فیلمهای ترسناک دو دستهاند. آنها که میترسانند و آنهایی که ادای ترساندن را درمیآورند ولی در اصل میخندانند. در نقد فیلم خروج ممنوع جستاری پیرامون مسئله ذکر شده در جمله قبلی خواهیم کرد.
ادامه متن حاوی اسپویل است. پلانهای سرد توام با چاشنیِ برف و راهبندان، دختری دربند و زندانی در ماشین، زنی در پی آزاد کردن دختر و موبایلی که هیچوقت خوب آنتن نمیدهد (از کار انداختن تکنولوژی مهمترین تیریک این دست فیلمهاست)… همه و همه از عناصر ترسناکِ فیلمی است که به دراماتیک بودنش شک دارم.
گردهماییِ عناصر ترسناک (فیلمهای ترسناک و نقدشان) لزوما موجبِ ترسناک شدن و یا دراماتیک شدن یک فیلم نیست. فرض کنید عروسکِ جیگسا، کلاغهای هیچکاک، جک نیکلسون و تبرش، دختری که از چاهِ فیلم حلقه بیرون میآید، کوسهی اسپیلبرگ و… در فیلمی واحد به نمایش درآید. آیا ریاکشنی بجز خنده همراه دارد؟ اساس فیلم اسکری مووی روی همین ایده بنا شده.
نقد فیلم خروج ممنوع
دلهره و ترس در فیلمی پاپکورنی
فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم خروج ممنوع خواهید خواند به شرح زیر است:
لوکیشینی در جایی نامعلوم و برف و چند نفر که گیر کردهاند و تعلیقی که به واسطه دیده شدن دختری زندانی در ماشین ایجاد شده نوید بخش فیلمی هیجانانگیز، دلهرهآور و ترسناک است. مخصوصا اگر نقش اولش زیبا هم باشد.
اما معالاسف خروج ممنوع نتوانسته خود را از سطح یک فیلم پاپکورنی (در ادامه به تشریح این اصطلاح خواهم پرداخت) فراتر ببرد. در ادامه به دلایل این ادعا خواهم پرداخت. همراه فیگار باشید.
معرفی
خروج ممنوع یک فیلم هیجانانگیز آمریکایی محصول سال ۲۰۲۲ به کارگردانی دیمین پاور بر اساس فیلمنامهای از اندرو بارر و گابریل فراری است که بر اساس رمانی به همین نام نوشته تیلور آدامز در سال ۲۰۱۷ ساخته شده است.
در این فیلم هاوانا رز لیو نقش یک معتاد به مواد مخدر در حال بهبودی را بازی میکند که در حالی که در یک کولاک در یک ایستگاه استراحت به سر میبرد، متوجه یک آدمرباییِ در حال انجام میشود.
دنی رامیرز، دیوید ریسدال، دیل دیکی و دنیس هایسبرت در نقش چهار مظنون بازی میکنند در حالی که میلا هریس نقش قربانی را بازی میکند. No Exit در 25 فوریه 2022 در Hulu توسط استودیو قرن بیستم منتشر شد. این فیلم نقدهای متفاوتی از منتقدان دریافت کرد و آن را به عنوان یک فیلم پاپ کورن طبقه بندی کردند.
بیشتر بخوانید:
فیلم پاپکورنی
تحلیل فیلم خروج ممنوع را با تشریح یک اصطلاح ادامه میدهیم. شروع فصل گرما در سینمای غرب همواره مساوی است با اکران یک سری فیلم های سبک، سطحی و به اصطلاح تفریحی و سرگرم کننده که به فیلم های پاپ کورنی معروفند.
یعنی فیلمهایی که تماشاگر به خاطر سینما و یا دیدن آنها داخل سالن نمیشود، بلکه فقط و فقط بابت وقتگذرانی و طی کردن اوقاتی که میتواند در مکانهای دیگری همچون کافی شاپها و نایتکلابها و… باشد، به سینما میرود. مشتری پر و پا قرص این دست فیلمها در ایران زوجهای جوان و بیمکان هستند و در غرب آدمهای بیکار و یا ابله.
از همین روست که تماشاگرانِ این فیلمها اغلب هنگام داخل شدن به سالن، یک ظرف بزرگ پاپکورن به علاوه یک قوطی نوشابه خریداری کرده تا در حین تماشای فیلم حوصلهشان سر نرود.
نقد فیلم خروج ممنوع
و اساسا به همین دلیل فیلمهای این فصل سال، فیلمهای پاپکورنی معرفی میشوند و کمپانیها هم با علم به همین موضوع که مخاطب تابستانی حال و حوصله دیدن آثار به اصطلاح تفکربرانگیز در این هوای داغ را ندارد، آن دسته از آثارشان را میگذارند برای زمانی که اندکی هوا رو به خنکی و حتی سردی میرود. البته که این یک قانون کلی نمیباشد و ممکن است در فصل گرما هم فیلم خوب واردِ بازار بشود.
نگاهِ تکنیکال به فیلم خروج ممنوع
تلاشهای داربی تورن برای آزاد کردن دخترِ دربند و دزدیده شده تکراری، سطحی و گول زننده است. او در درامِ سطحیِ فیلم به سادگی به مردی اعتماد میکند که نمیداند کیست و از قضا آن مرد خودش یکی از ربایندگان است.
در نقد فیلم بدون خروج باید اذعان کرد فیلم در دکوپاژ و تدوین آنقدر کات میخورد و یک سکانس را آنقدر از زوایای مختلف نشان ما میدهند که انسان حالت تهوع میگیرد. صحنه تعقیب و گریز به بچگانهترین حالت ممکن قابل پیشبینی است و افتادن داربی موقع فرار ممکن الوقوع ترین اتفاق ممکن.
بازیها هم خوب از آب در نیامده، حتی بازیِ آن ربایندهی روانینما. با توجه به پتانسیل این نوع نقشها انتظار میرفت لااقل بازیِ او چشم نواز باشد اما او خودش را در حد تیپ نگه داشته و به صد قدمیِ شخصیت نزدیک نشده است.
آن مردکِ دنزل واشنگتننمای خوشصدا هم گویی از برنامهای رادیویی بیرون زده تا با صدای مخملی و سیاهپوستیاش مخاطب را تحت تاثیر بگذارد، ولی متاسفانه در تحلیل No Exit 2022 ما با او دیت نداریم بلکه انتظار بازیگری از او داریم. اتفاقی که در طول یک ساعت و سی و پنج دقیقه ملالآور فیلم هیچگاه محقق نمیشود. خونسردیِ مردِ سیاهپوست در زمان بحران هم از نکاتِ تحریک کننده (شما بخوانید تهوعآور) این فیلمِ بد است.
نقد فیلم خروج ممنوع
عناصر ترس تمام کمال در این فیلم حضور دارند. دختربچهای ربوده شده در ماشین، دو رباینده وحشی (یکیشان روانپریش)، گیر کردن در رستورانی بینراهی، اسلحه گرم، برف و دختری زیبارو (آخری مزاح بود). اما هیچ اتفاق ترسناکی در فیلم نمیافتد و نهایتا مخاطب وادار به خنده میشود.
خنده به راهکارهای داربی برای نجات تا حفظ دغدغه او نسبت به مادرش که دچار آنوریسم است. در بررسی No Exit 2022 لاجرم باید بگویم آنوریسم باعث خونریزی در مغز میشود و بیمار را وارد کمای ناگهانی میکند. اما این بیماری مادرِ داربی کارکردی در فیلم ندارد.
در بررسی فیلم خروج ممنوع باید اذعان داشت حتی وقتی که مشخص میشود پیرزنِ فیلم هم دستش در کار است هیچ تعجبی نکردم. نهایت هنر و شگفتزدگی فیلم در همین تیریک در درامش (اگر درامی اتفاق افتاده باشد) بود که از بس قابل پیشبینی بود، هیچ اتفاقی در ذهن مخاطب ایجاد نمیکرد.
نقد فیلم خروج ممنوع
سکانسهای آزار جسمی به دخترِ زیبارو و پرچ کردن دستش به دیوار و… هم صرفا لذتی سادیستی را در منِ مخاطب ایجاد کرد که به لطفِ بازیِ بدِ دخترِ زیبارو آن لذت هم خنثی شد.
گریمِ افتضاح و نورپردازیِ بدونِ خلاقیت فیلم تیر خلاص را به مخاطب میزند و دیگر هیچ… در نهایت پیشنهاد میکنم اگر هنوز فیلم را ندیدهاید و تمایل به دیدنش دارید با دور تند ببینید و فقط وقتی پلانِ بسته دخترِ زیبارو (داربی) را دیدید پاز کنید و بعد از چند ثانیه دوباره بزنید روی دور تند. فیلم خروج ممنوع نقد پذیر نبود و حرفی برای گفتن نداشت. در ادامه نقد فیلم خروج ممنوع به تعریف داستان فیلم خواهم پرداخت.
بیشتر بخوانید:
درونمایه
در ادامه نقد No Exit به داستان No Exit 2022 خواهیم پرداخت. داربی تورن معتاد در حال بهبودی متوجه میشود که مادرش در بیمارستان است. او از بازپروری فرار میکند و به سالتلیکسیتی میرود. سرجوخه ران هیل در حالی که در وسط جاده توقف کرده بود به او میگوید که شهر بین ایالتی به دلیل یک کولاک در حال پیشرفت بسته شده است.
او موافقت میکند که یک شب در یک متل مانندی بماند. تنها افرادی که داخل آن هستند آش، لارس و زوج متاهل اد و سندی هستند. داربی برای جستجوی سیگنال به بیرون میرود و در نهایت دختری ربوده شده را در یک ون متعلق به یکی از افراد داخل پیدا میکند.
در ادامه داستان فیلم خروج ممنوع داربی در حین بازی از دانش خود در مورد پلاک خودرو استفاده میکند تا از دیگران سؤال کند و استنباط کند که لارس آدم ربا است. او به حمام میرود و از سوراخی در دیوار برای بازگشت به بیرون استفاده میکند.
داربی وارد ون میشود و با دختر صحبت میکند و قول میدهد او را نجات دهد. لارس غافل از حضور او وارد ون میشود و نام دختر را که جی است فاش میکند. در داخل اد به رفتار عجیب لارس مشکوک میشود. همانطور که لارس از ون خارج میشود تا برای جی کمی غذا بیاورد، داربی از سوراخ دیوار به داخل کابین باز میگردد.
بیشتر بخوانید:
نقد فیلم خروج ممنوع
Ash داربی را به داخل برمیگرداند و تهدید میکند که اگر اد و سندی را در مورد جی مطلع کند، او را خواهد کشت. بیرون، جی خود را آزاد میکند و به جنگل میدود.
در حمام، داربی به اش حمله میکند، اما او دست برتر را میگیرد. لارس از سوراخ دیوار میگذرد و برادرش را از خفه کردن داربی باز میدارد. در مبارزه، داربی کلیدهای اش را میگیرد.
Ash و Lars داربی را مجبور میکنند تا به آنها کمک کند تا به دنبال جی باشند. آنها فاش میکنند که دارند او را نزد عمو کنی شان که یک حلقه قاچاق جنسی را اداره میکند، میبرند.
داربی از چراغ قوه برای کور کردن آدم ربایان استفاده میکند و فرار میکند. Ash سلاح گرم خود را شلیک میکند و به اد و سندی هشدار میدهد. جی بعد از اینکه اد و سندی او را پیدا کردند بیهوش میشود.
نقد فیلم خروج ممنوع
داربی به داخل کابین میرود و به اد و سندی در مورد آدم ربایان میگوید. پس از قفل کردن در ورودی، اد با آش و لارس مذاکره میکند. او قول میدهد که اگر داروهایی را که جی برای زنده ماندن نیاز دارد را بدهند، کلید ماشین را به آنها بدهد.
همانطور که داربی کلیدها را پنهان میکند، لارس کابین را با بنزین میپوشانند. جی از خواب بیدار میشود و سندی را میشناسد. فلشبک نشان میدهد که سندی به اش و لارس کمک کرد تا جی را از خانه اش ببرند. او موافقت کرد که با آدم ربایان ملاقات کند تا داروهای جی را به آنها بدهد. در حال حاضر سندی به آش و لارس اجازه ورود میدهد.
پس از فهمیدن اینکه داربی تنها کسی است که میداند کلیدها کجا هستند، اش اد و سندی را میکشد و از یک تفنگ میخکوبی برای بستن داربی به دیوار استفاده میکند.
بیشتر بخوانید:
تلفن او یک پیام متنی دریافت میکند. آش آن را میخواند و به او خبر میدهد که مادرش از دنیا رفته است. سکانس دیگری نشان میدهد که سرجوخه رون در راه است.
وقتی اش تهدید میکند که به جی صدمه میزند، داربی محل اختفای کلید را فاش میکند. Ash قبل از رفتن برای جستجوی کلیدها، اسلحه خود را به لارس میدهد. داربی به جی میگوید که چراغها را خاموش کند.
داربی کوکائین را اسنیف میکند تا به خود قدرت بدهد و میخ را از دستش بیرون بکشد. در حالی که لارس حواسش پرت شده است، او اسلحه او را در حین بازگشت اش میگیرد.
پس از اینکه اش به طور تصادفی با اسلحه میخکوبی به سر برادرش شلیک میکند و او را میکشد، داربی و جی برای فرار به بیرون میدوند. او وسیله نقلیه آنها را سوراخ میکند و کابین را آتش میزند.
پس از ورود سرجوخه ران، داربی به آش شلیک میکند در حالی که رون به داربی شلیک میکند. اش اسلحهاش را برمیدارد و به ران شلیک میکند. همانطور که او برای کشتن داربی آماده میشود، او با استفاده از یک پیچگوشتی گردن او را سوراخ میکند و به طرز دردناکی او را میکشد. داربی از رادیو رون برای درخواست کمک استفاده میکند. در یک فلشفوروارد، خواهر داربی، دوون، او را در مرکز توانبخشی ملاقات میکند و داستان فیلم No Exit تمام میشود.
بیشتر بخوانید:
- بهترین فیلم ها و سریال های ترسناک ژاپنی 2022 و 2021 و تمام دوران
نظر منتقدان
در وبسایت جمعآوری نقد Rotten Tomatoes پنجاه و هشت درصد از 50 نقد منتقد، با میانگین امتیاز 5.6/10 مثبت هستند. اجماع این وبسایت میگوید: “خروج ممنوع یک سواری کاملا سفید نیست، اما ممکن است مسافت پیموده شده کافی برای بینندگانی که بهدنبال تغییر معقول هیجانهای پاپ کورن هستند، فراهم کند.”
بسیاری از منتقدان، No Exit را یک فیلم پاپکورنی میدانستند، و ضمن انتقاد از فیلمنامه، سکانسهای اکشن، تعلیق، فیلمبرداری و زمان پخش ۹۰ دقیقهای را نقدکردند. صحنهای که در آن داربی، یک معتاد در حال بهبود، برای به دست آوردن قدرت، کوکائین را اسنیف میکند به ویژه توسط هالیوود ریپورتر و TheWrap مورد انتقاد قرار گرفت. بازیِ هاوانا رز لیو و دنی رامیرز نیز مورد تحسین قرار گرفت.
بیشتر بخوانید:
- بهترین فیلم های خون آشامی 2022
- بهترین فیلم ها و سریال های زامبی 2022
- بهترین فیلم های ترسناک ترکی 2022
- بهترین فیلم های ترسناک 2021
- بهترین فیلم های زامبی 2021
- بهترین فیلم های کره ای زامبی محور
- بهترین فیلم های ترسناک بر اساس واقعیت
- بهترین فیلمهای ترسناک ترکی
- بهترین فیلم های ترسناک کره ای
- بهترین سریال های خون آشامی 2021
از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم نقد فیلم خروج ممنوع سپاسگزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما میتوانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقالهها، نقدها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز میتوانید از طریق اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسیهای فیلمهای روز دنیا مراجعه کنید.
سلام تو فیلم همه نقش هویجو داشتن همه برعکس غریضه یه ادم عمل کردن واقعا مسقرس داستانش شکل کلی خوب طرحی بود ولی شکل واقعی درستش نکرده بودن