایی آن را ستود، باز نم نمی‌توان از گیم‌ پلی محدود و پر نقص آن چشم پویی کرد و باید حق مطلب را در یادآوری نقصان‌های این بازی ادا کرد.

نقد بازی ENDER LILIES  QUIETUS OF THE KNIGHTS
بررسی بازی ENDER LILIES QUIETUS OF THE KNIGHTS

بیشتر بخوانید:

نظر شما راجع به نقد و بررسی بازی ENDER LILIES QUIETUS OF THE KNIGHTS چیست؟ آیا مایل به بازی کردن آن هستید؟

نقد بازی ENDER LILIES چه تأثیری بر دیدگاه شما گذاشت؟ آیا با آنچه که در نوشتار بررسی بازی ENDER LILIES QUIETUS OF THE KNIGHTS گفته شد موافقید؟

اگر نیستید دلایل خود را بیان کنید. پاسخ این سوالات و یا هرگونه نظرات خود را با ما در بخش نظرات سایت فیگار به اشتراک بگذارید


 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *