نقش کلیدی اسید سیتریک در صنایع مختلف

اسید سیتریک ماده پرکاربردی است که در هزاران محصول فروشگاه‌ها یافت می‌شود. به دلیل کاربرد‌های گسترده‌ای که دارد در شرکت‌های صنایع استفاده زیادی از آن می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم نقش کلیدی اسید سیتریک در صنایع مختلف را برای شما شرح دهیم.

اسید سیتریک ساختار مولکولی منحصر به فردی دارد و یک ماده شیمیایی آلی است. در صنایعی مانند: مواد غذایی، محصولات دارویی، محصولات آرایشی و بهداشتی، در صنعت مواد شوینده، کشاورزی و… کاربرد دارد. تمیز کردن فلزات بزرگترین کاربرد صنعتی اسید سیتریک است و پس از آن نرم‌کننده‌ها، روان‌کننده‌ها، عوامل کیلیت و خوراک دام قرار دارند. رشد افزودنی‌های غذایی در صنایع غذایی فرآوری شده، تمایل مصرف‌کنندگان به سمت ایمنی مواد غذایی و افزایش کاربرد‌ها در بخش داروسازی و مراقبت شخصی در حال حاضر باعث رشد بازار اسید سیتریک در سطح جهان شده است.

images_1668873021.jpg

اسیدسیتریک در صنایع غذایی:

اسید سیتریک به عنوان یک افزودنی در مواد غذایی مانند ماست، سوسیس و نوشابه، یکی از چندین ماده اسیدی است که توسط تولیدکنندگان مواد غذایی خریداری می‌شود. مواد اسیدی عملکرد‌های مفیدی را در فرمولاسیون مواد غذایی انجام می‌دهند: عقیم‌سازی، تثبیت باکتری، تثبیت طعم، افزایش طعم، و استانداردسازی سطوح اسید.

اسید سیتریک یک اسید آلی خوراکی مهم و افزودنی به غذا‌هایی مانند نوشیدنی‌ها، آب نبات‌ها و قوطی‌ها است. در برخی از محصولات میوه و سبزیجات، نسبت اسید به قند را می‌توان با اسید سیتریک و شکر تنظیم کرد تا طعم محصول را بهبود بخشد.

به عنوان عامل معکوس‌کننده ساکارز کاربرد دارد. افزودن مقدار مناسب اسید سیتریک به محلول ساکارز می‌تواند آن را به قند معکوس تبدیل کند و می‌تواند وضعیت نگهداری و کیفیت محصولات قندی را بهبود بخشد.

اسید سیتریک در صنایع مواد شوینده:

علاوه بر کاربرد‌های آن در صنایع غذایی، تقریباً یک سوم آن توسط تولیدکنندگان مواد شوینده خریداری می‌شود. اسید سیتریک در مواد شوینده جایگزین فسفر شده است، زیرا آسیب کمتری به محیط زیست رودخانه‌ها و دریاچه‌ها وارد می‌کند. اگرچه حدود شش ماده اسیدی مهم تجاری دیگر وجود دارد، اسید سیتریک بیش از ۸۰ درصد از ارزش تمام اسیدولنت‌های فروخته شده در بازار را به خود اختصاص می‌دهد.

در صابون‌ها و محصولات شستشو، اسید سیتریک می‌تواند به عنوان تنظیم‌کننده PH، شفاف‌کننده، نرم‌کننده آب، بافر و کمک به تقویت کف عمل کند. یک عامل کیلیت مانند اسید سیتریک می‌تواند فرآیند کف کردن را با کمک به حذف یون‌های سختی آب بهبود بخشد. یون‌های کلسیم و منیزیم از واکنش با صابون‌ها جلوگیری می‌کنند تا بقایای نامحلول ایجاد کنند. این کار تمیز کردن یکنواخت، قابلیت شستشو را بهبود می‌بخشد و پتانسیل باقیمانده لایه‌های صابونی روی محصولات را کاهش می‌دهد.

images_1668873104.jpg

صنایع دارویی با اسید سیتریک:

اسید سیتریک یک مکمل دارویی چند منظوره است. یک اسید‌تری کربوکسیلیک است و به دلیل زیست سازگاری، تطبیق‌پذیری، و شیمی سبز و دوستدار محیط زیست، کاربرد وسیعی در صنایع شیمیایی و دارویی پیدا کرده است. اسید سیتریک به عنوان یک عنصر استراتژیک در فرمولاسیون دارو و در عین حال تمرکز بر تأثیر خواص فیزیکوشیمیایی آن تأکید دارد. عملکرد اسید سیتریک به دلیل سه گروه کربوکسیلیک و یک گروه هیدروکسیل آن است. این‌ها امکان استفاده از آن را در بسیاری از موارد، از جمله توانایی آن در استفاده به عنوان یک اتصال دهنده برای تشکیل پلیمر‌های زیست تخریب‌پذیر و به عنوان سازنده در کاربرد‌های هم آمورف و هم کریستال، فراهم می‌کند. عمدتاً به عنوان ضد انعقاد، ضد اسید، عامل طعم دهنده و آماده‌سازی‌های مختلف استفاده می‌شود. اسید سیتریک همچنین به طور گسترده در انواع مایعات خوراکی مغذی کاربرد دارد.

اسید سیتریک در صنایع آرایشی، بهداشتی و محصولات مراقبت شخصی:

اسید سیتریک و نمک‌های‌تری سدیم و‌تری پتاسیم آن می‌توانند به خواص کیلیت و بافری در لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی کاربرد داشته باشند. نمک‌های اسید سیتریک با کیل کردن یون‌های کلسیم و منیزیم موجود در H۲O مورد استفاده در فرمولاسیون، با حفظ رنگ و شفافیت اصلی محصول، ماندگاری را بهبود می‌بخشند. در بسیاری از شامپو‌ها، اسید سیتریک یک عامل کیلیت‌کننده ترجیحی برای کاهش pH سیستم‌ها تا نزدیک به خنثی بودن و حفظ یک سیستم بافر ملایم در محدوده pH تقریباً خنثی است.

در لوازم آرایشی و عطر‌ها، یون‌های فلزی مانند آهن و مس می‌توانند باعث تغییر رنگ، اکسیداسیون و تغییر ترکیبات معطر فعال شوند. آهن می‌تواند دئودورانتها و کرم‌های ضد تعریق را تیره کند. مصرف معمولی اسید سیتریک می‌تواند از حدود ۰. ۱ تا ۰. ۵ درصد وزنی در شامپو‌ها، رنگ‌ها، عطر‌ها، لوسیون‌ها و دئودورانتها و تا ۲-۴ درصد وزنی در برخی از نرم‌کننده‌ها و شامپو‌ها متغیر باشد. سطوح استفاده واقعی باید بر اساس عملکرد مورد نیاز و اجزای سیستم تعیین شود.

صنعت کشاورزی با اسید سیتریک:

در کشاورزی از آنجایی که اسید سیتریک به آزادسازی عناصر پتاسیم، روی، مس، آهن و غیره کمک می‌کند، رشد گیاهان را افزایش داده و روند رشد آن‌ها را بهبود می‌بخشد. بنابراین در فرآیند کاشت تا برداشت محصولات کشاورزی معمولاً از کود‌های شیمیایی حاوی اسید سیتریک بی‌آب برای کاهش اثرات مخرب آفات و حشرات بر محصولات و رشد بهتر گیاهان استفاده می‌شود. قیمت اسید سیتریک بی‌آب یکی از دلایل اصلی انتخاب این محصول توسط کشاورزان است زیرا با انتخاب این کود بی‌ضرر در نهایت می‌توان سود قابل توجهی از محصول نهایی به همراه داشت.

اسیدسیتریک در غذای دام و طیور:

اسید سیتریک یک نگهدارنده معروف خوراک و مواد غذایی دام‌ها و طیور است. به دلیل طعم ترش و اسیدی که دارد برای برخی از حیوانات بودن آن در غذا اشتها‌آور است. علاوه بر این، می‌تواند کلونیزاسیون بیماری‌زا در روده را محدود کند و ایمنی غیراختصاصی را بهبود بخشد که منجر به رشد بیشتر در جوجه‌های گوشتی می‌شود. همچنین برای افزایش جذب کلسیم و فسفر در جوجه‌های گوشتی و در نتیجه کیفیت بهتر پوسته تخم مرغ و کاهش استفاده از فسفات‌های معدنی استفاده می‌شود. واضح است که این ماده عملکرد‌های بسیار متنوعی در غذای دام و طیور دارد که اغلب نادیده گرفته می‌شود.

images_1668873193.jpg

البته کاربردهای صنعتی بیشتری برای اسید سیتریک وجود دارد که در این مقاله به تعدادی از آنها اشاره شد.

شرکت بازرگانی پرشین یوتاب وارد کننده و تامین کننده مواد اولیه خوراکی و غیرخوراکی بر کیفیت برتر اصرار دارد. تیم بزرگ پشتیبانی فروش پرشین یوتاب به شما کمک می‌کند تا معاملات را به روشی روان و کارآمد انجام دهید و محصولاتی با بهترین کیفیت را دریافت کنید.

 

پایان رپورتاژ آگهی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *