همنواز

نقد و بررسی فیلم مدس (MadS 2024) ؛ جنون و تنش تک برداشتی با چاشنی مواد مخدر

در نقد فیلم مدس ، آن را بررسی می‌کنیم که چرا این فیلم به عنوان اثری مجذوب‌کننده و متفاوت توانسته با استفاده از تکنیک تک‌برداشت تماشاگران و منتقدان را مجذوب خود کند.

این فیلم ترسناک و درام روانشناختی، به زندگی دختری جوان می‌پردازد که طی یک شب پر از حوادث هولناک، با ترس‌هایی روبرو می‌شود که آن‌ها را به مرزهای ترس و تعلیق وارد می‌کند. این فیلم که امتیاز بالایی از سمت منتقدان در راتن تومیتوز دریافت کرده است، در تاریخ 27 مهر 1403 در پلتفرم شودر به نمایش در آمد.

در دورانی که سینما به دنبال نوآوری‌های بصری و روایت‌های جدید است، آثار تک‌برداشتی و فیلم‌هایی که ساختار کلاسیک را می‌شکنند، توجه بیشتری را به خود جلب کرده‌اند. MADS یکی از همین آثار است؛ فیلمی که با ساختار یک‌نواخت و جذاب خود، نه تنها به لحاظ تکنیکی بلکه از نظر داستان‌پردازی نیز تحسین‌برانگیز است.

اگر این اثر را ندیده‌اید، بهتر است پیش از خواندن نقد، تریلر فیلم MadS را مشاهده کنید.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و برای دانلود فیلم‌ها و سریال‌های روز دنیا به کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


نقد فیلم مدس

با استفاده از لیست زیر می‌توانید به بخش مورد نظر خود مراجعه کنید:

نقد فیلم مدس
نقد فیلم مدس

فیلم MADS با به تصویر کشیدن داستان «رومین»، دختری جوان که در شبی پر از رخدادهای عجیب در مسیری تاریک و رازآلود گرفتار می‌شود، فضایی نفس‌گیر و تعلیق‌آمیز خلق کرده است. این فیلم نمرات خوبی دریافت کرد و پیش از نقد فیلم MadS ، بهتر است نظر برخی از منتقدان را درباره این فیلم بخوانیم.

نقد و بررسی فیلم توسط منتقدان

نقد فیلم مدس

فیلم فرانسوی MadS با کسب امتیاز 93% در وب‌سایت راتن تومیتوز و نمره 6.5 از 10 در IMDb، به‌خوبی کیفیت بالای خود را به نمایش گذاشته است. این آمار که بر اساس نظرات 40 منتقد در راتن تومیتوز و 2 هزار نفر در متاکریتیک جمع‌آوری شده، به‌وضوح تأثیرگذاری و جذابیت این اثر را برای تماشاگران و منتقدان نشان می‌دهد.

«کری اوشی»، منتقد معروف فیلم‌های ترسناک، در رابطه با این فیلم نوشت:

MadS فیلمی است که به گسترش دامنه خود به روش‌های جاه طلبانه و وحشیانه ادامه می‌دهد.

«مگان ناوارو»، منتقد Bloody Disgusting نیز در نقد خود گفت:

من پیش از این فیلم‌های ترسناک شیوع ویروسی را دیده‌ایم که دقیقاً همان مسیر را دنبال می‌کنند؛ اما نوآوری MadS به روشی هوشمندانه است که خودش را در میان این آثار متمایز می‌کند.

منتقد گاردین نیز این فیلم را تحسین کرد و گفت:

فیلم آنقدر انرژی دارد که لحن کلی آن اساساً نیروبخش است. این سینمای نیهیلیسم سرخوشی و بازگشتی خوش‌آمد به شکل‌گیری برای «مورئو» است.

با توجه به این نظرات، بهتر است به تحلیل فیلم MadS بپردازیم تا ببینیم MadS لایق این تحسین بوده است یا خیر.

تحلیل روایی فیلم

نقد فیلم مدس
نقد فیلم مدس

فیلم MadS، اثر جدید «دیوید مورئو» که به‌صورت تک‌برداشت فیلمبرداری شده است، ما را به شدت یاد فیلم کلایمکس از «گسپر نوئه» که آن هم برای کشور فرانسه بود، می‌اندازد.

این فیلم بدون هیچ تعللی به اصل داستان می‌پردازد و با بودجه‌ای محدود، به دستاوردهایی می‌رسد که بسیاری از آثار ترسناک پرهزینه‌ی سال‌های اخیر، از تحقق آن ناتوان بوده‌اند.

MadS در ژانر شیوع بیماری و زامبی‌های سریع تعریف می‌شود و با زمانی کوتاه و خونین (کمتر از 90 دقیقه)، تماشاگر را تا انتها مجذوب می‌کند. این مدت‌زمان نه طولانی است که باعث خستگی شود و نه آن‌قدر کوتاه که داستان ناقص بماند؛ چرا که این فیلم به‌گونه‌ای هنرمندانه ساخته شده است تا از این خطاها دوری کند.

داستان با معرفی شخصیت اصلی، «رومین» (میلتون ریچ)، آغاز می‌شود؛ شخصیتی که تماشاگر در ابتدا از او خوشش نمی‌آید. «رومین»، جوانی است که در رفاه و آسایش زندگی می‌کند و دغدغه‌ای برای آینده ندارد، اما این شب آن‌گاه که زن جوانی باندپیچی شده و خون‌آلود که نمی‌تواند صحبت کند، سوار ماشینش می‌شود و ظاهراً جلوی چشم او خودکشی می‌کند خوشگذرانی و لذت‌جویی او به هم می‌ریزد.

این اتفاق تازه آغاز ماجراست، چرا که روایت خیلی زود به طرح شیوع بیماری تبدیل و «رومین» در نقش بیمار صفر ظاهر می‌شود. او و همراهانش به جهانی پر از جنون و تحولات هولناک قدم می‌گذارند که هر لحظه وحشت‌انگیزتر می‌شود.

در فیلم MadS صحنه‌های فراوانی از وحشت بدنی یا تصاویر ترسناک خاص وجود ندارد. در عوض، با کاهش میزان خون‌ریزی و صحنه‌های خشونت‌بار، کارگردان به تماشاگر اجازه می‌دهد بخش عمده‌ای از خشونت را در ذهن خود تصور کند؛ ابزاری مؤثر که در مواقعی که فیلم‌ها با محدودیت بودجه مواجه هسند، بسیار کاربردی است.

در نتیجه، فیلم با ایجاد هراسی از ناشناخته‌ها به اوج می‌رسد. علاوه بر این، تغییر ناگهانی لحن و فضاسازی هنگام ظهور یک تصویر گرافیکی، برای تماشاگران به نوعی تسکین‌دهنده است؛ زیرا برای لحظاتی از حس تعلیق و کنجکاوی برای اتفاقات پشت هر گوشه فاصله می‌گیرند. حضور همزمان با شخصیت‌ها در زمان واقعی نیز ما و بازیگران را به چالش می‌کشد.

نقد فیلم مدس

نقد فیلم مدس
نقد فیلم مدس

گروه بازیگران کوچک و نسبتاً ناشناخته MadS، کاملاً برای این پروژه مناسب هستند. این فیلم ثابت کرد اثری بدون ستاره‌های بزرگ یا جاذبه‌های تجملی است که تنها روی روایت پرشتاب و پرقدرت خود تمرکز دارد.

نخستین پرده‌ی فیلم قوی‌ترین بخش آن است؛ زیرا ما با «رومین»، شخصیتی که شروع این سفر با اوست، آشنا می‌شویم و همین باعث می‌شود او جذاب‌ترین شخصیت از میان سه شخصیت اصلی فیلم باشد.

در پایان بخش مربوط به «رومین»، ما به رمز و راز داستان پی می‌بریم و درک می‌کنیم که بقیه روایت چگونه پیش خواهد رفت. با روشن شدن این ساختار، داستان به قلمروی بقا در دنیایی آخرالزمانی و دلهره‌آور قدم می‌گذارد؛ اما «مورئو» این بخش را نیز با مهارت پیش می‌برد. او می‌داند چگونه با مکث روی نماها و پرهیز از شتاب‌زدگی در صحنه‌های کلیدی، فضایی تعلیق‌آمیز خلق کند و به ما اجازه می‌دهد تا به قدر کافی در این حس غوطه‌ور شویم.

در پایان فیلم، ما به اندازه کافی اطلاعات و زمینه داریم تا برداشت خود را درباره منشأ این شیوع و هویت واقعی دشمنان داستان داشته باشیم. مهاجمان نقاب‌پوش و بی‌چهره، آرام آرام از موجودات هیولاگونه به افرادی واقعی تبدیل می‌شوند که به اندازه قهرمانان داستان همدردی برمی‌انگیزند.

توضیحات کمیاب و به‌جای فیلم، شاهدی بر جذابیت MadS است که تنها با اشاره‌های اندک به جهان بزرگ‌تر داستان ما را مجذوب خود می‌کند. ما می‌دانیم «رومین» کیست، ثروتش چه تأثیری بر رفتار او دارد و رابطه‌اش با «آناس» و «جولیا»، دو شخصیت مهم دیگر داستان، چگونه است.

MadS را می‌توان به عنوان نقدی بر ثروت و قدرت، استعاره‌ای از لذت‌طلبی دوران جوانی یا حتی تمثیلی از سرعتی که در آن زندگی با یک برخورد تصادفی به‌کلی دگرگون می‌شود، تحلیل کرد؛ اما مانند هر فیلم ترسناک بزرگ دیگری، این اثر نیز به گفت‌وگویی با آنچه ما به آن نسبت می‌دهیم می‌پردازد.

در این فیلم، عناصری از نقدها و مباحث اجتماعی بسیاری دیده می‌شود و تنها تعداد اندکی از برداشت‌ها از این داستان ممکن است بی‌راه به نظر برسد. در گذر زمان، این ویژگی به MadS ماندگاری می‌بخشد؛ چیزی که دستیابی به آن دشوار است، اما در صورت موفقیت، بسیار درخشان جلوه می‌کند.

جمع‌بندی

نقد فیلم مدس

فیلم MadS پیام‌های بسیاری را بدون طلب کردن توجه بیش از حد از مخاطب منتقل می‌کند. این فیلم ترسناک با یک پایان باز به نتیجه می‌رسد؛ اما به راحتی می‌توان حدس زد که چه اتفاقاتی ممکن است پس از آن رخ دهد.

MadS داستان را با صحنه‌های اضافی و اشاره‌های فراوان برای دنباله‌ها و احتمالات آینده که در بسیاری از فیلم‌های ترسناک مدرن رایج است، سنگین نمی‌کند. پس از یک برداشت مداوم و چندین پیچش داستانی، این فیلم نشان می‌دهد که با کمی خلاقیت و اعتماد به درک مخاطب، چه چیزی قابل دستیابی است.

وب‌سایت فیگار به این فیلم نمره کامل 10 از 10 را می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب نقد فیلم مدس چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *