نقد فیلم No Sudden Move (حرکت ناگهانی ممنوع 2021) ؛ سودربرگ و شیوعی دیگر

[yasr_overall_rating]در این نوشتار به نقد فیلم No Sudden Move ساخته استیون سودربرگ در ژانر جنایی خواهیم پرداخت. با ادامه بررسی فیلم حرکت ناگهانی ممنوع در فیگار همراه ما باشید.

به نقد و بررسی فیلم حرکت ناگهانی ممنوع اثری جدید از کارگردان فیلم‌ قاچاق خواهیم پرداخت. استیون سودربرگ جوان‌ترین کارگردان برنده جایزه نخل طلایی است. فیلم قاچاق که آن نیز در ژانر جنایی است، جایزه اسکار را از آن خود کرده بود. سودربرگ مجددا با یک فیلم جنایی و درام بازگشته است.

ماجرای فیلم No Sudden Move در سال ۱۹۵۵ در شهر دترویت رخ می‌دهد. در رابطه با گروهی از تبهکاران تازه کار است، که برای انجام یک دزدی به‌ ظاهر ساده گرد هم آمده‌اند. ماموریت آن‌ها بر طبق نقشه پیش نمی‌رود و لو می‌روند. به دنبال شخصی که آن‌ها را برای این دزدی گردهم آورده است، می‌گردند. تا هدف او را از این دزدی کشف کنند‌ و دزدی را به نفع خود تمام کنند.

ستارگانی از جمله دان چیدل، بنیسیو دل تورو و دیوید هاربر در این اثر ایفای نقش کرده‌اند. فیلمبرداری قرار بود از اول آوریل سال ۲۰۲۰ آغاز شود، اما به دلیل بیماری فراگیر کووید-۱۹ به تأخیر افتاد. و نهایتا در سال ۲۰۲۱ این فیلم در اختیار همگان قرار گرفت.

با ادامه نقد فیلم No Sudden Move درسایت فیگار همراه ما بمانید. تا اطلاعات بیشتری راجع به فیلم جنایی استیون سودربرگ کسب کنید.

نقد فیلم No Sudden Move (حرکت ناگهانی ممنوع 2021)

سودربرگ و شیوعی دیگر

مطالبی که قرار است در مقاله  نقد فیلم No Sudden Move مطالعه فرمایید، در ذیل لیست شده است:

  • سودربرگ و شیوعی دیگر
  • عدم اعتماد و عواقب آن
  • کیفیت فیلنامه
  • عوامل فیلم حرکت ناگهانی ممنوع
فیلم جدید استیون سودربرگ ؛ فیلم جنایی استیون سودربرگ
پوستر فیلم استیون سودربرگ ؛ نقد فیلم حرکت ناگهانی ممنوع

سودربرگ که در گذشته فیلم شیوع (Contagion) را در سال ۲۰۱۱ ساخته بود، بار دیگر در دوران شیوع بیماری کرونا، فیلم No Sudden Move‌ را تولید کرد. موضوع فیلم شیوع الهام گرفته و تحت تأثیر از بیماری‌های واگیردار در دهه اول سال ۲۰۰۰ است.

بیماری‌هایی همچون شیوع نوعی از کروناویروس به نام سارس در سال ۲۰۰۲ و آنفلوانزای خوکی در سال ۲۰۰۹ بود. متاسفانه داستان این فیلم در سال ۲۰۲۰ تا زمان حال،‌ بار دیگر و این‌بار به شکل جهانی رخ داد. بیماری کوید ۱۹ که نوعی ویروس کرونا است، سراسر جهان را فرا گرفت.

و اما داستان جدید فیلم استیون سودربرگ در رابطه با چیست؟ در ادامه نوشتار نقد فیلم No Sudden Move به بررسی کامل آن خواهیم پرداخت. این مقاله در انتخاب صحیح فیلم برای تماشا کمک بسیاری به شما خواهد کرد.

کارگردان فیلم حرکت ناگهانی ممنوع ؛ تصویری از استیون سودربرگ
کارگردان فیلم حرکت ناگهانی ممنوع ؛ تصویری از استیون سودربرگ

صحنه در شهری از ایالات متحده آمریکا در دهه ۱۹۵۰ شروع می‌شود. کرت گاینز (با بازی Don Cheadle) به تازگی از زندان آزاد شده است. اما از آنجا که به پول احتیاج دارد، بلافاصله بعد از آزادی، شغل بسیار مشکوکی را برعهده می‌گیرد.

گویا قرار است در مدت زمان کوتاه درآمد بسیاری به دست آورد. او به همراه دو خلافکار کوچک دیگر، باید به خانه یک فروشنده اتومبیل ساده (دیوید هاربر) بروند. این برنامه‌ریزی توسط یک رئیس پشت پرده به آن‌ها محول شده است.

آنچه باید انجام دهند یک کار ساده به نظر می‌آید. اما با سرعت بسیار، به یک بازی پیچیده بین این دزدان تبدیل می‌شود. هر کدام مهره‌های شطرنج خود را دارند. کرت سعی می‌کند از موقعیت به بهترین نحو استفاده کند. از یک‌سو وجدان و از سوی دیگر تمایل به دست آوردن پول زیاد در تصمیم‌گیری‌های او تاثیر می‌گذارند.


بیشتر بخوانید:

نقد سریال مرد خانواده 

بهترین سریال های مارول و دی سی


کرت و رونالد قرار است خانواده مت را تحت کنترل بگیرند. مت ورتز (Wertz) صاحب خانه‌ای است که برای دزدی وارد آن شده‌اند. در این حین،‌ همکار جنایتکار آن‌ها، چارلی، به دفتر رئیس مت می‌رود. چارلی مت را نیز همراه خود می‌برد تا یک سند مشخص نشده با ارزش را بدزدد.

مت ورتز قرار است یک پاکت مرموز از صندوق امانت رئیس خود برای آن‌ها بدزدد. و تا زمانی که این کار را انجام می‌دهد، هیچ آسیبی به خانواده اش وارد نخواهد شد. به نظر بسیار راحت و خاله‌زنک بازی است. اما عوارض این دزدی با گذشت زمان آشکار می‌شود.

تا این قسمت، خلاصه‌ای از فیلم حرکت ناگهانی ممنوع بیان شد. در ادامه به نقد فیلم No Sudden Move  هم از بعد کارگردانی و هم فیلنامه و بازی بازیگران می‌پردازیم.

عدم اعتماد و عواقب آن

بررسی فیلم حرکت ناگهانی ممنوع ؛ نمایی از دون چیدل
بررسی فیلم حرکت ناگهانی ممنوع ؛ نمایی از دون چیدل

فیلم جدید استیون سودربرگ در ابتدای کار زمان زیادی صرف معرفی نمی‌کند. هرآنچه که مربوط به طرح است فقط در چند صحنه کوتاه نمایش داده می‌شود. در عوض برای افزایش تنش فیلم، شخصیت‌ها واقعی و مطابق سلیقه و انتظار مخاطب نمایش داده می‌شوند.

تمرکز اصلی بر انتظارات مخاطب است. همه اتفاق‌ها در محیطی رخ می‌دهد که در دوره امروزی آمریکا کلیشه شده است. ولی با وجود این محیط کاملا واقعی، طبیعی و بدون زرق و برق است.

در ادامه نقد فیلم No Sudden Move کارگردانی و موضوع آن ریز به ریز بررسی خواهد شد. برای اطلاع از جزئیات فیلم ادامه مقاله را مطالعه بفرمایید.


بیشتر بخوانید:

نقد سریال Time (زمان 2021)

نقد فیلم نوسفراتو (1922 Nosferatu)


متاسفانه با گذشت نیم‌ساعت از فیلم و ترکیب بی‌جای اطلاعات غیر ضروری پس‌زمینه با طرح اصلی، هیجان فیلم کاهش می‌یابد. بدون نتیجه‌گیری خاص و بعد از چند صحنه فیلم تمام می‌شود.

این رویکرد تا حدی به خوبی کار می‌کند، اما به محض این که از این مرحله فراتر می‌رود، کل کار در هرج و مرج کامل قرار می‌گیرد. ناگهان برای سودربرگ فقط فریب بیننده مهم می‌شود. و اینکه زمینه جدیدی ایجاد کند، تا اینکه داستان را به روشی کاملاً منطقی و قابل فهم به سرانجام برساند. در نتیجه، کل فیلم یکباره به پایان می‌رسد، و تنش، احساس ترس و وحشت بارها و بارها به یک کمدی غیر ارادی تبدیل می‌شود.

فیلم جدید استیون سودربرگ ؛ نمایی از فیلم
فیلم جدید استیون سودربرگ ؛ نمایی از فیلم

فیلم حرکت ناگهانی ممنوع یک بازپرداخت هیجان انگیز اما متفکرانه از استیون سودربرگ است. همانند سبک معمول او، سودربرگ نمایشنامه را به طور کامل ارائه نمی‌دهد. او به ما اجازه می‌دهد تا در کنار شخصیت‌هایش، اتفاقات را رقم بزنیم.

نوع کارگردانی فیلم‌برداری استیون سودربرگ مختص اوست. به کارگیری دوربین دیجیتال، پیگیری سوژه خاص خود و توجه به جزئیات از ویژگی‌های اوست. فیلم حرکت ناگهانی ممنوع گرچه یک فیلم کمدی نیست، اما ممکن است خنده‌دارترین فیلم سودربرگ از زمان Logan Lucky تا به حال باشد.

در ادامه مقاله نقد فیلم No Sudden Move نشانه‌هایی از عدم وجود اعتماد بین کاراکترهای فیلم را بررسی خواهیم نمود. این عدم اعتماد، چه عواقبی را در پی دارد؟ همراه ما باشید تا پاسخ تمامی سوال‌ها را مطالعه فرمایید.


بیشتر بخوانید: نقد فیلم روانی (Psycho 1960)


در فیلم صحنه‌ای به این صورت مشاهده می‌شود:

Don Cheadle در نقش کرت، به سادگی در خیابان و داخل یک ساختمان قدم می‌زند. تازه از زندان آزاد شده است. و از همانجا هیجان زندگی‌اش شروع می‌شود و گروه خود را برای دزدی پیدا می‌کند.

صبح زود است. کرت، رونالد و چالز به خانه مت ورتز و خانواده‌اش حمله می‌کنند. صحنه در سکوت آگاهانه پخش می‌شود و شما می‌توانید صدای پرندگان را که در بیرون آواز می‌خوانند بشنوید. این‌ها مردان سرسختی هستند که به یکدیگر اعتماد ندارند. اما مجبور هستند به طور موقت با هم همکاری کنند.

در طی داستان دو کاراکتر کرت و رونالد را دنبال می‌کنیم، که برای پرستاری از بچه‌های خانواده مت ورتز استخدام شده‌اند (به حالت کنایی). و همکار جنایتکار آن‌ها، چارلی، بخش اصلی دزدی را با تهدید مت انجام می‌دهد.

در نوشتار نقد فیلم No Sudden Move در رابطه با نحوه این دزدی و سرانجام آن،‌ توضیحاتی نوشته شده است. برای آگاهی از ادامه داستان فیلم همراه ما باشید.

نمایی از رونالد و کرت،‌ کاراکترهای فیلم ؛ نقد فیلم حرکت ناگهانی ممنوع
نمایی از رونالد و کرت،‌ کاراکترهای فیلم ؛ نقد فیلم حرکت ناگهانی ممنوع

مت ورتز قرار است یک پاکت مرموز از صندوق امانت رئیس خود را برای آن‌ها بدزدد. تا اتمام این کار، هیچ آسیبی خانواده او را تهدید نمی‌کند. اینکه در آن پاکت چیست و هدف دزدی آن چیست، مشخص نیست. دزدی خیلی راحتی به نظر می‌آید. به اتاق می‌روی، بسته را برمی‌داری و تمام، اما اینگونه نیست.

آنچه در قسمت فرعی داستان مطرح می‌شود، یک سری گیج کننده از بلوف و معاملات است. پیچیدگی طرح، کمی تصویر را تحت الشعاع قرار می‌دهد. که در اواسط فیلم همه چیز کمی مبهم می‌شود. اما سرانجام با یافتن ستون فقرات طرح، مفهوم ساده و اصلی آن به سختی در کانون توجه قرار می‌گیرد. مفهومی در رابطه با افرادی که در شرایط سخت قرار گرفته‌اند و هیچ‌کس به دیگری اعتماد ندارد.


بیشتر بخوانید: نقد سریال Elite (نخبه)


ماری، همسر مت نیز، مطمئن نیست که به شوهرش اعتماد کند یا نه! نمی‌داند مت به کمک آن‌ها خواهد آمد یا خیر؟ رونالد و کرت نیز از اعتماد به جونز، رئیس مرموز پشت پرده‌شان، مطمئن نیستند. در صدد پاسخ به این سوال هستند که در آن پاکت چیست و چرا آن را می‌دزدند؟

و در کنار کاراکترهای اصلی و مشکلات‌شان، دوست دختر رونالد، ونسا (با بازی جولیا فاکس)، یک رئیس جنایت (با بازی ری لیوتا)، و یک پلیس فضول (با بازی جان هام) را اضافه کنید. انگیزه‌های متقابل زیادی برای دور زدن یکدیگر وجود دارد. همه این‌ها در یک دسیسه اجتماعی مرتبط با دهه ۱۹۵۰ در شهری از آمریکا رخ می‌دهد.

سودربرگ علاقه بسیاری به مکانیزم یک دزدی و اینکه چطور همه چیز آن از مسیر خارج می‌شود دارد. از فیلم glossy Ocean گرفته تا Logan Lucky و The Underneath شاهد این قضیه هستیم. دزدی‌های بی فرجام!

فیلم حرکت ناگهانی ممنوع ؛ تصویر صحنه‌ای از فیلم
فیلم حرکت ناگهانی ممنوع ؛ تصویر صحنه‌ای از فیلم

کیفیت فیلمنامه حرکت ناگهانی ممنوع

گفتگوها در فیلمنامه اد سولومن خیلی سخت و غیر قابل فهم نیست. فقط بسیار سریع و مختصر بیان می‌شوند. کاملا با احتیاط پیش می‌رود. یکی از دیالوگ‌های اولیه رونالد به زیبایی بیانگر همه چیز است:

احساس می‌کنم شما برای انجام این کار انگیزه‌های باطنی دارید، و انگیزه‌های شما از نظر من کاملا جذاب است.

یکی از مسائل مورد توجه در فیلم حرکت ناگهانی ممنوع بی‌دقتی کارگردان و نویسنده در استفاده از لغاتی است، که این لغات در دهه 1950 استفاده نمی‌شد. و مورد دیگر شلوغ کردن خط داستان بدون داشتن دلیل بود، که باعث شد فیلم بی‌نتیجه بماند.


بیشتر بخوانید:

نقد فیلم The Rules of the Game 

نقد فیلم Werewolves Within


داستان علی‌رغم این‌که کاملا یک کلیشه آمریکایی است،‌ می‌توانست خیلی بهتر ظاهر شود. اما متاسفانه آنطور که انتظار می‌رود، عمل نکرده است. بازیگران فیلم به‌خوبی نقش خود را ایفا کرده‌اند. فیلم‌برداری و تصویربرداری کاملا مختص سلیقه استیون سودربرگ گرفته شده است.

از همراهی شما در نوشتار نقد فیلم No Sudden Move سپاسگزاریم. در ادامه عوامل فیلم حرکت ناگهانی ممنوع لیست شده‌ است.

عوامل فیلم حرکت ناگهانی ممنوع

  • کارگردان: استیون سودربرگ (Steven Soderbergh)
  • نویسنده: اد سولومن (Ed Solomon)
  • ستارگان: دان چیدل، بنیسیو دل تورو، دیوید هاربور، ری لیوتتا، جان هام، برندان فراسر، کیران کالکین
  • ژانر: درام , جنایی
  • موسیقی: دیوید هولمز
  • کشور: آمریکا
  • زبان: انگلیسی
  • مدت زمان فیلم: ۹۰ دقیقه
فیلم جدید استیون سودربرگ ؛ دان چیدل و بنیسیو دل تورو
فیلم جدید استیون سودربرگ ؛ دان چیدل و بنیسیو دل تورو

بیشتر بخوانید:

از اینکه تا آخر با نقد فیلم No Sudden Move در سایت فیگار همراه ما بودید سپاسگزاریم. هر نظری راجع به نقد یا فیلم حرکت ناگهانی ممنوع دارید را می‌توانید در بخش کامنت، زیر همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.


5 thoughts on “نقد فیلم No Sudden Move (حرکت ناگهانی ممنوع 2021) ؛ سودربرگ و شیوعی دیگر

  1. داستان فیلم و فیلمنامه با اینکه بسیار ساده بود ولی نمیدونم چرا طوری اجرا شد که بیننده را گیج و سردرگم میکرد ولی فیلم برداری و لوکیشن های فیلم را دوس داشتم بازیگران هم عالی بودن وجود این همه ستاره در فیلم بسیار هیجان انگیز بود نمره من ۶

    1. بله متاسفانه با وجود کادر بازیگران عالی و داستانی که میشد خیلی بهتر رداخته بشه، کارگردانی فیلم ضعیف بود.

    2. سلام فرخ جان. آقا شما می‌تونی توی بخش جدیدی که به سایت اضافه شده یعنی بخش نویسندگی مهمان هر نقد یا مطلب سینمایی که دوست داشتی بنویسی و روی سایت منتشر کنی و از خوندنشون لذت ببریم و بقیه حال کنن… مخلصم.

  2. چرا اسم مت دیمون نه در تیتراژ ابتدایی و نه در تیتراژ پایانی فیلم وجود ندارد؟ حتی در پوستر این فیلم هم همه اسامی هستند غیر از Mat Damon….
    ممنونم از شما و نقد خوبتون.

    1. با سلام. ممنون از زمانی که همراه ما بودین و نظر زیبای‌تان. متاسفانه در رابطه با سوالی که کردید،‌ بنده اطلاعی ندارم. در مطالب این سایت هم فقط نام چند مورد از بازیگران اصلی لیست میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *