در پلانو آنلاین تماشا کنید: نجات دنیا توسط بزرگترین دشمن سوپرمن

خروج انسان‌ها از یوغ بردگی و آزادی از مضمون‌های بسیار موفق در ساخت فیلم‌های اکشن و حماسی است، مخصوصا اگر بازیگر اصلی آن شخصیتی همچون «دواین جانسن» باشد که شهرت او در میان اهالی ورزش «راک» است و حضورش در سینما برای بسیاری از طرفدارانش به معنی پا گذاشتن «آرنولد»‌ی دیگر در سینما بود.

فیلم «بلک آدام» فیلمی اکشن و ماجراجویانه درباره‌ی ابر قهرمانی است که تلاش می‌کند مردم کشورش را از دست ستمگران خارج کند، قهرمانی که سالها در مکانی زندانی بود در شرایط اضطرار برای کمک به مردم کشورش بار دیگر فرا خوانده می‌شود. در ادامه  پلانو به معرفی بیشتر این فیلم میپردازد.

فروش قریب به 400 میلیون دلار در جهان

استودیوهای فیلم سازی مشهور هالیوود همچون «وارنر برادرز» و «دی‌سی اینترتینمنت» در ساخت «بلک آدام» همکاری داشتند و 195 میلیون دلار برای ساخت آن هزینه شد. این فیلم پس از سر و صداهای فراوان در سال 2022 اکران شد و توانست 391 میلیون دلار فروش داشته باشد.

اکران این فیلم در هفته‌ی نخست 67 میلیون دلار بود که برای «دواین جانسون» و هواداران او رکوردی محسوب می‌شد. فیلم «سریع و خشن» در هفته‌ی نخست توانسته بود 60 میلیون دلار فروش داشته باشد.

شخصیتی متولد شده از دل مجلات کمیک

داستان فیلم بلک آدام همچون دیگر داستان‌های فانتزی از کتاب‌های کمیک اقتباس شده است و سپس فیلمنامه‌ای برای آن نوشته شده است. به نظر منتقدان شخصیت «بلک آدام» ظرفیت بسیاری برای ساخت ابر قهرمان داشت و سال‌های سال برای ساخت این فیلم در میان استودیوهای فیلمسازی رقابتی شدید وجود داشت.

این شخصیت از مجله‌ی «دی‌سی کامیکس» سر برون آورده است و برای نخستین بار «اتو بایندر» و «سی.سی. بک»، از بهترین نویسنده‌های کمیک، در سال 1945 این شخصیت را خلق کردند. شخصیتی که ضد قهرمان است و در مصر باستان زندگی می‌کند.

بسیاری از شخصیت‌های فانتزی همچون «بتمن» و «مرد عنکبوتی» که به شهرت جهانی دست پیدا کرده‌اند و طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارند از کتاب‌های کمیک سر برون آورده‌اند. این شخصیت‌ها پس از تولد در کتاب‌ها به سوژه‌ای برای ساخت فیلم تبدیل می‌شود و سپس دنباله‌هایی برای آنها نوشته می‌شود. تاکنون بیش از چهار سری فیلم سه‌گانه برای شخصیتی همچون «بتمن» ساخته شده است که نشان از ظرفیت بالای این شخصیت‌های کمیک برای ساخت فیلم دارد.

«بلک آدام» کیست؟

بر اساس نظر خالقان این شخصیت «بلک آدام» یک «ضد قهرمان» است که در مصر باستان زندگی می‌کرد. این شخصیت همچون دیگر شخصیت‌های فانتزی دارای قدرت‌هایی خاص همچون جاودانگی، کنترل صاعقه، پرواز و آسیب ناپذیری است. «بلک آدام» از بزرگترین شرور‌های دنیای کمیک‌های دی سی است و دشمن اصلی سوپرمن شناخته می‌شود. «بلک آدام» شخصیتی است که از هزاران سال خواب بوده و حالا در دنیای مدرن امروزی بار دیگر متولد شده است.

«بلک آدام» راه و روشی مانند دیگر ابرقهرمانان ندارد چرا که اساسا خودش را یک «قهرمان» نمی‌داند. او خشونت طلب است و پاسخ مشت را با مشت می‌دهد. قصد سازش ندارد و در برابر ظلم، تمام قد می‌ایستد. آرناشیسم بودن بلک آدام به مذاق دیگر قهرمانان خوش نمی‌آید اما گاهی لازم است برای رسیدن به آزادی، هزینه‌هایی را محتمل شد. نخستین حضور او روی پرده‌ی سنما نیز در سال 2022 انجام شد.

«راک» افسانه‌ای در شمایل ضد قهرمان

راک تاکنون در فیلمی با محوریت ابرقهرمان‌ها بازی نکرده بود. خود این مساله برای همه مایه‌ی تعجب بود و کسی نمی‌دانست چرا راک که در دنیای واقعی هم شبیه به ابرقهرمان‌ها است، چرا هنوز لباس هیچ قهرمانی را نپوشیده است. طلسم این موضوع با فیلم «بلک آدام» شکست.

«دواین جانسون» از جمله ورزشکارانی بود که همچون «آرنولد» از دنیای ورزش وارد عالم سینما شد و در طول این سالها توانسته است با ایفای نقش‌های مختلف در فیلم‌های اکشن شهرت خوبی بدست آورد و به برندی برای فیلم‌های سینمایی تبدیل شود. طرفدارانش او را با نام ورزشی او «راک» می‌شناسند، مردی که قهرمان دنیای کشتی کج بود و پس از کسب افتخارات مختلف شروع به ایفای نقش در فیلم کرد.

«راک» در حال حاضر از جمله بازیگرانی است که دستمزد بالایی برای حضور در فیلم‌ها دارد. در حال حاضر فیلم‌های او در آمریکا بیش از سه و نیم میلیارد دلار و در کل جهان 10 و نیم میلیارد دلار فروش داشته است.

او با حضورش در فیلم «بلک آدام» نخستین نقش خود را در مقام یک ضد قهرمان ایفا کرد که بازخوردهای متفاوتی در میان منتقدان داشت.

نگاهی کوتاه به داستان «بلک آدام»

داستان فیلم در شهری به نام خندق سپری می‌شود، نامی که تداعی کننده‌ی مصر باستان است. در گذشته «بلک آدام» با ورودش به این جهان توانسته بود ستمگران را شکست دهد و مرد کشورش را از چنگ استعمارگران نجات دهد. بر اساس افسانه‌ها او پس از به سامان شدن اوضاع بار دیگر طلسم می‌شود تا بار دیگر در زمانی که لازم باشد حضور یابد.

پس از گذشت چندین هزار سال، مردم خندق بار دیگر دچار مشکل می‌شوند و استعمارگری از آنها بهره‌کشی می‌کند و شرایط زندگی آنها را سخت می‌کند. برای نجات از این وضعیت اسفبار، برخی از مردم خندق به صورت مخفیانه اقداماتی انجام می‌دهند تا بلکه شهرشان رها شود. باستان‌شناسی که به افسانه‌ی «بلک آدام» باور دارد تلاش می‌کند طلسم او را بشکند تا با کمک او کشورش را نجات دهد و از این قهرمان افسانه‌ای برای آزادی خندق کمک بگیرد.

طلسم «بلک آدام» شکسته می‌شود و مردم می‌توانند استعمارگران را از کشور بیرون کنند اما طلسم مجدد «بلک آدام» به مشکلی دیگر تبدیل می‌شود.

کارگردان کاتالانی و پروژه‌ی «بلک آدام»

«ژاومه کویت ‌سررا» کارگردان اسپانیایی و اصالتا کاتالانی کارگردان این فیلم است. مردی که دهه‌ی 90 میلادی به آمریکا رفت و در هالیوود به تدوین فیلم و موسیقی مشغول شد و آرام آرام به سمت کارگردانی فیلم‌ها رفت. او تاکنون در مقام کارگردان یا تهیه‌کننده در یازده فیلم حضور داشته است.

پیش از او نیز گزینه‌های بسیاری برای ساخت این فیلم پیشنهاد شده بودند. یکی از این گزینه‌ها «جان پلی» بود که در سال 2017 پیشنهاد ساخت این اثر به او داده شد. اما او با کناره‌گیری از این پروژه گفت: من علاقه‌ای به ابر قهرمانان ندارم و دوست ندارم این شانس را از کسی بگیرم که به ساخت این نوع فیلم‌ها علاقه‌مند است.

احتمال ساخت ادامه‌ای برای «بلک آدام»

«بلک آدام» در نخستین حضورش روی پرده‌ی سینما توفیق چندانی در فروش نداشت و به رغم سرو صداهای بسیار نتوانست فروش بالایی داشته باشد. البته این مشکلی است که برای بسیاری از شخصیت‌هایی که برای نخسیتن بار قرار است روی پرده‌ی سینما حضور یابند به وجود می‌آید.

اما تهیه‌کننده‌ی فیلم گویا از این بازخوردها راضی بود و پس از اکران این فیلم اعلام کرد در آینده ادامه یا ادامه‌هایی برای این فیلم ساخته خواهد شد.

فیلمی مملو از صحنه‌های اکشن

یکی از مولفه‌های فیلم «بلک آدام» صحنه‌های اکشن این فیلم بود که منتقدان موافق و مخالف درباره‌ی آن اتفاق نظر داشتند. سکانس‌های اکشن متعدد موجب شده تا قهرمان اصلی داستان، «بلک آدام»، در مرکز توجه کارگردان قرار بگیرد و دیگر شخصیت‌ها در سایه‌ای از ابهام فرو روند.

البته کارگردان نیز گویا علاقه‌مند به بازی «داوین جانسون» بوده است زیرا به این بازیگر فضای زیادی برای جولان در فیلم داده است.

«بلک آدام» را چطور ببینیم؟

این فیلم اکشن و ماجراجویانه ماندگار تاریخ سینما را می‌توانید در سایت پلانو تماشا کنید. پلانو به عنوان یک پلتفرم VOD تلاش کرده است مخاطب ایرانی به آثار روز و مطرح سینمای دنیا از همیشه راحت تر دسترسی داشته باشد. چنانچه به فیلم بلک آدام علاقه دارید پیشنهاد میکنیم تماشای فیلم بتمن را هم از دست ندهید.

 

پایان رپورتاژ آگهی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *